Novinky emailem
  • Registrace
  • Přihlásit se
Vše
Články
Bazar
Fórum
Firmy
Krádeže
Práce
  • Články
  • Bazar
  • Fórum
  • Firmy
  • Krádeže
  • Veletrhy
  • Kalkulačky
  • Práce
  • Volné stroje
  • Recenze
  • Naživo
  • Zaostřeno
  • Návody
  • Design
  • Veteráni
  • Legislativa
  • Výstavy
  • Výroba
  • Domácí trh
  • Citát dne
  • První foto
  • Limitované edice
  • Checklist
reklama
reklama
  • bagry.cz
  • /
  • Články
  • /
  • Naživo
  • /
  • Job report: Všestranný Lännen 8800K pomáhá při stavbě tramvajové dráhy

Job report: Všestranný Lännen 8800K pomáhá při stavbě tramvajové dráhy

31.08.2020 11:09

Tentokrát se podíváme do Tampere, což je třetí největší město Finska. Jeho rostoucí populace zvyšuje tlak na hromadnou dopravu. Vedení města už nechtělo dál zatěžovat životní prostředí, a tak se rozhodlo rozvinout již existující hromadnou dopravu postavením tramvajové sítě.

Tramvajová doprava v Tampere roste slibným tempem, a jako u každého velkého projektu závisí jeho úspěch nejen na dovednostech dělníků.

12 Bez něj bychom to nezvládli  

Speciální stroj pro konkrétní projekt

Stavbu má na starosti Skupina NRC Finland, součást Nordic NRC Group. Jedná se o největšího finského výrobce kolejí a jednoho z největších správců severské kolejové infrastruktury. Na tento konkrétní projekt si pořídila plně vybavený víceúčelový stroj Lännen 8800K.

Dráha má být dlouhá celkem 20 kilometrů

První fází projektu byla výstavba linek z Pyynikintori do Hervanty a z univerzitní nemocnice v Tampere do Hatanpää. Ve vedení projektu je Tramvajová Aliance, založená městem Tampere, Tampereen Raitiotie oy a poskytovateli stavebních prací NRC Group Finland oy, YIT Suomi oy, Sweco Finland oy and Poyry Finland oy. Celková délka dráhy má být asi 16 kilometrů plus 4 kilometry na vozovny a depa. Je zde plánováno 23 zastávek s rezervou na další 3 a provoz má být zahájen v roce 2021.

Pohon stroje Lännen 8800K

Univerzální stroj Lännen 8800K o hmotnosti 13 tun pohání čtyřválcový motor Agco Power 49 AWF o objemu 4,9 litrů a výkonu 127 kW, má 2stupňovou převodovku Power Shift a pohon všech 4 kol. Součástí je rovněž široká škála přídavných zařízení, která byla vyrobena speciálně pro výstavbu tamperské tramvajové dráhy. Díky jeho univerzálnosti bude v budoucnu využíván i pro její údržbu.

Kolejový podvozek i vysokozdvižná plošina

Žluto-černý stroj Lännen je vybaven hydraulickým pojezdem kolejového podvozku včetně toho klasického o rozchodu 1435 mm, což se perfektně shoduje s tratí. Navíc disponuje vysokozdvižnou plošinou Lännen L1900, speciální kabinou s neomezeným výhledem nahoru (což bylo původně navrženo pro stroje k lesním a různým zdvihacím pracím) a elektrickým agregátem Dynaset.

Velký výběr přídavných zařízení

Dále je opatřen přívěsem na kolejová kola, hydraulickým navijákem, hydraulicky ovládaným vodičem troleje na podkopu, rotačními kartáči vpředu i vzadu, zadním rozmetačem písku, čističem drážek kolejnic, sběrným zametačem vepředu a k dispozici jsou i různé lžíce.

Hodí se i vodič trolejí

Podle Ari Valajay, šéfa oddělení elektrické údržby NRC Finland, bude pro stroj nejdůležitějším úkolem instalace trolejí. „Vysokozdvižná plošina společně s multifunkční kabinou a vodičem trolejí na podkopovém ramenu tvoří velmi dobrou kombinaci,“ říká Ari Valaja.

„Instalace trolejí strojem, jako je tenhle, je pro nás úplně novou zkušeností. Stroj může troleje vytáhnout do jejich pozice ještě předtím, než jsou položeny koleje. To je výhodné na místech, kde můžeme pracovat na pneumatikách, například v městských oblastech nebo na nosných kolejových deskách. Tahle práce je pro nás rutinou, ale obvykle k tomu používáme speciální auto nebo vlak, což by zde nebylo možné,“ dodává pan Valaja.

Ještě lepší nástroj než předtím

Strojníci Antti Friimäki a Pekka Niemelä mají se stroji Lännen zkušenosti. Oba jsou zvyklí na údržbové práce na trati, včetně prořezávání klestí po stranách a úklid sněhu, a nyní také staví tramvajovou dráhu. Oba jsou s novým strojem viditelně spokojeni.

„Dostanu se dál“

„Když to porovnám s předchozím modelem z roku 2014, tenhle stroj je o hodně lepší a má i větší stabilitu. Teď můžu se strojem zajet na místa, kam se dřív skoro nedalo dostat,“ říká Friimäki a dodává: „Navíc hydraulicky ovládaný kolejový podvozek usnadňuje odklízení sněhu, protože sníh neulpívá pod pneumatikami. Kromě toho se stroj mnohem lépe ovládá na úzkých místech.“

Bezpečí a pohodlí

Pekka Niemelä si stroj také chválí: „Neomezený výhled nahoru z kabiny je skvělá věc. Hydraulicky ovládaný kolejový podvozek se hlavně hodí, když jsou mezi kolejemi nerovnoměrné hromady makadamu. Lze je tak jednoduše přejet malým nadzvednutím stroje,“ a shrnuje: „Je to ze všech pohledů perfektní stroj, je bezpečný, pohodlný a lehce ovladatelný.“

„Bez něj bychom to nezvládli“

Po zhruba roce v provozu má stroj 1 300 motohodin a vše šlo zatím hladce. „Stroj pracuje dobře a veškeré jeho příslušenství je užitečné. Zpočátku jsme byli jenom zvědaví, jak si s tím vším víceúčelový stroj poradí,“ říká Valaja. Po získaných zkušenostech si stojí za svým: „Takový stroj je při těchto pracovních podmínkách prostě nezbytný. Bez něj bychom to nezvládli.“

Více informací o těchto strojích naleznete na www.lannen.com.

Zobrazit jako slideshow

  • 01. Lännen 8800K s vodičem trolejí

  • 02. Speciální stroj Lännen 8800K

    02. Speciální stroj Lännen 8800K

  • 03. Neocenitelný všestranný pomocník

    03. Neocenitelný všestranný pomocník

  • 04. Stavba postupuje rychle

    04. Stavba postupuje rychle

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

  • Tiskové zprávy
  • Zajímavé odkazy
  • Základní pojmy
  • GDPR
  • Reklama
  • Kontakt
ISSN 1801-0768 | © 2004-2024 CE Grid Všechna práva vyhrazena. Používáním této stránky souhlasíte s právními podmínkami TOPlist