Caterpillar uvádí na trh nová kolová rypadla řady D

Původní řada C s novými motory a rozšířenými možnostmi výbavy - tak by se dala ve stručnosti charakterizovat nová generace kolových rypadel Caterpillar řady D.

Nejkratší článek v historii bagry.cz se však nekoná, určitě se chcete o těchto rypadlech dozvědět více.

Nová série kolových rypadel Caterpillar i nadále sestává z pěti základních typů a ani číselná označení se nezměnila:

  M313D M315D M316D M318D M322D
Motor C4.4 ACERT C4.4 ACERT C6.6 ACERT C6.6 ACERT C6.6 ACERT
Počet válců / objem motoru [l] 4 / 4,399 4 / 4,399 6 / 6,598 6 / 6,598 6 / 6,598
Výkon dle ISO 9249 [kW] 95 101 118 124 123
Provozní hmotnost [t] 13,6 - 15,8 15,7 - 17,9 16,6 - 18,8 18,2 - 20,1 20,0 - 22,0
Max. rychlost [km/h] 37 34 37 37 25
Max. tlak v režimu heavy-lift [kPa] 37,500 37,500 37,500 37,500 37,500
Max. průtok [l/min] 190 220 250 290 350

O principech technologie ACERT, použité u všech nových motorů, si můžete přečíst více v článku Dozer Caterpillar D8T - první stavební stroj s technologií ACERT. Oproti céčkové řadě došlo k podstatnému nárůstu výkonu motorů s výjimkou M322D, jehož výkon setrval prakticky na stejné úrovni. Motory zůstávají uloženy podélně v pravé části nástavby, což znamená dobrý servisní přístup, ale na druhou stranu i dlouhou záď s rozměrným protizávažím pro zachování dobré stability. Pod kapotou se objevil hydraulicky poháněný ventilátor, který automaticky přizpůsobuje své otáčky aktuální potřebě chlazení.

Hydraulický systém se samostatným stavitelným pístovým čerpadlem pro otoč byl obohacen o režim se zesíleným zdvihem (heavy-lift), čímž Caterpillar dorovnal svou konkurenci. Větší zdvihové síly se docílí zvýšením hydraulického tlaku z běžných 350 na 375 bar. Dalším vylepšením je funkce "SmartBoom", která umožňuje klesání výložníku vlastní vahou, což má za následek dostatek oleje pro další hydraulické funkce. Nejlépe se tato vlastnost využije při čištění pracovního prostoru, nakládání vozidel z rozvalu nebo při práci s hydraulickým kladivem či vibrační deskou.

Za hlavní přínos déčkové řady do světa kolových rypadel lze považovat systém tlumení rázů při pojezdu Ride Control, který je k dispozici za příplatek. Tento systém, který se poprvé objevil na kolových nakladačích a postupně se rozšířil i na rypadlonakladače a smykem řízené nakladače, nyní Caterpillar jako první použil na kolových rypadlech. Je to logický důsledek zvyšujících se maximálních rychlostí a je pravděpodobně jen otázkou času, kdy tuto technicky nenáročnou úpravu začnou nabízet i další výrobci. Stroje je možné řídit jak volantem, tak za příplatek i pomocí joysticků. Ještě v tomto roce do nabídky volitelné výbavy přibude i automatická převodovka.

Útroby kabiny byly zcela přepracovány s cílem dosáhnout lepšího výhledu a ergonomie. Nový barevný displej je nyní připraven posloužit i jako monitor zpětné kamery (doplňková výbava, vzhledem k dlouhé zádi velmi užitečná). Navíc monitoruje i doplňkové centrální mazání nebo aktuálně zvolenou funkci joysticku. Pro zrychlení obsluhy je zde pět tlačítek "Quick Access", která se dají nastavit pro přímý přístup k požadovaným funkcím. Výbava na přání dále zahrnuje například vyhřívané a větrané sedadlo s automatickým přizpůsobením hmotnosti strojníka nebo vyhřívaná zpětná zrcátka.

Caterpillar uvedl na trh kolová rypadla poprvé v roce 1984, jednalo se však o stroje navržené a vyráběné německou firmou Eder. Firma Franz Eder Maschinenfabrik byla založena v roce 1946 a zpočátku se věnovala opravám a výrobě zemědělských zařízení. Svoje první lanové rypadlo W-1 vyrobila v roce 1953, své první hydraulické rypadlo s částečnou otočí HE-150 vypustila roku 1956 a konečně roku 1964 došlo k uvedení prvního kolového hydraulického rypadla s plnou otočí WH400. Eder nevyráběl rypadla pouze v barvách svých a Caterpillaru, ale dodával je také pod značkami Leo Ross, Hanomag, Massey Ferguson, International Harvester a Broyt. Eder ukončil svoji činnost v roce 1996.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.