Téma: TATRA 813
Autor
Zpráva
15. říjen 2010 12:42:45
Chlapi, napište kdo něco víte o Tatrách 813, je zajímavé, jak rychle vymizely, živou 813 jsem v provozu viděl naposledy asi před čtyřmi roky, byl to autojeřáb 4x4, v okolí N. Bydžova, už tehdy prý jezdila jenom velikému fandovství svého řidiče.
Už je nemá snad ani armáda. Svezl jsem se jenom s vojenskou 8x8, fajn bylo to řazení s posilovačem na přístrojovce, ale motor byl takovej nepružnej, muselo se pořád řadit. Tahače těžkých přívěsů 6x6 měly zase fantasticky brutální zvuk, dnes již legislativně nepřijatelný, po tom se mi stýská, i když v kabině v kopcích by rychle omrzel. Vojenské 8x8 měly v terénu ( písku)
zajímavou vlastnost, jakési nakrucování hřídelů, kola zabírala jaksi trhaně a vozidlo si proto ( v písku ) snadno ustlalo.
Bohužel 813 nebyly držáky, do 100 tis. dobrý, ale pak se to začalo sypat, a nároky na údržbu 12-ti válců asi byly taky značné...
15. říjen 2010 20:00:28
hodně jezdí truck trial v provedení 8x8 je to asi nejčastější vozidlo v teto kategoriji jinak na cestě sem ho nepotkal ani nepamatuji a v jinem provedení než 8x8 sem ji snad ani neviděl a to že vymizely není až tak divné tež už to nebyl nejmladší model vyrabely se už od roku 1960 (poradný veteran)
16. říjen 2010 09:21:16
Myslím ,že v roce 1960 Tatru 813 nikdo ještě neznal.Za pět let taky ne.
16. říjen 2010 20:43:02
16. říjen 2010 22:59:21
Přijeď někdy na sraz Tatra klubu do kolína, vždy v červenci. Já už tam byl 3x a super. Máš pravdu že ten zvuk V12 o objemu 17,6 litru je užasnej, ale taky to žere i šneky u cesty. Kdyby měl turbo, taky by to bylo o něčem jinym. Ikdyž jeden takový tam jezdí s vyprošťovací T 813 8x8, a má v tom turbomotor. To nemá chybu. Jinak pár fotek z Tatra srazu kde jsem byl najdeš zde http://www.trabantidoupe.wz.cz/2010kolin.html a ročník 2009 tady - http://www.trabantidoupe.wz.cz/srazkolin09.html
Já už T813 tařka také nevídám. Mám za to, že první T813 se začaly dělat v roce 1972.Snad se nemylím.
17. říjen 2010 09:49:46
nevypada to z vesmiru jako pozar? to coudi jak kdyby to misto nafty palilo gumy
05. listopad 2010 18:13:32
Zrovna v uterý jsem viděl jednu T 813 8x8, stála hned u D1, před sjezdem Všechromy, vrtalana poli něco do země. Dělají s tam s plynovýma trubkama.
08. listopad 2010 21:28:02
Jednu T 813 4x4 jeřáb AD 125 jsem dneska zahlédl u Třince směrem na Dobrou, ale na jméno vesnice už si nevzpomenu. Staví se tam nějaká hala a uspěšně doplňuje scenérii s nějakým velkým jeřábem od Hutních montáží. Ještě jeden tentýž jeřáb občas potkávám v Praze a okolí (naposled snad na začátku prázdnin)
26. prosinec 2010 12:43:00
Tak vida, přece ještě pár kousků žije...
26. prosinec 2010 15:39:08
Trocha statistiky: První prototyp byl předveden v srpnu 1964, první podvozek z ověřovací série byl vyroben v březnu 1967 a výroba ukončena v roce1982. Celkem vyrobeno 11 751 vozidel v provedení 4x4, 6x6 (zdvojená a řízená přední náprava - tahače, a klasické uspořádání 1+2 sklápěč) a 8x8, s motorem 12V o výkonu 199kW
(zdroj: Marián Šuman-Hreblay, Tatra, nákladni a užitková vozidla, autobusy a trolejbusy)
30. leden 2011 18:30:16
Mne sa tiez T 813 velmi paci. Zvlast ked som natrafil na fotky ako 8x8dumper. Len mi mnie je jasne preco sa tato modifikacia nerobila. Myslim vo vetšom.
Myslim ze predbehla dobu ked niekedy v 70rokoch spravili to co az teraz vybehlo na cesty. Len preco ich nebolo vo vetšom mnozstve????
30. leden 2011 19:49:08
já bych za tím hledal socialistické hospodářství....jako v mnoha jiných případech...co by za to stálo se nevyrábělo a toho ostatního se valily kvanta....holt byla taková doba...
01. únor 2011 20:56:50
Myslim si ze T 813 8x8 ma lepsiu priechodnost terenom,ako .815-ka.
02. únor 2011 13:31:13
Je možné, že u T 813 8x8 dumper byl nějaký administrativní problém, s typovou zkouškou a schválením do provozu, v 80. letech jsem něco zaslechl ve SZ 211, ( státní zkušebna nákl. vozidel ), ale už nevím přesně, o co šlo. Max. rychlost tohoto vozu byla tuším jenom 60 km/h, takže vhodný spíše do lomu. T 813 spolu s autobusy ŠL, ŠM ppatřily ve své době k tomu lepšímu, z produkce socialistických států.
Na další vývoj ale nebyly prachy, a taky nebyly devizy na nákup kvalitnějších dílů a příslušenství od západních špičkových výrobců, všechno se muselo kompletně umatlat z toho, co bylo doma.
Škoda taky bylo motorky Jawa 90, taky předběhla dobu a skončila na elektrice, karburátoru a celkově špatné kvalitě dílů a materiálů.
02. únor 2011 14:05:11
Modifikace T 813 se nerobila ,protože to nikdo nechtěl.V dopravních závodech jako např ČSAD,si myslím že to nechtěli.Takové IPS,nebo Konstruktiva tak tam to bylo.I tak , hlavní slovo měly T138 a později 148.Nevím ,ale takový dempr T 148 na prunéřovské elektrárně,nebo na Ostředku na D1,to byl ten šálek kávy.
Co je vám platná osmikolka dnes,když třeba něktrá váží prázdná i 16 tun?Ta je akorát na pokuty,protože vás všude přeloží.Jedině do pole že.Ale zas,ta 813 tenkrát v tom poli nejela.Tatra na tuplákách,se v kopci zastavila a zase se rozjela.Na balonech se rozjela do kopce a ani ho nevyjela.Myšleno v terenu,v blátě.Takže já bych to na nikoho nesváděl.Když už,tak Bucegi.To byl úlet .
02. únor 2011 20:27:36
Tibor, prezrad kam chodis na tie super fotky? Ci uz su to lanaky ,alebo toto? A teraz co si poslal zavesil to je NO 1.K teme, skoda ze KSC nedala do 813-ky TURBO. To len potom by bol rachot.
03. únor 2011 12:17:33
Bucegi, to tedy byla katastrofa, snad žádný auta takhle rychle nevymizela z provozu a neskončila, ani na starých fotkách moc nejsou vidět...Benzíňák, pětituna, zlý sen všech řidičů, často byly vidět se zvednutou kapotou, prostě sráče. Jenom ti největší mistři si dokázali ukrást domu nějaký benzín.
Technickou zajímavostí byly dvoje matky v tupláku, takže vnější kolo šlo odmontovat a vnitřní zůstalo držet na náboji. Jaký to mělo význam, nevím, protože většinou jsou defekty na vnitřním kole, asi proto, že se nahřívá na bubnu a hůř se chladí.
Všichni se toho rychle a rádi zbavili, staré ereny jezdily déle a ještě dosluhovaly u soukromníků.
03. únor 2011 20:47:50
Ty dvojté matky/šrouby byla tehdejší "móda", která přišla z USA, měly to i ruské stroje. Pokud člověk nedotahl poctivě vnitřní šrouby, tak se při demontáži venkovního stalo, že se povolil právě ten vnitřní a stejně šly dolů obě kola a nastupoval autogen.
04. únor 2011 18:09:54
Mily Ludek,PRECO TU MOTAS NEJAKE BUCEGI???
05. únor 2011 10:16:52
Ty Bucegy jsem začal já.Luděk jako zakladatel vlákna se přidal.Byla to reakce na to,že jestli něco komunisti rozhodli,tak víc než dát nebo nedát TURBO do T813 ,jak tu někdo prohlašoval,schválili dovoz aut z Rumunska.Spláceli nám dluh.Taky nikdo nikomu nepsal Damko,že sem plete politiku.
08. únor 2011 07:16:09
Kdy začali vyrábět ve Strakonicích licenční turba, nevím. Dovoz z kapitalistické ciziny za "tvrdý" tehdy nepřicházel v úvahu, jednak nebyly a taky šlo o vozy hlavně pro armádu, tak žádná závislost na Západu. Bucegi je dobrý příklad tehdejších poměrů, pro ty, co to nezažili. Nesmyslná rozhodnutí dělají naši politici ovšem i dnes, i když nyní s ohledem na svojí "malou domů".
O rozměrech dnešní zlodějny se nikomu za komunistů ani nesnívalo, a hlavně se báli Moskvy.
11. únor 2011 18:00:40
Tak toto je spravne forum. Tatru 813 alias DRACICA sa mi vzdy pacila,pre jej tvar,a zvuk....Ta hranata tranbusova kabina je uplne super,a vojenska verzia sa mi rata viac ako 815-ka. Neviem ttd ale 813 sa mi zda nizsia a sirsia ako 815.Asi pred 8-mi rokmi som v Ziline vídaval 813 stvor- kolu,ako tahac navesov.
11. únor 2011 18:33:54
bager man: mas pravdu v ZA ju mali na kamennej ulici ja si ju este pametam ako male decko a bolo to riadne delo
16. únor 2011 18:57:02
Veru aj mne sa pacila.Neviem ci este jazdi.???Na nete som videl 813 ako 30ton.zeriav. Lukas ako u Pala?
17. únor 2011 11:54:18
Krásná mašina ! kdyby se dala někde koupit šel bych do ní
17. únor 2011 17:52:30
paja robis na kracaku?
17. únor 2011 21:44:09
Prave som docital clanok na /auto pravda.sk/odporucam/ o TATRE813.8x8 A uz nielen podla mna T813 bola nadcasove auto,a predbehlo dobu.Co sa za komousov moc nestavalo,ale vlastne pre CSLA vlastne vznikla.Podla autora (aj mna) ma,lepsie jazdne vlastnosti v terene ako T815.A koinec koncov ked sa kuknete na truck trial 15-ku som tam nevidel.
18. únor 2011 08:04:28
jasný s kaisrem S2...
18. únor 2011 08:10:16
hlavním duvodem proč je na truck trialu nejvice 813.tek je ten že se dají levně pořidit 815. je pořad dost draha a tech vojenských ktere se nato hodí je uplné minimum a loni v mohelnici jedna byla ale moc dobře nedopadla protože to asi byl puvodně nejaky most a to auto bylo strašně dlouhe takža se pořadně nikam nevešlo