Novinky emailem
  • Registrace
  • Přihlásit se
Vše
Články
Bazar
Fórum
Firmy
Krádeže
Práce
  • Články
  • Bazar
  • Fórum
  • Firmy
  • Krádeže
  • Veletrhy
  • Kalkulačky
  • Práce
  • Volné stroje
  • Recenze
  • Naživo
  • Zaostřeno
  • Návody
  • Design
  • Veteráni
  • Legislativa
  • Výstavy
  • Výroba
  • Domácí trh
  • Citát dne
  • První foto
  • Limitované edice
  • Checklist
reklama
reklama
  • bagry.cz
  • /
  • Články
  • /
  • Limitované edice
  • /
  • Limitovaná edice: Caterpillar slaví 175 tisíc dozerů střední velikosti s delta podvozkem

Limitovaná edice: Caterpillar slaví 175 tisíc dozerů střední velikosti s delta podvozkem

30.09.2020 16:03

V roce 1985 uvedl Caterpillar na trh dozery série H, čímž svůj revoluční koncept podvozku se zvýšenými koncovými převody rozšířil i mezi stroje střední velikosti. V kategorii dozerů 100 až 250 kW je delta podvozek dodnes jedinečný. Oproti nízkým a oválným podvozkům se lépe přizpůsobuje terénu, má delší životnost, usnadňuje údržbu a zvyšuje výkon.

05.Tri_stastlivci  

Letos v květnu Caterpillar oslavil 35. výročí svého nenapodobitelného designu použitého u 175 000 dozerů střední kategorie výrobou 3 připomínkových kusů. „Jedním z hlavních hesel výroby těchto dozerů bylo ‚Za hranici známých možností‘, protože stanovily nový standard ve výkonnosti, produktivitě a snadném ovládání,“ řekl Wes Holm, hlavní inženýr dozerů střední velikosti, a dodává: „Naše nová generace dozerů ve střední hmotnostní třídě, do které patří nové modely D5, D6 a D7, posunuje tyto vlastnosti na další úroveň.“

Slavnostní označení

Caterpillar musel zrušit připravované oslavy historického milníku kvůli omezením, které způsobila pandemie koronaviru. Tři zákazníci však dostali stroje, jež měly na blatnících speciální samolepky označující výrobu výročních 175 000 kusů. Stejný obrázek se vyskytuje i v kabině: je vyšitý na opěrce sedadla, a také vytištěný na speciální plaketě potvrzující příslušnost k limitované edici.

První dva speciální výroční kusy

První dva pamětní kusy s označením D6 XE jsou vyvedeny v elegantní tmavě šedé barvě v kombinaci s černou. Disponují silnou a zároveň lehkou konstrukcí s optimálním vyvážením, takže nepotřebují protizávaží.

Třetí výroční dozer

Třetí dozer byl model D6, který má tradiční žlutou barvu, avšak s černými pásy a radlicí. Všechny tři kusy byly vyrobeny v americkém městě East Peoria.

Vybraní šťastlivci

Jeden z modelů D6 XE obdržela společnost Goodfellow Bros., dlouholetý zákazník a vlastník mnoha strojů Caterpillar, z města Wenatchee ve státě Washington. Předtím, než stroj umaže od hlíny při práci na Havajských ostrovech, chce jej firma příští rok ukázat na oslavě 100 let od svého založení.

Druhý dozer D6 XE získala firma Holt Cat ze San Antonia v Texasu, dealer Caterpillaru. Společně udržují dlouhodobou spolupráci od té doby, co Benjamin Holt vynalezl pásový typ podvozku dozerů v roce 1904. Design stroje reprezentuje 116 let neustálých inovací původního Holtova Caterpillaru. Holt Cat plánuje využít tento model k předváděcím akcím nové generace dozerů.

Dozer Cat D6 putoval ke kanadskému dealerovi Finning Cat, který jej prodal společnosti Midwest Pipelines Inc. z města Spruce Grove v Albertě. Sesterská společnost Pidherney’s Inc. vlastní různé středně těžké dozery Caterpillar již 39 let od té doby, kdy její zakladatel Merv Pidherney zakoupil svůj první dozer Cat D6D. Dnes se se svou rozsáhlou flotilou čítající téměř stovku dozerů specializují na projekty v oblasti ropovodů, stavebnictví a dopravy.

Elektromotor i automatizovaná převodovka

Dva pamětní kusy D6 XE jsou poháněny novým 9litrovým motorem Cat C9.3B ve spojení s elektrickým motorem namísto převodovky. Elektromotor umožňuje využití maximálního krouticího momentu za každé rychlosti s rychlou odezvou. Dozer D6 má 4 rychlosti a plně automatizovanou převodovkou, která redukuje zpoždění klasických převodovek a navíc nabízí mezistupeň řazení.

První dozery s delta podvozkem

Dozery Caterpillar D4H, D5H, D6H a D7H byly prvními modely střední velikosti s delta podvozkem a v roce 1987 se k nim přidal i dozer s označením D8L. Tento typ podvozku umožňuje pohyb předních a zadních vodicích kol, což umožňuje lepší vyvážení a rozložení váhy stroje v porovnání s oválnými podvozky.

Delta podvozek a variabilní naklápění radlice

U modelů D4H a D5H bylo navíc poprvé využito variabilní naklápění radlice, díky kterému je možné pracovat při vyšších rychlostech. U větších dozerů se tento systém označovaný jako VPAT (Variable Pitch Power Angle Tilt) používá už 30 let. Hydraulické naklápění horní hrany radlice dopředu napomáhá snadnějšímu odebírání zeminy, a pokud se naopak naklopí dozadu, umožňuje přepravovat více materiálu na delší vzdálenosti.

Výroba dozerů Caterpillar

Výroba dozerů Caterpillar D6 a D6 XE probíhá v East Peoria v Illinois a v Grenoble ve Francii. Navíc, aby lépe splňovaly nároky globálních trhů, jsou středně velké dozery Caterpillar vyráběny i v brazilské Piracicabě a thajském Rayongu.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

  • Tiskové zprávy
  • Zajímavé odkazy
  • Základní pojmy
  • GDPR
  • Reklama
  • Kontakt
ISSN 1801-0768 | © 2004-2024 CE Grid Všechna práva vyhrazena. Používáním této stránky souhlasíte s právními podmínkami TOPlist