Pásové rypadlo R 916 Litronic Classic – Liebherr pro každého?
Liebherr R 916 Classic je představitelem zcela nové šesté generace rypadel Liebherr. Tato série je unikátní především v tom, že nabízí v každé hmotnostní třídě dvě alternativy – standardní Classic a modernější Advanced.
Na první pohled by se mohlo zdát, že verze Classic je jen starý typ R 914 C, který nadále zůstal ve výrobě pod novým označením. Opak je pravdou. Classic stojí na stejných základech jako nová verze Advanced, rozdílem mezi nimi je pouze jiná kabina (u verze Classic je opravdu převzatá ze starší řady rypadel), elektronika a u verze Advanced je větší výběr výložníků, násad i podvozků a lze ji na rozdíl od verze Classic dodat i v jiném barevném provedení.
V závislosti na konfiguraci osciluje hmotnost rypadla Liebherr R 916 Classic mezi 22700 a 25600 kg. Motorem je známý řadový přeplňovaný čtyřválec Liebherr D 934 S o objemu 6,36 l s chlazením vzduchu i paliva. Jeho maximální výkon 115 kW je k dispozici už při 1800 ot/min. Nová je jen vstřikovací jednotka kvůli plnění nových emisních norem.
Liebherr pro 6. generaci vyvinul nový hydraulický systém Liebherr Flow Management, který se skládá ze dvou nezávislých soustav. Cílem bylo zlepšit chování hydrauliky při několika současných pohybech rypadla. Pracovní a pojezdové funkce mají na starosti dvě stavitelná pístová čerpadla Liebherr s průtokem 2 x 214 l/min. Tlak se zvýšil o 15 bar na celkových 365 bar a v nádrži je nyní umístěn dodatečný magnetický filtr, který zachytává ocelové špony v hydraulickém systému.
Konstrukce nástavby a její komponenty prodělaly rozsáhlý redesign, jehož cílem bylo snížit hmotnost a umožnit pohodlnější přístup k servisním místům. Zároveň s tím byl také navýšen krouticí moment otoče o 8 %, maximální rychlost otáčení nástavby poskočila z 9 na 11 ot./min.
Velkou změnou prošel také podvozek, který byl zkonstruován prakticky znovu. Oproti minulé generaci je nižší, turasová a vodicí kola se naopak zvětšila. Ozubení turasového kola již netvoří několik výměnných segmentů, nyní je zhotoveno z jediného odlitku. Podélné nosníky pásů jsou poprvé v historii rypadel Liebherr neseny podvozkovým rámem ve tvaru „X“. Na přední části rámu se také nově objevila manipulační oka vhodná pro natahování rypadla na podvalník. Pojezdová rychlost se vyšplhala z 5,3 na 6,1 km/h.
Výložníky mají vyšší profil a verze Classic opustila charakteristické uložení pístních tyčí zvedajících výložník. Namísto dvou čepů umístěných v odlitých kapsách již používá jediný průběžný čep, jaký známe z rypadel jiných značek. Změnil se také profil originálních podkopových lžic tak, aby dosahovaly při stejné šířce vyššího objemu. Dříve totiž Liebherr nabízel méně objemné lžíce než jiné značky u obdobných rypadel. Upravil se rovněž tvar zubů na lžících kvůli lepšímu pronikání do zeminy. V sériové výbavě nyní nalezneme poloautomatické centrální mazání, na přání lze samozřejmě získat mazání automatické.
Ač od kabiny rypadla Liebherr R 916 Litronic Classic nelze očekávat nic nového, stále patří k tomu lepšímu, co můžeme mezi rypadly nalézt. Osobně mě oslovuje velkorysý prostor pro nohy a perfektně umístěné pedály. Kabina je prostorná a vzdušná, za sedadlo si můžete položit i hodně velikou tašku. Střídmý design palubní desky a membránových tlačítek ve světle šedém provedení umožňuje snadné udržování kabiny v čistotě.
Sedák vzduchem odpruženého sedadla je výškové nastavitelný ve své přední i zadní části a loketní opěrky se dají nastavit výškově. Sedadlo je posuvné nezávisle na napevno umístěných joysticích, ovšem ani přesto pro mě nebyl problém zaujmout pohodlnou polohu. Nezbývá než konstatovat, že i přes omezené možnosti nastavení je ergonomie při práci s joysticky výborná.
Rozměrné střešní okno je osazené napevno, nelze ho odsunout ani vyklopit. Co se týká hluku v kabině, není nijak rušivý, ovšem v dnešní době už jsou na trhu rypadla s vnitřní hlučností o nějaký ten decibel nižší, než je 72 dB(A) v případě Liebherru R 916 Classic. „Vychytávky“ typu klimatizovaný box, držák nápojů, možnost sklopení sedadla do vodorovné polohy nebo barevný displej v kabině Classic nenajdeme.
Je možno volit z několika módů hydrauliky pro rýpání, klasický Power Boost chybí, na druhou stranu je zde k dispozici tzv. Super-Finish, který umožňuje nastavení rychlosti pro přesné práce. Za příplatek si můžete zvolit Liebherr Tool Control. který dovoluje uložit až 10 nastavení průtoku a tlaku v přídavných okruzích pro různá zařízení nebo rovnou Liebherr Tool Management, který dané zařízení po jeho osazení na stroj rozpozná automaticky a samočinně nastaví správné hodnoty průtoku a tlaku. Umí také u každého z přídavných zařízení počítat odpracované motohodiny.
Jak výstup do kabiny, tak i výstup na kapotu pro provádění údržby, charakterizují rozměrné stupačky a vhodně rozmístěná madla, takže není problém se dostat kam je potřeba. Firma Liebherr zdůrazňuje skutečnost, že se k motoru přistupuje z jeho „studené“ strany.
Prvního zástupce řady Classic, výše popisovaný typ R 916, jsem si mohl prohlédnout u českobudějovické firmy Diwendys, která stroj obdržela 21. ledna 2009. Této firmě, která jej bude používat na klasické zemní práce a pro manipulaci na skládkách, stroj poslouží více než dobře. Ovšem pro toho, kdo sleduje technické novinky, potřebuje rypadlo na speciální aplikace nebo chce mít jednoduše v kabině co největší pohodlí, bude samozřejmě mnohem zajímavější varianta Advanced, na kterou se stále čeká. Zatím není prezentována ani na stránkách výrobce.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře