Téma: Kolové rypadlo - je lepší radlice vpředu nebo vzadu?

Autor

Zpráva

Ondřej Hájek

Členem od: 04.03.2007
Příspěvků: 2042

17. červen 2009 16:31:12

Toto je stroj mého známého - Liebherr A 922 s radlicí vzadu
Toto je stroj mého známého - Liebherr A 922 s radlicí vzadu

Můj známý mě požádal, abych prostřednictvím tohoto fóra zjistil, zda byste na kolovém rypadle upřednostnili radlici vpředu nebo spíše vzadu a proč. Sám je zastáncem radlice vzadu (manipulace s boxy, hrnutí v oblouku), ale naráží na to, že při objednání nového stroje lze objednat radlici pouze vpředu. Chtěl by proto znát názory svých kolegů strojníků, jaké výhody má radlice umístěná vpředu. Těším se na vaše názory a předem vám za ně děkuji!


Kotouš Jiří

Členem od: 10.07.2007
Příspěvků: 170

18. červen 2009 13:11:39

Podle mého názoru, má umístění radlice význam například tehdy, pokud mám rypadlo, které nemá otoč stroje umístěnou v prostřed podvozku. Já mám zkušenosti s Atlasem. Ten má otoč umístěnou více vzadu, směrem k neřízené nápravě a tím pádem i k radličce. Umístění radlice na řízené a výkyvné nápravě je však možné - volitelné.
Důvody dle výrobce - stroj, který kope přes radličku, má větší hloubkový dosah i s kratším výložníkem a toporem.
Je větší stabilita stroje - síly při kopání jdou přes radličku - stoj se nepřitahuje a stojí pevně. Navíc řízená a výkyvná náprava se tolik nezatěžuje přenosem rypných a jiných souvisejících sil, což snižuje možnosti poruchy na aretaci či řízení.
Nicméně jsem od strojníků již slyšel i o praktickém využití toho, že je radlice nad výkyvnou nápravou. Pokud stojí rypadlo podélně na mírně šikmé ploše, ale potřebujeme kopat svisle. Mohu se na opěrných patkách přizvednout různě vysoko - na patkách se postavit vodorovně. Potřebuji však mít na druhé straně stroje výkyvnou nápravu. Zvednu radlici aby se náprava naklonila podle patek a já ji pak v této poloze zaaretuji. Stroj stojí stabilně a pevně, mám čtyři opěrné body a já kopu přes opěrné patky. To s radličkou na pevné nápravě neudělám.
Je otázkou, jak se to často děje a jaký to pak má vliv na poruchy těsnosti a poškození pístů aretace?!?!
Ale to je už asi jiná věc.


Ondřej Hájek

Členem od: 04.03.2007
Příspěvků: 2042

21. červen 2009 17:28:49

Moc děkuji za Váš názor. O výhodě radlice umístěné vpředu při kopání podélně ve svahu jsem známého informoval, ale kope převážně v ulicích Prahy, a tak to pro něj zase takový argument nebyl. Naopak co se týká výhod radlice vzadu, mluvil jste sice o Atlasu, ale u Liebherra je to to samé, také má otoč umístěnou blíže k zadní nápravě. Přesně jste vystihl pohled, který má i můj známý, tj. radlice umístěná vzadu poskytuje lepší hloubkový dosah a správně by se mělo kopat přes pevnou nápravu.

Jinak jeho stávající bagr má na české poměry vůbec zvláštní konfiguraci. Když opominu, že nemá patky (výhodu radlice oproti patkám vidí v tom, že radlice nezabírá prostor kolem stroje, ve městě by musel mít jednu patku na chodníku a druhou ve vozovce), tak je další anomálií jednodílný výložník, který si však taky pochvaluje. Jednak kvůli dosahu, ale hlavně kvůli menšímu počtu čepů, protože pracuje se skalní frézou.


Přidat příspěvek k tématu