JCB rozšiřuje novou řadu mini rýpadel 3,5 až 6 tun s motory Stage V
01.06.2021 16:27
Společnost JCB uvádí na trh 3,5tunové kompaktní minirýpadlo s nulovým přesahem zádi, nový konvenční model o hmotnosti 3,6 tuny a tři modely 4-6tunových kompaktních rýpadel Stage V.

Rozšiřuje tak svoji nabídku „Next Generation“, k jejichž hlavním přednostem patří:
- Motor pro globální trhy s novou hydraulikou
- Větší komfortní kabina ROPS s novými instrumenty a lepším výhledem
- Vylepšená geometrie ramene, interval mazání 500h
Motory Stage V a snadná údržba
Oba stroje jsou poháněny tříválcovým motorem Perkins Stage V/T4 Final s výkonem 18,4 kW (24,6 k). Motor používá mechanické vstřikování paliva, nevyžaduje filtr pevných částic (DPF) ani žádnou formu následného zpracování výfukových plynů.
Pokud se stroj nehýbe po dobu 30 sekund, nastavitelná funkce automatického volnoběhu snižuje otáčky motoru na 1400 ot./min. Když se zvedne páka odpojení hydrauliky, otáčky motoru ještě klesnou na úroveň 1100 ot./min. To snižuje spotřebu paliva a hladinu hluku.
Rozměrný kryt motoru umožňuje snadný přístup při provádění denní kontroly a vroubkované protizávaží zajišťuje snadnou výměnu filtru motorového oleje. Přístup k hlavnímu radiátoru pro čištění umožňuje výklopný radiátor klimatizace (je-li ve výbavě).
Vysoký výkon a přesné ovládání
Tato dvě nová minirýpadla používají nejnovější elektro-proporcionální hydraulické čerpadlo Bosch-Rexroth s variabilním zdvihem a snímáním zatížení. Tato nová technologie eliminuje zastavování motoru kvůli přetížení a umožňuje využívat maximální výkon motoru.
Uzavřený hydraulický rozvaděč poskytuje lepší průtok k hladšímu a přesnějšímu řízení, zejména při multifunkčním provozu. Rozvaděč je snadno přístupný pod odnímatelnou podlahovou deskou, kde lze také najít motor otoče.
Hydraulický systém
Celý hydraulický systém je vybaven čelními těsnicími O-kroužky pro maximální utěsnění a všechny hydraulické hadice jsou barevně odlišeny pro snadnou identifikaci. Vysokoprůtoková elektro-proporcionální dvojčinná pomocná hydraulika je nyní standardní výbavou obou rýpadel a zajišťuje průtok 70 l/min. Pomocný průtok je řízen pomocí proporcionálního ovládacího kolečka na pravém joysticku.
Oproti ručnímu přepínání kohoutku u strojů předchozí generace je nyní přepínání z jednočinného na dvojčinné ovládáno elektronicky spínačem v kabině. Rovněž je možné přiobjednat si dvojčinnou pomocnou hydrauliku s nízkým průtokem 30 litrů/min. Tento obvod je ovládán kolečkem na levém joysticku. Volitelné pomocné režimy pro vysoký a nízký průtok (od 5 do 100 %) zajišťují kompatibilitu příslušenství se všemi značkami pracovních nástrojů.
Nová konstrukce kabiny a větší komfort
Modely 35Z-1 a 36C-1 sdílejí stejnou novou konstrukci kabiny a přístřešku ROPS / TOPS. Všude je ploché prosklení k minimalizaci nákladů na výměnu. Pro další ochranu je nabízen volitelný ochranný kryt FOPS úrovně 1.
Přední sklo je rozděleno v poměru 70/30 pro maximální viditelnost na pracovní plochu a spodní část skla lze vyjmout a uložit uvnitř levého zadního okna. Tenké sloupky kabiny zajišťují vynikající výhled kolem celého stroje.
Rozsáhlý pracovní prostor poskytuje strojníkům větší prostor pro nohy. Je k dispozici jako přístřešek a kabina s topením nebo klimatizací. Na podlaze nejsou žádné přídavné pedály nebo pedály pro offset výložníku, čímž je zajištěno další pohodlí v kabině. Šroubovaná madla a velký otvor dveří usnadňují přístup k odpruženému sedadlu s vysokými opěradly. Elektro-proporcionální ovládání dozerové radlice je standardní výbavou a odnímatelná podlahová rohož bez log a nerovností se snadno čistí.
Přehledné funkce, zabezpečení a výbava
Díky uspořádání napravo od obsluhy jsou membránové spínače snadno čitelné a nový 4” displej poskytuje veškeré provozní informace. To zahrnuje i automatickou kontrolu stavu při prvním zapnutí klíčku na začátku dne.
Otočný ovladač pracovního režimu řídí motor a hydraulický výkon, zatímco dva přepínače umožňují obsluze přizpůsobit informace dostupné na hlavní obrazovce. Pokud jsou dodány pojistné ventily proti prasknutí hadice, lze na obrazovce aktivovat indikátor momentu zatížení (LMI), který ukazuje bezpečné pracovní zatížení.
V kabinách jsou Bluetooth rádia a 12V zásuvka se dvěma USB porty pro nabíjení mobilních telefonů a dalších elektrických zařízení. Kabina i přístřešek jsou standardně vybaveny LED pracovními světly s funkcí follow-me-home („svícení na cestu“).
Stejně jako u všech kompaktních rýpadel JCB jsou i modely 35Z-1 a 36C-1 vybaveny bezpečnostním systémem JCB 2Go, který pro aktivaci hydrauliky vyžaduje stisknutí sekundárního spínače.
Stroje jsou rovněž vybaveny imobilizérem, který zabraňuje krádeži. Standardní výbavou je JCB LiveLink, jež zajišťuje telematické spojení s rýpadlem k jeho řádné údržbě a zajištění maximální produktivity.
Robustní konstrukce a plynulý pojezd
Kompaktní rýpadla mají novou konstrukci podvozku s rámem tvaru H ke zvýšení tuhosti a otevřeným středem. Tato konstrukce umožňuje odpadání nečistot z podvozku a omezuje hromadění materiálu. Pojezd má zkosené hrany, což také usnadňuje udržování čistoty.
Plynulou jízdu zajišťuje hladké přední napínací kolo, čtyři spodní a jedna horní kladka. Pojezdové hydromotory Nachi mají funkci automatického maximálního výkonu. Na stroji je 12 vyhrazených upínacích bodů, včetně jednoho na dozerové radlici, což eliminuje potřebu vázat popruhy nebo řetězy přes pásy.
Vylepšená dozerová radlice
Konstrukce dozerové radlice má vylepšené zakřivení pro lepší výkon při zarovnávání. Otočné čepy disponují mazáním na koncích, což usnadňuje údržbu. Všechny kovové povrchy mají sklon k minimalizaci zadržování nečistot.
Hadice dozerové radlice nyní procházejí přepážkovými spojkami namontovanými na vnější straně podvozku, což usnadňuje jejich výměnu v případě náhodného poškození. K dispozici je nyní volitelná funkce čtyřcestné a plovoucí dozerové radlice.
Nová geometrie výložníku a vylepšená pouzdra čepů
K lepšímu výkonu při kopání a nakládání pomáhá přepracovaná geometrie výložníku a násad. Na obou strojích je jednodílný výložník o délce 2 450 mm a jsou k dispozici dva typy násady - se standardním protizávažím lze dodat 1 300 mm násadu, stroj vybavený dalším 246kg protizávažím může disponovat 1 600 mm násadou.
Bronzová pouzdra čepů jsou impregnovaná grafitem, což prodlužuje intervaly mazání až na 500 hodin. Odolná otoč má nyní přepouzdřitelné čepy, které prodlužují její životnost.
Variabilita pro příslušenství
Ramena násady jsou standardně připravena na ovládání přídavných zařízení palcem. Upravená geometrie upínání lžíce nyní odpovídá ostatním výrobcům, což zákazníkům usnadňuje používání příslušenství napříč smíšenými flotilami.
Konverzní upínání strojům umožňuje pracovat i se lžícemi předchozí generace. K dispozici je také hydraulický rychloupínač namontovaný přímo v továrně JCB, který má dva zajišťovací mechanismy a výstražnou LED kontrolku výložníku. Má certifikaci CE a byl navržen tak, aby splňoval současnou i očekávanou budoucí legislativu.
Motory nepotřebují AdBlue
Všechny 3 nové stroje jsou poháněny přeplňovaným tříválcovým vznětovým motorem Perkins se vstřikováním common-rail o objemu 1,7 litru a výkonu 34 kW (45,6 k). Kombinace dieselového oxidačního katalyzátoru (DOC) a filtru pevných částic (DPF) nevyžaduje přidávání močoviny (AdBlue).
Motor je perfektně sladěný s hydraulickým systémem a nyní je dodáván s programovatelným automatickým vypínáním a volnoběhem, a také nastavením volnoběhu jedním dotykem.
Nový design kabiny
Stroje disponují novou kabinou JCB s přepracovaným designem čelního skla zlepšujícím viditelnost vpřed, zejména při nakládání.
Standardní LED pracovní světla mají funkci follow-me-home („svícení na cestu“), která zvyšují bezpečnost.
Dveře mají vylepšenou západku a našroubovaná madla lze podle potřeby nalakovat signálními barvami.
Vylepšený interiér a 7” barevný displej
V kabině je 7” barevný displej orientovaný na výšku, stejně jako ve větších 8–10tunových modelech. Strojník může nastavovat pomocné hydraulické průtoky (nízké i vysoké) až pro 10 přídavných zařízení, což zkracuje prostoje při jejich výměně.
Pro výhled dozadu je zde integrovaná kamera s možností propojení s hlavní obrazovkou, což eliminuje potřebu sekundárního displeje v kabině.
Displej se ovládá pomocí membránového sdruženého přepínače nebo otočného spínače se samostatným ovládáním plynu. K dispozici je možnost klíčového nebo tlačítkového imobilizéru, handsfree rádio s Bluetooth a větší držák nápojů.
Snadnější přeprava
Na rámu podvozku jsou nainstalovány 4 upínací body a další 4 pak na horní konstrukci stroje, což usnadňuje přepravu rýpadel mezi pracovišti bez rizika poškození pásů.
Mezi další změny v hlavní konstrukci těchto rýpadel patří otoč s plně přepouzdřitelnými čepy pro zvýšení její odolnosti a životnosti.
Snižování nákladů
Inženýři JCB se soustředili především na celkové pořizovací a provozní náklady a všechny modely 50Z-2, 56Z-2 a 60C-2 mají 500hodinové intervaly servisu a mazání všech čepů, včetně čepu lžíce a radlice, což zkracuje prostoje.
Hydraulické hadice dozerové radlice jsou nyní ve dvoudílném provedení ke snížení nákladů na jejich výměnu až o 60 %.
Více informací naleznete na webu společnosti TERRAMET, spol. s r. o. www.terra-world.com/cz/.
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.