Kolesový trpaslík od Noenu si poradí i s pazourkem
Že kolesové rýpadlo musí vážit stovky tun? Zažitou představu kolesových gigantů v těchto dnech rozbila novinka od firmy Noen. Kompaktní čtyřiasedmdesátitunový krasavec v bílém - rýpadlo K 100.1 si troufne na práci v křídovém dole a poradí si přitom i s vrstvou pazourku.
Novinka představená začátkem minulého měsíce v areálu Teplických strojíren zamířila v polovině září ke svému novému majiteli do severoněmeckého lomu, ke kontinuální těžbě křídy. Stroj firma Noen při vzniku testovala v praxi společně se zákazníkem.
Transport a konkurenční výhody
„Stroj váží přibližně 74 tun a jeho zajímavostí a výhodou je možnost transportu k zákazníkovi na podvalu jako celek. Nutné je sundat jen některé komponenty, abychom se dostali pod 65 tun, které je možné na daném podvalu převážet. Když přijedeme na místo, součásti se opět vrátí na stroj a rýpadlo je připraveno pracovat,“ přibližuje K 100.1 hlavní projektant stroje Jiří Vonka. Rýpadlo podle něj patří mezi nejmenší stroje, které firma nabízí, a je to úplně první stroj této vývojové řady v historii Noenu.
Kolesové rýpadlo K 100.1 bylo navrženo pro specifické rypné podmínky v křídovém dole. V dole se těžený materiál skládá převážně z křídy a pazourku, což vedlo k tomu, že jeho projektanti museli stroj navrhnout na vyšší požadované parametry, než které nabízí konkurence u srovnatelně velkých zařízení. „Vzhledem k velikosti zvládne tento stroj větší síly, zatížení na špičce kolesa, než zařízení konkurenční. Naše rýpadlo sice těží křídu, která je relativně měkká, ale obsahuje vrstvu pazourků, kterou je nutné také rozrušit a odtěžit spolu s křídou. Právě pro toto rozrušení jsou už třeba dosti velké síly. Na tato špičková zatížení je rýpadlo dimenzováno, a proto vychází o něco těžší a mohutnější, než nabízejí konkurenční, srovnatelně velké stroje, které však takovéto těžké použití nesplňují,“ upozorňuje hlavní projektant.
Koleso s korečky a jeho pohon
Materiál rýpadlo těží korečky umístěnými po obvodu kolesa, které má elektromechanický pohon o výkonu 90 kW. Hornina pak putuje od kolesa po dopravním páse přes kolesový výložník na nakládací výložník. Odtud pak na pásovou dopravu. „S návrhem korečku rýpadla jsme měli troškuproblémy. Materiál, který se těží, je totiž hlavně v zimě velmi lepivý, půda je zmrzlá a korečky se dost zanášejí. Proto jsme ještě upravovali jak jejich tvar, tak řetězy podporující lepší výsyp z korečku. Společně se zákazníkem jsme je již testovali v praxi na repasovaných strojích, které jsme mu dodali,“ líčí Jiří Vonka. Pozastavil se také u nakládacího výložníku, který je poměrně dlouhý, má 11 metrů. „Je otočně uložený přes třecí pouzdra ve střední stavbě a působí na ně i celou ocelovou konstrukci značnými silami a momentem. Toto je pro nás místo, ze kterého máme v praxi asi největší obavy, a až čas ukáže naše správné úvahy, výpočty a dostatečnou bezpečnost při dimenzování,“ pokračuje inženýr Vonka.
K 100.1 je postaven na housenicovém podvozku, na kterém je schopen se zcela otáčet kolem své osy. Pojezd podvozku je zajištěn hydraulickými pohony. Zvedací systém pro kolesový výložník je stejně jako pro nakládací výložník také hydraulicky poháněný. Stroj má centrální mazací sytém, kterým se pravidelně mažou všechna potřebná místa.
Vývoj stroje a klientův výběr
První kontakt se zákazníkem nastal v lednu loňského roku. „Tehdy jsme upřesňovali, co vlastně potřebují a zhruba půl roku trvalo, než k domluvě došlo, a také než jsme vyhráli výběrové řízení na toto rýpadlo. Samotný projekt s výkresovou dokumentací trval tři čtvrtě roku. Zbytek času zabraly přípravy, výroba a montáž,“ popisuje Jiří Vonka. Na otázku, proč si vybral Němci právě Noen, odpovídá hlavní konstruktér, že za tím byl od začátku individuální přístup k zákazníkovi a snaha vymyslet a vyrobit stroj na míru přesně podle jeho přání. „Pokud si o něco řekli, na stroji se to objevilo,“ říká Jiří Vonka.
Podle tiskové mluvčí Noenu Kateřiny Rosové byla rozhodující cena a schopnosti našich inženýrů. „Projekční způsobilost pro stavbu kolesového rýpadla řadí Noen mezi úzkou skupinu několika firem na světě. Česká republika vyvezla podobné zařízení v 80. letech minulého století,“ zdůraznila úspěch Noenu mluvčí Rosová s tím, že německému zákazníkovi bude dodáno na začátku příštího roku ještě jedno stejné rýpadlo.
Ovládání, servis, detail
Hlavní konstruktér „své“ rýpadlo nikdy neovládal, ale pochopitelně s řidičem mnohokrát hovořil. „Ovládání je velmi intuitivní. Řidič má například přímo na sedačce postranní panely s joysticky, kterými pojíždí a může ovládat veškeré další pohyby stroje – otoče, kolesa a podobně,“ doplňuje Jiří Vonka. Servis má podle jeho slov u Noenu zákazník zajištěn po dobu záruky 24 hodin denně. „Protože K 100.1 je prototyp, tak praxe teprve ukáže a prověří jeho vlastnosti a nutnost servisu. My ke stroji dodáváme seznam komponent, které by měly být po určité době kontrolovány, případně vyměněny. Ale jsme připraveni na to, že v případě problému budeme vše řešit operativně,“ slibuje hlavní konstruktér.
Mezi zajímavé detaily řadí firemní logo na zádi stroje. „Vymýšleli jsme, jak zobrazit logo společnosti, které by na stroji zůstalo napořád a proto jsme nechali logo vypálit do 30 mm silné ocelové desky, která z části slouží také jako protizávaží. Nebylo jednoduché jej vypálit a už vůbec silný plech naohýbat do potřebných tvarů,“ uzavírá Jiří Vonka.
Hlavní technické parametry K100.1
Celková hmotnost | 74 tun |
Technická výkonnost stroje | 120 t / h |
Min./max. okolní teplota | -20 / + 35 °C |
Těžený material | křída CaCO3 |
Znečištění | vrstvy pazourku |
Měrná hmotnost rostlého materiálu | 2 400 kg/m3 |
Měrná hmotnost nakypřeného materiálu | 1 600 kg/m3 |
Výstupní velikost zrna | 0 až 300 mm |
Šířka pásu | 800 mm |
Vstupní napětí | 400 V |
Výška bloku | 6 m |
Šířka bloku | 8 m |
Průměr kolesa | 4 100 mm |
Typ pohonu kolesa | elektromechanický |
Výkon pohonu kolesa | 90 kW |
Objem korečku | 100 dm3 |
Délka kolesového výložníku | 6 000 mm |
Délka nakládacího výložníku | 11 000 mm |
Minimální výška výsypové svodky | 1 500 mm |
Maximální výška výsypové svodky | 4 000 mm |
Maximální pracovní sklon | 0,180556 |
Maximální transportní sklon | 1:10 |
Text a foto Martin Ježek
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře