Pásový smykem řízený nakladač Eurocomach ETL 160.4 – italský klasik

Eurocomach je na našem trhu prakticky neznámý, a proto se v rámci osvěty podívejme na jeden z posledních modelů této značky, kompaktní nakladač Eurocomach ETL 160.4 s pásovým podvozkem. Přestože je ETL 160.4 o hmotnosti 3400 kg ze dvou typů pásových mininakladačů Eurocomach ten větší, svou velikostí se řadí mezi menší pásové stroje, jakými jsou například Bobcat T180 nebo Takeuchi TL130.

Eurocomach ETL 160.4 s překlápěcím zatížením 2200 kg, nosností 1200 kg a radiálním zdvihem výložníku působí na první pohled skromně a obyčejně, proto jsem od něj popravdě ani nic nečekal. O to více jsem byl po usednutí do kabiny udiven kvalitně zpracovaným, přehledným a ergonomickým interiérem. Je to ten typ stroje, se kterým se okamžitě sžijete. Žádné hledání parkovací brzdy, žádné bezpečnostní spínače, prostě jen sklopíte obě strany bezpečnostní hrazdy (čímž se odbrzdí parkovací brzda) a jdete na to. Hydraulické joysticky jsou přesně tam, kde mají být, a reagují nejlépe, jak dovedou. Levý joystick ovládá pojezd, pravý nakladač, což je novodobá klasika.

Spínače na levém joysticku jsou určeny pro houkání a řazení druhé rychlosti, která umožňuje nejvyšší pojezdovou rychlost 12 km/h. Tlačítka na pravém joysticku ovládají přídavné hydraulické okruhy. K dispozici je ruční i nožní plyn. Pro práci, u které potřebujeme konstantní rychlost (např. práce se silniční frézou), je určen tempomat, který se nastavuje pomocí kolečka na levé konzole. Na sedadle se sedí dobře, přestože jeho nastavení začíná i končí na podélném posuvu. Nahoře za sedadlem je snadno přístupný odkládací prostor, kam si můžete dát třeba tašku.

Dveře kabiny se otvírají podobně jako čelní sklo u rypadla – zasouvají se pod strop. Řešení, které jsem u smykem řízených nakladačů viděl zatím jen u Komatsu. Výrobně je o dost náročnější než standardní dveře otevíratelné do boku, ale za ty peníze to stojí. Můžete nastupovat a vystupovat i s přizvedlým výložníkem, při práci s podkopem nemusíte dveře nikam odkládat a lze je otevírat a zavírat v průběhu práce dle libosti. Otevřené dveře sice pod stropem zabírají místo nad hlavou, ale i tak mohou dvoumetroví habáni jako já se strojem v pohodě pracovat. Kdo má dva metry dvacet, bude muset raději zůstat u košíkové.

Přestože je design kabiny moderní, dýchají z ní staré časy v podobě absence autorádia nebo výdechů topení soustředěných na jediném místě. Celkem tři výdechy jsou umístěny v boxu vpředu vlevo dole, každý z výdechů je ale orientován jinak a lze ho nasměrovat kamkoliv. V mrazu jsem mohl vyzkoušet, že výkon topení je více než dostatečný. Za příplatek je možno stroj dodat s klimatizací.

Atmosférický čtyřválec Cummins B3.3NA o objemu 3,3 l a výkonu 48 kW je umístěn podélně, a je tak ukrytý mezi kozlíky nakladače. Mnoho detailů je promyšlených - blok chladičů lze po demontáži šroubů odklopit, po stranách kozlíku jsou malé servisní otvory. Do nich se ale při spuštěném výložníku velmi špatně dostává. Například levý slouží pro kontrolu hladiny motorového oleje. Když se nám kryt podaří odejmout, vidíme pod ním měrku „utopenou“ poměrně hluboko. Celou kabinu je možno jednoduše odklopit směrem dozadu, což je dobré pro přístup k hydraulice, avšak přístupu k motoru to moc nepřidává.

Hydraulický systém pojezdu ani pracovního zařízení nijak nevybočuje z osvědčených standardů. Tzn. dvě pístová čerpadla pro jízdu a jedno zubové pro práci. Na našem trhu se setkáme pouze s variantou High Flow se zvýšeným průtokem 120 l/min, díky kterému je stroj připraven pro frézování a další práce vyžadující přídavná zařízení s vysokými nároky na hydraulický výkon nosiče.

Pásový nakladač Eurocomach ETL 160.4 vypadá na přiložených fotkách jako dobré náčiní na odklízení sněhu, ale opak je pravdou. Standardní tvrdý podvozek s gumovými pásy je určen na stavbu, nikoliv do sněhu, na kterém můžete leda tak sáňkovat. Pro práci na sněhu je třeba poohlédnout se po nakladači s měkkým podvozkem, jehož pásy dobře drží na uježděném sněhu, viz příslušné typy Bobcat, Caterpillar, Terex (dříve ASV).

Co ale umí Eurocomach, je konverze podvozku z gumových pásů na ocelové. Za tímto účelem je třeba vyměnit nosné pojezdové kladky, turasová a vodicí kola a nahoru na každou stranu osadit po jedné podpěrné kladce. Ocelové pásy zvyšují provozní hmotnost nakladače o 300 kg na celkových 3700 kg.

Co říci na závěr? Eurocomach ETL 160.4 byl pro mě milým překvapením. Velmi snadno se ovládá, ihned padne do ruky a člověku se ani nechce ven. Možná i proto, že venku ho většinou čeká kontrola nebo údržba, která je u tohoto stroje přece jen o něco méně příjemná než u posledních strojů některých jiných značek.

Stavební stroje pod značkou Eurocomach dodává italská společnost Sampierana, jejímž hlavním výrobním programem jsou pásové podvozky pro velké stavební a těžební stroje. Firmu založil Aleardo Para v roce 1950, ale stavební stroje jsou v nabídce až od roku 1994, kdy Sampierana převzala italskou firmu Baraldi. Prvními stroji pod značkou Eurocomach se stala tři minirypadla Baraldi, ve skutečnosti se ale jednalo o stroje Ygry, které vyráběla firma G&D Italia. Mezi dalšími výrobci, jejichž stroje se časem objevily pod značkou Eurocomach, byla italská Hinowa a japonské Nagano.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.