Pásové rypadlo Bucyrus RH40E s výškovou lopatou - dinosauři nevymřeli

Kdo byl loni na Baumě, mohl vidět stotunový Bucyrus RH40E, jak se vzpíná před západní bránou. To byl ovšem model s podkopovým zařízením, dnes si představíme jeho zajímavějšího kolegu s vrchovou lopatou se systémem TriPower.

Firma Bucyrus nabízí úchvatný sortiment těžebních strojů, nicméně hydraulická rypadla nejsou její doménou, odkoupila je teprve v roce 2009 od firmy Terex. Akvizice byla dokončena v únoru 2010, kdy také došlo k přejmenování strojů z Terex na Bucyrus. Ani pro Terex však tato rypadla nebyla jeho vlastními dětmi, dostal se k nim roku 1998 díky akvizici německé společnosti Orenstein und Koppel neboli O&K, respektive její části, která v Dortmundu vyráběla velká těžební rypadla (zbytek firmy O&K vyrábějící klasické stavební stroje tehdy koupil New Holland).

Důvod, proč hned v úvodu článku zmiňuji historii, je ten, že RH40E byl vyráběn firmou O&K již tenkrát a vypadal úplně stejně jako dnes. A když už jsem vás seznámil s minulostí rýpadla Bucyrus RH40E, pojďme se podívat i na jeho budoucnost, neboť ta je neméně zajímavá. V listopadu loňského roku zahájil akvizici firmy Bucyrus Caterpillar, a jakmile bude v průběhu letošního pololetí akvizice dokončena, lze předpokládat, že dojde nejen k dalšímu přemalování rypadel, ale že se po dlouhé době přistoupí i k modernizaci těchto strojů.

Nyní se však nacházím v kaolinovém lomu LB Minerals v Kaznějově a přede mnou se naparuje starý známý O&K alias Terex alias Bucyrus alias Caterpillar RH40E se skalní zesílenou vrchovou lopatou čili horovkou o objemu 6 m³. V duchu mu říkám: „Hele, brachu, v dnešní době vypadáš jako hezky provedený repas. Ukaž mi, čím můžeš být tady v Kaznějově ještě po těch letech užitečný.“

A tak mi to ukázal. Abych si uvědomil, že i přes neustálé převlékání kabátu je jen a jen dobře, že zůstal starým dobrým „orenštajnem“. Pracovní zařízení TriPower, které firma O&K vyvinula už v roce 1981, je i po třiceti letech nedostižným řešením, které své kvality předvede právě zde v Kaznějově, kde je potřeba těžit selektivně, tj. odtěžovat po vrstvách materiál, který není vhodný pro výrobu keramiky. Navíc v zimě těží zmrzlý kaolín a provádí skrývkové práce v místech, kde je hmota kompaktnější, a kde si jiné stroje neškrtnou. Proto je potřeba síla a paralelní vedení lopaty. A obě tyto protichůdné vlastnosti dokonale skloubil právě TriPower. Jako bonus k tomu navíc přidal jednoduché ovládání. Na jakém principu je založen?

Podstatou TriPoweru je trojramenná páka umístěná v horní části výložníku, je to takový ten nepřehlédnutelný trojúhelník, který vidíte na fotkách. Z jednoho jeho rohu vychází hydraulický válec lopaty, z druhého válec výložníku a ze třetího táhlo, které je spojeno s horním rámem rypadla. Díky tomuto promyšlenému systému není potřeba při práci sahat na naklápění lopaty, její dno si totiž neustále zachovává stejnou pozici. Protože se toto děje mechanicky, nespotřebovává se hydraulická energie, kterou je tak možno využít pro vnikání lopaty do těženého materiálu. Velmi příjemné je ovládání, protože strojník nemusí neustále dolaďovat úhel břitu, má ho neustále tam, kde ho mít potřebuje. Prostřednictvím joysticků posouvá jen celou lopatu dopředu a vzhůru, což ho neunavuje tak, jako kdyby musel lopatu neustále „štelovat“.

U klasického pracovního zařízení by také musel bojovat s nazvedáváním a odstrkováním rypadla, což v případě TriPoweru není potřeba, protože působící síly tlačí rypadlo při těžbě k zemi a činí ho tak mimořádně stabilním. Pro zvedání naplněné lopaty je potřeba pouze jediná hydraulická funkce; rovněž není nutné její pozici nikterak dolaďovat, aby se z ní materiál nevysypával. Dle vyjádření strojníka je rypadlo se systémem TriPower při nakládce v kaznějovském lomu dvakrát až třikrát rychlejší než rypadlo s klasickým systémem vrchové lopaty.

Sebelepší kinematika by ale byla k ničemu bez schopné hydrauliky. Zde opět nalezneme relikt firmy O&K - hydraulický systém PMS (Pump Managing System), který elektronicky řídí dvě hlavní stavitelná axiální pístová pracovní čerpadla s maximálním průtokem 2 x 552 l/min při tlaku do 30 MPa. Výložník se spouští vlastní vahou - šetří se tak pohonné hmoty a nehrozí, že při dosednutí lopata nadzvedne přední část rypadla. Pro otáčení nástavby slouží samostatné čerpadlo, taktéž axiální pístové, o max. průtoku 287 l/min pod tlakem až 35 MPa.

Co ale čerpadly točí? Zde už to s firmou O&K nemá nic společného, poněvadž se jedná o vznětový přeplňovaný šestiválec Caterpillar C18 o objemu 18,1 l a výkonu 496 kW při 1800 ot/min.

Po vstupu do kabiny však na člověka dýchne duch firmy O&K v plné síle - její znak je dokonce odlitý na všech třech pedálech. Až na pár budíků se zde nic nezměnilo. Na jednu stranu je to dobře, poněvadž je to kabina velmi, velmi prostorná, lze si v ní i stoupnout (pokud měříte skoro dva metry a na hlavě máte přilbu, tato informace se vás netýká). Jiní výrobci takovou velkou kabinu nabízejí až u mnohem větších strojů. Ovládací (retro)prvky působí robustním dojmem, dýchá z nich německá preciznost. Na druhou stranu zde nehledejte žádné hi-tech barevné dotykové monitory (skutečnost je taková, že zde nenajdete ani černobílý nedotykový), co však opravdu zamrzí, jsou rozvody topení a klimatizace. Jde o to, že zde ani žádné podobné rozvody nejsou, vše je soustředěno na jednom místě v krabici na stropě hned za sedadlem strojníka, který si takto může teplý nebo studený vzduch nasměrovat akorát na záda. Zde to čeká na tebe, Caterpillare (a pro strojníka do té doby příplatek, samozřejmě ;-)).

Když už jsem vyšplhal nahoru, procházím se i okolo kabiny. Modulárně řešená nástavba skýtá rozměrné plošiny pro pohodlný přístup k motoru a hydraulice, pravidelný servis tak lze provádět bez obtíží. Zásobník automatického centrálního mazání svědčí o tom, že ani s promazáváním početné řádky čepů nebude více starostí, než je zdrávo.

Ale už je načase, abych uvolnil místo strojníkovi firmy LB Minerals, který se chystá těžit a nakládat sestavu zelených dampcarů Tatra T 163-33ESKT Jamal s vyhřívanou korbou. Vzhledem k tomu, že rypadlo Bucyrus RH40E pasuje k demprům o nosnosti 35 - 60 t, je nakládka Jamalů s nosností 24 t (no dobře, já vím, že odvezete i třicítku ;-)) poněkud kuriózní. Ale alespoň v tomto srovnání vyniknou rozměry RH40E.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.