Kolové rypadlo Liebherr A 904 C Litronic v provedení pro překládku materiálu

Liebherr A 904 C Litronic je prvním zástupcem těchto speciálních strojů v článcích na stránkách bagry.cz. Vůbec nejdříve bychom si měli ujasnit, jak tento druh strojů nazývat, poněvadž jim každý říká jinak. Od nakladačů přes překladače, stroje pro manipulaci s materiálem, průmyslová (industry) rypadla až po rypadla pro překládku materiálu.

Osobně se nejvíce přikláním k výrazům obsahujícím slovo rypadlo, poněvadž tyto stroje většinou bývají odvozeny od klasických rypadel, a nazývá je tak mj. Ing. Antonín Vaněk ve své známé knize Moderní strojní technika a technologie zemních prací.

V čem všem se odlišuje průmyslové rypadlo Liebherr A 904 C Litronic od standardního provedení pro zemní práce?

Jeho kabina může být na přání vyvýšená, a to dvěma způsoby. Buď může být posazena na pevnou, zvýšenou podestu (je možno vybírat mezi třemi výškami 800, 1200 a 1500 mm), nebo lze objednat oblíbené provedení s hydraulickým ovládáním výšky kabiny, které kabinu nadzvedne až o 2500 mm oproti základní poloze, jejíž výška je shodná se standardním rypadlem pro zemní práce.

Kabina je umístěna na paralelogramu, aby se při zvedání neustále nacházela ve vodorovné poloze. Protože mechanismus paralelogramu potřebuje pro sebe určité místo, je kabina v nejnižší poloze předsunuta výrazně dopředu. Pohyb kabiny nahoru a dolů se ovládá pomocí dvou tlačítek. Před dosažením krajní polohy se pohyb automaticky přibrzdí, aby nedošlo k prudkému nárazu. Když kabina dojede nahoru, je vhodné krátce stisknout tlačítko pro pohyb dolů, aby se v hydraulické soustavě uvolnil tlak a kabina mírně pružila, což je ve výšce 3,8 m nad zemí příjemnější, než kdyby strojník cítil každý otřes výložníku.

Pro případ, že dojde k poruše hydrauliky právě ve chvíli, kdy strojník sedí ve zdvižené kabině, je zde k dispozici tlačítko, které ho bezpečně dopraví zpátky dolů. Stejné tlačítko je umístěno také pod krytem na levé straně otočného svršku, aby bylo možno spustit kabinu i ze země.

Podvozek se nejčastěji dodává s patkami vpředu i vzadu, v případě strojů Liebherr pevně navařenými k rámu podvozku. Ve standardní výbavě se všechny patky ovládají jedním spínačem současně, za příplatek je možno dostat jejich nezávislé ovládání. Na rozdíl od standardní verze pro zemní práce nelze objednat verzi Speeder s maximální rychlostí 30 km/h.

Naprosto jiné v porovnání s běžným rypadlem je pracovní zařízení, tedy výložník a násada. Jejich tvar a rozměry jsou uzpůsobeny pro co nejlepší dosahy v oblasti nad zemí (výškový dosah lepší o 3 m, dosah v nulové výšce o 2 m) na úkor hloubkového dosahu (o 2 m menší). Samozřejmě můžeme tyto hodnoty doladit volbou vhodných délek výložníků a násad. Kinematiku pracovního zařízení lze také přizpůsobit pomocí přečepování výložníku do druhého otvoru, který je umístěn o několik centimetrů směrem vpřed. Na násadě většinou nenajdete hydraulický válec pro ovládání lžíce, poněvadž na ní bývají zavěšeny pouze všelijaké drapáky, háky a magnety. Otevírání a zavírání drapáků se ovládá stejně, jako vyklápění lžíce u běžného rypadla. Pro sortýrovací drapáky, nůžky a drtiče už hydraulický válec pro naklápění potřebujeme a nabídka násad na tyto případy nezapomíná.

Na základě výše uvedených skutečností je jasné, že verze industry bude mít o něco větší hmotnost, než běžné rypadlo stejné řady. Liebherr A 904 C Litronic má v průmyslovém provedení hmotnost 19750 – 24900 kg, což jsou v porovnání s běžným rypadlem hodnoty větší o 1050 až 3800 kg.

Základní provedení je stejné, jako u běžného rypadla řady A 904 C Litronic. Čtyřválcový motor Liebherr D 934 S o výkonu 105 kW a objemu 6,4 l, pracovní hydraulika se dvěma stavitelnými pístovými čerpadly a regulací LSC (Liebherr-Synchron-Comfort-System) s technologií load sensing, snímáním otáček motoru a prioritou otoče a různými pracovními režimy (Lift pro jeřábování, Fine pro srovnávání terénu, Eco pro úspornost a Power pro maximální výkon), jejichž přesnost lze dále zvýšit aktivací přídavného režimu Super-Finish.

Také kabina je zvenku i zevnitř stejná, pokud nepočítáme tlačítka pro její zvedání a spouštění. Hydrostatický pojezd zajišťuje, stejně jako u klasického rypadla, stavitelný pístový hydromotor v kombinaci s dvoustupňovou převodovkou typu power shift, s elektricky řazenou redukcí pro pomalé rychlosti. Nejvyšší pojezdová rychlost je 20 km/h.

Provedení Industry se nabízí i ve verzi HD, která má o 200 mm širší podvozek (při spuštěných patkách dokonce o 285 mm), o 50 mm větší rozvor náprav a o 75 mm výše umístěný otočný svršek.

Překládková rypadla Liebherr se vyrábí v Německém městě Kirchdorf / Iller, kde pro ně navíc byla před několika dny otevřena zcela nová výrobní hala.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.