Nové pásové dozery Komatsu D65-16
V současné době uvádí firma Komatsu na evropský trh inovovaný model dozeru D65EX/WX/PX-16, navazující na úspěšné dozery D65EX/PX-15.
Stroj hmotnostní kategorie 21 tun měl světovou premiéru v roce 2009. Dozer D65-16, nabízený ve třech konfiguracích podvozku (EX, WX a PX), vyniká nízkou spotřebou paliva, vysokou produktivitou a spolehlivostí. Má novou kabinu, a vylepšený hnací systém s automatickou převodovkou a automatickou blokovací spojkou měniče. Může být vybaven radlicí Sigmadozer®, radlicí INPAT nebo přímou radlicí S (pouze provedení PX). Zároveň bylo při konstrukci stroje využito mnoho osvědčených řešení z dozeru D155AX-6. K vysoké spolehlivosti a životnosti stroje přispívá i to, že všechny komponenty stroje jsou konstruovány a vyráběny firmou Komatsu.
Osvědčený šestiválcový vznětový motor Komatsu SAA6D114E-3 s výkonem zvýšeným na 164 kW (ISO 14396) využívá vysokotlaký palivový systém typu common rail a samozřejmě splňuje platné emisní předpisy EU stupeň IIIA. Měnič momentu s blokovací spojkou a automatická planetová převodovka Komatsu TORQFLOW přispívají podstatně k vyšší produktivitě stroje. Nepřetržité sledování pracovních podmínek umožňuje v případě potřeby velkého krouticího momentu využití měniče momentu, případně jeho zablokování při práci méně náročné. Tato funkce přispívá k až o 10 % nižší spotřebě paliva.
Navíc si posádka stroje může zvolit mezi dvěma výkonovými režimy motoru, čímž může dále příznivě ovlivnit spotřebu paliva. Pro většinu aplikací je nejvýhodnější volbou režim E, který umožní vykonání práce dostatečně rychle při vysoké úspoře paliva. Režim P je nutný jen při náročných pracích, jako je rozrývání nebo obtížná těžba materiálu. Komponenty hnacího systému jsou modulově uspořádány a tak jsou usnadněny případné servisní zásahy.
Radlice Sigmadozer®, představená poprvé na dozeru D155AX-6 v prosinci 2006, byla optimalizována pro použití na dozeru D65-16 a stala se univerzální radlicí s nejvyšší výkonnosti při těžbě, hrnutí a dokončovacích pracích. Tato radlice je k dispozici pro dozery D65-16 v provedení EX a WX. Střední část břitu radlice působí podobně jako šípový břit lopaty nakladače a zajišťuje agresivní vnikání radlice do materiálu. Tvarované krajní části radlice neustále usměrňují hrnutý materiál do středu radlice a spolu s optimálním profilem radlice zvětšují její efektivní objem a omezují během hrnutí ztráty materiálu do boků. Současně je díky umístění řezných břitů radlice a funkci hydraulického nastavování jejího řezného úhlu zajištěna i přesnost práce při dokončovacích pracích. To vše umožňuje dosažení o více než 15 % větší produktivity při hrnutí oproti radlici SU.
Pro všechna provedení dozeru D65-16 (EX, WX a PX) je k dispozici i přímá radlice INPAT s tuhou skříňovou konstrukcí. Tato velice univerzální radlice vyhovuje pro široké nasazení stroje. Volitelně je nabízena pro provedení WX a PX také radlice INPAT s mechanicky sklopnou krajní částí, což umožní zachovat přepravní šířku dozeru menší než 3 metry.
Dozer D65-16 využívá podvozek PLUS firmy Komatsu s paralelními články řetězu. Dalšími zlepšeními podvozku jsou rotujícími pouzdra s dvojitými těsněními v provedení pro těžký provoz a nová konstrukce uložení vodících kol. Zkušenosti z provozu dozerů Komatsu s PLUS podvozky potvrzují až dvojnásobnou životnost podvozkových částí ve srovnání s konvenčními pásovými podvozky. PLUS podvozky tak výrazně přispívají ke snížení nákladů na údržbu a opravy.
Pohodlná kabina posádky nové konstrukce spolu s jejím pružným uložením a integrovanou ochrannou konstrukcí ROPS/FOPS nabízí vynikající výhled a zajišťuje nízkou vnitřní hladinu hluku 78 dB (A). Samozřejmostí je vzduchem odpružená, plně nastavitelná sedačka. Přetlakové větrání a automatická klimatizace zajišťují příjemné pracovní prostředí ve všech podmínkách nasazení. Velký barevný LCD monitor přispívá k bezpečné, přesné a plynulé práci posádky.
Monitorovací systém KOMTRAX™ je standardním vybavením dozeru D65-16 a pomáhá sledovat základní informace o stroji prostřednictvím internetu. K dispozici je celá řada údajů a jejich využíváním je možné zvýšit efektivitu nasazení - například snazším plánováním údržby. Systém KOMTRAX™ je nástrojem umožňujícím snadné a efektivní řízení nasazení strojů Komatsu.
Základní technické parametry dozeru D65EX-16
Výkon motoru (ISO 14396)...........................164 kW při otáčkách 1950 1/min
Objem radlice Sigmadozer®........................5,61 m3
Hmotnost dozeru včetně rozrývače................21.580 kg
Stroj hmotnostní kategorie 21 tun měl světovou premiéru v roce 2009.