Kolové rypadlo Hyundai Robex 170W-7 si brousí zuby na Evropu

Hyundai využil letošní Baumy k evropské premiéře tří nových kolových rýpadel Robex 140W-7 (14 t), Robex 170W-7 (17 t) a Robex 200W-7 (20 t). Doplňují tak novou řadu devíti pásových rypadel, s nimiž mají mnoho společného.

Podívejme se nyní blíže na prostředního zástupce, Hyundai Robex 170W-7.

Bohužel už při letmém pohledu poznáme, že tato novinka první evropskou ligu kolových rypadel i přes úpornou snahu kopat nebude. Jednak za to může dlouhá záď otočného svršku s poloměrem otáčení 2,48 m, jednak propagace v asijském stylu, kdy na všech fotkách a výstavách je stroj prezentován s jednodílným výložníkem značky banán, přestože existuje verze s hydraulicky stavitelným děleným výložníkem, bez kterého si to v našich zeměpisných šířkách nedokážeme představit. Mě to však neodradilo od bližšího prozkoumání stroje a celkový dojem byl nakonec vcelku příjemný.

Rypadlo se snaží na strojníka zapůsobit svou bohatě vybavenou kabinou, která vyniká prostorností a nalezneme zde řadu odkládacích prostor včetně klimatizované uzavřené schránky, jež uchovává obsah studený nebo teplý dle potřeby. Klimatizace s mnoha výdechy je obsažena ve standartu, stejně jako kazetové autorádio Hyundai s dálkovým ovládáním. Musím uznat, že toto jsem ve stavebním stroji zatím neviděl. Autorádio je umístěné vzadu za sedačkou a dálkové ovládání jeho základních funkcí je snadno dosažitelné vpředu po pravé straně. Sloupek řízení je stavitelný ve dvou směrech - sklon v rozmezí 30º a výška v rozsahu 60 mm. Velice nízká je hladina hluku v kabině, výrobce udává 70 dbA.

Napříč uložený motor Mitsubishi S6S-DT je řadový šestiválec o objemu 5,0 l a za pomoci turbodmychadla a chladiče stlačeného vzduchu vytváří výkon 87 kW. Pojezd obstarává axiální pístový hydromotor ve spojení s dvoustupňovou převodovkou, která umožňuje maximální rychlost 30 km/h. To je zajímavá výhoda oproti německým strojům, kde se "rychlé" varianty objevily až v nedávné době a pouze za příplatek.

Hydraulický systém obsahuje dvě stavitelná pístová čerpadla a může pracovat ve třech provozních režimech: obecný, heavy-duty a režim pro práci s kladivem. Současně díky propojení elektroniky hydrauliky s elektronikou motoru je možno zvolit jeden ze dvou výkonových režimů (standardní a vysoký výkon) a navíc je možno uložit do paměti nastavení výkonu pro každou ze tří výše uvedených činností. Jinými slovy se jedná o způsob nastavení, které svými možnostmi nijak nezaostává, ale zároveň nepřináší nic nového. Pokud strojník nepohne ovládacími prvky více jak 4 sekundy, klesnou automaticky otáčky motoru na 1200 ot/min. Ty může strojník dále snížit na 850 ot/min jediným stiskem tlačítka. Jeho následovným stlačením se otáčky vrátí na původní hodnotu. Power boost pro dočasné zvýšení výkonu o 10 % a diagnostika závad na displeji dnes už nikoho nepřekvapí.

Obecná poznámka, která se týká i ostatních článků: pokud se mluví o hydraulickém systému, jeho elektronickém řízení, počtu čerpadel v něm apod., jedná se o hydraulické okruhy, jejichž prostřednictvím se přímo provádějí příslušné pohyby (výložník, násada, lžíce, otoč, hydrostatický pojezd stroje). Nepatří sem tedy okruh pro joysticky, brzdový okruh, okruh řízení kol či okruh pro pohon větráku, které jsou většinou poháněny jednoduchým zubovým čerpadlem. Co se týká okruhů pro přídavná zařízení (např. okruh na kladivo nebo okruh na svahovací lopatu), většinou využívají hlavních hydraulických čerpadel, které pohánějí celou hydraulickou soustavu. Výjimkou může být okruh pro otáčení drapáku, u kterého se uplatňuje samostatné zubové čerpadlo.

Společnost Hyundai vznikla roku 1947 v jihokorejském Seoulu pod názvem Hyundai Engineering and Construction (HDEC). V roce 1987 byla vytvořena odnož Hyundai Heavy Industries (HHI), která v témže roce začala vyrábět stavební stroje - licenční minirypadla Nissan. O rok později započala výroba vlastních pásových rypadel a v roce 1989 vyjelo z výrobních linek první kolové rypadlo.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.