Téma: JCB 3CX spotreba
Autor
Zpráva
03. březen 2009 19:04:58
Zdar Bagraci , muj zemestnavatel chce abych psal evidenci spotreby , kolik pisete vi mi praci a kolik pri prejezdech ja mam mam 2009-ku 3CX a power shiftem (4 rychlostni automat) torgue lock (zamek menice)
04. březen 2009 11:15:58
Tak pište kolik to žere a je to ne???? Nebo Vám jde o to kolik si mužete dovolit psát aby zbylo ještě Vám do osobáku????
04. březen 2009 12:06:08
Podívej se zpět 15 leden 2008. http://www.bagry.cz/cze/forum/stavebni_stroje/rypadlonakladac
04. březen 2009 18:07:15
Machu ,suhlasím ,tam niet čo dodat.Neviem čo iné myslel diskutujuci.
04. březen 2009 18:37:51
nejdo o to kolik psat aby sbylo do osobaka do ale ja nalivam naftu jednou za 3 dny a to z kanistru a nikdy neni napr. ve 20L kandaku 20L nafty o to jde
04. březen 2009 19:10:11
Moja skusenost:Nalepšie písat pravdu ,len tak sa dozvieš pravdu,všetko ostatné nemá zmysel ,písat ,len aby som písal......A do tej bandasky tiež musí ktosi čapovat.Zažil som staru kradnutu naftu ,odrovnalo mi to vstrekovacie čerpadlo a s prevozom do servisu oprava 50 tis . a to sa utrápili kým na to prišli/2dni to sledovali/ ...Mne tankuju na pumpe ,aj do bandasky.
05. březen 2009 09:42:56
Trochu odbočím ale muže se nafta stářím znehodnotit???
05. březen 2009 10:49:12
Určite! Moja skusenost je taká,zapieklo vstreky,potom sme zistovali a prišlo sa na toto,a ani filtre menit nepomohlo,neviem v čom to skladovali. Volakedy sme robili tak ,že naftu dal objednávatel/cca 15 rokov spat ked ešte to bolo kadejaké /,nemohli sme príst s motormi na poriadok. A tá vec skončila sudom a rozviazaním prac. pomeru pre vodiča ,poslali sme naftu na rozbor ,nebola to z čerpačiek v okolí/slovnaft/,vymenili a vymyli celu nádrž v servise ,poslali mi tu staru aj s nákladným autom. Dva roky auto ide ako hodinky,a čapujem len na priamo ,bandasky nepoužívam,len výnimočne
05. březen 2009 15:04:33
nevím jetli se nafta steřím znehodnotí ale mislím si že to nebude tak divoke spíš je to puvodem nafty a skladovaním vlepším připadě je nafta natankovana z pumpy do kanystru ale ti co to ruzně tahají z nadrží tak většinou nasají nečistoty z nadrže do nějakeho kanystru který vzaly kdoví kde tak se pak není co divyt jak motor po takové naftě vypadá palivový system naftoveho matoru je strašně nachýlný na čistotu a kvalitu a kvalitní nafta je základ pro dobrou spotřebu a dlouhou životnost motoru
05. březen 2009 18:12:26
normální nafta má životnost dost dlouhou pokud je dobře skladovaná,problém je s bionaftou ta se v nadržich musí skladovat tak abi k ní nemohl vzduch takže pořát plná,protože jinak se tam začnou srážet parafíny a pak zacpe co muže
05. březen 2009 19:07:13
Tak to aj bolo,ten vodič kedysi robil na JRD a "vypomáhal " si bandaskami z domu a filtre boli ako zanesené maslom.
06. březen 2009 14:42:50
to dělaá bionafta bionaftu bych do stroje nenalil neděla to nic dobreho jak delší dobu stojí tak je to na generalku palivového systemu viděl sem traktor na kterým byla pověšena sekačka na přikopy takže celou zimu stal zustala v něm bionafta na jaře se muselo vše rozebrat a vyčistit tak jak psal emil gonsor bylo to vše zalepene ničím jak maslo filtry sklenka vše bylo plné
06. březen 2009 17:22:59
K tomu,jestli se nafta časem znehodnotí,nevím,kdo jak má dlouho doma naftu v sudech,ale státní zásoby na olej,naftu a pod. se mění myslím jednou za tři,nebo pět let,teď přesně nevím,tak naftu bych neřešil.Benzín je prevít,zvlášť od ONA.....
07. březen 2009 06:49:41
Je to zajímavé.Nadpis je -JCB 3CX spotreba-Místo toho se dozvíme ,že je v bionaftě parafin,že v kanistru není vždycky 20 litrů a kolik let vydrží nafta.No z naftou jsem načichlý 40 let.O tu BIO jsem nikdy nezavadil.Když natankuju do kanistru 20litrů,tak jsou tam.No jestli to někomu zaměstnavatel vozí v různejch plastových nádobách tak to tu nevyřešíme.Kdo z nás skladuje naftu déle jak rok?Pro mě je důležité ,abych v listopadu neměl zásobu nafty ,která se nazývá letní.Při dlouhé zimě je k nepoužití.Na kvalitu nafty a životnost motoru mám taky svůj názor.Když budete mít smůlu,tak můžete u pumpy tankovat s rouškou na ústech .Tím neříkám ,že musí být strojník čuně. Krize na ústupu-jdu do práce.
07. březen 2009 08:30:11
Ziadna kríza nie je ,ani nebola .Zima ako každá ,príde jar ,ludia ožiju , začne sa pracovat ,je to ako každý rok.......
07. březen 2009 17:40:10
Dobrý den,chtěl bych dodat jenom pár poznatků k té bionaftě.Bionafta má vynikající čistící schopnosti,právě díky řepkovému oleji,ty sraženiny jsou způsobeny tím že rozpustila staré usazeniny v nádrži a v palivové soupravě.Jen tak mimochodem,na mytí rukou od šmíru používám rostlinný olej,ruce otřu do hadru a pak je umyji mýdlem.Mám je rovnou i namazané.Žádné saponáty nebo Solmixem ucpané umyvadlo. Je pravdou,že za přítomnosti vzduchu se rozkládá a proto není vhodné ji skladovat v poloprázdných nádobách a nádržích.Já jsem ji používal několik let do osobního auta,dokud byla její cena lepší než u normální nafty.Majitel firmy nám ji nechával za nákupní cenu jezdila na ní Tatra,Scania,Octavia,Mercedes,Peugeot,Citroen atd.Jen to chtělo nalít poprvé do prázdné nádrže a pak vyměnit fitry.Nikdy se nám nestalo,že by nám zatuhla v zimě ve filtrech.Nadávali na ní jen ti co naftu kradli,protože ji pak museli lidem prodávat za menší cenu.Proto na ní hledali nějaké chyby.Pro její výrobu se používalo přez 60 % velice kvalitní motorové nafty a zbytek metylesteru řepkového oleje.To byla bionafta druhé generace,ta první to byl skoro jen metylester,ta polymerizovala motorový olej a rozleptávala gumové hadice a těsnění.Nyní je na trhu bionafta třetí generace,ale její cena se liší jen o 1 Kč proti motorové naftě,což je způsobeno hloupou daňovou politikou,a aby zbyl metylester do normální motorové nafty,kde je ho né maximalně 5 %,ale víc.A tam to skoro nikomu nevadí nebo to ani někteří nevědí a nadávají na bionaftu,že je to šmejd,který by do nádrže nenatankovali.A jak se nám všem na ni hezky jezdí.A v benzínu máme 5 % biolihu.K té spotřebě u JCB,záleží co je tam za motor.Kvůli plnění emisních limitů nové modely motorů mají paradoxně vyšší spotřebu,zpětné přisávání spalin a podobné hlouposti a hlavně mají novější motory větší výkon.JCB 3 z 90 let mělo výkon 90 koní,průměrná spotřeba 6 litru,nyní 110 koní,které ani nevyužijete,možná při přejezdech a spotřebu minimálně o 1 litr vyšší.Znám lidi kteří upravují motory osobních aut a první co udělají tak zaslepí přisávání spalin.Hned vzroste výkon nebo Vám klesne spotřeba.Mě jednou zarostl karbonem a skutečně klesla spotřeba,ale je pravdou,že se zhoršili emise.Největší spotřebu má rypadlonakladač při přejezdech.JCB 3D z roku 1990 9 litrů,při čelní nakládce si motor oddychne při změnách směru jízdy a stejně ho necpete do hromady s hrabajícíma gumama(někteří).Při kopaní je to cca 4,5 litru.A hlavně to byly jednoduché motory.Fermec 960 z roku 2000 bere při přejezdu až 12 litrů,je pravdou že je o 1 tunu těžší a hodně výkonu sežerou brzdy a převody v přední nápravě.FIAT KOBELKO a CASE jsou na tom ještě hůře.Větší spotřebu má prý i CAT.Tak teď se do mě můžete pustit.
07. březen 2009 22:04:16
Jan Čada
- Nechápu proč Vám tak vadí že se diskuse rozvinula víc než jen o spotřebě.
07. březen 2009 22:18:42
K BIO naftě mám jen jediný poznatek z praxe. Do svého osobáku jsem lil 5 let jak bionaftu tak normální topnej olej nebo friták. Do Zetoru dokonce převodovej olej nebo olej na mázání turbín. Cena 6 kč litr!!! Auto jsem kupoval když mělo najeto 100 000, za 5 let jsem ho prodával a mělo 365 000 bez jediného problému a zetor netuším kolik má natočeno páč tam měřák motohodin nefunguje již několik let. A to je z mé osobní praxe takže mi nikdo nenamluví jak mi odejde čerpadlo atd...Do JCB zatím váhám jestlí to nalít.....
08. březen 2009 07:25:23
Pavel Mach-slovo vadí jsem nikde nenapsal.Tak jako ty o spotřebě si nic nenapsal.Takže si vlastně nic nerozvinul.
Napsal jsem ,že je to zajímavé.Teď můžeš rozvinovat.
08. březen 2009 09:51:12
OK. Opravuji. Za slovo vadí si prosím všichni představte slovo zajímavé. Chyba je na mé straně. Děkuji za pochopení.
08. březen 2009 14:45:46
Tak mi to z príspevkov vychádza ,že servis na Mercedesy v Banskej Bystrici su amatéri a hlupáci ,a hlavné laboratorium na rozbor vzoriek nafty v Košiciach diletanti. Dám im kontakt na www.bagry .cz ,nech sa chlapci niečo naučia!
08. březen 2009 16:13:14
Zdravím, nejsem expertem na bionaftu, ale nějaký poznatky mám z dob, kdy jsem opravoval nákladní auta, tak se je zde pokusím sdělit. 1) pokud vím, tak někteří výrobci v době záruky povolují tankovat jen naftu v rozmezí B5-B20, čili nafta s příměsí max 5-20% biosložky, což je běžná nafta, která se tankuje v zemích EU. Hodnotu nad 20% biosložky už považují za škodlivou pro motor, nemluvě o současných vysokotlakých systémech Common Rail. 2)bionafta je poměrně agresivní, takže nerozpouští jen třeba karbonové usazeniny, ale taky povrchové nátěry, vnitřní ochranné nástřiky trubek, gumičky apod. a tím pak dochází k zanášení systému. 3) bionafta je hodně hygroskopická, takže dost přijímá vzdušnou vlhkost. Ta voda pak za určitých podmínek vytváří v bionaftě kyseliny, které působí korozivně na komponety palivového systému, především vysokotlakého(např Common Rail, který nemá vnitřní antikorozní úpravu). Dalším problémem je pak kondenzace vody na stěnách palivové nádrže v zimě apod. Proto by stroje s bionaftou měly být každý den tankovány před odstávkou vždy do plna, aby nebylo kde by ta voda mohla zkondenzovat. 4) bionafta je hodně náchylná na střídání teplot - pokud se často střídá teplo (palivo vracející se zpět z motoru do nádrže) a chlad (stroj stojí přes noc někde venku), začne se postupně nafta rozpadávat na jednotlivé složky, které pak tvoří různé emulze, gely apod., které mohou výrazně zaneřádit palivový systém a filtry. 5) doporučení z odborné lietratury při používání bionafty - počítejte s poklesem výkonu o 5-10% a tím i větší spotřebou paliva. Adekvátně zkraťte servisní interval výměny paliv. filtrů, pravidelně odkalujte paliv. nádrž a při odstávce stroje na dobu delší než 1 měsíc, bionaftu vypusťte a před odstávkou stroj projeďte na normální naftu. Počítejte s nižší životností jednotlivých komponentů paliv systému.
08. březen 2009 16:30:26
Moja posledná pripomienka k tejto témeo traktorov nám ludia dávali niekedy naftu ,aby to mali lacnejšie -boli to dokonca známi. Po 2-3 takýchto darcoch sme komplet čistili palivový systém ,potom bola len naša čerstvá nafta ,problémy ustali.Vtedy som sa nad tým nezapodieval. Potom sme kupili starší /2-ročný/mercedes sklápač ,kým som dozeral vodiča auto išlo O.K. ,začal dochádzat svojim os. autom,začali bandasky ,auto strácalo výkon ,tah ,vymenili sme fitre ,opat šlo 2-3 dni .Potom už nepomohlo nič. Nikto z miestnych mechanikov ho nedokázal opravit ,tak odtahovka do centrálného servisu. Tam tiež 2-3 dni hladali chybu . Vymyli kompletný palivový systém ,dali novu naftu ,staru mi poslali v sude ,a auto odvtedy jazdí 2 roky bez poruchy.Naftu som zapečatil ,poslal na rozbor a bolo -výsledok som popísal hore . Tak neviem .Odvtedy bandasky nepoužívam len výnimočne a nemal som problémy so žiadnym autom.Tak neviem o tých zázračných čo jazdia na kadečo.A ešte niečo , tu miestna čerpačka raz omylom obsluha zmiešala naftu s benzínom -len malu čast ,malý pomer a bol pruser ako hrom a aj škody na motoroch,sudy...., takže neverím na "Machomotory " čo idu na všetko.
08. březen 2009 16:47:18
- ještě k té spotřebě a recirkulaci výfukových spalin (EGR) - p. Knobloch má pravdu v tom, že spotřeba vzrostla za posledních 10 let i díky tomu, že vzrostly objemy motorů. Jestliže před 10 lety stačil v pohodě motor kolem objemu 3,0 litrů, dnes jsou běžné motory 4,5 litrů. Ale to u traktorbagrů není kvůli hydraulice, tam by bohatě stačil 2-litrový motor, je to určitě kvůli větším výkonům převodovky (větší síla při práci s přední lopatou při najíždění do hromady) a při pojezdech (např. méně časté řazení při jízdě do kopce). Už jsem slyšel od vícero strojníků, že jim je výrobce ochoten dát pouze pravděpodobný rozsah spotřeby. U jedné firmy v SR, kde se to prý musí sdělovat daňovým úřadům, měly pro traktorbagr FK uveden rozsah 5-12litrů/1Mth, což myslím, že je správně uvedená hodnota. A je to pochopitelné. Při kopání cca 5 litrů, při pojezdu nebo při práci s přední lopatou až 12 litrů. Myslím, že uvádět jen průměrnou spotřebu u st. strojů je fakt nesmyl - každý strojník kope v jiných otáčkách motoru, má jiný podíl práce na předku i na zadku, kope v jiném materiálu, má jinou lopatu, tupé zuby nebo břity apod., jiný zase hodně přejíždí, další má motor v záběhu. Myslím, že je to jak s autama-žádný výrovce si dnes nemůže dovolit být výrazně horší než ten druhý, tzo si určitě pohlídají. K té recirkulaci výfukových plynů( EGR) - záleží na principu EGR. Jedná-li se o jednoduchou interní EGR provedenou díky změnám na vačkové hřídeli nebo hřídelích, tak tam opravdu může dojít k nárůstu paliva. Jedná-li se však o externí, elektronicky řízenou EGR s chlazením výfukových plynů, tam pak naopak může dojít k úsporám paliva - ochlazené EGR zvětšují hustotu směsi ve válci(výpomoc turbodmychadlu), dynamická energie výf. plynů pak pomáhá pístu v pohybu směrem dolů a je-li EGR využívána jen při nižším zatížení motoru (nejběžnější systém u elektronicky řízených EGR), kdy je ve válci dostatek atomů kyslíku (naftové motory většinou pracují s přebytkem vzduchu), tak pak EGR nemá na spotřebu vůbec žádný vliv, ba naopak. Pokud vím, tak např. CASE si mohl taktéž díky elektronicky řízené a chlazené EGR (ale nejen kvůli tomu) u svého 30-tunového pásového rypadla snížit pracovní objem motoru téměř o 2litry při zachování stejného výkonu a úspoře až 20% paliva oproti předchozí, méně emisní, verzi. A mimochodem jen tak na závěr - slyšel jsem, že např. v Itálii nebo Francii vás může zastavit policajt s opacimetrem v ruce, změřit emise a pokud stroj neodpovídá emisně tomu, co je napsaný na štíku motoru, může stroj zabavit až do doby uvedení stroje do emisně správného stavu
08. březen 2009 23:07:08
Věřit na Machomotory nemusíte to je mi vcelku jedno. Jen mě vždy dojímá jak každej říká at tankuju jen u benzínek známích značek atd jinak budu mít problém s čerpadlem, vstřiky a mnoho dalšího. Blbost. Já něříkám nalejt do toho cokoli ale je motor a motor. Takovej Zetor kousne fakt všechno včetně vyjetého motoráku ale když jsem nalil ten muj mix do BMW 535d tak to už protestovalo takže tam už vím že ne. Když jsem měl oktávku nebo peugeot 406 tak to kouslo fakt cokoli co se jen podobalo naftě. Mimochodem za dob mého mládí když jsem byl na vojně kde bylo nafty fakt mraky ale benzín ne tak jsem do žigula lil pul benzínu a pul nfty a jel taky ač trochu zasmrděl a v zimě blbě chytal. Takže je třeba vědět co ke kterému motoru si mohu dovolit a proto jsem psal že nalít to do JCB zatím váhám. Mimochodem Liazka je taky dobrej všežravec. A další poznatek je k těm benzínkám. U nás máme jednu benzínku na kterou se furt nadává kvuli kvalitě paliva. Je to soukromá benzínka o dvou stojanech. Jednou jsem se nachomejt když ji zaváželi a vozí to tam ten samej dodavatel co k benzínce světoznámé značky! Jsou prostě motory co kousnou kdeco ale jsou hajsavé které ne.
09. březen 2009 18:56:24
Ze odbocuji ale zajimalo byme podle ceho se plati silnicni dan za traktor a pokud mam emisni limity stage III tak zda nemam nejakou ulevu a do jake kategorie vozidla spada samojizdny pracovni stroj
16. březen 2009 18:00:32
Zdravím, dokáže mi někdo popravdě říct kolik má 3cx z roku 1999 opravdu psanou spotřebu? Skoro celí měsíc jsem vyhrnoval bariery sněhu a spotřeba mi vyšla 6,5l, ale ted mám problém protože předepsanou mám 4,5l co je nad mám zaplatit.Ale když jsem chtěl vidět valký techničák tak mě to prý nemusí zajímat. Daná je 4,5 at kopu nebo přejíždím či nahrnuju.Podle mě je to blbost. Díky za odpověd popř.kopii TP kde je napsáno kolik by mělo baštit.
16. březen 2009 18:35:54
dnes se už ani spotřeba neuvadí protože je strašně kolisavá nevím jak u jcb ale na catu se spotřeba pohybovala od 4l při praci s potkopem až na 12l při prejezdech a praci s nakladačem takže řict kolik je spotřeba je složité a skoro to nejde my sme měli na catu 428d pruměrnou 6,5l ale spotřeba u stroju se těžko uvadí a hadně vyrobcu ji přestavá uvadět a je to lepší protože ted sme měli kontrolu s finančaku a byl velký problem stím že realná spotřeba byla vyší než udaná vyrobcem a moc se jim to nelibylo a bylo to dost pracné im dokazat že to fakt tolik žere at nam ty naklady uznají.
17. březen 2009 23:15:49
ja osobně počítám s pruměrem okolo 5,5litru to je tak nějak zlatá střední, ted v neděli jsem byl dělat známímu na pozemku s tim že jsem dělal tak 50na 50 podkop a nakladač dělal jsem 8mth a šežralo to cca 45litru mam traktor bez turba takze pokud máš turbo motor tak při práci s nakladačem ti spotřeba rapidně stoupne
17. březen 2009 23:50:34
ja mám taky jcb 3cx taky bez turba 52.5kw a mám spotřebu o dost větši(tak 6.5 pruměr) než kámoš co má turbo asi 64 kw mám dojem že ty turba berou o dost min. na fa.jsem makal na mf 860 turbo a uplně krasná spotřeba proti tomu mému atmosferáku.
18. březen 2009 20:50:55
Motor s turbem v žádném případě nevezme víc než motor bez něj! Chyba je jinde....
18. březen 2009 21:42:24
to není pravda zčeho by se tak ten vykon vzal z toho vzduhu co tam to turbo natlačí bez nafty určitě ne takže čim vic vzduchu tim vic nafty a tím větší vykon
18. březen 2009 22:18:38
nojo ale turbo motor má často daleko větší kroutak než ten tuberák bez. takže memusite ho rvát s pedálem na podlaze a proto menši prutok ja když přelezu do turba tak jsem při nakladáni jak v raketě je to hodně znat.
19. březen 2009 10:04:52
Zdravím, p. Mach má pravdu - motor s turbem nemusí žrát zákonitě víc než motor bez turba, ba naopak. Princip spočívá v tom, že turbo do válce vhání více vzduchu, takže zvětšuje finální kompresní tlak ve válci a navíc je tím pádem ve válci i více atomů kyslíku, které se podílejí na spalovacím procesu, čili se jedná o dokonalejší spalování paliva (lepší využití paliva než u atmosférického motoru) a to zase podporuje nárůst spalovacích tlaků ve válci. Z toho pak plyne větší točivý moment a výkon při stejných otáčkách motoru. Navíc atmosférické motory jsou zpravidla motory s nepřímým vstřikem paliva a předkomůrkou a tudíž mají menší kompresní poměr a větší hydraulické ztráty při nasávání vzduchu do válce. Mají také horší tepelnou účinnost, kvůli většímu přenosu tepla mimo válec a vůbec celková efektivita využití paliva je u motorů s nepřímým vstřikem daleko horší než u turbomotorů, které jsou zpravidla s přímým vstřikem paliva. Jako příklad, i když mimo stavební stroje, můžu uvést vlastní zkušenost se starší fábií 1.9Sdi a stejnou fábií s motorem 1.9Tdi. Rozdíl ve spotřebě činil téměř 1-2 litry/100km v neprospěch atmosférické 1.9Sdi (té se muselo víc "šlapat na krk", aby trochu jela .
19. březen 2009 16:05:30
turbo teoreticky zvíší obsah motoru (přiklad atmosferický 3.litr se da srovnat z 2.litrovým turbem) tim je větsí kroutak a vykon samozdřejme ze se zlepší spalovaní diky vice kislíku ale není to nějaký silený rozdíl prostě bez te nafty ten vykon nebude a vstřikovaní paliva je druha věc samozdřejmě že nové motory mají lepší valstnosti než ty staré ale je to zavislé na spoustě věcí vstžiky, rozvody a jejích časování a spoustě dalšíh a turbo je jednou z nich nikoli jedinou a ikdyž nam nekdo řekne ze jsou to stejné motory akorat ze jeden ma turbo a druhy ne tek to není pravda nemoho byt stejné.
19. březen 2009 22:13:06
každej máte trochu pravdu,turbo motor má v niších otáčkách menší spotřebu např při práci s potkopem na druhou stranu má vyší spotřebu při vysokých otáčkách a zátěži takže pokud měsíc odhrnoval sních tak turbo jelo na plnej výkon a spotřeba šla na horu,Daniel má pravdu čím víc vzduchu tím víc paliva to je přímá uměra, poměr směsi je danej pokud natlačíš vzduch musíš natlačit i palivo,pokud by byla směs chudší tak se propálí písty tak to prostě funguje
19. březen 2009 22:23:56
ohledně tý fabie nevim ,dělal jsem nejakej čas na dilně a dělali jsme servis taxikářum mněli tři oktávie SDI a dvě TDI a sdi mněli cca o 1l menší spotřebu samozřejmně na ukor výkonu byli to liný mrchy
20. březen 2009 09:04:28
Daniel xdand - Samozřejmě že ta změna není jen v turbu ale rozhodně bych mu nepřisuzoval vyšší spotřebu. Když jsme u těch aut tak jsem měl oktávku 1,9 TDI 81 kw a dlouhodobej pruměr jsem měl něco malo přes 5 litru a to jsem jí moc nešetřil. Když jsem to měl v servïsu tak mi dali jako náhradní SDI páč nic jiného nebylo. Těch pár dni bylo šílenejch. To prostě nejede a když chci aby to zabralo tak to musíš točit jak motorovou pilu a šlapat tomu co to dá. Výsledek? Spotřeba 6-7 litru....
20. březen 2009 09:43:59
..... a přesně o tom to je. Já jsem naopak přesvědčený, že právě když pojedu s mašinou odklízet sníh a pojedu na plný výkon, tak budu mít ve finále na turbo verzi menší spotřebu než s atmosférickou verzí - buď tu práci budu dělat stejnou dobu jako atmosférák, ale protože mám větší výkon, tak té turbo verzi nebudu muset tolik šlapat na krk jako tomu atmosféráku. Nebo pojedu i s turboverzí na plný výkon, ale budu mít tu práci hotovou dřív nebo ji za stejnou dobu víc udělám v porovnání s atmosférákem. Proto se někdy u st. strojů udává spotřeba v litrech nafty na tunohodinu nebo tunomateriál, protože to je věrohodnější údaj, než pouhopouhé srovnání spotřeby 2 strojů za motohodinu. Máte pravdu v tom, že víc vzduchu=více paliva, problém je v tom, že to množství paliva neroste se množstvím vzduchu po přímce, ale po křivce. Výkon turba je odvislý od 2 skutečností - tlaku a rychosti výfukových plynů. Obě tyto hodnoty se odvozují od 2 věcí - množství paliva ve válci a v jeho využití. Jinými slovy, jestliže u atmosféráku spálím k nějakému výkonu 1 litr nafty, tak u turboverze díky větší účinnosti spalování ke stejnému výkonu spotřebuji třeba jen 0,8 litrů nafty a to ještě s větším točivým momentem. V momentě, kdy by docházelo k propalování pístů, to už by byl opravdu extrém. Většinou se výkon naftového motoru reguluje v rozmezí 1-4x násobku tzv. lambda koeficientu, což je určitý poměr množství vzduchu k množství paliva - to většinou bohatě stačí k celé výkonové škále motoru. Pro propalování pístů byste tento poměr musel mít výrazně pod hodnotou hodnotu 1. To už by byla ale opravdu hooodně bohatá směs paliva, na kterou nejsou vstřikovací čerpadla běžně vůbec seřízeny, protože to by bylo vysloveně plýtvání palivem. Ale to už by ten motor čudil jak elektrárna, toho už by si i nezkušený strojník musel všimnout. To se děje většinou, když třeba tečou vstřiky. Dle mého názoru jediná věc, kdy může mít turbomotor u traktorbagru větší spotřebu oproti atmosféráku je, když se dělá jen s hydraulikou - v tento moment jsou třeba relativně vyšší otáčky motoru kvůli průtoku oleje, čili rychlosti podkopu, ale využívá se jen pouhá část výkonu motoru. Tady může mít o něco navrch atmosférák. Nebo při jízdě stroje naprázdno např. po rovině nebo z kopce bez velkých odporů vůči jízdě, kdy jedu víceméně na otáčky motoru kvůli rychlosti stroje, ale nevyužívám celého výkonu motoru. Avšak v ostatních případech si osobně myslím, že turbomotor na tom bude líp.
20. březen 2009 11:13:36
Mach má pravdu.