reklama
Renomag
reklama

Recenze

Jistě nejsem sám, kdo trpí slabostí pro výrobce, kteří se vymykají zavedeným pořádkům. Pro výrobce, kteří tvoří nové kategorie strojů. Jedním z nich je Kobelco a jeho Blade Runner – kříženec rypadla a buldozeru. Aktuální model jsme vzali na přetřes s jeho strojníkem Břetislavem Fišerem z brněnské společnosti Záhorský & syn.

Case CX350D NLC je pětatřicetitunové přeznačkované Sumitomo SH 350 LHD-6 vyrobené kompletně v Japonsku. Jak jsou na tom v zemi vycházejícího slunce v této hmotnostní kategorii?

Mecalac se zaměřil na stále se rozrůstající města, která si chce nemilosrdně podrobit svými všestrannými kompaktními stroji. Pokračuje proto v horečnatém zbrojení a na základě revolučních pásáků MCR stvořil malá univerzální rypadla na kolech. Jedním z prvních majitelů osmitunového Mecalacu 9MWR je společnost EUROVIA CS. Jaké jsou poznatky po několika měsících provozu?

Jedním z typických představitelů kráčivých bagrů, jejichž prodej u nás zažívá nebývalý rozmach, je lichtenštejnský Kaiser S10. Nedaleko Valtic jsem navštívil dvě „es desítky“ šoférované ostřílenými strojníky z firmy Tomi – Remont, kteří zde stavěli propustek pod železničním přejezdem.

Dvacetitunový Caterpillar 320 reprezentuje novou generaci pásových rypadel, která se obalila do moderních technologií. Co vše je nové, a zda se vyplatí uvažovat také o nově představené levnější variantě GC, se dozvíte v dnešní recenzi.

Abych pravdu řekl, přestože mám na čínské stavební stroje svůj názor, na Sany jsem byl zvědavý. Za prvé kvůli tomu, že Sany patří mezi ty vyvolené čínské podniky, které investují do evropských výrobních firem, a za druhé jsem si už před léty jedno rypadlo Sany krátce vyzkoušel na veletrhu Expo Mokrá a nebylo tak strašné, jak jsem čekal.

JCB 86C-1 není na trhu žádným nováčkem. Toto pásové midirypadlo kategorie 8,5 tuny se na trhu poprvé objevilo už v roce 2014. Proklepli jsme ho ale až nyní v rámci JCB Demo Days v lomu Chomutovice u Popoviček.

Kubota uvedla na trh nové minirypadlo čtyřtunové kategorie KX042-4. Japonská konstrukce, velmi svižná hydraulika a vlastní motor splňující už teď emisní limity normy EU Stage V, která vstoupí v platnost až za dva roky. Je stroj i v ostatních ohledech o tolik napřed?

Nástup nové generace kompaktních rypadel Takeuchi naštěstí nezastínil unikátní starší modely s dovětkem FR, které nabízejí nanejvýš úsporný poloměr otáčení zádě i přídě. V dnešní recenzi se podíváme na prostředního zástupce této kategorie s označením TB153FR o provozní hmotnosti 5,7 tuny.

Case má nové nakladače. Po efku přichází géčko a na mě v líšeňském lomu firmy Kalcit čekala jeho 19tunová varianta. Oživený klasický vzhled s původními logy a černými koly, které reflektují příbuznost se stájovými kolegy RAM a Jeep, pokryté vrstvou lomového prachu navodily dojem, jakoby se jednalo o místní erární kousek.

reklama