Téma: Renovace hydrodynamického měniče
Autor
Zpráva
02. březen 2008 20:20:19
Zdravim,
už přes půl roku snažím uživit jako bagrista. Pronajal jsem si dědečka JCB 3D, rok 1989, Mth nezjistitelny, ale střízlivý odhad tak 15 000. Je to už zasloužilý veterán, ale kloubouk dolů před JCB, i po téměř dvaceti letech šlape jak hodinky, jasně že se parametry nemůže rovnat dnešním mašinám, ale pokud ho nepošlete na skálu nebo asfalt tak pořád slušně konkuruje. Kromě pár čidel a výměn hydr. hadic jsem s ním neměl větší problém. Co mě ale docela pálí, je vzhledem k počtu mth pochopitelný, "unavený" hydrodynamický měnič pojezdu. Ježdění po stavbě to ještě jde, ale hrnutí a přejezdy po silnici to je peklo. Při sebemenším kopci prudce klesají otáčky převodovky a tím i pojezdová rychlost, v trháku mě berou i rychlejší chodci.
Doposud jsem nic podobného nerozebíral, ale řekl bych že s největší pravděpodobností jsou opotřebovány čerpadlové a turbínové kolo, možná i reaktor.
Máte někdo zkušenosti s podobnou opravou nebo nemáte někdo kontakt na nějakou firmu, která se zabývá renovací?
Dík za každou radu, zdraví Laďa
04. březen 2008 21:09:36
Zkus se nejprve podívat na motor, alespoň zkontrolovat vstřiky. Pokud klesnou otáčky pod určitou hranici, ani sebelepší měnič nic nezmůže. Už jsem podobný problém řešil a ani po pátém měniči to nejelo. Pak majitel seřídil trysky a teď mu to jezdí pomalu i po zadních
07. březen 2008 05:55:40
Klesají otáčky Převodovky.Já to chápu tak,že motor dává plný výkon.To by příčin jako jsou vstřiky mohlo být daleko víc.Např. vzduchové filtry ,nafta atd.
07. březen 2008 08:00:59
Zdravim,
asi jsem se v prvním příspěvku nevyjádřil přesně, ale motor jde jak má, neztrácí otáčky ani při sebevětším stoupání, při jízdě ani hrnutí je nemožný ho "zadusit". Při zatížení přes kola je pokles otáček minimální, podezřívám měnič, že už není schopen požadovanej kroutící moment přenést na převodovku a energie z motoru jde "do háje".
Už jsem se o tom s pár chlapama bavil a několik mi potvrdlo, že u starších měničů může dojít různými vlivy k "obroušení" lopatek čerpadlového a turbínového kola.
Jinak jsem vděčnej za každou připomínku nebo radu. Horším tryskám se tím nebráním, i když motor podle sluchu, kouření startů i chování momentu v celém rozsahu otáček nenaznačuje nějaký problém.
Díky a mějte se
07. březen 2008 11:16:34
Ahoj,tak jak to popisuješ, tak to nevypadá na motor ale opravdu na měnič.Pokud však se strojem stále děláš, tak to znamená, že to není zase až tak špatné. Pokud se pustíš do opravy měniče,tak to nebude levná záležitost. Příčin respektive závad může být na měniči vícero, většinou se však jedná o turbínové kolo, volnobežku, ložisko bývají tam i takové bronzové desky atd.Každopádně být tebou, tak pokud to chceš opravovat, tak se obrať na někoho, kdo s tím má trochu zkušenosti, tím nemyslím třeba zrovna oficiální zastoupení, tam by to bylo asi pěkně mastné, ale někoho kdo minimálně dělá alespoń s hydraulikou, nejlépe toho kdo už něco takového dělal. My jsme to už dělali na nějaký CASE, JCB, UNK320 - těch snad 100, a i jiné. Pokud budeš chtít pomoct, tak se ozvi na 777 010 560.
07. březen 2008 12:36:01
zdravim zkus I.M.service spol. s r.o. Libišany 65, 53345 Opatovice n. Laben p.KOLÁŘ 777242035
08. březen 2008 06:35:10
Než se pustíš do opravy, zjisti si o firmě která ji bude dělat nějaké reference a ceny a záruky. Jinak nový měnič stojí (podle typu - poznáš to podle barevných pruhů které jsou vidět okénkem dole na převodovce) 18 - 21 000. Ještě můžeš vyzkoušet jednu věc: sežeň nějakého "kaskadéra", hadici, která vede pod ruční brzdou do převodovky přepoj do nalévací trubky (není v ní skoro žádný tlak, je to jen vratka z chladiče) a do díry po holendru ať strčí kaskadér prst. Ucítí otáčky vstupní hřídele, která vede přímo z měniče. Zvedni bagr na patkách, zařaď a pak ho zkus udusit na brzdách. pokud bude kardan stát a hřídel se bude točit, jsou sjeté lamely, pokud bude hřídel zpomalovat, úměrně otáčkám kardanu, jsou lamely v pořádku a závada je v měniči nebo v motoru. Pak by nebylo špatné zkusit si někde pujčit měnič a přehodit ho. Samotná výměna měniče se dá zvládnout (pokud není problém s nějakým odolávajícím šroubem) asi za 3 hodiny, takže to není žádná hrůza. Předpokládám, že v převodovce je olej a filtr, který tam patří a není hodně jetý. Mirek
PS: Původní měnič je výroba USA (mají v tomto přece jen před náma náskok), tak ať se do opravy pustí jen ten, kdo tomu rozumí a má v tom praxi, na řeči, že u nás v kolchozu na to máme šikovného kluka bych moc nedal. Měnič je hodně náročný na přesnost a na materiály.
08. březen 2008 16:56:47
Vypadá to, že Mirek s tím má opravdu zkušenosti. Pokud se obrátíš na něho nebo na někoho takového problém vyřešíš. Jenom bacha s tím "kaskadérem" My jsme kdysi kupovali měnič na CASE a cena byla o dost vyšší, než psal Mirek. Pokud je cena 18-21 tis.,myslím že je to dost dobré. To bych se do opravy být tebou ani nepouštěl a koupil ten nový.
08. březen 2008 19:02:54
Měl jse pocit že Pan Stuchlík je odborník, ale po přečtení posledního přispěvku musím reagovat.
Nechce se mi ani věřit že strkáním prstů do otvorů převodovky a zkoušením hřídelí za provozu se diagnostikuje u nejakých servisu převodovka. Postup je přece velice jednoduchý : ato napřed vztah otáček mezi motorem navolno , motorem zatíženým převodovkou a motorem zatíženým převodovkou a hydraulikou. Pozor hodnoty udává manuál stroje , je třeba se jimy velice přesně řídit, obvykle je přípustné plus mínus 25 otáček. Dále změřením hodnot Main relief valve a Convertor valve , připadně Clutch presure , zjistíte naprosto přesně stav převodovky. Prosím Vás hlavně tam nestrkejte prsty za provozu , ty máme na něco jiného ..... Emil
09. březen 2008 11:34:58
Zdravim,
chtěl bych všem poděkovat za cenny připominky a rady. Je vidět a jsem moc rád, že sem přispívají lidi, kteří tyhle mašiny neznají jen z manuálů a školení.
Ale abych se vrátil k měniči. Zapoměl jsem uvést, že tohle JCBbo má manuální čtyřstupňovou převodovku s reverzací pod zatížením s odpovídající náplní i filtrem a dodržovaným intervalem jejich výměny.Tlak kapaliny v převodovce dosahuje podle otáček až 150- 180 kPa( doufám že mám dobře řád a jednotky) . Takže teoreticky by mohly zlobit i panem Stuchlíkem zmíněné lamely pojezdových spojek. Určitě na to mrknu, ale takhle od stolu bych řekl, že lamely to nevypadá. Pokud by byly lamely "před smrtí" a prokluzovaly by i při jiízdě po silnici, asi bych si v terénu ani neškrt, o hrnutí nemluvě. I pokud bych vycházel z chování spojek při změně směru jízdy, zvlášť, když je změna hodně razantní, je cítit jak se spojky bezproblémově přepínají do záběru. Zvláště patrné je to při vypnutí a následném zapnutí některé ze spojek při zatížení. Stačí například během hrnutí přední lžící na chvíli vypnout pojezd, tedy vypnou tlak oleje na právě sepnutou spojku, a po následném sepnutí je cítit jak spojka zabere, na kola se opět přenese kroutící moment, který ale žádném případě nedosahuje normálu, který je vidět u ostatních mašin. Motor jde "na plno", ale někde se ta energie prostě strácí.
Pokud by se moje domněnka špatného měniče potvrdila, asi bych se přiklonil k nákupu nových dilů. Pokud jde o měnič, je dobré zůstat věrný originálu nebo se kouknou po alternativních dílech, popř. kde nakupovat?
Dík moc, mějte se
10. březen 2008 05:52:11
Výše zmiňované strkání prstů do převodovky jsem použil v jednom případě, kdy už jsem neměl jinou možnost,jak zjistit, kde je chyba. V převodovce bylo všechno důležité (lamely, plechy, těsnivo, měnič) nové, a přesto, jakmile bagr ucítil kopec nebo hromadu, odmítal jet, jen zabral a kouřil z výfuku jak ruská lokomotiva. Nepomohlo ani 5 měničů, postupně zkoušených. Nakonec byla chyba v motoru, který se sice točil, ale přesto při zatížení otáčky poklesly pod potřebnou mez a bagr se zastavil. Zmiňované 3D má jednoduchou převodovku, kde je jen jeden ventil (přetlakový), takže není dohromady co měřit. Jestli někdo víte o někom, kdo dokáže vymontovaný měnič otestovat za přijatelnou cenu, v rozumném čase,dejte mi vědět. Mirek
10. březen 2008 17:22:50
To strkání prstů do převodovky není určitě schváleníhodné, ale člověk si musí někdy pomost a poradit všelijak.Pokud si člověk pročte listárnu, tak tu najde spoustu jiných prohřešků proti bezpečnosti práce. Praxe však naučí lidi různým kouskům Jenom docela nechápu těch 5 zkoušených měničů - ty byly jako nové? U nového bych snad měl mít 100% jistotu, že je dobrý, pokud je tedy z důvěryhodného zdroje. A když už ne u prvního kusu tak u druhého jistě. Tak proč 5x měnit něco stejné? Jinak firmu, která by se zabývala zkoušením měničů neznám samotného by mne zajímalo, jesli nějaké je.
10. březen 2008 18:48:43
Dělal jsem opravu převodovky a majitel nějak nechtěl připustit, že může být závada i někde jinde. A ty měniče byly k dispozici... Nakonec jsem ho přesvědčil až tak, že jsem do jeho bagru namontoval převodovku z jiného, stejného, bagru, která byla po opravě. U něho to nejelo, na druhém bagru bez problému. A po opravě motoru se i ten jeho dokáže zahrabat i na betonu. A proč 5 měničů? Nejprve jsme zkoušeli starší, ale dobré a pak nové. U tohoto typu stroje jsou možné tři různé měniče, liší se převodovým poměrem. Neznali jsme minulost stroje a nedokázali jsme zjistit přesný typ měniče.
10. březen 2008 21:52:40
Zdravim,
jsem rád, že otázky, které jsem položil, vzbudily takový ohlas a doufám, že kritika, která se snesla na hlavu pana Stuchlíka, mám na mysli ty narážky na postup diagnostiky nahmatáním otáček hřídele, bude brána s rezervou. Z toho co pan Stuchlík uvedl, je vidět, to, na co jsem upozorňoval v některém z předchozích příspěvků, tedy že sem skutečně píšou lidi, kteří ví, o čem je řeč.
Každý si už určitě v praxi vyzkoušel na vlastní kůži, že jsou chvíle, kdy vás mašina školí takovým způsobem, kdy zkoušíte věci, ke kterejm se člověk uchýlí většinou až v krajním případě. Zjistit otáčky hřídle hmatem není zrovna košér, ale pokud člověk ví co dělá a pomůže si třeba nějakým udělátkem, tak na tom nevidím nic šílenýho. U těhle starejch mašin se člověk musí spoléhat hlavně na cit a trochu u toho přemejšlet. Tady s diagnostickým kabelem prostě nepochodíte.
Nechtěl jsem nikoho obhajovat, ani nikoho urazit, chtěl jsem jen vyzdvihnout odbornost a zkušenosti těch, kteří nejsou líní poradit. mějte se
kdyby se někdo chytl na moje předchozí dotazy, tak budu rád, čau
13. březen 2008 22:09:53
Snažil jsem se zjistit typ měniče, jak bylo popsáno výše, ale po rozebrání okénka dole na převodovce a prohlídnutí celého obvodu jsem na žádné barevné pruhy nenarazil. Dohledám typ měniče podle výr. čísla mašiny? Liší se ty tři typy jen převodovým poměrem?
Díky za foto.
15. březen 2008 20:37:22
Ještě přidám jeden názor. Měniče se neliší převodovým poměrem , ( nejsou v něm žadné převody ) , ale přenosem kroutícího momentu. To jen pro upřesnění. Měnič se v podstatě skládá s několika lopatkových turbín, obvykle třech. A dále z volnoběžky. Menší typy měníčů jsou nerozebiratelné a neopravitelné, u větších strojů lze měnič rozebrat a vyměnit jednotlivé díly. Není mi taky jasno proč se zde zkoušelo několik měničů. Postup zjištění vady měniče je celkem snadný. 1 - změřit tlak měniče, pakli že je nízký vyměnit redukční ventil plnění měniče, následně měnič. 2 - udělat diagnostiku vztahu otáček motoru , převodovky, a hydrauliky. diagnostiku nebudu popisovat , určuje ji přesně manuál stroje. Jediná vyjímka je když se motor dusí i když je stoprocentně v pořádku a stroj přesto nejede , tak je vadná volnoběžka v měniči.Z toho vyplývá že stoprocentní určení vady měniče se děje na stroji a né po jeho vytažení. Emil Komančák
16. březen 2008 08:03:40
Tyto měniče jsou nerozebiratelné (po obvodu svařené) a jsou všechny rozměrově stejné. Podle čísla stroje se dohledat nedají, jen se zjistí který typ tam patří. Převod (ratio) se určuje podle celkových převodů stroje a podle jeho původu, některé trhy mají svoje požadavky (Německo mělo omezenou rychlost). Ale (páni inženýři prominou) jede to na jakýkoliv měnič. Výběr je usnadněný i tím, že se v našich podmínkách používají měniče jen dva. K určení je dobré znát i typ motoru. Mirek
16. březen 2008 18:04:10
Pokud panu Krejčímu stroj nejede, a zjistí že je problém v měniči , tak zcela určitě dle výrobního čísla stroje jde měnič objednat. Je to možné u každého autorizovaného servisu. Omezení rychlosti do zemí kde je povoleno jenom 20 km/ hod , se děje u traktorbagtů vynecháním čtvrtého převodového stupně. Takže pokud máte takovýto stroj , tak Vám pro zvýšení rychlosti nepomůže výměna měniče. Ještě nevím proč pan Miroslav napřed píše že jsou v těchto strojích měniče tři, potom už že v našich podmínkách jsou jen dva a nakonec že to vlastně jede na jakýkoliv......Pánové nedělejte zbytečně věci složitější než doopravdy jsou ....chcete stroj opravit , nebo jen o problému pokecat ?? Emil
17. březen 2008 22:22:45
Zdravim,
mám nabídku na renovovaný měnič za 9500,-, bez daně, šli by jste do toho nebo radši sáhli po novým. Jeho cenu budu vědět asi zítra, tak dám vědět.
Jen tak pro úplnost, tak se do těhdle mašin určených do našich zeměpisných šířek montovaly dva typy měničů, jeden s poměrem 2,2:1 a druhý s poměrem 2,44:1.
Mějte se a dík za názory
18. březen 2008 19:02:40
Zdravim,
dostala se mi do ruky cena novýho dílu, prodejce terramet, cena 24 500,. bez daně. Je to pálka, tak nevim jestli zvolit nový nebo věřit dílu po renovaci?
Díky za názory.
Mimochodem, měnič co mám v mašině, má převodový poměr 2,86:1 a je značen zeleným pruhem. Pak se v tom vyznej.....
18. březen 2008 19:50:11
Ahoj , pokud jsi si jistý že je problém v měniči , tak neváhej a kup nový. Zkus ukecat cenu když se budeš snažit , tak to jde všude. Výhoda je že máš na něj záruku.
Ovšem pokud tu jistotu nemáš nech si to opravit i s prací . Pakliže to v měniči nebude, požaduj montáž toho svého nazpět . Cena je nepříjemná , ale nezabije tě to a stroj bude zvesela vydělávat..... Zdraví Emil
07. říjen 2011 13:12:06
Zdravím,mohl by jste pane Krejčí mě kontaktovat rád bych zjistil jak jste tenkrát dopadl muj tel 607706360 mail "tosa1@seznam.cz" nebo sem dát nějaký info jak se na vás mužu obrátit:
20. srpen 2012 09:04:41
zdravím všetkých bágristov. mám jcb 3d, pomerne staré 79. mám ho iba na úpravu okolia firmy. tiež mám problém s pohybom bágra, ale iba s pohybom do predu. do zadu chodí úplne normálne. motor je OK. vie mi niekto poradiť, čo to môže byť ? Ďakujem
20. srpen 2012 19:03:33
peter budeš mít upečenou spojku vpřed
30. leden 2015 16:06:56
Krejči Laďa: Ahoj, můžeš tu napsat jak jsi tenkrát dopadl s výměnou měniče? Jestli bagr potom jezdil jak má?
Mám podobný problém, Koupil jsem JCB 2CX, rok 95 a moc se mu nechce jezdit. Je to klasika 4-kvalt, jedničku je šíleně pomalá, na tu to skoro nejede, dvojka je takový pomalejší krok, pokud se opře do hromady tak na bláťě kolem 2000 ot./min prohrábnou kola, pokud jsem na pevném tak se nic neděje, jen řve motor. 3jku a 4řku je zbytečné řadit, na oba kvalty to jede max. 10 - 12 kmh a v kopci se bagr zastaví. Motor při tom stále točí 2000 - 2100 ot./min. Myslím že to dělá při jízdě dopředu i dozadu. Spojky to asi dělat nebudou, pokud zkouším jezdit střídavě tam a zpatky tak zapínají okamžitě tak, že zablokují kola a rozjedu se opačným směrem.
Další věc je že nevím co je v převodovce za olej, to mi bývalý majitel nebyl schopný říct, filtr na převodovce je origo JCB necelý rok starý. Pomůže něco výměna oleje + filtrů za origo nebo už je pozdě a je třeba řešit hydroměnič, popř. čerpadlo v převodovce? Jde mi o to ať nekoupím za 3500 kč nový olej a filtry, naliju ho tam a nic se nezmění, jen ho zaseru, vypustím, a po repasi převodovky jej budu kupovat znova.
31. leden 2015 10:17:44
zkoušet měnit je drahej sport co takhle nejdřív normálně změřit tlaky na převodech a pak řešit jenom to co je třeba
31. leden 2015 17:17:34
Ptal jsem se pouze na výměnu oleje, jestli to má ještě smysl a mohlo by to něco spravit. Jinak samozřejmě budu měřit a zkoušet až dojdu kde je chyba. Nemáte někdo kontakt na nějakého šikovného mechoše na JCB z MS - OK - ZL kraje? Ne firmu, nějakého panáčka který tomu rozumí, přijde, poměří, řekne co s tím, popř. pomůže s opravou, dostane prachy na ruku a zase pude? Díky.
01. únor 2015 21:09:12
Chci oslovit Michala Vavřína. Nazdar jestli máš zájem pokecat o problému tak mě prozvoň na tel. 602129312 Nechci to tady rozebírat,protože tady dávají rady " jedinci"kteří mají jediný zájem tě dostat do jejich servisu.
Měj se lapkyn
01. únor 2015 22:07:25
Děkuji, během týdne se asi ozvu!
24. březen 2015 20:53:48
Zdravím, před půl rokem jsem koupil jcb 3cx 1989,jeste bez turba,mám problem bud s motorem nebo s měničem, když zapnu předek a je bagr na suchu a opřu se o kopici země poklesnou otáčky (předpokládám tak napolovičku)a mírně hrábne na první rychlost, když znova vytočím motor na max a dám pojezd vpřed tak zas lehce hrábne a zase se udusí, hrabe jen na bláte ,nebo bez předku, na betone ani na asfaltu to nemá cenu ani zkoušet, když jsem bagr privezl tak se mi přehříval byl špatný termostat a rovnou sem vyndal hlavu a dal nové těsnění pod hlavou, ventily a písty jsem zalil naftou a drží tam min 15 minut a vložky nemají žádné vyběhlou hranku a trysky jsem zkoušel a zdají se také dobré, čerpadlo se zdá taky ok motor kouří, olej nežere, takže si myslim že by to mohl být měnič (vadná volnoběžka) dekuji za jakekoliv názory a rady.
24. březen 2015 21:08:27
Ráda vám pomůžu vyřešit váš problém, kontaktujte mě na tel 721 357 540
Paní skušená