Téma: Škoda / Liaz ŠT 180 N
Autor
Zpráva
09. říjen 2010 22:16:52
ŠT - 180, těším se na galerii
11. říjen 2010 08:42:36
Výborně!
Je to Liaz ŠT 180 N (dle návodu k obsluze) neboli Škoda ŠT 180 (dle technického průkazu) z roku 1982. Schválně jsem vložil fotku z boku, na které není tolik vidět charakteristická dvojmontáž a se zdvihnutou lopatou vypadá spíše jako typický kloubový nakladač než jako kolový traktor, kam byl výrobcem zařazen.
Fotky jsem pořídil pro strýčka příhodu, kdybych někdy o tomto stroji psal článek, abych měl po ruce fotky z reálného nasazení.
11. říjen 2010 19:32:16
no a ten pan co v tem sedi tak ma přezdivku Kačer,znam ho osbne protože ve Staji žiju
11. říjen 2010 19:55:57
Taky pak přidám fotky.V práci máme taky tuhle lžičku i samotný tahače.
12. říjen 2010 07:31:13
Ivsony, to je dobré tak ode mě pána prosím pozdravujte, byl velmi příjemný a vstřícný
Pane Třešňáku, super, na fotky dalšího exempláře se těším, díky
12. říjen 2010 07:58:29
Také dnes večer přidám pár fotografií škody/liaz
12. říjen 2010 08:36:09
Díky, těším se, je to úchvatná mašina
12. říjen 2010 21:11:29
Zajímavou variantou užití byla tzv. orební souprava OS 360, sestávající z tažného traktoru ŠT 180, jedenáctiradličného pluhu a tlačné jednotky, kterou byl vlastně další ŠT 180 dálkově ovládaný, bez budky řidiče.
Na jednom z traktorů ŠT 180 byla kola zadní nápravy nahrazena srpovitými noži a traktor se pohyboval na pomocném podvozku, neseném hydraulikou. Nože nahrazující zadní kola potom kypřily při vhodném nastavení půdu.Bylo to propojené kabely a když řidič začal řadit tak se automaticky řadilo i natom druhé stroji, pomocí servo motorů
13. říjen 2010 09:51:37
Danny Ko. - děkuji za fotky. Vidle na seno na příhradovém krakorci mají i v ZD ve Stáji, oblíbené to zařízení zemědělců. I když dnes už se této činnosti spíše věnují teleskopické manipulátory. Ve Stáji mají Manitou, ale zrovna měl sjeté gumy, tak za něj zaskakovala tato ŠT 180-ka.
Pane Machu, také moc děkuji za fotky. To člověku úplně padá brada pod stůl, když vidí naprosto rozdílné varianty, které z ŠT 180 dělají v pravdě chameleóna. Rozmetadlo, to červené se třemi nápravami je asi nějaká vyvážečka... neuvěřitelné!
Když se ještě vrátím k tomu provedení s nakladačem, společně s KNA / KNB ze Stavostroje se snad jedná o jediné kloubové nakladače vyráběné na území dnešní České republiky, pokud se nemýlým.
13. říjen 2010 20:31:09
Možná se zeptám trochu blbě ale co myslíte tou vyvážečkou??? Jinak na netu jsem našel docela obsáhle popsanou minulost tohoto stroje. Od vzniku až po ukončení výroby v roce 92. Pokusím se to znovu najít a hodit sem odkaz protože je to docela zajímavé počtení. Je škoda že se nepokračovalo ve výrobě a modernizaci protože si myslím že mělo šanci se to udržet a najít uplatnění. Spousta družstev tyto stroje dodnes používá pro jejich jednoduchost a levný provoz. Na moderní mašiny to nemá ale uplně stejně nekteré podniky nemají 1,5 mega na tyto nové stroje a zvlášt když to využívají jen sezoně. U nás 20 let po revoluci to stále jezdí a podle slov technologa se toho nezbaví dokud na to pujdou sehnat díly.
14. říjen 2010 09:39:26
Měl jsem na mysli lesnickou vyvážecí soupravu, něco jako http://www.bagry.cz/cze/clanky/fo...8/vyvazeci_souprava_novotny_lvs_5000, ale kdo ví? I když, stojí to u lesa, třeba by to mohlo být ono...
Je fakt, že u zemědělců ty stroje vydrží o dost déle než třeba na stavbě nebo v lomu. Nakonec je běžnou praxí, že zde dožívají mašiny, které si produktivní část svého života odedřely ve stavebnictví.
14. říjen 2010 14:10:28
Problémem bude u těchto strojů asi spotřeba, jednoduché jistě jsou, opraví je v každém družstvu, ale spotřeba třeba při orbě na hektar bude asi jinde, než u moderních strojů.
Před lety jsem prodával zemědělcům nadbytečné zásoby, a nikde jsem na tyto stroje velkou chválu neslyšel. Pořád dokola něco spravovat omrzí, nových strojů je dost a v konečném důsledku vyjde jejich provoz levněji.
14. říjen 2010 15:55:39
spotřeba u tehle stroju byla šilena je tam klasicky motor z liazky ale s jinym čerpadlem a žralo to ji travu okolo cesty
hodně društev je už použiva jen proto že je prostě mají a u hodně družtev to sluuží jen na silaž kvuli vzaze protože se silaž musí co nejvic utlačit (uvalcovat)
14. říjen 2010 17:59:56
to Pavel Mach: tak samozřejmě na netu je těmto legendám věnováno mnoho témat v různých fórech i různé sólo stránky, kde je samozřejmě mraky nejrůznějším provedení, včetně mnoha zde uvedených fotek.
Ale udělal jste
mi mimořádnou radost fotkou té OS-360 - sehnat fotku této maxirarity, na které by byla takto zachycena v celé kráse se snažím už roky! Ještě jednou díky. Jinak samozřejmě tento stroj je s ohledem na zaměření bagrů dost okrajový, tak snad jen doplním, že na přelomu 70. a 80.let se (alespoň na dobových fotkách) tyto stroje často osazovaly čelní buldozerskou radlicí, jejíž konzola je zřejmě i jako základ výše uvedeného čelního stohaře, zatímco klasická nakladačová varianta osazená vzadu se rozjela až po náběhu výroby verze N a vlastní nakladač vyráběl Agrostroj Humpolec pod označením ND 5-021.
14. říjen 2010 22:11:46
tak nevím do kdy přesně se vyráběli, ale my jsme měli na podniku uplně jednu z posledních št180N a to přímo ze země živitelky a byl to rok 1994.
14. říjen 2010 23:16:57
Samozřejmě to nemuže konkurovat moderním strojum a třeba na tu orbu se to nevyplatí to je jasný a tam se vyplatí družstvu koupit traktor který využijí celoročně. Ale většinou to slouží jako nakladač který se využije třikrát do roka a to už se vyplatí. Pokud jim u stohu slámy stojí tohle tak to nikomu neva ale není ekonomické aby tam stál nakladač za 1,5 mega.
15. říjen 2010 12:52:06
to Pavel Mach: To je fakt, orat jsem ŠT 180 neviděl, ani nepamatuju, ještě tak tahat brány...Na to šlapání siláže ale ještě stačí, zemědělci na to používají kolikrát i různé raritky, stačí, aby to ještě jelo a bylo to těžký....Před lety jsem tahle viděl "šlapat i Tatru 141- čku.
15. říjen 2010 20:20:15
zemedělství je velmi nakledne podnikaní a každy se snaží jak umí a mislím že česi jsou na ruzne vymyly a zlepšovaky špička a kolikrad se človek nestačí divyt co se da udělat za ruzné upravy (holt zlete česke ručičky)
15. říjen 2010 21:46:38
Pokusím se vyfotit tyto stroje aj u nás přímo v akci. Jednu při orbě- přídavný chladič, aby mohl jezdit rychleji a druhý s originální buldozerskou radlicí a závažím při "šlapání" siláže. ŠT-180 u nás stále žije a co se spotřeby týče, údajně není moc velký rozdíl ve spotřebě oproti traktoru CASE MX240 - spotřeba: litry/ha jen hodinová výkonnost je někde jinde...
15. říjen 2010 22:29:44
V jednom JZD u Písku ještě používají na umáčkání siláže tank bez laufu. Nemám ale tušení jaký typ to je. Jinak při orbě stačilo snížit otáčky z 2400 na 2000 max a motor to ustál v pohodě. Pokud se honil do plna tak se za prvé přehříval a v horších případech to i celé vyběhlo. Přeci jen to byl motor určený do nákladáku kde běhal v uplně jiném režimu ale tato jednoduchá uprava to celé vyřešila.
03. listopad 2010 08:57:25
K šestikolové variantě od Pavla Macha: vývoj pokračoval na farmě Dvořák. V roce 2002 vyjel traktor PB 400. Podvozek Tatra, šestiválcový motory Liaz (400 koní). Převodovka Tatra, hydrodynamický měnič ZF umožňuje řazení pod zatížením. Odkaz na video: http://www.farmvideo.cz/index.php?page=view_video&video=30 Možná inspirace pro FENDT TRISIX.
10. prosinec 2011 21:25:05
To je moc pěknej kozel