Světová premiéra na veletrhu Bauma 2013: Kloubový dampr Liebherr TA 240
S novým TA 240 představuje Liebherr na veletrhu Bauma 2013 další model řady kloubových damprů.
Po úspěšném zavedení 30 tunového modelu TA 230 přichází nyní přechod na vyšší třídu 40 tun. Liebherr tím vychází vstříc rostoucím požadavkům trhu po kompletní nabídce pro nakládání a transport různých materiálů.
Stejně jako TA 230 i označení TA 240 udává nakládací kapacitu v metrických tunách. S kapacitou 40 metrických tun a objemem dampru s výklopnou zádí27 m³má TA 240 ty nejlepší předpoklady pro hospodárný a rychlý transport velkého množství materiálu. Tvar korby byl navržen pro rychlé vyklápění.
Zvýšený výkon pohonu, inovační řešení retardéru
Tři stabilní a robustně konstruované HD nápravy tvoří optimální základnu pro mimořádně výkonný hnací systém 6 x 6, vybavený automatickou převodovkou a měničem točivého momentu s přemostěním měniče. Nový kloubový dampr je poháněn výkonným vznětovým motorem Liebherr V8 D 9508 se systémem SCR. Se zdvihovým objemem 16,2 l dodává agregát s emisemi optimalizovanými podle IIIB / Tier 4i výkon 350 kW / 476 PS. Dampr tak dosahuje rychlosti až57 km/h. Při jízdě vzad je maximální rychlost elektronicky omezena na 16 km/h.
Výkonný retardér zajišťuje pohodlnou a bezpečnou jízdu v terénu a má pozitivní vliv i na provozní náklady. Brzdný výkon lze plynule ovládat a nastavovat předem. Tato možnost je velmi užitečná zejména při jízdách po stejné trase ve svažitém terénu. Jakmile řidič na začátku svahu přestane šlapat na plynový pedál, aktivuje se motorová brzda a retardér. Dochází k tomu okamžitě a s předem nastaveným brzdným účinkem. Jestliže na rovině stroj opět zrychlí, retardér se automaticky deaktivuje, aniž by se změnil nastavený brzdný odpor.
Mokré lamelové brzdy chlazené olejem se použijí pouze tehdy, jestliže se TA 240 musí při nakládání a vyklápění zastavit nebo pokud je nutné použít nouzovou brzdu.
Všechny práce údržby a servisu u nového dampruTA 240 vyžadují pouze minimální čas. Pro rychlý a bezpečný přístup ke všem místům údržby lze kabinu řidiče a kapotu motoru elektrohydraulicky sklápět.
Funkční design stroje, markantní linie
Nový dampr TA 240 společnosti Liebherr je na první pohled nápadný svým designem a kabinou s velkými skleněnými plochami. Nová, velmi prostorná kabina poskytuje řidiči maximální komfort a odpovídá bezpečnostnímu standardu ROPS/FOPS. Velké skleněné plochy zajišťují dobrý přehled a zvyšují tak bezpečnost při nakládání i vyklápění materiálu. Ergonomicky vybavené, sériové sedadlo se vzduchovým odpružením lze individuálně přizpůsobit výšce a hmotnosti řidiče.
Ovládací prvky pro automatickou převodovku, retardér a sklopnou páku jsou mimořádně citlivé. Dampr je tedy možné ovládat s velkou přesností. Přehledný a dobře čitelný dotykový displej – součást inovační elektroniky PME z vlastního vývoje¨společnosti Liebherr – obsáhne řidič jedním pohledem, a má tak neustále aktuální přehled o stavu stroje, aniž by ho sledování displeje odvádělo od řízení stroje. Na displeji se podle výběru řidiče zobrazují záznamy kamery kontrolující jízdu vpřed a vzad, kterými jsou stroje Liebherr sériově vybaveny, nebo aktuální hodnoty teploty, otáček, klimatizace, času, počtu vyklápění a provozních hodin.
Ke komfortu přispívá i velmi kvalitní odpružení a tlumení přední nápravy, navržené pro ty nejtvrdší podmínky. Řidič se tak může soustředit i na dlouhou a náročnou práci.
Komponenty Liebherr pro klíčové technologie
Jako u mnoha dalších stavebních strojů Liebherr jsou i u nového dampru TA 240 klíčové funkce vybaveny komponenty, které byly vyvinuty a vyrobeny v různých kompetenčních centrech společnosti Liebherr.
Spolehlivé hydraulické válce Liebherr osvědčené i v náročných podmínkách nasazení stavebních strojů jsou u nového kloubového dampru využity při sklápění a řízení. Díky silným sklopným válcům dokáže TA 240 bezpečně vyprázdnit plnou korbu během 12 sekund a během dalších osmi sekund ji vrátí do výchozí polohy. O dodržení rozchodu a bezpečné řízení dampru za jakýchkoli podmínek, tedy i na velmi obtížném terénu, se starají osvědčené hydraulické válce řízení, které společnost Liebherr rovněž sama vyvinula a vyrábí.
I elektronické komponenty, jako je kabelový svazek, kamery, dotykový displej, ovládací jednotky a centrální jednotka pro řízení jsou vlastní komponenty společnosti Liebherr.