Tatra představuje řadu Phoenix Euro 6

Společnost Tatra trucks představuje technickou, konstrukční a obchodní novinku v podobě vozidel modelové řady Tatra Phoenix s motory emisní specifikace Euro 6.

Stávající nabídku modelové řady Tatra Phoenix tvoří ucelená sestava vozidel, v modelových variantách s pohonem 4x4, 6x6, 8x6 a 8x8 doplněná o stavební stroj 8x8 s celkovou hmotností 50 t či agrotahač a jiné zemědělské speciály.

Pro varianty vozidel Tatra Phoenix Euro 6 byla připravena celá řada konstrukčních vylepšení, která byla důsledně a dlouhodobě zkoušena na několika prototypech vozidel stejně jako na dynamické zkušebně či zkušebně agregátů kopřivnické automobilky.

 

Těžká nákladní vozidla Tatra Phoenix Euro 6

Těžká nákladní vozidla Tatra Phoenix Euro 6

 

Nejviditelnější a zcela zásadní konstrukční změnou je použití nové kabiny, jejíž základ, stejně jako u stávajících vozidel TATRA PHOENIX Euro 5, vychází ze stavebního provedení kabin vozů DAF CF, resp. řady „construction“. Kabina je, především, v podlahové části zcela překonstruována, včetně rozšířeného předního uložení na rám. Nový je rovněž tvar nárazníku a hlavní světlometů. Spodní část nárazníku je ocelová a dělená, kvůli úspoře nákladů při případné výměně či opravě, na tři části.

I s novou kabinou a s přechodem na motory Euro 6 zůstává nájezdový úhel na hodnotě 31 stupňů jako u vozidel s motory Euro 5. Jedná se o jednu z nejlepších hodnot nájezdového úhlu u plněpohonných nákladních vozidel segmentu off-road.

Podobně jako u vozidel s motory Euro 5, také u nových vozů Phoenix Euro 6 byla navržena nová přední kapota s unikátním vzhledem. Nově byly navrženy též nástavce blatníků kabiny do nichž byly integrovány světelné ukazatele změny směru jízdy. Stejně jako u variant Euro 5 i u nových vozidel bylo použito pružného uložení spodních stupaček do kabiny. Takové řešení je léty prověřeno v nejtěžších provozních podmínkách. Také u nových vozidel budou montovány kabiny ve dvou provedeních – krátké (denní – day cab) a prodloužené (spací – sleeper cab). V rámci rozšíření nabídky motorizace o další vznětový řadový šestiválec PACCAR MX-11 se mění též poloha kabiny na rámu včetně navazujících karosovacích dílů.

 

Nová motorizace

Zcela zásadní změnou, která se však odehrává „pod kapotou“ je rozšíření nabídky motorů a jejich emisní specifikace Euro 6. K dispozici jsou dva typy motorů značky Paccar. Větší MX-13 se zdvihovým objemem 13 l a maximálními výkony 300 kW, 340 kW a 375 kW a „menší“ MX-11 se zdvihovým objemem 11 l a maximálními výkony 271 kW, 292 kW a 320 kW. Na rozdíl od emisních variant Euro 3 a Euro 5 byl motor Paccar MX-13 zcela zásadně přepracován. Poprvé je tak ve vozidlech Tatra instalován motor se vstřikovacím systémem typu Common Rail. Další konstrukční změny na motoru zahrnují především integraci systému recirkulace výfukových plynů a novou olejovou vanu motoru.

Motor Paccar MX-11 je zcela nové konstrukce. Oba dva motory využívají k optimalizaci emisí škodlivých sloučenin ve výfukových plynech dle norem Euro 6 osvědčenou kombinaci systémů recirkulace výfukových plynů, EGR, a katalytické redukce, SCR, se kterými má DAF Trucks jako výrobce těchto motorů bohaté dlouholeté zkušenosti z výroby pro americké značky Kenworth a Peterbilt, jež splňují podobné požadavky v rámci severoamerické legislativy dle EPA 10.

Celá kombinace je doplněna o filtr pevných částic, tzv. DPF. V rámci implementace systému EGR došlo na zvětšení vlastního chladiče vozidla, ale též mezichladiče, to se odrazilo v konstrukci nového rámu vozidla, který se v prostoru za přední nápravou směrem kupředu rozšiřuje do tvaru „V“.

 

Motor Paccar emisní specifikace Euro 6

Motor Paccar emisní specifikace Euro 6

 

Zařízení pro čištění výfukových plynů dle Euro 6 je prostorově náročnější než to, které vyhovovalo předchozí normě. Tato skutečnost si vyžádala celkovou rekonfiguraci příslušenství montovaného na rám vozidla. Pro nové modely s motory Euro 6 budou používány dvě základní kombinace výfukových traktů. Pro vozy s podvozky 4x4 a 6x6 půjde o provedení „ležaté“, kdy bude DPF filtr a katalyzátor řazeny za sebou v jednom bloku na pravé straně rámu vozidla. Druhou možností, standardně používanou pro vozidla s podvozky 8x8 je provedení „stojaté“. Filtr DPF je umístěn vpravo na rámu v rozvoru 1. a 2. přední nápravy a katalyzátor válcového provedení je nad ním těsně za kabinou s vývodem výfukových plynů směrem nahoru. Stojaté provedení bude možno na přání zákazníka montovat na vozidla v provedení 4x4 a 6x6.

Celý systém tzv. „laboratoře za výfukem“ je doplněn množstvím čidel, senzorů a přídavných funkcí, včetně například vstřikování paliva pro regeneraci filtru DPF. Elektronický systém motoru, výfukového traktu a ostatních systémů doplňuje poprvé v historii výroby vozidel Tatra, elektronický management vzduchové soustavy EAC. Brzdový systém je řízen novou generací protiblokovacího systému EBS-3 od společnosti Wabco. Ve stádiu závěrečného testování jsou další elektronické asistenční systémy, které budou mít vliv na ještě vyšší komfort jízdy a vyšší efektivitu provozu.

Další konstrukční vylepšení se týkají odpružení přední nápravy. U vozidel s motory emisní specifikace Euro 6 jsou použity nové tlumiče s pozměněnou charakteristikou tlumení. Zásadní změnou prošel přední zkrutný stabilizátor a jeho uložení. Přepracováno bylo rovněž uložení hlavní páky řízení s optimalizovanou geometrií a v té souvislosti byla pozměněna i konstrukce přední nosné roury.

 

Sklápěč Tatra Phoenix Euro6 8x8

Sklápěč Tatra Phoenix Euro6 8x8

 

Převodovka na přání

Stejně jako u stávajících modelů řady Tatra Phoenix s motory Euro 5 je u nových vozidel využita standardní zástavba šestnáctistupňových převodovek ZF, a to jak s manuálním řazením, tak s řazením automatizovaným (AS-Tronic). Obě dvě varianty mohou být doplněny intardéry. Manuálně řazená převodovka je nově ovládána pomocí bowdenů, což zásadním způsobem přispívá ke snížení vibrací přenášených do kabiny a tedy k pracovnímu komfortu řidiče. Automatizovaný systém řazení využívá vlastní řadicí software vyvinutý společně s techniky firmy ZF.

Standardem je nabídka jednostupňových přídavných převodovek vlastní konstrukce TATRA (ve třech druzích provedení převodování) a dvoustupňových přídavných převodovek Tatra (ve dvou variantách převodování). Převodové poměry přídavných převodovek jsou navrženy tak, aby přispívaly k výborné ekonomice provozu. V průběhu příštího roku je plánovaná zástavba plně automatických převodovek Allison.

 

Zákaznická vstřícnost

Vozidla Tatra Phoenix Euro 6 budou zpočátku pokrývat stejný rozsah variant jako modely předcházející řady. Postupně budou přibývat další verze a dojde též na rozšíření výbavy na přání, stejně jako k rozvoji a rozšiřování poprodejních služeb nabízených pro tuto novou modelovou řadu. Vše s prioritami danými preferencemi zákazníků, tak, jak je vstřícnému zákaznickému přístupu společnosti Tatra Trucks zcela vlastní. V Kopřivnici se však rodí i celá řada speciálních řešení dle specifických požadavků zákazníků, pro které se budou dát ve velmi blízké budoucnosti využít i podvozky modelové řady Tatra Phoenix.

 

Sklápěč Tatra Phoenix Euro6 6x6

Sklápěč Tatra Phoenix Euro6 6x6

 

 

Sklápěč Tatra Phoenix Euro6 8x8

Sklápěč Tatra Phoenix Euro6 8x8

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.