Revoluce mezi pásovými dozery: Cat D7E s dieselekrickým pohonem

Společnost Caterpillar uvádí na trh nový pásový dozer Cat D7E s dieselelektrickým pohonem, který představuje revoluci mezi pásovými dozery a navazuje na třídu pásových dozerů Cat D7RII.

Cat D7E byl zkonstruován s využitím nového revolučního elektrického systému s AC pohonem a motorem Cat C9.3 ACERT™. Vynikající výkon při hrnutí materiálu, mimořádná manévrovací schopnost, snadné ovládání rychlosti, všestranné využití, přepracovaná kabina s lepším výhledem – to jsou hlavní přednosti nového pásového dozeru D7E ze stáje produktů Caterpillar.

Dozer Cat® D7E byl zkonstruován, aby uspokojil rostoucí celosvětové požadavky na vysoce všestranný pásový dozer střední velikosti s dobrými manévrovacími schopnostmi. Společnost Caterpillar se vývoji tohoto revolučního typu stroje věnuje již od konce 90. let. Prototyp stroje byl testován v reálných podmínkách, i při různých aplikací ve vývojových centrech.

Nejmodernější hnací soustava u pásových dozerů na světě

Elektrická hnací soustava začíná u zcela nového motoru Cat® C9.3. Ale namísto aby poháněl mechanickou převodovku, pohání tento motor elektrický generátor, který převádí mechanický výkon motoru na energii střídavého (AC) elektrického proudu. Elektrický proud teče speciálně vyvinutými kabely a konektory do výkonového invertoru. Tam je část konvertována na stejnosměrný (DC) proud a zbytek AC proudu je veden do dvou sériově seřazených trakčních motorů přes diferenciální řízení na koncové převody.

Zásadní rozdíl mezi hnací soustavou D7E a D7R jsou elektronické komponenty použité namísto dvou klíčových mechanických komponent: měnič točivého momentu a převodovka s řazením pod zatížením. D7E neobsahuje vůbec žádné hnací řemeny, tím se eliminuje velká část běžné údržby a snižují se náklady.

Minulost a budoucnost: Výkonové porovnání pásových dozerů Cat D7RII a D7E

Zkušební provoz nového dozeru potvrdil, že D7E spálí za hodinu až o 30% méně paliva než D7RII. A díky rychlejším pracovním cyklům přemístí D7E za stejnou hodinu o 10% více materiálu. „Zjednodušeně řečeno D7E se oproti D7RII může pochlubit až o pětadvacet procent efektivnější prací při přemisťování materiálu v pracovních podmínkách,“ vysvětluje Michal Kafka, vedoucí prodeje velkých strojů Caterpillar ve společnosti Phoenix-Zeppelin.

Porovnání dozerů D7E a D7RII D7E D7RII
Čistý výkon motoru (kW) 175 179
Hmotnost (kg) 25 700 25 300
Objem radlice SU (m3) 6,86 6,86
Výška (mm) 3392 3392
Rozvor (mm) 3016 2878

Využití dozeru D7E
Právě všestrannost umožňuje dozeru D7E efektivně a produktivně pracovat v širokém rozsahu aplikací, včetně těch, které může provádět D7R, i v mnoha jiných. V těžkém stavebnictví je využitelný při stavbě silnic a dálnic, přehrad a dalších staveb. Díky svým vynikajícím manévrovacím vlastnostem ocení stroj např. ve všeobecném stavebnictví při zakládání stavenišť - zvláště pokud využijí i systém AccuGrade. Všechny dozery typu D7E mají již v základní výbavě přípravu ARO. V důlních a lomových provozech se D7E uplatní při údržbě cest, rekultivacích a údržbě pracovních ploch. Všechny komponenty elektrického pohonu jsou kompletně utěsněny tak, že D7E může efektivně pracovat i při obnově a rekultivaci pláží a to v prostředí sladké i slané vody. Stroj je vybaven monitorovacím systémem Product Link, který monitoruje stroj během v provozu a dokáže včas upozornit na případné závady na stroji.

Bezpečnost stroje

Velmi důležitým tématem každého stroje je bezpečnost a zvlášť u vývoje D7E se této oblasti věnovalo mnoho úsilí. Speciální pozornost byla věnována hlavně bezpečnosti elektrického systému. „ Všechny komponenty vysokonapěťové hnací soustavy i konektory byly navrženy a vyrobeny s ohledem na bezpečný provoz a spolehlivost i při nejtěžších aplikacích i extrémních podmínkách. D7E obsahuje vlastní diagnostický systém, který neustále monitoruje všechny elektrické ´úniky´. Když dojde k závadě, změní se elektrický odpor v obvodu. Diagnostický systém detekuje tyto změny, identifikuje jejich zdroj a sdělí posádce, co je třeba udělat,“ doplňuje Michal Kafka.

Kabina stroje

Významnými změnami prošla i kabina stroje s jedním předním středovým sloupkem. Kabina D7E je první kabina s jedním předním středovým sloupkem, který je v jedné ose s předčističem, výfukem a hydraulickým válcem zdvihu radlice. Vzduchem odpružená sedačka Cat Comfort v úhlu 15° vzhledem k podélné ose zajišťuje nejen pohodlí, ale také lepší výhled do stran z kabiny stroje a umožňuje jednodušeji ovládat zadní hydraulické pracovní zařízení. Došlo také ke snížení hlučnosti stroje působícího na posádku a to až o 50% v porovnání s D7RII. Díky jednoduchému odklopení kabiny stroje je zajištěn rychlý přístup ke všem komponentům stroje a jakýkoli zásah či kontrola ústrojí je velmi jednoduchá.

Podvozek stroje využívá konstrukčních vlastností Systém One, který snižuje až o 70% provozní náklady stroje. Radlice je ovládána jedním hydraulickým válcem se stejným výkonem. Stabilita radlice je vynikající a je dána robustní konstrukcí toporů radlice.

Dodatečné informace:

Phoenix–Zeppelin, spol. s r. o. – výhradní prodejce stavebních strojů, energetických systémů a zařízení značky Caterpillar, manipulační techniky Hyster, zemědělské techniky Challenger, hutnicí techniky Weber MT, třídicích a drticích zařízení značky MFL. Phoenix-Zeppelin má na českém trhu již téměř čtyřicetiletou historii a patří do celosvětové skupiny Zeppelin GmbH. Vyniká především úplností nabídky pro zákazníky, kdy prodej strojů a zařízení doplňuje například servisními službami, zajištěním náhradních dílů, nabídkou různých možností financování apod.