Revoluce mezi pásovými dozery: Cat D7E s dieselekrickým pohonem
Společnost Caterpillar uvádí na trh nový pásový dozer Cat D7E s dieselelektrickým pohonem, který představuje revoluci mezi pásovými dozery a navazuje na třídu pásových dozerů Cat D7RII.
Cat D7E byl zkonstruován s využitím nového revolučního elektrického systému s AC pohonem a motorem Cat C9.3 ACERT™. Vynikající výkon při hrnutí materiálu, mimořádná manévrovací schopnost, snadné ovládání rychlosti, všestranné využití, přepracovaná kabina s lepším výhledem – to jsou hlavní přednosti nového pásového dozeru D7E ze stáje produktů Caterpillar.
Dozer Cat® D7E byl zkonstruován, aby uspokojil rostoucí celosvětové požadavky na vysoce všestranný pásový dozer střední velikosti s dobrými manévrovacími schopnostmi. Společnost Caterpillar se vývoji tohoto revolučního typu stroje věnuje již od konce 90. let. Prototyp stroje byl testován v reálných podmínkách, i při různých aplikací ve vývojových centrech.
Nejmodernější hnací soustava u pásových dozerů na světě
Elektrická hnací soustava začíná u zcela nového motoru Cat® C9.3. Ale namísto aby poháněl mechanickou převodovku, pohání tento motor elektrický generátor, který převádí mechanický výkon motoru na energii střídavého (AC) elektrického proudu. Elektrický proud teče speciálně vyvinutými kabely a konektory do výkonového invertoru. Tam je část konvertována na stejnosměrný (DC) proud a zbytek AC proudu je veden do dvou sériově seřazených trakčních motorů přes diferenciální řízení na koncové převody.
Zásadní rozdíl mezi hnací soustavou D7E a D7R jsou elektronické komponenty použité namísto dvou klíčových mechanických komponent: měnič točivého momentu a převodovka s řazením pod zatížením. D7E neobsahuje vůbec žádné hnací řemeny, tím se eliminuje velká část běžné údržby a snižují se náklady.
Minulost a budoucnost: Výkonové porovnání pásových dozerů Cat D7RII a D7E
Zkušební provoz nového dozeru potvrdil, že D7E spálí za hodinu až o 30% méně paliva než D7RII. A díky rychlejším pracovním cyklům přemístí D7E za stejnou hodinu o 10% více materiálu. „Zjednodušeně řečeno D7E se oproti D7RII může pochlubit až o pětadvacet procent efektivnější prací při přemisťování materiálu v pracovních podmínkách,“ vysvětluje Michal Kafka, vedoucí prodeje velkých strojů Caterpillar ve společnosti Phoenix-Zeppelin.
Porovnání dozerů D7E a D7RII | D7E | D7RII |
Čistý výkon motoru (kW) | 175 | 179 |
Hmotnost (kg) | 25 700 | 25 300 |
Objem radlice SU (m3) | 6,86 | 6,86 |
Výška (mm) | 3392 | 3392 |
Rozvor (mm) | 3016 | 2878 |
Využití dozeru D7E
Právě všestrannost umožňuje dozeru D7E efektivně a produktivně pracovat v širokém rozsahu aplikací, včetně těch, které může provádět D7R, i v mnoha jiných. V těžkém stavebnictví je využitelný při stavbě silnic a dálnic, přehrad a dalších staveb. Díky svým vynikajícím manévrovacím vlastnostem ocení stroj např. ve všeobecném stavebnictví při zakládání stavenišť - zvláště pokud využijí i systém AccuGrade. Všechny dozery typu D7E mají již v základní výbavě přípravu ARO. V důlních a lomových provozech se D7E uplatní při údržbě cest, rekultivacích a údržbě pracovních ploch. Všechny komponenty elektrického pohonu jsou kompletně utěsněny tak, že D7E může efektivně pracovat i při obnově a rekultivaci pláží a to v prostředí sladké i slané vody. Stroj je vybaven monitorovacím systémem Product Link, který monitoruje stroj během v provozu a dokáže včas upozornit na případné závady na stroji.
Bezpečnost stroje
Velmi důležitým tématem každého stroje je bezpečnost a zvlášť u vývoje D7E se této oblasti věnovalo mnoho úsilí. Speciální pozornost byla věnována hlavně bezpečnosti elektrického systému. „ Všechny komponenty vysokonapěťové hnací soustavy i konektory byly navrženy a vyrobeny s ohledem na bezpečný provoz a spolehlivost i při nejtěžších aplikacích i extrémních podmínkách. D7E obsahuje vlastní diagnostický systém, který neustále monitoruje všechny elektrické ´úniky´. Když dojde k závadě, změní se elektrický odpor v obvodu. Diagnostický systém detekuje tyto změny, identifikuje jejich zdroj a sdělí posádce, co je třeba udělat,“ doplňuje Michal Kafka.
Kabina stroje
Významnými změnami prošla i kabina stroje s jedním předním středovým sloupkem. Kabina D7E je první kabina s jedním předním středovým sloupkem, který je v jedné ose s předčističem, výfukem a hydraulickým válcem zdvihu radlice. Vzduchem odpružená sedačka Cat Comfort v úhlu 15° vzhledem k podélné ose zajišťuje nejen pohodlí, ale také lepší výhled do stran z kabiny stroje a umožňuje jednodušeji ovládat zadní hydraulické pracovní zařízení. Došlo také ke snížení hlučnosti stroje působícího na posádku a to až o 50% v porovnání s D7RII. Díky jednoduchému odklopení kabiny stroje je zajištěn rychlý přístup ke všem komponentům stroje a jakýkoli zásah či kontrola ústrojí je velmi jednoduchá.
Podvozek stroje využívá konstrukčních vlastností Systém One, který snižuje až o 70% provozní náklady stroje. Radlice je ovládána jedním hydraulickým válcem se stejným výkonem. Stabilita radlice je vynikající a je dána robustní konstrukcí toporů radlice.
Dodatečné informace:
Phoenix–Zeppelin, spol. s r. o. – výhradní prodejce stavebních strojů, energetických systémů a zařízení značky Caterpillar, manipulační techniky Hyster, zemědělské techniky Challenger, hutnicí techniky Weber MT, třídicích a drticích zařízení značky MFL. Phoenix-Zeppelin má na českém trhu již téměř čtyřicetiletou historii a patří do celosvětové skupiny Zeppelin GmbH. Vyniká především úplností nabídky pro zákazníky, kdy prodej strojů a zařízení doplňuje například servisními službami, zajištěním náhradních dílů, nabídkou různých možností financování apod.