Téma: Pásový smykem řízený nakladač.
Autor
Zpráva
23. leden 2009 20:20:42
Zvažuji pořídit Bobka, a nevím jestli jít do pásového nebo kolového.Pásový určitě lepší na měkém podkladu, lepší průjezdnost terénem, ale co to dělá na betonu nebo asvaltu.Kolik vydrží pásy oproti gumám,je spotřeba nafty stejná, nebo jaké jsou klady a zápory pásový versus kolový.A ještě jestli pořídit vyšší tonáž a nebo takový střed kolem 800kg nosnosti.Potřebuji stroj spíše universální ne na jednostranné použití.Za názory předem díky.
24. leden 2009 10:28:18
Dobrý den,
pane, mezi použitím pásového a kolového smykáče je velký rozdíl - jestli chcete stroj na běžné použití na stavbách, jděte do kolového. Budete mít nižší nákupní cenu, menší náklady na provoz, větší trakční sílu při najíždění do hromady, při hrnutí materiálu apod.
Jestli budete dělat víc v měkkém terénu (zahrady, golfová hřiště, trávníky, les apod.) nebo v prostředí, kde nesmí dojít k poškození podkladu, jděte do pásového. Ale počítejte s tím, že na tvrdém povrchu se Vám budou gumové pásy rychle opotřebovávat a díky menšímu měrnému tlaku na podložku budete mít menší trakční sílu. Ale zase větší průchodnost měkkým terénem a méně poškozený podklad. A když si budete vybírat pásový podvozek, patrně narazíte na 2 typy - odpružený a pevný. Odpružený podvozek je komfortnější na jízdu, ale zase má menší stabilitu než podvozek pevný. A pokud chcete univerzální smykáč, jak píšete, tak vybírejte takový, který Vám sundá alepoň paletu dlažby z avie, která váží kolem 1200kg. A pozor - dívejte se na bezpečné zatížení nebo klopný moment, nikoliv na zvedací kapacitu - to jsou úplně odlišné hodnoty. Tak hodně zdaru při koupi.
24. leden 2009 11:23:48
Další podstatná věc je,že za kolového si řikáte standartní cenu a pásák má hodinovou sazbu jak traktor. Podle mě je o dost víc práce na kolového.
24. leden 2009 20:12:17
S tou trakční silou přesně nevím,ale podle mne sice mají pasy menší tlak na podklad, ale zase mají větší styčnou plochu oproti pneumatikám, takže by se to mělo co se týče trakce minimálně dorovnat. Zajímalo by mne včem jsou větší náklady na provoz. Samozřejmě pásy budou určitě dražší než pneu,a záleží určitě na tom na jakém podkladu jezdíte, ale to ostatní by mělo být nastejno a proto cena práce za pásák by mohla být tak o 10% vyšší proti kolovému, nebo jsou tam ty náklady tak odlišné? .
Pane Dyk tady jste v diskusním foru, inzerce se vkládá do sekce BAZAR. Děkuji.
24. leden 2009 20:35:17
No nevím, ale poptávka po manuálu myslím patří spíš sem. Je to více o diskuzi a schopnosti pomoci než o inzerci a obchodu. Spíš bych upozornil, že panu Dykovi nestačí TYP (protože typ svého stroje zná) ale TIP kde ten manuál sehnat. Nemyslím to jako rýpaní do pravopisu. Tady to i/y mění význam...
24. leden 2009 21:06:17
Vyšší cena stroje,větší náklady na ND atd. Proto je cena za hodinu kolem 200kč Ale je fakt,že když to ovládá šikula tak je po něm naprosto úžasná práce. Často se na ně dává nivelák. Jsou to good stroje,jen podle mě,na standart je víc práce a lehčí údržba,ale zas pásáků moc neni
25. leden 2009 11:15:28
S tou trakční silou máte částečně pravdu - je to opravdu odvislé od situace, resp. přímo od podkladu, na kterém stroj jezdí. V prvé řadě je třeba si ale uvědomit, že pásy na smykovém nakladači nevypadají jako kovové pásy na dozerech nebo rypadlech - nemají ty klasické příčné výstupky na plotnách pásů, které se boří do podkladu, ale mají spíš takové široké špalky, které výrazně zvyšují styčnou plochu a snižují výrazně tlak na podložku. Tyto špalky se do země moc nezaboří. A tím je dána výhoda pásových smykových nakladačů - minimálně poškozují podklad, tj. jsou vhodné především na převoz materiálu, jako nosiče různých nářadí apod. Při najíždění do hromady na pevném terénu (třeba beton) nebo mírně sypkém nehlubokém podkladu (prach, štěrk apod.) vlivem malého zatížení ty pásy vám tu trakční sílu nebudou moci přenést a podklouznou. Pneumatiky se v tomto materiálu lépe prohrábnou až na pevný podklad. Další věc , kterou je třeba si uvědomit, že při najíždění do hromady materiálu maximálně trakčně zatěžujete přední hnací kola (přední část pásu), kdežto zadek stroje se odlehčuje a v trakaci hraje jen podpůrnou roli. V tomto případě se vám přední pneumatiky zdeformují do větší styčné plochy a ještě více se přitlačí k podkladu. U pásu k žádné deformaci a zvětšení styčné plochy nedojde, jen se zvýší zatížení přední části pásu. Na druhou stranu, na měkém a blátivém povrchu nebo na trávě nebude mít pásový smykáč konkurenci. Samozřejmě taky záleží na tom, co budete těžit - jestli to bude písek, tak v pohodě vám to ten pásový stroj udělá taky i na pevném podkladu. Jestli to ale bude rostlá, hutná zemina, tak pak to sice pásovým strojem uděláte taky na pevném podkladu, ale pravděpodobně za delší dobu, s větším úsilím a spotřebou paliva a v poměru k pneumatikám i většímu opotřebením pásů. Ještě berte v potaz jednu skutečnost - při otáčení na místě na pevném podkladu vytvářejí pásy díky své styčné ploše oproti pneumatikám daleko větší odpor vůči otáčivému pohybu a proto se dost opotřebovávájí a otáčení pásového smykáče na pevném podkladě je náročnější ( i na výkon motoru a spotřebu paliva) než u kolových strojů, což trošku deklasuje výhodu smykového nakladače, jehož je otáčení an místě obrovskou výhodou. Dle mého názoru pásový smykáč opravdu jen do měkkého terénu a trávu nebo tam, kde nemá dojít k poškození podkladu. Alternativou je kolový smykáč a pásovými kovovými návleky pro zvýšenou trakci do měkkého terénu (ale to samozřejmě neřeší poškození podkladu). A ještě k těm větším nákladům na provoz pásového stroje - pásový podvozek je těžší než kola = větší spotřeba, otáčení na místě vyžaduje větší výkon motoru = větší spotřeba, na pevném podkladě se pásy opotřebovávájí rychleji než vhodné pneu = rychlejší výměna pásů, nutno často kontrolovat napnutí pásů, čistit podvozek od nečistot, aby netrpěly vodící rolny, nutno brát v úvahu běžné opotřebování vodících rolen, vodícho předního kola, turasového kola pod.
25. leden 2009 14:11:12
Díky za Vaši obsáhlou odpověd. Vyplívá mi z ní, že pokud tedy nemám vyloženě práci na pásový smykáč do měkého terénu, nemá cenu se s tím zabývat a jít do kolového.Asi by to nemělo žádný finanční přínos vzhledem k vyšším nákladům. Mě pásový připadal takový universálnější, ale takhle to vypadá jako víceméně účelový stroj a kolový se zdá universálnější.O pásovém jsem uvažoval taky z důvodu ,že pokud vím tak ho tady nikdo nemá.A co se týče velikosti nakladače co by jste doporučil. Když to vezmu třeba podle Bobcatu stačí něco ve velikosti S 175 ,S 205 a nebo jít do většího S300 atd?
25. leden 2009 16:51:02
můj názor je, že smykáč kolový je více využitelný,pokud se nebudete zabývat pracemi v měkkém terénu,nebo ve svazích,ale to tu už je zmíněno.A koneckonců dnes už je možné si na smykáče pásy dokoupit a používat je na pneumatikách jen když je to zapotřebí.
25. leden 2009 17:51:48
Zdravím . Nepřemýšlejte a kupte si kolový. Ovšem pokud neděláte rybníky . Co se týče přenosu sily, na pevném povrchu je to nastejno a na sněhu proklouznou pásy i kola . Není pravda že se přední pneumatiky při záběru mačkají . Pokud je máte nahuštěné na předepsaný tlak je tento jev minimální , tudiž zanedbatelný. Pásový stroj má daleko složitější podvozek a možnost případné poruchy je tudiž větší. Velká výhoda kolových strojů je že mají 2 rychlosti a jedou až 20km/hod. Takže v pohodě pendluje mezi dvěma stavbami. Kupte raději větší stroj , práci menšího zvládne , ale naopak jen s těží. Důležitá je výklopná výška . Levnější mašiny mají jednoduchou kinematiku a budete mít problém vysypat materiál přez vyvýšené bočnice auta. Jelikož jsem komančák pošlu odkaz na podívání. http://www.komatsu.cz/cz/komatsu/machid-4/ SK 820-5 ideální velikost. Klikněte na PDF a všimněte si speciální vysokovýklopné kinematiky stroje s automatickým vyrovnáváním při použití vidlí. Emil Komančák
25. leden 2009 20:43:25
Pane Špindler,
já nechci stroj prodat, ale scháním na něj návod k obsluze, k údržbě.
Pane mrázku děkuji za upozornění, ale skutečně tam má být typ jen jsem tam zapoměl dopsat typ SL2610.
Myslel jsem, jestli není třeba všeobecná kniha na stroje Gehl. Jinak jsem s tímto stojem velmi spokojen.
Ale jinak je vidět, že čtete pozorně příspěvky ve fóru
Díky
26. leden 2009 12:05:19
nechtěl bych tady příliš polemizovat s emilem - každý má na to svůj názor, ale dovolím se k tomu vyjádřit: 1) na sněhu samozřejmě bude mít lepší trakci pásový smykáč, to je bez debaty (proč jinak by se používaly pásové rolby na sníh, že?)
2) spousta značek nabízí 2-rychlostní pojezd i pro pásové verze 3) rozdíl mezi přenosem síly mezi kolovým a pásovým strojem opravdu asi nepoznáte na běžné stavbě nota bene pokud pásový smykáč řídí zkušený strojník, který si dokáže při těžbě z hromady pomoci přizvedáváním lopaty, ten trakční rozdíl opravdu poznáte až při aktivní težbě na lehce nezpevněném povrchu, kde se vám pásy díky rozložení hmotnosti nedokážou tak rychle prohrábnout až na tvrdý podklad 4) i se správně nafoukanými koly se vám při aktivní těžbě, např. z hromady, přední pneu zdeformují do větší styčné plochy a dokážou tedy, i díky přitížení vahou zeminy v lopatě, přenést větší trakční sílu - vychází to z fyzikální vlastnosti stlačitelného vzduchu v pneumatikách (je rozdíl, jestli ty př. pneumatiky nesou 1/2 váhy stroje nebo je ještě přitížím nějakou tunou navíc při těžbě) a z toho, že př. pneu vytváří při těžbě klopnou osu stroje. Jinak souhlas s výsypnou výškou, ale pro naprostou většinu běžných aplikací normální kinematika bohatě postačí - vemte v úvahu, že čím složitější kinematika, tím více čepů a pouzder, tím více mazání a tím více možných zdrojů poruch. Speciální kinematika opravdu jen tam, kde má své opodstatnění.
26. leden 2009 12:33:20
Krásně řečeno že každý má svuj názor. Ale tady se to moc neuznává....
26. leden 2009 23:59:30
Dělal jsem v zahraničí rok na kolových a pásovém nakladači a nechápu co srovnáváte. Je to jako srovnávat horské kolo a motocrossovou špičku od Yamahy. Na pasáku jsem sice dělal jenom na jednom (Takeuchi TL130) , ale ostatní budou asi podobné. Problém s trakcí na jakémkoli povrchu neexistuje, protože pásy mají pořád i při prokluzu několikanásobně větší tah než kola, protože si neudělá důlky, které kolový zastaví, a navíc při couvání od hromady vyhodí strojníka ze sedadla a náklad z lopaty. Se spotřebou je to úplně na stejno, protože se v terénu neboří, a na asfaltu se točí volněji než kolový, protože má pasy z tvrdší gumy, než jsou pneumatiky a pěkně prokluzují. Při nakládání a jízdě po svazích je hodně poznat, že má osy předních a zadních vodícich kol více vpředu a vzadu, než jsou osy kola u kolových a to z něho dělá úplně nesrovnatelný stroj, totéž platí i při bočních náklonech, protože má zároveň mnohem nižší těžiště. Dále díky tomu, že nepéruje a má delší podvozek vám při terénních úpravách nebo stahování ornice nebude donekonečna kopírovat ujeté nerovnosti, nebo dělat z hrbu prohlubeň, (jako ostatně i traktorbagry) ale udělá naporvé rovinu. Dále při práci s paletama je nesrovnatelný, protože se nehoupe, nepřevrací se dopředu za paletou a má větší nosnost při stejné váze stroje. Je to prstě stroj který není jenom na nakládání něčeho vysypaného, nebo předkopaného, ale dá se sním stáhnout ujetá ornice, se kterou nehne předkem bez nakopání ani traktorbagr, dá se dělat cokoli i za deště bez extra omezení trakce a výsledku práce. O sněhu je zbytečné diskutovat, prostě kolik ho nasypete, tolik ho bez prohrábnutí přejede - je to proti bažině kterou zvláda jak hromada asfaltu. Akorát v nějkém skalnatém terénu, kde by si klový roztrhal gumy by pásy rychleji ubývaly, ale při bežném provozu jsem měl na org. pásech 1000Mth a ještě měly cca 1cm vzorku. Bohužel u nás je znají asi jen z obrázku a nikdo je nekupuje díky vymyšleným nesmyslům, že jsou v něčem horší než kolový, nebo že kolový stačí. To že jsou ve všech ohledech lepší, nebude asi jenom můj názor, ale všech kdo měli možnost v obou delší dobu dělat. Anebo kdyby měl někdo pochyby tak ať mi vysvětlí, proč začly skoro všechny značky tu zbytečnost vyrábět.
Bob
27. leden 2009 00:14:09
Jenom jeden poznatek z praxe. S traktorbagrem Vám sundám z povrchu vrstvu ornice v jaké tlouštce si budete přát a to bez hrbu atd... Všechno se musí umět.....
27. leden 2009 16:51:20
V tom s p.Machem souhlasím.
02. únor 2009 10:22:15
Vážený pane Špindlere,
mohu poprosit o kontakt na Vás ?
J.Š.
11. únor 2009 20:35:45
Tak jsem dnes pořídil BOBCAT T250. Čas ukáže jestli volba dobrá nebo špatná.
23. únor 2009 18:37:51
Zdarec, jen se chci zeptat, jestli je bobcat nový a na kolik vyšel kč ? Řešil jsem tento problém před dvěma měsíci a vyřešil jsem za 600.000,-
23. únor 2009 19:52:52
a co pridat fotku ?
23. únor 2009 20:27:23
Koupil jsem ho minulý týden a zatím jsem ho nedovezl, ale zítra k němu kupuji Liazku sklopku a po cestě ho naložím a dovezu domů. Potom dodám fotky. Koupil jsem rok výroby 2006 a cca 2500mth. A co jsi koupil za model za těch 600.
23. únor 2009 20:55:16
Koupil jsem GEHL 5640 , je to amerika, motor Yanmar 85koní, vyráběný ve stejné továrně jako Mustang, nosnost s protizávažím 1250kg, r.v. 12/2008, úplně nový, ta cena je bez dph. Zkoušel jsem porovnávat jiné výrobce, ale v této nosnosti byli všichni o min. sto tisíc dražší, Cat o 250.tis., tak uvidíme, snad bude šlapat bez problémů.
24. únor 2009 21:39:49
Jan Luksik
nesmíte zapomínat,že CAT je třída a mašina proto ty ceny mám od katu celý vozový park a nemohu si to vynachválit ,ale je to o financích a výsledcích každýho věc držim se ověřených značek
25. únor 2009 21:38:43
Radku tb to co píšete o catu, platilo před dvaceti lety.Měl jsem možnost porovnat minibagry takeuchi a cat.A takeuchi je prostě lepší.
25. únor 2009 21:43:09
radek kratky - v cem ? muzete byt prosim konkretni....dekuji
25. únor 2009 22:10:05
Motor na catu to je hrůza,měl jsem pocit že sedim na vibrační desce.Vůle čepy,otoč taky větší.A jinak atˇje to cat nebo komatsu tak se to montuje v italii,polsku,rumunsku,česku,slovensku atd.Krom velkých mašin ty se prý vyrábí ve své domovině .Ale takeuchi jsou prý všechny z japonska
26. únor 2009 13:33:20
Zdravím. p.Krátký nepleťte hlavu lidem řečmi co kde se vyrábí, dokud si to neověříte. Emil komančák
26. únor 2009 15:02:51
radek kratky
si myslym to co se povídalo před lety se může povídat dál já mám taky minibagr 4t cat a bez problému 3 roky bez závad,traktor to samí ,bobek taky na tacheci další značka ,která se chce protáhnut mezi prověřený stroje hlavně cenou
26. únor 2009 15:53:18
Emile kuhne dvě otázky:Kde se vyrábějí traktorbagry komatsu?
Má firma komatsu výrobní závod v Polsku?Za jasné odpovědi děkuji.
26. únor 2009 16:54:05
Čau Radku ,musim s tebou souhlasit,kdyby do minibagrů cat nacpaly motory kuboty tak by to bylo piánko......,jinak pohoda
26. únor 2009 17:25:58
Nazdar Honzo,už se vrátil tata od fidela? Jinak proti catu nic nemám ale na jejich úrovni je řada jiných firem.
26. únor 2009 18:55:56
ono obecně starší stroje byly kvalitnějsí ajk spracovaním tak materyaly na trhu je taková konkurence že cany jsou stlačeny na minimum a pro zachováni zisku a konkurence schopnosti se kvalita snižuje třeba stroje hudig které tu byly nedavno tak věřím že jsou velmi kvalitní ale ta cena kolik znas si to muže dovolit bohužel dnes je to vše o penězích a konkurenci
26. únor 2009 19:41:55
Zdravím. p. Krátký , komatsu koupilo výrobní závod v Itálii, dalo tam své technologie a dohlíží na výrobu . Takže traktorbagr vyrobený v Itálii se neliší od stroje z Japonska. Je to z toho důvodu, aby se zkrátila dovozní vzdálenost do Evropy .Stejně tak to dělají automobilky. V Polsku se stroje komatsu nevyrábí. Na Vašem příspěvku mi vadí , že jste ze sebe vysypal země co Vás napadly jako první. Ve většině jste se netrefil. Emil.
26. únor 2009 20:44:33
Emile to nebylo myšleno jen na komatsu.A filialky po europě nejsou snad ani tak kůli dopravě jako pro absenci cla.volvo z Wroclavy,bobcat z Dobříše,case z Nového města nad Metují,šasi zDetvy pro komatsu cata volvo liebherr,polské a madarské rumunske díly pro cata a komatsu atd. atd.Jinak na které pobočce pracujete?Já dělám na k340 pc a svého času jsem byl dík rychlospojkám u kuhna docela popularní.
26. únor 2009 21:02:32
Ahoj,Táta se vrátí v sobotu večer.Asi před týdnem jsem prohlížel novýho Takeučiho a asi bych hned přesedlal.Stejně s tech bagrů je asi nej Broyt!!!
26. únor 2009 21:29:05
radek kratky
taky si myslym ,že ty stroje dřív byly kvalitnější než dnes já nemohu porovnávat nemám pásák a ale kolotoč M312 a šlape zatim .Já moc ty kladiva nemusim na bagrech ,demolice děláme lepší je bourat lopatama ,když je něco větší radši si najmu firmu s kterou děláme a dohazujem si kšefty ty maj kladiva svoje bagry si ničit nebudu mám kladivo na minibagru a vym jak to pak vypadá na traktor sem ho radši nenasazoval ,ale v nejhoršim ho nasadim .a věřim po těch 30 000mh to musí být dost a stroj po takový práci musí být hotovej natoš v dnešní době .ale řikam každý má něco dost firem je věrný catu
27. únor 2009 09:09:06
Zdravím, myslím, že u nás přetrvává to staré podvědomí, že to, co není vyráběné v "západní" Evropě, Japonsku nebo USA, je špatné. Ale v podstatě je to ničím nepodložené. A hlavně v dnešní době, kdy se nejedná vesměs o závody výrobní, jak tomu bylo kdysi, ale o závody montážní. Jednotlivé komponenty vyrábějí renomované firmy ve svém oboru a v konkrétních závodech se pak smontovávají do 1 celku. Proto souhlas s emilem, že i stroje vyráběné v Itálii nebo kdekoliv jinde, pokud mají záštitu svého značkového výrobce, mohou produkovat špičkové stroje. Nebo všechno, co je italské, je automaticky špatné - Ferrari, Lamborghini, Ducati, Aprilia, Zanussi, Magneti Marelli atd.? Dokonce i rumunské dacie dosahují značné obliby v celé Evropě (i přísném Německu), jak jsem nedávno četl, samozřejmě jednak díky ceně způsobené levnou pracovní silou a jednoduchými technologiemi, ale zato s dobrou kvalitou a přiajtelnou zárukou, která je delší než např. u VW. Nebo myslíte, že kompaktory vyráběné v Novém Městě nad Metují jsou horší než kompaktory vyráběné v Německu? Je současná produkce Stavostroje nekvalitní, když ji od ní nakupují mnozí světoví výrobci? Možná byste se divili, kdybyste věděli, odkud všude pochází komponenty třeba na CAT? Suďme stroje podle faktů, nikoliv dle nepodložených dojmů. To, že nějaká značka tu není dostatečně známá, neznamená, že je automaticky špatná. Věřte, že např. v Asii a Austrálii, ale i Evropě, je tolik kvalitních značek, které se tu neprodávají, že by dokázali natrhnout zadek i některým ze zde známějších značek. Analogií v automobilovém průmyslu může být KIA nebo třeba Hyundai. Jaká byla rozšířenost těchto autombilů v Evropě před cca 10-15 lety?Kdo se byl někdy podívat na některé z mezinárodních výstav stavební techniky, třeba BAUMA-Mnichov, tak mi dá určitě za pravdu.
27. únor 2009 12:07:57
Na baumě jsem nikdy nebyl ale zato jezdim už hezkou řádku let jako strojník po stavbách a mluvim s kolegy o mašinách,protože mne to zajímá.A jestli chce kdokoli získat objektivní názor na kvalitu stroje tak na baumě ani od prodejce ho nesežene.A ještě k té i talii,dělám na japonském bagru ten je ok ale nějakého ...... napadlo osadit ho italskejma rychlospojkama,co ja si s nima užil,to bych napřál nikomu.