Minirypadlo Kubota U27–4 se v noci samo nebojí

Malé, ale nebojácné. Japonské pásové minirypadlo Kubota U27–4 chrání v noci před zloději bezpečnostní systém. Přes den se loňská novinka od Kuboty o váze 2590 kg nebojí pustit do práce s vervou sobě vlastní.

Rypadlo pohání kuboťácký motor D1105-BH o objemu 1,123 litrů a výkonu 15,6 kW. Stroj je vybavený systémem Kubota Auto Idle, který po 4 vteřinách nečinnosti motor automaticky přepne do nižších otáček. Snižuje tak emise, hluk, ale především spotřebu paliva. Při návratu k práci automaticky zvýší otáčky na původní hodnotu.

Motor žene čerpadlo s proměnlivým průtokem, který zajištuje konstantní a simultánní pohyb všech částí stroje. Kubota U27–4 se dodává s přídavným hydraulickým okruhem. Pokud strojník ovládá více funkcí najednou, čerpadlo se stará o odpovídající průtok oleje podle poloh řídicích pák bez ztráty rychlosti a výkonu na každý hydraulický válec. Hydraulické hadice válců výložníku, ramene a radlice jsou dělené. Toto dvoudílné provedení usnadňuje jednodušší výměnu hadic v případě poškození. Ale i na prevenci bylo myšleno. Hadice válce lopaty vedou vnitřkem násady.

Při odklápění zadní kapoty se začne dít něco velmi neobvyklého. Jak vyklápíme kapotu, z útrob nám doslova vychází vstříc expanzní nádržka s chladicí kapalinou. Je totiž spojená s pantem kapoty a při jejím odklopení se vysouvá dopředu před motorový prostor, aby strojníkovi usnadnila přístup. Nad uchycením je celkem pohodlný přístup i ke vzduchovému filtru, který je zajištěný klipsem. Horší to je s filtrem motorového oleje. K tomu se musí zespodu. „Není to problém?“ zajímá mě, ale Vojtěch Nyeste ze společnosti Staves, která prodává stavební stroje, vrtí hlavou. „Kolem filtru je dostatek prostoru, takže strojník na něj dosáhne snadno,“ ukazuje.

Pravá kapota se vyklápí směrem nahoru. Nachází se v ní naftová nádrž, akumulátor a nádrž hydraulického oleje. „Palivoměr uvnitř kabiny jde vidět i zvenku při tankování, takže strojník nemusí pro kontrolu odbíhat dovnitř,“ upozorňuje Nyeste. Koneckonců nemusí strojník ani zvednout hlavu. Tankování totiž doprovází zvukový signál, který připomíná parkovacího asistenta v autech. Čím je nádrž plnější, tím víc se zkracuje interval mezi pípáním, které rypadlo vydává. Když je nádrž plná, upozorní na to stroj táhlým tónem.

Poslední odklopná kapota pod vstupem do kabiny ukrývá vedení hydrauliky.

Skromná kabina

Po vstupu do kabiny hledám prostor, kam bych si mohla uložit své věci. Marně. Jen před pravým joystickem najdu tvarovaný držák na lahev. Pod sedadlem už své místo našla nádržka s kapalinou do ostřikovače. Nakonec se mi podaří uložit batoh za zadní sedadlo. Vnitřní parapet u minirypadla Takeuchi TB 228, ze kterého jsem ten den do Kuboty přesedla, je sice pro tyto účely pohodlnější, metoda zašprajcování za sedadlo v Kubotě ale postačí. Navíc se minimaličnost kabiny podepsala i na celkové délce stroje, která je s 4190 mm o 270 mm kratší než u zmiňovaného Takeuchi. Na výšku má U27–4 přesně 2430 mm, šířka přes radlici a pásy, tedy v nejširším místě stroje, je 1500 mm. Přesah zádě při otáčení je nulový.

Při pojezdu mě mírně limitují ruční páky řízení. Větší strojníci tento problém mít nebudou, ale s malou postavou se k nim musí řidič dost natahovat. Výsledkem toho je, že špatně vidím do zpětného zrcátka, které nemá takový rozsah otočení, co by mi vyhovoval.

Na pravou opěrku zápěstí navazuje digitální panel, který zaznamenává motohodiny, sleduje stav paliva, teplotu oleje, otáčky motoru a další informace. Odpružené nastavitelné sedadlo Grammer je pohodlné. Čerstvý vzduch do kabiny vhání tři větrací výdechy. Ty mají zároveň odmlžovací a odmrazovací funkci. V základním vybavení U27–4 chybí rádio. Volitelně se dodává s anténou a dvěma reproduktory.

 

Malý pracant

Na cestu za prací se Kubota vydává nejprve pozvolna v režimu želva, po přepnutí páky po pravé straně na pozici zajíc dokáže vyvinout rychlost 4,5 kilometrů v hodině. Po vytočení výložníku v kozlíku do strany výhledu dopředu zaclání jen úzký středový sloupek, který lemuje horní hranu spodní části čelního skla. Ta je na rozdíl od té horní v rámu kabiny pevně uchycena.

Díky úzkým rozměrům je rypadlo překvapivě obratné. Ovládání otoče mě překvapí svou rychlostí. Zkušený strojník ale rychlost a prudkost ovládání pracovní části rypadla ocení. Práce alespoň pěkně odsýpá. Lžíce se zuby se ochotně zakusuje do tuhého podloží i přes všudypřítomné keře a traviny, i když naráží na limity své velikosti. Rypadýlko je totiž osazeno velkou lžící českého výrobce Triga s objemem 60 l. Přestože stroj nemá problém s běžným terénem, v případě potřeby cestu obstojně udusá 1500 mm široká a 290 mm vysoká radlice. Výložník se při práci natáčí o 75° vlevo a 55° vpravo. Největší hloubkový dosah minirypadla je 2820 mm. Při přepravě blokuje pohyb nástavby brzda otoče. Aktivuje se klasicky vyklopením konzoly řízení nebo při odstavení motoru, takže není potřeba blokovací čep.

Pro práci potmě může být rypadlo vybaveno dvěma světly uchycenými na střeše kabiny.

Proti zlodějům

Pro klidnější spánek strojníka má minirypadlo U27–4 ve standardní výbavě bezpečnostní systém Anti-Theft. Obsluha stroje si přitom nemusí pamatovat PIN, ani žádné další kódy. V klíči od bagru je totiž na čipu uložen identifikační kód, který pracuje jako imobilizér. Tento klíč startuje a vypíná motor, otevírá kabinu, nádrž i kryt motoru. Pokud zloděj zkusí stroj otevřít jiným klíčem, spustí se alarm.

Závěr

Už tak skladné Kubotě U27–4 dodává na obratnosti nulová záď, díky které je vhodná pro práci do stísněných prostor. Strojníka dokáže potěšit drobnostmi, jako je zvuková asistence při tankování, majitele zase faktem, že ke klidnému spánku nepotřebuje platit ostrahu. Se systémem Anti Theft je totiž rypadlo hlídačem sobě samo.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.