Dopravní tepna D1, část Bravantice - Bílov
Uprostřed malebné krajiny severní Moravy cosi rachotí. Jsou to snad stroje? Burácení sílí, když se přibližuji, hukot motorů přehlušuje ticho krajiny. Vyhoupnu se na kopec a už se přede mnou otevírá scenérie stavby. Cedule u cesty hlásá, že jsem právě opustil Studénku Butovice. Dojíždím k základně a všímám si další tabule: „Stavbu provádí firma Skanska“.
Všude v okolí se prohánějí nákladní auta s tunami zeminy, prach obestírá buldozery a bagry, ustavičně drásající zemi kolem budoucí cesty, a sluníčko všem dodává potřebnou energii. Strojů na stavbě je hodně, řekl bych kolem 35 až 40 kusů, samozřejmě jsou rozesety po celé délce tam, kde jsou nejpotřebnější.
Odsud směrem k Velkým Albrechticím měří stavba asi 7 kilometrů. Na této rozloze se nachází patnáct viaduktů a nadjezdů. Přibližně deset z nich budou dálniční nájezdy a sjezdy do okolí. Zbylých pět slouží už dnes pro zemědělce, dráhy a jiné každodenní lidské potřeby.
Podloží budoucí cesty je tvořeno nahrnutou hlínou, na ní leží vrstva hrubého štěrku. Ta má kolem dvaceti až třiceti centimetrů. Další vrstva je také štěrk, ale zrno je jemnější. Na válcování se používají jednak válce Hamm a jiné, dále pak speciální stroje, viz obrázek. Tato vrstva má šířku asi kolem deseti až dvaceti centimetrů. Na závěr, po dostatečných úpravách terénu, jsou přivezeny speciální stroje a cesta se betonuje. Na většině míst se používá beton, osvědčil se i u našich sousedů v Rakousku. Asfalt se používá jen na mostních konstrukcích nebo na tvrdším podloží. K 20. květnu započaly na stavbě betonovací práce, spíše však ze strany Bílova. K tomu bych chtěl dodat, že teprve zhruba na třech, čtyřech kilometrech se bude pokládat beton, zbylá část stavby je povětšinou ve druhé fázi. Našel jsem však i místo, rozlohou asi dva kilometry, kde není ještě ani upravená zemina na budoucí pokládku. Toto je u Velkých Albrechtic.
Dále jsou vykonávány hrubé terénní úpravy kolem cesty, hlavně úseky napojení z okolí. Tady najdou uplatnění dozery a různá rypadla. O odvoz zeminy se stará povětšinou firma Vladimír Dostál zemní práce. Pohybuje se zde několik jejich nákladních vozů Tatra nebo Liaz. Celkově stavba přináší hodně práce do našeho kraje, dokonce jsem zde našel uplatněnou i slovenskou firmu. Když jsem se tak procházel sluncem zalitou “vozovkou“, nic nerušilo můj výhled do okolní krajiny. Byl jsem zabrán do chůze, najednou však kolem mě prosvištěl kropící vůz. Dodával potřebnou vláhu a já sem si v ten moment uvědomil, z jak malých dílků tento obrovský celek sestává. Stavaři firmy Skanska odvádějí dnes a denně kus práce. Jsem přesvědčen, že během pár měsíců už se budeme moci rychle přepravovat za našimi vysněnými cíli.
Text a foto: Petr Kubeň
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.