Tatra představuje řadu Phoenix Euro 6
Společnost Tatra trucks představuje technickou, konstrukční a obchodní novinku v podobě vozidel modelové řady Tatra Phoenix s motory emisní specifikace Euro 6.
Stávající nabídku modelové řady Tatra Phoenix tvoří ucelená sestava vozidel, v modelových variantách s pohonem 4x4, 6x6, 8x6 a 8x8 doplněná o stavební stroj 8x8 s celkovou hmotností 50 t či agrotahač a jiné zemědělské speciály.
Pro varianty vozidel Tatra Phoenix Euro 6 byla připravena celá řada konstrukčních vylepšení, která byla důsledně a dlouhodobě zkoušena na několika prototypech vozidel stejně jako na dynamické zkušebně či zkušebně agregátů kopřivnické automobilky.
Nejviditelnější a zcela zásadní konstrukční změnou je použití nové kabiny, jejíž základ, stejně jako u stávajících vozidel TATRA PHOENIX Euro 5, vychází ze stavebního provedení kabin vozů DAF CF, resp. řady „construction“. Kabina je, především, v podlahové části zcela překonstruována, včetně rozšířeného předního uložení na rám. Nový je rovněž tvar nárazníku a hlavní světlometů. Spodní část nárazníku je ocelová a dělená, kvůli úspoře nákladů při případné výměně či opravě, na tři části.
I s novou kabinou a s přechodem na motory Euro 6 zůstává nájezdový úhel na hodnotě 31 stupňů jako u vozidel s motory Euro 5. Jedná se o jednu z nejlepších hodnot nájezdového úhlu u plněpohonných nákladních vozidel segmentu off-road.
Podobně jako u vozidel s motory Euro 5, také u nových vozů Phoenix Euro 6 byla navržena nová přední kapota s unikátním vzhledem. Nově byly navrženy též nástavce blatníků kabiny do nichž byly integrovány světelné ukazatele změny směru jízdy. Stejně jako u variant Euro 5 i u nových vozidel bylo použito pružného uložení spodních stupaček do kabiny. Takové řešení je léty prověřeno v nejtěžších provozních podmínkách. Také u nových vozidel budou montovány kabiny ve dvou provedeních – krátké (denní – day cab) a prodloužené (spací – sleeper cab). V rámci rozšíření nabídky motorizace o další vznětový řadový šestiválec PACCAR MX-11 se mění též poloha kabiny na rámu včetně navazujících karosovacích dílů.
Nová motorizace
Zcela zásadní změnou, která se však odehrává „pod kapotou“ je rozšíření nabídky motorů a jejich emisní specifikace Euro 6. K dispozici jsou dva typy motorů značky Paccar. Větší MX-13 se zdvihovým objemem 13 l a maximálními výkony 300 kW, 340 kW a 375 kW a „menší“ MX-11 se zdvihovým objemem 11 l a maximálními výkony 271 kW, 292 kW a 320 kW. Na rozdíl od emisních variant Euro 3 a Euro 5 byl motor Paccar MX-13 zcela zásadně přepracován. Poprvé je tak ve vozidlech Tatra instalován motor se vstřikovacím systémem typu Common Rail. Další konstrukční změny na motoru zahrnují především integraci systému recirkulace výfukových plynů a novou olejovou vanu motoru.
Motor Paccar MX-11 je zcela nové konstrukce. Oba dva motory využívají k optimalizaci emisí škodlivých sloučenin ve výfukových plynech dle norem Euro 6 osvědčenou kombinaci systémů recirkulace výfukových plynů, EGR, a katalytické redukce, SCR, se kterými má DAF Trucks jako výrobce těchto motorů bohaté dlouholeté zkušenosti z výroby pro americké značky Kenworth a Peterbilt, jež splňují podobné požadavky v rámci severoamerické legislativy dle EPA 10.
Celá kombinace je doplněna o filtr pevných částic, tzv. DPF. V rámci implementace systému EGR došlo na zvětšení vlastního chladiče vozidla, ale též mezichladiče, to se odrazilo v konstrukci nového rámu vozidla, který se v prostoru za přední nápravou směrem kupředu rozšiřuje do tvaru „V“.
Zařízení pro čištění výfukových plynů dle Euro 6 je prostorově náročnější než to, které vyhovovalo předchozí normě. Tato skutečnost si vyžádala celkovou rekonfiguraci příslušenství montovaného na rám vozidla. Pro nové modely s motory Euro 6 budou používány dvě základní kombinace výfukových traktů. Pro vozy s podvozky 4x4 a 6x6 půjde o provedení „ležaté“, kdy bude DPF filtr a katalyzátor řazeny za sebou v jednom bloku na pravé straně rámu vozidla. Druhou možností, standardně používanou pro vozidla s podvozky 8x8 je provedení „stojaté“. Filtr DPF je umístěn vpravo na rámu v rozvoru 1. a 2. přední nápravy a katalyzátor válcového provedení je nad ním těsně za kabinou s vývodem výfukových plynů směrem nahoru. Stojaté provedení bude možno na přání zákazníka montovat na vozidla v provedení 4x4 a 6x6.
Celý systém tzv. „laboratoře za výfukem“ je doplněn množstvím čidel, senzorů a přídavných funkcí, včetně například vstřikování paliva pro regeneraci filtru DPF. Elektronický systém motoru, výfukového traktu a ostatních systémů doplňuje poprvé v historii výroby vozidel Tatra, elektronický management vzduchové soustavy EAC. Brzdový systém je řízen novou generací protiblokovacího systému EBS-3 od společnosti Wabco. Ve stádiu závěrečného testování jsou další elektronické asistenční systémy, které budou mít vliv na ještě vyšší komfort jízdy a vyšší efektivitu provozu.
Další konstrukční vylepšení se týkají odpružení přední nápravy. U vozidel s motory emisní specifikace Euro 6 jsou použity nové tlumiče s pozměněnou charakteristikou tlumení. Zásadní změnou prošel přední zkrutný stabilizátor a jeho uložení. Přepracováno bylo rovněž uložení hlavní páky řízení s optimalizovanou geometrií a v té souvislosti byla pozměněna i konstrukce přední nosné roury.
Převodovka na přání
Stejně jako u stávajících modelů řady Tatra Phoenix s motory Euro 5 je u nových vozidel využita standardní zástavba šestnáctistupňových převodovek ZF, a to jak s manuálním řazením, tak s řazením automatizovaným (AS-Tronic). Obě dvě varianty mohou být doplněny intardéry. Manuálně řazená převodovka je nově ovládána pomocí bowdenů, což zásadním způsobem přispívá ke snížení vibrací přenášených do kabiny a tedy k pracovnímu komfortu řidiče. Automatizovaný systém řazení využívá vlastní řadicí software vyvinutý společně s techniky firmy ZF.
Standardem je nabídka jednostupňových přídavných převodovek vlastní konstrukce TATRA (ve třech druzích provedení převodování) a dvoustupňových přídavných převodovek Tatra (ve dvou variantách převodování). Převodové poměry přídavných převodovek jsou navrženy tak, aby přispívaly k výborné ekonomice provozu. V průběhu příštího roku je plánovaná zástavba plně automatických převodovek Allison.
Zákaznická vstřícnost
Vozidla Tatra Phoenix Euro 6 budou zpočátku pokrývat stejný rozsah variant jako modely předcházející řady. Postupně budou přibývat další verze a dojde též na rozšíření výbavy na přání, stejně jako k rozvoji a rozšiřování poprodejních služeb nabízených pro tuto novou modelovou řadu. Vše s prioritami danými preferencemi zákazníků, tak, jak je vstřícnému zákaznickému přístupu společnosti Tatra Trucks zcela vlastní. V Kopřivnici se však rodí i celá řada speciálních řešení dle specifických požadavků zákazníků, pro které se budou dát ve velmi blízké budoucnosti využít i podvozky modelové řady Tatra Phoenix.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře