Použité stroje 0 %
reklama
Jeden všeuměl už ne!
reklama

Veteráni

Přesně před čtyřiceti lety sjelo z výrobních pásů americké společnosti Caterpillar prvních deset kusů tehdy největšího a nejvýkonnějšího dozeru na světě – Cat D10. Revoluční konstrukce dozeru odpovídala tehdejším požadavkům amerického průmyslu na větší produktivitu práce při těžbě a výstavbě infrastruktury.

Nakladač JCB Major Loader s rypadlem MK 1 se natrvalo zapsal do dějin stavebních strojů jako první rypadlonakladač značky, která z tohoto stroje vytvořila fenomén. Jak vypadal a fungoval, co vedlo k jeho vzniku i jaká byla v té době konkurence – to vše se dozvíte dále v článku.

Kráčivá rypadla jsou, nejen u nás, velmi oblíbená, ale málo se ví o jejich historii. Třeba to, že kráčivé rypadlo nevymyslel Kaiser ani Menzi, nebo že kráčivá rypadla ze Švýcarska stála za boomem japonských minirypadel. Dozvíte se o tom v dnešním článku o jednom z prvních kráčivých rypadel na světě.

Caterpillar zažíval v 80. letech rozmach, počet typů strojů se navýšil ze 150 na necelých 300. Mnoho z nových modelů byly menší, univerzálnější stroje. Mezi ně se roku 1985 zařadily integrované nosiče nářadí a rypadlonakladače, na které zavzpomínáme v dnešním článku.

Prvenství se většinou dobře pamatuje, a tak, když se řekne JCB, vybaví si každý rypadlonakladač. Jaký však byl další stavební stroj, do kterého se JCB pustilo 10 let po uvedení prvního rypadlonakladače na světě?

Možná jste ho už také viděli. Často se pohybuje po Praze s roštovou lopatou na dlažební kostky. Jeden z prvních kloubových nakladačů firmy Caterpillar stále slouží ve sdružení Brchel P+P.

Jedním z prvních vážných konkurentů Bobcatu byla firma Universal Industries se svým nakladačem Uni-Loader. V roce 1968 ji koupil Case a stalo se tak vůbec poprvé, kdy do hry se smykem řízenými nakladači přišel zamíchat karty někdo z vedoucích výrobců stavebních a zemědělských strojů.

Japonské vojsko muselo na počátku druhé světové války budovat nová letiště a pro tento účel potřebovalo buldozery. Komu zakázku ale zadat, když nikdo dozery v Japonsku nevyráběl a s USA bylo Japonsko ve válečném stavu? Volba padla na výrobce prvních japonských traktorů, firmu Komatsu.

Jak říkají u Volva, někdy musíte věci obrátit čelem vzad, abyste se posunuli vpřed. Přesně to v roce 1954 udělaly společně firmy Bröderna Lundbergs Mekaniska a AB Bolinder-Munktell (od roku 1950 ve vlastnictví Volva) v případě nakladače Bolinder-Munktell H10. Jednoduše otočily běžný traktor předkem dozadu.

Dnes si povíme o prvním smykem řízeném nakladači značky New Holland. Vrátíme se do šedesátých let minulého století, abychom se podívali, jaká náhoda přivedla konstruktéra firmy New Holland k originální myšlence, a proč jeho stroj šokoval odbornou veřejnost natolik, že se výrobce rozhodl výrobu odložit o celých deset let.

Dokončete stavební práce před příchodem zimy
reklama