reklama
Nový eshop Triga!
reklama

Nekomerční články

Aby opravy nemusely uzavřít celou silnici, ale jen její část, záleží nejen na povaze práce, ale i používaných stavebních strojích. Pásové rypadlo Komatsu PC138US-10 o hmotnosti mezi 13 700 kg a 14 870 kg je k tomu jako stvořené. Přestože si vystačí s jedním jízdním pruhem, strojník má uvnitř veškerý komfort a pohodlí.

Řadu let jsem pracoval s rypadly „oranžové“ řady a vždy jsem patřil k jejich velkým fanouškům. U mého posledního modelu Hitachi jsem ale narazil a mám k němu řadu výhrad. Nulový přesah zádi totiž v praxi znamená, že se všechno muselo smrsknout a natěsnat tak, že se v kabině cítíte stísněně. Nepohodlný je i vysoký posed, který vyvolává pocit, že sedíte spíše „na“ než „ve“ stroji. A co víc, dělené dveře byly tak odporné, že když jsem dostal možnost přesedlat na Takeuchi, s radostí jsem přikývl.

Podvalník s nosností přes šedesát tun se jen tak nějakého nákladu nezalekne. Nosnost pětinápravového Goldhoferu STZ MPA 5 65/80 AF2 při předávání zákazníkovi testoval padesátitunový tank T 55 – Vladivostok a obojživelník PTS 10.

Na ovládání 16 tun vážícího, kolového rypadla Volvo EW 140D si člověk zvykne okamžitě. Stejně tak rychle se zabydlí v prakticky řešené kabině, kam se díky úložným místům vejde nejen svačina, ale i oběd a večeře.

Na novou generaci dozerů Liebherr čekali zákazníci od roku 2007. Prvním z šesté řady těchto strojů je pásový dozer PR 736 s provozní hmotností kolem 22 tun, který následovaly těžší modely PR 746 a PR 756. S menšími modely šestkové generace 714 a 724 se Liebherr chystá přijít na trh v příštích měsících.

Prostorná kabina se dvěma dveřmi, síla a dobře ovladatelná hydraulika. Takový je přibližně 24 tun vážící nakladač Komatsu WA470-7.

I když se dá 25 tun těžký nakladač ovládat konečky prstů, přecitlivělý přístup nevyžaduje. Sám nejlépe ví, jak silně sešlápnout plynový pedál a ušetřit palivo. Ne, že by nakladač Volvo L150H strojníka vyloženě nepotřeboval, ale co může, vyřeší za něj. A k tomu mu namasíruje záda decibely z přídavného basového reproduktoru pod sedadlem.

Přestože na stavbě se téměř pětitunový kolový nakladač Kubota R085 rozhodně neztratí, dělá z něj pracovní režim Attachment, cílený na pracovní hydrauliku, ideální stroj do města na údržbové práce.

Na stavbě, v těžařském lomu i při úpravě zahrady. Všude tam se najde práce pro hydraulické kladivo. Toto přídavné zařízení umí hloubit, upravovat terén i demolovat nepotřebný materiál. Jedním z významných výrobců těchto kladiv je korejská firma Soosan.

V těžkých terénech a především dolech jsou kola těžebních strojů vystavena riziku propíchnutí, protrhnutí a dalších poškození pneumatik. To znamená prostoje a náklady na pořizování a přezouvání nových gum. Řešením můžou být ochranné kovové řetězy. My jsme se podívali na řetězy značky Pewag, která má ve svém oboru pětisetletou tradici.

Wacker Neuson DPU
reklama