Nové dvoucestné rypadlo Liebherr A 922 Rail

S novým strojem A 922 Rail prezentuje společnost Liebherr na veletrhu Bauma 2013 následníka úspěšného dvoucestného rypadla A 900 C ZW.

Stejně jako předchůdce může být nový model A 922 Rail o provozní hmotnosti 19,9 až 22,2 t používán jak na silnici, tak i na kolejích.

Rypadlo A 922 Rail bude nabízeno volitelně s 4patkovým podepřením a může být podle požadavků na použití vybaveno kolejovým podvozkem pro širokorozchodné dráhy nebo třecím kolem pro úzkokolejné dráhy. Možnosti výložníku jsou buď přestavitelný výložník 3,40 m, nebo stranově přestavitelný výložník délky 3,60 m. Speciálně pro práce pod nadzemním elektrickým vedením jsou konstruovány nové násady a lze je dodat v délkách 1,85 m, 2,05 m, 2,25 m nebo 2,65 m.

Pro nové dvoucestné rypadlo jsou na výběr dvě různé hmotnosti protizávaží. Se standardní verzí protizávaží má stroj A 922 Rail poloměr otáčení zádě 2.000 mm a je schválený pro jízdu na silnici. S těžší verzí, přibližně 900 kg těžkým HD protizávažím, se poloměr otáčení zádě nepatrně zvyšuje na 2.050 mm.

Volitelně je k rypadlu A 922 Rail k dostání přídavná náprava, kterou lze během několika minut namontovat na zadní kolejový podvozek. Tak se dvoucestné rypadlo stane třínápravovým vozidlem, které i v maximální výbavě obdrží schválení pro silniční provoz.

Rypadlo A 922 Rail lze volitelně vybavit rychloupínacím systémem Likufix, s nímž lze rychle a bezpečně z kabiny měnit hydraulické nářadí bez nutnosti opuštění kabiny. Ve spojení s nářadím Liebherr, jako je např. naklápěcí rotátor, svahovací lžíce, dvoučelisťový drapák nebo hydromagnet, zajišťuje Likufix významný nárůst produktivity.

 

Výkonný a spolehlivý pohon Liebherr

Rypadlo A 922 Rail je poháněno vznětovým motorem Liebherr D 834 o výkonu 110 kW / 150 PS a splňuje emise výfukových plynů stupně IIIB, který byl vyvinut ve spolupráci s výrobcem motorů MAN. Stroj je sériově vybaven filtrem pevných částic Liebherr s integrovaným oxidačním katalyzátorem pro vznětové motory. Namísto modulu filtru pevných částic lze bez komplikací použít i modul tlumiče hluku.  Samozřejmě i v tomto případě stroj plní předepsané mezní hodnoty emisí stupně IIIB.

Vznětový motor pohání hydraulické dvojité čerpadlo o max. průtoku čerpacím výkonem 2 x 215 litrů / min. Obě čerpadla mohou být řízena nezávisle na sobě a umožňují tak bezproblémový provoz i nářadí s vysokými požadavky na průtoky hydrauliky, jako např. mulčovačů nebo hydraulických kladiv nebo beranidel. Zatímco jedno čerpadlo pohání nářadí, druhé nezávisle pohání pojezd a pohyby ramene dvoucestného stroje.

U nového rypadla A 922 Rail používá Liebherr sériově hydraulický olej Liebherr HVI, který dosahuje životnosti až 6.000 provozních hodin. Namísto pevných intervalů určuje výměnu oleje výsledek analýzy, která se provádí každých 1000 provozních hodin nebo po jednom roce, v okamžiku servisního intervalu. Pro co možná nejdelší dobu použitelnosti hydraulického oleje a jako spolehlivý servisní indikátor je v hydraulické nádrži sériově nainstalovaná magnetická tyč, kterou lze v případě potřeby snadno očistit.

Velká kapota motoru, která se otevírá po celé pravé straně stroje, umožňuje pohodlný a rychlý přístup ke všem bodům údržby. Každodenní údržbové práce lze provádět ze země, což zkracuje servisní doby a zvyšuje bezpečnost práce. Pro čištění velkoryse dimenzované jednotky chladiče lze výkonný ventilátor jednoduše vyklopit dopředu.

 

Komfortní nová dvojitá kabina strojníka

Nově vyvinutá kabina s úzkými sloupky umožňuje vynikající výhled vpřed i do boků a poskytuje místo pro strojníka i spolujezdce. Čelní sklo je kompletně zasouvatelné nahoru, ovládací displej s funkcí dotykové obrazovky lze intuitivně ovládat. K tomu disponuje stroj oboustranným proporcionálním řízením. K sériové výbavě patří i sedadlo strojníka se vzduchovým odpružením, vyhříváním sedadla, nastavováním hloubky a sklonu sedáku, bederní opěrou páteře, opěrkou hlavy, bezpečnostním pásem a nezávisle nastavitelnými, ergonomicky uspořádanými ovládacími konzolami. Vysoce kvalitní sériová výbava zahrnuje rovněž automatickou klimatizaci a tempomat pro pohodlné delší přejezdy po silnici.

K sériové bezpečnostní výbavě nového rypadla A 922 Rail patří hydraulické zámky zdvihacích válců a rovněž na podpěrném válci výložníku a válci násady. Sériové jsou dodávány rovněž dvě kamery se samostatným displejem v kabině pro monitoring prostoru za strojem a  bočního prostoru. Plně automatické centrální mazací zařízení, jako další sériové vybavení, odstraňuje přerušování práce kvůli mazání.

Volitelně lze rypadlo A 922 Rail vybavit výkonným LED osvětlením. Toto poskytuje kromě vynikající světelné intenzity také dlouhou životnost a nízkou spotřebu proudu. Také signální světla, která jsou požadována dle předpisů Drážního úřadu, lze dodat v LED provedení. Celkově je pro celý stroj možná drážní přejímka podle DIN EN 15746.