reklama
reklama

Pásové rypadlo Škoda o hmotnosti 220 t bylo v roce 1926 prodáno do Kolumbie

Archiv Škody Plzeň vydal svědectví o pásovém rypadle s úctyhodnou hmotností 220 t a 3,5 m³ velkou lžící, jehož archivní fotografie nebyly ještě nikdy publikovány. Poprvé se tak děje na těchto stránkách.

Tenkrát rypadla ještě neměla typizovaná označení, stavěla se na zakázku dle požadavků zákazníků. Škoda začala typizovaná rypadla nabízet až v roce 1929. Proto se o tomto rypadle hovoří pouze jako o velkém rypadle pro Kolumbii. Byl součástí dodávky celkem pěti rypadel pro tuto zemi, která mimo něj obsahovala dvě rypadla o obsahu lžíce 1 m³ a dvě o obsahu lžíce 0,6 m³.

V té době se většina suchozemských rypadel pohybovala po kolejích, které se pro ně musely v místě nasazení postavit. Své první rypadlo s pásovým podvozkem (tehdy se říkalo „s housenicovými plazy“) sestrojily Škodovy závody v roce 1925, tedy pouhý rok před získáním významné zakázky do Kolumbie. Největší rypadlo pro Kolumbii mělo pásy široké 1,5 m, jejich dosedací délka činila 6 metrů. Plošný tlak na základnu při jízdě byl 1,25 kg/cm².

Pohon tohoto rypadla zajišťovaly tři parní stroje. Hlavní parní stroj pro zdvih a pojezd měl výkon 158 kW, otáčecí parní stroj pro otáčení svršku měl výkon 83,5 kW, stejně jako posouvací parní stroj pro posuv lžíce a otvírání dna. V té době měla všechna rypadla ze Škodových závodů parní pohon, ovšem již v roce 1927 byla získána zakázka na dodávku prvních elektrických rypadel. První rypadlo s dieselovým motorem bylo dodáno v roce 1934.

Pracovní dosahy velkého rypadla pro Kolumbii byly následující: bagrovací výška 12 m, maximální dosah 17,75 m.

Prvorepublikové Škodovy závody byly jediným výrobcem rypadel u nás a z dovednosti jejich konstruktérů ještě dlouho po znárodnění čerpala řada socialistických podniků.

Pro americké čtenáře:
The 240 ton Skoda tracked excavator sold to Colombia in 1926

Digging in the the Skoda archive in Pilsen, Czech Republic, I found this excavator with respectable weight of 240 US tons and 124 cu. ft. bucket, whose pictures weren’t never published.

Excavators of that time didn’t have type names or numbers because they were custom-built according to the customers’ requirements. Skoda began to offer the standardized excavators no sooner than in 1929. That’s why it’s simply called “the big excavator for Colombia.” It was part of the 5 machines delivery for the country. Two had 35 cu. ft. bucket and other two 21 cu. ft. bucket.

In those days most of the overland excavators drove on rails that needed to be built for them. The first Skoda excavator with track undercarriage was built in 1925, one year before the Colombian business. The biggest excavator for Colombia took pride in the track of 5 feet width and the 20 feet length of ground contact.

The excavator was powered by three steam engines. The main steamer with 212 HP operated boom elevation and travel, the swing steamer had 112 HP – the same as the third steamer for the bucket shifting and opening. Back in the twenties all the Skoda excavators were equipped with steam engines. But electric engines came already in 1927 and diesel engines followed later in 1934.

The excavation height: 40 feet, digging radius: 58 feet.

Komentáře

Nádhera – Ocelové město bylo v Kolumbii nebo v Čechách? blunk. Krása, ale pracovat bych na tom nechtěl. Zajímalo by mě, jestli ještě někde stojí, nebo už je ve šrotu...

kolos – Zaujimalo by ma kolko ludi muselo ovladat takyto stroj.<br />
Kolko musel spalit uhlia,kolko vody atd....<br />
ale obdivujem ye taky stroj vedeli uz vtedy postavit a ze aj &quot;fachcil&quot;<br />

Dobrý deň,<br />
vedel by mi niekto pomôcť zistiť či má Škodovka nejaké výkresy k tomuto bagru? Rád by som z predlohy vytvoril papierový model. Ďakujem<br />
Miro

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    reklama