Novinky pro rok 2019 přímo z centrály JCB
Začátkem června společnost JCB pozvala novináře z celého světa do Anglie, aby jim v centrále firmy, která se nachází v Rocesteru, představila zcela nové a inovované stroje. Součástí této akce byla i ukázka strojů při práci, která se konala v nedalekém lomu.
Ke zcela novým strojům, které jsou ve výrobním portfoliu této firmy poprvé, patří elektrické minirypadlo a vysokozdvižný vozík se stejným zdrojem energie. Další novinkou se stal teleskopický manipulátor s otočným svrškem. Představena byla nová rypadla, která rozšiřují řadu po nedávno představeném 220X, do hmotnostně nižších sfér. Rozšíření řady se též týká stavebních demprů a malých tandemových válců.
Nejzásadnější inovace se prováděly na pohonných jednotkách kvůli nástupu normy Stage V. Rypadlo Hydradig se dočkalo praktických úprav, stejně jako řada midirypadel a nakladačů. Ostatní inovace napříč výrobním sortimentem se týkají zvýšení bezpečnosti, uživatelského komfortu a mírných konstrukčních úprav.
Populární elektrifikace strojů
První den se zabýval v této době populárním tématem - elektrifikací. Bylo představeno elektrické minirypadlo na akumulátorový pohon JCB 19C-1E. Je vybaveno třemi (na přání čtyřmi) lithium-iontovými akumulátory o kapacitě 15-20 kWh. V závislosti na použitém módu otáček baterie vydrží až 8 hodin provozu. Volitelné módy otáček jsou tři – 1 200, 1 600 a 1 800 a mají funkci Auto-kick up, což znamená zvýšení na 2 300 otáček pro rychlé přesuny. Nabíjení trvá 8 hodin při použití 230V zabudované nabíječky a v případě použití externí 380V rychlonabíječky se doba zkrátí na pouhé 2 hodiny. Elektrický systém má napětí 48 V. Hydraulika Bosch-Rexroth s funkcí Load-Sensing disponuje stejnými parametry, jako u klasického dieselového minirypadla 19C-1, se kterým tento stroj sdílí také stejný podvozek a většinu komponentů.
Dalším překvapením se stal elektrický vysokozdvižný vozík Teletruk 30-19E s pro JCB tradičním teleskopickým ramenem vedle kabiny, které oproti tradiční koncepci poskytuje podstatně lepší výhled vpřed. Na rozdíl od elektrického minirypadla je vybaven olověným 80V akumulátorem, jenž se bude v praxi spíše nabíjet mimo stroj. Jeho výměna totiž s pomocí druhého vozíku zabere pouhé 2 minuty. Výdrž a nabíjení akumulátoru je zde rovněž 8/8 h. Zvláště důležitou vlastností tohoto stroje je velký délkový dosah bez prodloužení vidlí a nosnost 1 900 kg při vyložení 2 m. Vozík disponuje jednoduše odečitatelnou signalizací přetížení, která je umístěna uvnitř na sloupku kabiny. Zajímavý je také úhel natočení kol 111°, což znamená otáčení na prostoru o něco málo větším, než je délka samotného stroje.
Na konci představení elektrické techniky měl proslov i syn zakladatele a předseda JCB, Anthony Bamford. Z kapsy vytáhl tužkové baterie s firemním logem (reklamní předmět) a vtipkoval, že baterie nejsou pro tuto firmu nic nového: „Již několik let je vyrábíme.“
První teleskopický manipulátor s otočnou nástavbou
Po celou dobu akce bylo zdůrazňováno průkopnictví JCB v oboru teleskopické techniky, což vedlo k představení prvního teleskopického manipulátoru s otočnou nástavbou od tohoto výrobce. Tento manipulátor s názvem Hydraload 555-210R má nosnost 5,5 t a výškový dosah 20,5 m. Největší zajímavostí je na tomto stroji možnost spuštění a automatického vyrovnání všech stabilizačních podpěr jedním stiskem tlačítka. Samozřejmě, pokud to podmínky nedovolují, lze ovládat každou podpěru zvlášť.
Rozšíření portfolia rypadel řady X a úprava Hydradigu
U rypadel došlo k rozšíření řady X o 3 modely: 131X, 140X a 150X o hmotnostech 13-16 tun. Tyto nové modely sdílejí kabiny a ostatní konstrukční prvky s již představenými většími rypadly. Kabina je prostornější a disponuje plochými okny. To mimo jiné znamená, že v případě poškození bude jejich nahrazení výrazně levnější. V kabině se nachází 7palcový displej, který lze ovládat pomocí otočného multifunkčního ovladače. Jako výbava na přání do kabiny může být nainstalována klimatizovaná a vyhřívaná sedačka.
Rypadla je možné objednat s přípravou pro nivelace (Topcon, Leica, Trimble) nebo tiltrotátory a například také s otěruvzdornými návary na násadě výložníku pro tvrdší nasazení. Model 131X je vybaven motorem JCB Ecomax o výkonu 55 kW, oba následující modely mají motory JCB Ecomax s výkonem 81 kW.
Univerzální rypadlo Hydradig se pro letošek dočkalo úpravy kabiny především z důvodu lepšího výhledu. Došlo ke zvýšení čelního skla o 106 mm a přesunutí motoru stěrače dolů pod sklo z původního umístění nad sklem. Příjemnou změnou je také nahrazení zakulacených oken rovnými a doplnění posuvného bočního okénka pro lepší komunikaci s okolím stavby. U nových strojů Hydradig lze nastavovat citlivost hydraulických joysticků. U starších je to nyní možné také, ale jen s upgradem softwaru.
Úpravy midirypadel
Midi rypadel 85Z-2, 86C-2, 90Z-2 a 100C-2 se dotkly lehké úpravy týkající se především motorů JCB by Kohler pro splnění normy Stage V a úpravy zvyšující komfort obsluhy. V interiéru nalezneme nové elektronické proporcionální joysticky a membránovou klávesnici, která šetří místo a postupně se stává standardem u všech strojů JCB. Displej je oproti větším rypadlům orientován svisle, aby zajistil nerušený výhled. Důležitou změnou je též ovládání stranového natočení výložníku, které se neovládá nohou, ale nově palcem na joysticku. To zvyšuje přesnost polohování a zvětšuje prostor na podlaze.
Nové malé vibrační válce
Dalším přírůstkem v anglické flotile se staly malé vibrační válce CT160 a CT260. První uvedený má šíři běhounu 800 nebo 1 000 mm, druhý 1 000 nebo 1 200 mm. Jejich půdorysný design má podobu přesýpacích hodin, takže operátor má dokonalý výhled a prostor pro nohy. Podlaha je uložena na silentblocích a tvoří ji jedna rovná plocha bez překážek. Vibrace lze spustit nejen pro oba běhouny, ale i zvlášť pro přední a zadní.
Inovace kolových nakladačů
Menším nakladačům 407 a 409 byl upraven motor pro Stage V, a to bez změny výkonu. Nakladač 403 byl poprvé vybaven sklopnou ochrannou konstrukcí ROPS, což ocení provozovatelé v budovách s nízkými stropy.
U větších nakladačů 427 a 437 došlo k instalaci tlumiče koncových poloh řízení, zvýšení výkonu motorů a volitelné přední kameře se samostatným barevným displejem, která poskytuje lepší výhled při použití vysokovýklopných a velkoobjemových lopat. O pohon nakladače 457 se nově stará motor Cummins QSB 6.7, jenž je naladěn na vyšší výkon a točivý moment než předchozí MTU. Sílu přenáší přes pětistupňovou převodovku Powershift, která nahrazuje dosud používanou čtyřstupňovou. Tyto modely mají 2 výkonové módy: 168 kW pro lehčí práce s úsporou paliva a 212 kW pro těžší nasazení.
Motory pro Stage V
Samotné motory byly upraveny pro Stage V s podobnou taktikou, jako u výrobců automobilů. To spočívalo v nahrazení větších motorů stejně nebo více výkonnými menšími. Ovšem ne zcela kvůli emisím, ale především kvůli zachování původního zástavbového prostoru s minimálními úpravami konstrukce. JCB si uvědomilo, že se kvůli stále rostoucím nárokům na kvalitu zplodin zvětšuje výfuková soustava a u některých strojů jejím vlivem zvětšená kapotáž narušuje dříve dobrý výhled do okolí stroje. Nové menší motory tedy mohou být zabudovány do původního prostoru i s výfukovou soustavou, aniž by musela být zvětšována kapotáž.
Prvním tímto motorem je JCB 3.0 Dieselmax o výkonu 55 kW, který nahrazuje 4.4 EcoMax. Nalezneme jej v rypadlonakladači 3CX Compact a některých manipulátorech Loadall. Dalším novým motorem je 4.8 Dieselmax s výkonem 81-129 kW. Montuje se například do kolových nakladačů střední velikosti a teleskopických nakladačů. Všechny nové stroje jsou vybaveny systémem Auto-stop, který zastaví motor po určité různě nastavitelné době nečinnosti. Tento systém lze podobně jako v autě před startem vypnout.
Pozn.: V nedalekém městě Birmingham jezdí autobusy typu „double–decker“, kterým se na každé zastávce vypíná motor. Snížení hluku a zplodin je oproti jiným městům, kde autobusy touto funkcí nedisponují, znatelné.
Nový rypadlonakladač s frézami
Zajímavým strojem je nová verze rypadlonakladače 3CX Compact Highways Master, která je určena především pro práci na vozovkách. Je vybavena jednou frézou na předním nakladači a druhou menší na podkopovém rameni. Oděno je do pro JCB netypické „road“ bílé barvy s výstražnými pruhy. Pro snížení prašnosti byly u tohoto stroje zadní blatníky nahrazeny nádržemi na vodu, kterou se zkrápí vozovka při frézování. Stop tlačítka, umístěná po stranách stroje, zvyšují bezpečnost při práci s frézou. Přední rychloupínač je shodný s těmi, které se používají na smykem řízených nakladačích. Je tedy standardem a zvyšuje univerzálnost těchto nakladačů, protože je možné s ním využívat velkou škálu příslušenství určenou právě k těmto strojům.
Kloubové dempry JCB
JCB o svých malých kloubových demprech tvrdí, že jsou nejbezpečnější na trhu. Všechny jsou vybaveny systémem, který při nepřipoutání strojníka nepřehlédnutelným oranžovým pásem akusticky upozorní všechny okolo stojící a znemožní jízdu. Novinkou je 6 a 7tunový dempr HiViz. Tento název znamená níže položenou korbu, která nabízí podstatně lepší výhled a stojí za nižším těžištěm při plném naložení. U 3tunových demprů 3T-1 FT a 3T-1 ST byl vylepšen servisní přístup zvedací kapotou se sedadlem a odklopnou mříží chladiče. Tunové a 3tunové dempry 1T-1 HT a 1T-2 povýšily na Stage V a dostaly 2čepový kloub.
Foto: JCB a Vojtěch Pitelka, odborný redaktor bagry.cz
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře