Téma: Strojničák - řidičák - profesák . . .
Autor
Zpráva
09. prosinec 2009 12:11:18
V několika tématech se to zde stále vrací. Zprvu jsem si říkal, že pan Mach nemá moc rozumu, ale vzhledem k tomu, že nikoho nenapadal, jen stále tvrdí - profesák je k ničemu a na svém pozemku si mohu dělat co chci dospěl jsem k jinému názoru. Bagruje na svém.
1. záleží kde stavební stroj používáte - pokud výhradně na svém pozemku s vyloučením veřejnosti, neziskovou formou pak panu Machovi dávám za pravdu
2. kdo z Vás bagruje výhradně na svém pozemku a neziskově ?
3. jedná-li se o výdělečnou činnost (lom, pískovna apod.) musíte mít na tuto činnost odpovídající povolení a musíte umožnit vstup kontrolním orgánům a budou vám do areálu zajíždět cizí řidiči - nelze vyloučit veřejnost a tím ani případnou škodu na majetku, případně na zdraví
4. většina z nás bagruje na veřejných komunikacích, okolo veřejných sítí, za plného provozu, nebo na cizích pozemcích.
5. zákon 361 o provozu na pozemních komunikacích nevyžaduje skupinu C na stav. stroje do 3,5 tuny (pozor, ta hmotnost je maximální, to znamená i s navěšeným nářadím a pnou lžicí !)
6. zkušební komisař udělí opravnění držiteli příslušného oprávnění řidičského průkazu, což znamená, že by měl omezit rozsah oprávnění hmotností a při přestupu na těžší stroj by to znamenalo další zkoušku (já bych si raději udělal to C a pak můžu bagrovat bez omezení)
7. pokud nakládáte písek na place, většinou vás ochranná pásma netrápí, pro ty ostatní, i když nemáte strojničák, ochranná pásma by jste měli znát, je to ochrana pro vás, těch zbytečných úrazů a smrťáků nebylo málo
8. pro všechny bagráky: KREJTE SI ZÁDA !
9, Mám-li v ruce od vedoucího, nebo zadavatele podepsaný papír, že ve vytyčeném prostoru se nenacházejí žádné kabely, ani inženýrské sítě jsem krytý ---
10. ale pozor, ve chvíli kdy něco překopnete, zadavatel prohlásí : "tam nebylo vytyčené místo" nebo "já ho tam neposlal" takže pozor i na to ! !
11. Když vám pod lžící leží rozdrcený zedník, apod., honem od Vás davají všichni ruce pryč, končí kamarádství a začíná boj kdo míň ví, míň podepsal, . . .
NÁHRADA ŠKODY
1. většinou se nejedná jen o náhradu škody, ale i o pokutu
2. nechce se mi číst telekomunikační zákon, ale drážní zákon v případě narušení ochranného pásma dráhy (a to aniž by se něco stalo) může uložit pokutu 1.000.000,- fyzické osobě
dále platíte vzniklou škodu a popřípadě ušlý zisk
3. takže si zkuste zabagrovat v ochranném pásmu (kolik je to metrů na dráze regionální, celostátní, .. jistě víte)
4. proti vám bude stát tým profesionálních právníků
5. toto bylo jen pro příklad, ale u jiných medii (plyn, elektřina..) to bude obdobně
FAKTURACE
Nebudu-li vám chtít zaplatit, podám na Vás žalobu, že jste práce provedli neodborně, při porušení závazných norem a nařízení (za což lze bagrování bez strojničáku považovat) a pokud se budete bránit, budu po Vás požadovat uvedení stavby do původního stavu na vaše náklady.
Jste si jisti, že soud se mnou vyhrajete s tvrzením, že na bagrování stačí trocha rozumu a cviku ?
Obecné Ohrožení
Dojde-li k překopnutí něčeho co lze považovat za obecné ohrožení, může se stát, že dostanete až 3 roky, aniž by došlo k větší škodě na majetku a nebo k újmě na zdraví, protože jste porušily důležitou povinnost vyplývající z vašeho zaměstnání (důležitá povinnost být držitelm příslušného oprávnění)
Obdobně se postupuje při ohrožení životního prostředí. A kdo z vás si je jist, že při kopání vodovodní přípojky nepraskne nějaká olejová hadice ?
Vyhláška je dle mého názoru již v současné podobě přežitá, Zároveň je potřeba říci, že s příbývajícím množstvím názorů, že odborný kurz a zkouška na obsluhu stavebních strojů je zbytečná, nastane dřív nebo později její radikální zpřísnění.
Takže hlavně pro ty nováčky : bagráctví je krásná práce, jestli se strojničákem, nebo bez něj nechám na Vás, já jsem pro strojničák a pro krytí vlastních zad, nerad bych někomu zbytečně platil do smrti odškodné. Všichni si snad chcete peníze vydělat, ne ?
A ti kteří jste měli štěstí a nikdy po vás nikdo strojničák nechtěl buďte rádi ! Já ho za těch 20 let taky neukazoval, ale několikrát se mi stalo, že mi říkali " kopej nic tam není" a když jsem vytáh papír a řekl podepiš, že tam nic není, najednou se nekopalo běhali tam bzučáci s hledačkama. Tak to je dokud se nic neděje jde všechno.
Honza
09. prosinec 2009 12:54:49
Já neříkám že kopat výhradně na svém ale na soukromém pozemku. Každý pozemek někoho je a ten někdo musí dát souhlas na jeho vstup komukoli. Stále je tu ta otázka kdo mě muže kontrolovat. Kdokoli přijde k soukromému pozemku tak nemusí být vpuštěn a vubec mu nemusím vysvětlovat co tam kdo dělá a jestli je to firma nebo jen kámoš co mi pomáhá za pár piv. Tzn ten člověk muže dál postávat na hranici pozemku ale neudělá vubec nic! Ba ani ta policie mu nepomuže. A s tou policii mluvím z praxe. Jediný problém vám nastává na velkých stavbách ale to mě totál netrápí protože na těch mě nikdo nikdy neuvidí. Duvody znáte. Jinak pokud dojde k fakturaci a zákazník nezaplatí tak duvod k nezaplacení rozhodně není to že nemám SP. Mimochodem jak to zjistí??? Vy ho lidem ukazujete?? Když vám přivezou domu uhlí tak chcete po řidiči ukázat řidičák a profesák??? Tím říkám jediné a to je že v 99 procentech nemá nikdo vám SP kontrolovat.
09. prosinec 2009 16:03:34
Já vás chápu, ale uvědomte si, kdo všechno to tady čte, vy jste výhradně na soukromých pozemcích po veřejných komunikacích se přepravujete na podvozku, to je jasné. Ale radíte tu lidem, které nejspíš uvidíme na veřejných komunikacích, nejde o to co si oba myslíme o smyslu uvedené vyhlášky v danném stavu, jde o to, že mylně si vaše názory muže vyložit úplný začátečník a třeba se mu nic nestane a třeba tvrdě narazí !
Sice máme falešné právníky, ale jejich finanční kapitál na případnou obranu je mnohem vyšší a to je problém.
Honza
09. prosinec 2009 17:40:16
Na silnici jezdím po vlastní ose a na to už strojničák vubec nepotřebuji! Pokud vím tak postačuje řidičák "T" A já tu říkám svuj názor stejně jako vy a pokud nějaký začátečník pujde a bude se řídit názory ve foru na internetu tak je to blázen. Podle toho se snad nemuže řídit nikdo! Vám když zde někdo řekne že na bagr potřebujete pilotní prukaz tak si ho hned poběžíte udělat??? Já nevím ale já bych si nejdříve zjistil jak jsou postavené zákony a pak se sám rozhodl jak budu postupovat. Mimochodem na komunikacích hrabu taky a řekněte mi k čemu tam ten SP bude nebo před čím mě zachrání. Stejně když tam něco kopnu a že už toho bylo mraky tak to stejně cálnu já nebo zadavatel. Kopli jsme toho už hodně a to třeba i přívod pro 3 vesnice a nikdo od e-onu neřešil jestli mám SP. Tady máš fakturu a nazdar. Mimochodem tak oprava stála puhých 2500 kč!!!! Nejdražší co mi e-on naučtoval bylo 4500. Telecom je dražší a ten je dobré mít vypískanej. Jinak místní kabely spojkujeme za 20 minut a cena spojky je 200 kč. Další kde muže být pruser je když někoho zraním ale to vím že se nestane protože prostě dokud mám ve výkopu rameno tak tam nikdo nepoleze a to je zásada kterou neporuším! A to samé plyn. Pokud je v místě plyn tak bez vypískání do toho nejdu a at si to kope kdo chce. Jinak řečeno pokud není člověk uplně tupej tak snad nemuže ani nic vážného udělat. Ano pruseru jsmě měli mnoho a mnoho jich ještě bude ale vše se dá řešit. Stále si ale trvám na svém že v tomto státě nemá nikdo právo na kontrolu SP. Po mě kdyby ho nějaký bezpečák chtěl tak se jen usměju, popřeju mu krásný den a muže jít prudit jinam kde se ho leknou. Srovnal bych to se zdravotním prukazem. Je to pozustatek bolševika a k čemu to je? Vydají vám ho jednou za život a platí stále tak co to má za smysl. To samé jsou papíry na pilu. Dokáete si představit že vás v lese požádá bezpečák at mu je předložíte??? Usměvné že?? Mimochodem už jsme to tu řešili ale zeptám se kolik z řidiču bagru má jeřábovací prukaz??? jedna desetina? A přitom je potřeba. To samé je profesák. Je to blbost a podle toho se k tomu taky postavím. Už jsem to zažil když po mě policajt profesák chtěl a zároven kolečka z tachografu. Koukal jak puk když jsem mu řekl že nemám a na silnici jsme se dohadovali další hodinu než pochopil že mít nemusím. Vozidlo je pro vlastní potřebu. Tak mě alespon sejmul za to že jsem neměl pásy a nesvítilo mi osvětlení SPZ. Tak at si poslouží když ho ty dva tisíce vytrhnou. Prostě já mám v sobě že nesnáším nesmyslné věci a podle toho se k nesmyslum taky stavím. Je to boj ale mě za to stojí už kvuli sobě. Nebudu nikdy ta poslušná ovce která když ji zastaví policajt tak mu ukáže i prukazku zdravotní pojištovny se slovy "at mám klid" A proto také odmítám velké stavby protože tam se to těmahle duležitejma kontrolorama jen hemží a na to já jim kašlu. Vždycky by mě šlak trefil když na stavbu došel bezpečák a všichni byli vyplašený. Zažil jsem i stavbu kde bagrák musel mít helmu!! Co kdyby vystoupil a něco mu padlo na hlavu. Už by mě tam neviděli. Je to už hodně let co jsem začínal jako zaměstnanec a měli jsme na stavbě jednoho starého pána kterej tyhle věci totálně ignoroval.. Nikdo s ním nehnul a vždy prohlásil něco že pokud ho budou sr... tak tam nemusí taky být. Prudili za všechno i za kouření na pracovišti. Pamatuju jak tam stálo těhle duležitejch asi deset a čekali jestli toho vajgla típnem. Jediný my dva jsme to neudělali a co se stalo? Nic. Na te stavbě jsme dělali provozáky a nikdo ji neznal lépe než my dva a dobře věděli že nás potřebujou. Samozřejmě za každého je náhrada ale neudělali to. A to mě utvrdilo že jim nejde o to aby se tam nehulilo a nosil každej blembák. Oni mě jen utvrdili že prostě dělají duležitý a prudí lidi a že je to vlastně baví. Vždyt přece ten blembák si na tu palici nasadím snad dobrovolně když uvidím že nad mojí hlavou se třeba pokládá střecha. Velí mi to muj zdravej rozum a ne nějakej duležitej pohunek. No nic to jsem se zase tošku rozčílil ale opakuji at si to dělá každý po svém. Já na kšeft jedu proto abych tam odvedl práci a ne aby si na mě léčil mindrák nějakej bejvalej lampasák. To říkámproto že tuhle funkci většinou dělají oni protože jinak než buzerací se tyhle lidi neuživí. Jo ještě to dělá pojištováky ale moc jim to nejde.
10. prosinec 2009 08:44:36
děkuji vám pane Mach za váš názor a pro jistotu ho ještě vkládám, pro ty kteří ho ve vašem příspěvku přehlédli:
""A já tu říkám svuj názor stejně jako vy a pokud nějaký začátečník pujde a bude se řídit názory ve foru na internetu tak je to blázen."""
Tak pánové a takhle to svámi dopadne, pokud se budete řídit názory a nikoli obecně platnými normami. Ve chvíli kdy se něco stane tak Vám ten který Vám říkal, že nic nepotřebujete řekne, že jste blázni pokud se tím řídíte.
Vždycky si lidi všechno zkazí sami.
Honza
Tak hodně zdaru pánové.
10. prosinec 2009 13:40:14
Samozřejmě jsem myslel nejen svuj názor ale i ten Váš a všech ostatních. To co tu kdo řekne je jen jeho názor na danou věc ale rozhodně se nemužete pasovat do role že jen ten Váš je správný. Je jiný to ano ale ne správný a každý se musí rozhodnou podle svého.
10. prosinec 2009 14:19:08
Pavel Mach : Mimochodem už jsme to tu řešili ale zeptám se kolik z řidiču bagru má jeřábovací prukaz??? jedna desetina? A přitom je potřeba.
Pokud máš na mašině Jeřáb. oko ...
10. prosinec 2009 17:57:59
Jeřábnický průkaz je další problém, stejně jako neplatnost slovenských Strojničáků v Čechách.
Záleží na každém jak si to zařídí. Já míval papíry v pořádku, v deskách taháky s ochrannými pásmy a předtisk na potvrzení kabelů apod. Pravda je, že jsem nikdy nemusel platit vůbec nic, a to jsem jednou stihl 9 kabelů za měsíc, ale nebyla to má vina, buď je měli špatně zaměřené, nebo vůbec, ale já měl doklad že výkop je "čistý"
Já chodil do práce peníze vydělávat.
citát pan Mach:
""""Tady máš fakturu a nazdar. Mimochodem tak oprava stála puhých 2500 kč!!!! Nejdražší co mi e-on naučtoval bylo 4500 """""""
Já bych to neplatil. Jestli jste mi vytyčili výkop špatně pánové, je vaše chyba, jestli máte kabely jinde, než je máte mít je Vaše chyba, já mám od Vás doklad a já nic neporušil, prosím, zde jsou mé doklady.
opět citát pan Mach:
""""""""Další kde muže být pruser je když někoho zraním ale to vím že se nestane protože prostě dokud mám ve výkopu rameno tak tam nikdo nepoleze a to je zásada kterou neporuším! """""""""""""""""
Nikdy bych se neodvážil říci, že mě se něco podobného nemůže stát, stačí drobnost (pamatujete ten film o vose v kabině, s klukama jsme se tomu smáli, když mu to pak ustřihlo ruku, ale je fakt, že si to pamatuji a dávám bacha dodnes).
Kolega převážel cívku položil ji na zem a ona se po chvíli skácela a rozdrtila chlapa, měl štěstí jen podmínka.
Dalšímu vběhlo pod zadní kolo dvouleté dítě, neměl šanci ho vidět, nemělo tam co dělat, dával jsem mu první pomoc, rozdrcená lebka, matka byla mimo, ze záchranky mě radili jak mu dát umělé dýchání, jeho matka na mě koukala, foukl jsem do něj a vzduch mu bublal skrz lebku vzadu ven, mě bylo jasné že to nemá cenu, ... Kolega se zhroutil měsíc byl mimo, dostal podmínku.
Obdivuji Vás jak jste si jist, že Vám se nic podobného nemůže stát, protože nejdřív vyndáte lžíci z výkopu.
Je to o chuti krýt si záda, ta práce je krásná, ale ne snadná. Na váš dotaz, zda bych si šel udělat pilotní průkaz, na bagry odpovídám ANO, nejde o to jestli se to bude jmenovat menstruační, či pilotní, jde o to, že chci mít krytá záda už kvůli sobě a své výplatě a své svobodě.
Co se týče vaší připomínky ohledně mého názoru, obávám se, že společenská nebezpečnost názoru nabádajícího, dávat si pozor a dodržovat obecně platné normy je menší, než nabádat nováčky k jejich porušování s odůvodněním, že je v současné době patrně nikdo neskontroluje.
Honza
10. prosinec 2009 18:19:23
Pane Machu,vy spojkujete místní kabely O2 do 20 minut spojkou za 200kč?Prosim vás to mě tedy zaráží,to ty kabely omotáváte izolačkou,ne?nejlevnější spojka na O2 kabel,pokud nikdo nenahlásí poruchu,vyjde na 1500kč+ práce na znovuobnovení vláken...to tedy máte velké štěstí,že vám ještě nikdo nenapálil"ušlý zisk"....
a ještě jedna věc,psal jste,že když nemáte vypískanej plyn,tak nehrabete....zajímalo by mě,jak byste řešil situaci,že plyn bude vypískaný,ale bude 50cm jinde než měl být, a vy ho přeškubnete....?myslíte že vám postačí argument,že plyn je jinde než měl být?
10. prosinec 2009 18:43:58
Zdravim. Pozorně jsem pročetl tuto diskusi, a muj rozum mi nevelí nic jiného než plně souhlasit s panem Honzou. Já osobně vlastním celkem slušnou sbírku průkazů snad na všechno možné a jen proto, abych učinil legislativě za dost a "měl krytá záda." Nikdy člověk neví, co se může přihodit - za týden, za den, za hodinu nebo za minutu. A obsluhovat stroje, v tom se zdokonaluju ještě dnes. Myslim si, že pokud je v ČR nastavena nějaká legislativa, tak by se měla dodržovat. A spoléhat se na štěstí nejde do nekonečna.
Mnoho šťastných motohodin všem bagrákům, Petr
10. prosinec 2009 18:59:22
Honza Karela : Nedělal si ty náhodou strojničák v Ostravě ?
10. prosinec 2009 19:09:03
O&K O&K : ne, ne já byl v Novém Strašecí, někdy asi v 88 roce, ale ty filmy byly asi stejné
Honza
10. prosinec 2009 19:12:13
Pane Karelo chtěl bych se zeptat jaký fim s vosou v kabině jste měl namysli, jestli nějaké netové video,nebo televizní film??Děkuji
10. prosinec 2009 20:26:57
Byl to instruktážní film bezpečnosti práce na školení.
Honza
10. prosinec 2009 20:45:03
Také jsem to viděl, myslím že se to pouštělo na každém školení. Bylo taky nějaký originál od CATerpillaru hodně starý. Na netu jsem to jednou hledal a bez úspěchu. Ono to také dřív bylo na VHS
10. prosinec 2009 20:47:29
Jo je to tak, byla to prča, ale když jsem nasazoval lžici a mazal čepy, vždycky jsem si na to vzpoměl.
Honza
10. prosinec 2009 21:01:08
Nechci se dohadovat s panem Machem, co by kdyby, vím, že jde jezdit bez strojničáku, ale Vám novým bych to nedoporučoval.
Krom toho, když to neprospíte, tak se určitě něco naučíte a nikdy neříkej, nikdy. A o tom to je, nemusíte si každý nabít svou hubu, když už si ji nabili ti před vámi a i to nás ve Strašecím učili.
Nepamatuji si už bohužel jména, ale ti staří pánové co nás zkoušeli, říkali, že byli zakladeteli té vyhlášky a napsali ji proto, aby ubylo zbytečných smrťáků, úrazů a škod. A já si myslím, že o tom to je.
Buď budete profící, nebo příštipkáři, bojící se velkých staveb a schvovající se na soukromých pozemcích s pocitem, že jste něco vyhráli. A opravdu by se vám chtělo jako panu Machovi, dělat jen malé věci ?
Honza
10. prosinec 2009 21:23:09
Honzo ty starší pány co pamatuješ pamatuju i já. Souhlasím se vším že SP je potřeba. Nehledě na to že né každý je tu na sebe, ale také zaměstnanci. Strojničák je prostě další průkaz na to že něco můžu dělat a můžu se ucházet o tuhle práci. Stejný jako výučák, svářečák... Samozřejmě neznamená že to umím dokonale, ale něco o tom aspoň vím. Výučák taky nedokazuje že ten obor člověk umí. Člověk se učí pořád, pořád je něco nového.
11. prosinec 2009 09:05:59
Velikou desinformací je i to, že na silnici můžete jezdit se stavebním strojem bez strojničáku.
1) pohyb po pozemních komunikacích řeší zákon 361/2001sb, v platném znění, podle něho musíte mít řidičské oprávnění příslušné skupiny
2) pohyb stavebního stroje řeší zde známá vyhláška min. stavebnictví, potažmo ministerstva průmyslu a obchodu, a vyžaduje strojničák příslušné skupiny
3) policie, má právo požadovat oba doklady, to že tak nečiní, ještě neznamená, že nemůže, a rozhodně bych to nekřičel do světa, když by je po mě nechtěli
4) stále vám hrozí obecné ohrožení.
Pokud na křižovatce přehlédnete autobus, a nedáte mu přednost, kde máte jistotu, že autobusák, který kvůli vám bude mít spoustu zbytečných starostí, není bývalý strojník a nebude vás žalovat za porušení povinností přímo vyplývající z vašeho zaměstnání
Pkud si vás dodavatel objedná na státní zakázku při stavbě koridoru a vy se nechtěně dostanete do průjezdného průřezu vlaku. Fíra si vás všimne strhne rychlobrzdu, vy vemete za otoč, srovnáte se, vlak proletí, zastaví půl kiláku za vámi a je vyděláno, žádný fíra s tím nepohne, přijede drážní inspekce, policie, a proti nim jste vy, aby jste dokázali, že jste nic neporušili. A ikdyž se zdánlivě nic nestalo je to ohrožení dopravy.
A to se vám může stát i když nestačíte "přeskákat" přejezd.
Kdyby se to běžně nedělo tak o tom nepíšu.
Honza
11. prosinec 2009 11:12:15
Oslovil jsem Policii ČR zde je odpověď:
DOTAZ:
Dobrý den,
# # chci se zeptat, je pravda, že policie při silničních kontrolách nemá právo po
# # řidičích stavebních strojů podlehajících vyhlášce ministerstva průmyslu a
# # obchodu, požadovat strojnický průkaz, který je dle vyhlášky uvedeného
# # ministerstva nutný, a tudíž, že policie toto nekontroluje ?
ODPOVĚĎ:
POLICEJNÍ PREZIDIUM ČESKÉ REPUBLIKY
Preventivně informační odbor KPP
Strojnická 27
170 89 Praha7
Dobrý den,
pravda to není. Policie ČR může při silniční kontrole zkontrolovat i
strojnický průkaz, záleží na podmínkách provozu stroje na pozemní
komunikaci.
S pozdravem
kpt. Mgr. Jan Melša
vrchní komisař
Těď už se nejedná jen o můj názor.
Honza
11. prosinec 2009 11:54:14
V nějaké diskusi jsem už psal že ho po mě policie chtěla při "běžné" kontrole - jel jsem pracovat do míst kde je ochrané vodní pásmo. Povolení jsem měl od Povodí Labe. Zajímal se co dělám na komunikaci kde jsou jen 3 tuny atd... moc nepochodil tak chtěl aspoň řidičák, pojistku a oprávnění pro práci se strojem - prostě Strojničák...
11. prosinec 2009 12:52:02
Souhlasím, ještě si říkám, zda vůbec vydá živnostenský úřad, živnostenský list bez profesáku, ale to nevím.
Je vidět, že ti kteří si nehrajou na machry a v bagru něco umí si umí poradit.
Tak ať vám to chodí ! Jdu na noční, zatím se mějte.
Honza
11. prosinec 2009 14:51:52
Tak zkráceně. Garantuju vám že policie nemá právo požadovat strojničák!! Teda jestli to právo někdo má. Za další tou spojkou za 200 byl myšlen normál kábl a ne telecom. A pokud vás to baví tak se proškolujte, dělajte prukazy, platte za to a je to. Já na zbytečnosti čas nemám a vyhazovat peníze se mi taky nechce. A poslední věc - vy vážně věříte tomu že když budeme všichni absolvovat školení na SP tak ubyde smrtáku??? Nebo že se tam někdo něco dozví??? Jak to tak poslouchám tak se tam pobavíte nad jednou vosou, odevzdáte za to čtyři tísíce a jste spokojeni že máte zase další prukázeček. Jo tak s tohohle jsem dávno vyrost. Opravdu nemám čas na blbosti.
11. prosinec 2009 19:52:15
Hm,a já dal za to tisíců 8,a video s vosou sem neviděl to už asi ted nefrčí.Souhlasím s Machem,jen se divim že má furt sílu rešit dokola tu samou diskuzi.Každej at dělá jak myslí... Já osobně si SP dělal protože to vyžadovala pojištovna,aby mě pojistila na škody mnou způsobené.Když jsem jim tu komunistickou průkazku dones,tak mě zas tvrdili že by to šlo i bez toho.. Jestli ho mít či ne,je fakt každýho věc,zdá se mě zbytečný se tady kuli tomu dohadovat...
Bagrův zdar
11. prosinec 2009 21:09:40
Je bych neřek že se dohadujem alespon já ne. Prostě řešíme dané téma a názory jsou rozdílné. Za 8 tisíc a vosa nebyla?? Koukám že uroven SP klesá když zdražili a z výuky odebrali vosu. A zrovna kvuli té vose jsem začal uvažovat že si SP udělám )
11. prosinec 2009 21:54:49
Zajimava diskuze a moc poucna,po me uz SP parkrat chteli,ale nic vaznyho.A k tem smrtakum-VSECHNO JE JEN V LIDECH!!!Musim souhlasit s Honzou,ze mit kryta zada je dobry,ale taky s Machem,protoze za chvilku budeme mit papir i na dychani!A TED TO NEJDULEZITEJSI,U SOUCASNEHO ZAMESTNAVATELE MUSIM MIT VSECHNY PAPIRY V CAJKU,JINAK BYCH SI DO ZEME NEKOP. Takze mam strojnicky,jerabnicky,vazacsky i profesni prukaz jo a od lonska i bansky pro praci v lomu.
12. prosinec 2009 06:45:27
No vidíš .U zaměstnavatele musíš mít všechny papíry co potřebuješ k výkonu povolání v pořádku.Tak co teda tady ty ostatní pořád blabolej jestli mít SP a nebo nemít .Mach blábolí vo vose a že myslel elektrický kabel za dvě stovky,ale aby diskutoval s Karelou třeba o jeho názoru na to,jak se s těma hrdinskejma kecama dají viklat názory mladých lidí.A právě v týhle době,když tý práce je míň.Tak co by ten mladej vyhazoval prachy za kurz strojníka,když je to na hov...No ona vlastně žádná krize není.Naopak,vždyť kubík dřeva je o tísícovku levnější.Vy co to tady pořád optimisticky prohlašujete,tak buďte rádi,že nic nepozorujete.Já a moji známí,se shodujem,že krize je.Mám na mysli Zemní práce.
Karela napsal Machovi----Obdivuji Vás jak jste si jist, že Vám se nic podobného nemůže stát, protože nejdřív vyndáte lžíci z výkopu------Napsal mu to hezky a slušně.Já bych měl chuť mu napsat--Mít oprávnění je v první řadě slušnost,to v případě,že se poškozenému dívám do očí.Stát se může všechno.To další to už je jenom o kšeftu.Tam už bych to zkousnul.Nemáš papíry,sebral si mi kšeft?No asi si lepší.Jestli ne,tak tě vyhoděj a vezmou si mě.Já vím ,i tady je důležité mít papír.Kdyby ho měl Jančura ze Studentagenci,tak by koupil vlaky.Tak daleko mi hrabálkové ještě nejsme.
12. prosinec 2009 12:46:38
Jo je o to slušnosti a o penězích, buď platíš a nevyděláváš, nebo neplatíš a vyděláváš, pan Mach se musí vyhýbat velkým stavbám a kopne si jen na soukromých pozemcích a raději se vždy při "průseru" dohodne a zaplatí.
Jen jsem nepochopil jeho poznámku o té policii, mě odepsali, že není pravda, že to nemohou kontrolovat, naopak, že ty kontroly provádějí, záleží na způsobu užití stroje (osa - podval), pak mi ještě psali, že mají právo provádět kontroly i při práci. Ale to je asi o umění číst, pro mě je jasná jedna věta :
!!! a pokud nějaký začátečník pujde a bude se řídit názory ve foru na internetu tak je to blázen.!!!!
čí je to citát, jistě víte, takže se prosím nikdo neřiďte ničími názory, jedinné, co je směrodatné jsou zákonné normy,
Čím víc vy, kterým to zatím bez strojničáku prošlo budete křičet, že ho nepotřebujete, tím dřív na to někdo skočí a pak znepříjemní život nám všem.
Díky předem !
Je to jako když maturitní komise přivře oko u maturity a žáček pak všude křičí, že se nikdo nemusí učit, protože to nepotřebuje, protože jemu to prošlo. Těm po něm už to komise pěkně osolí. Tak to chodí, lidská malost.
Ať se Vám daří a bez průšvihů, není to pak klidné spaní !
Honza
12. prosinec 2009 16:02:22
Jan Čada
- Jen malej detail. Mít SP nemá se slušností vubec nic společného.
12. prosinec 2009 16:05:22
Honza Karela
- Opět něco upřesním. Já se NEMUSIM vyhýbat velkým stavbám já o ně prostě nestojím. Vím jak to po těhle stavbách chodí a o tohle opravdu nestojím. Tolik s prominutím "vychcánku" totiž potkáte právě na těchto stavbách. A ano opakuji že jen blázen se bude řídit názory ve foru.At už je to názor muj nebo Váš nebo kohokoli jiného. Každý má snad svuj rozum a podle něho by se měl řídit.
12. prosinec 2009 16:18:25
Honza karela- Mohu vás ujistit že pan Jan Melša který vám odpovídal na dotaz ohledně SP se plete. V případě že po me SP bude policie chtít při běžné jízdě po silnici nebo při hrabání mimo veřejnou komunikaci tak nepochodí a klidně se sejdeme u správního řízení a vzápětí soudu. Pokud ten policajt bude soudnej tak z toho vycouvá. Ano policie má možná právo kontrolovat puvod stroje nebo moji totžnost a nebo muj řidičák pokud jedu po pozemní komiunikaci ale ne muj strojničák. Mimochodem všiměte si jak to napsal kulantně - záleží na podmínkách provozu stroje na pozemní
komunikaci.
Pošlete prosím panu Melšovi dotaz at mi tuto větu vysvětlí. Je to napsané velice šikovně a výklad k tomuto muže být opravdu široký a hlavně rozdílný! A když to budete posílat zeptejte se ho jen tak pro zajímavost jak je to s profesákem a kolečkama v tacho. v případě že nákladák mám pro vlastní potřebu. Zeptejte se ho také jak toje v případě jeřábnického prukazu a jestli ho kontrolují. Hm..??? Vzápětí mužeme oslovit deset dalších a uvidíte jak se názorově budou rozcházet. A ještě se zeptejte prosím na jednu věc. Jak je to s SP pokud jsem jako zaměstnanec a nebo pokud se strojem jezdím jen já osobně a jsem zároven majitel.
13. prosinec 2009 18:48:46
Dobrý večer Pane Mach,
Dané otázky nemám za potřebí zadávat, i ta kterou jsem zadal byla jasná. Nejdříve Vás požádám o konkrétní znění přestupkového zákona, či jiného zákona ve kterém se píše Vámi deklarovaná, leč do posud ničím nepodložená tvrzení o nemožnosti kontroly ze strany policie.
Dále profesní průkaz a tzv. kolečka, dnes již digitální karty, skutečně nemusíte mít při jízdě pro vlastní potřebu, danná skutečnost je již dávno známa a není žádnou novinkou. Profesní průkaz je česká novinka a ačkoliv vychází z nařízení ES 561, je vyžadován pouze na území ČR. Nařízení ES 561 nahradilo nařízení EHS 3820, u nás musí řidiči, toto nařízení dodržovat od vstupu ČR do EU, neboť toto nařízení platí uvnitř jednotlivých států a při jízdě mezi členskými státy EU, za předpokladu, že při této jízdě, nebude jeto po uzemí nečlenského státu, jinak platí ustanovení dohody AETR .....
EHS 561, i AETR zajišťují řidičům právo na odpočinek a zajišťují, že bezpečnostní přestávky jsou výkonem - tudíž placeny, ... u českých řidičů, snažících se porušit kde co, i to co jejich kolegové pracně vystávkovali je největší snahou najít cesty jak uvedená nařízení porušovat, a tak mnohdy jezdí tzv, jen za diety, ale to je na dlouhé povídání.
Stejně jako fakt, že devadesát procent kamionů je na leasing, pojištěno, náklad je pojištěn a zaměstnavatelé se chovají tak, že buď řidič dojede, a pak zaplatí přepravce, nebo se cestou zabije a pak zaplatí pojišťovna.
Řidiči mají právo na přestávky, mají právo, na diety a mají právo na informace.
Dodržování EHS a AETR na území ČR spadá mimo jiné do působnosti celní správy a po vstupu do EU, kdy pracovníci celní správy přišli o práci, byly na tuto činnost speciálně vyškoleni, stejně tak jako na systém Premid. Dle osobních setkání vím, že se v dané problematice orientují lépe, než někteří od policie, ale já to uznávám s ohledem na rozsah působnosti.
Pohyb stavebního stroje se řídí vyhláškou ministerstva (tu jistě znáte), zde je stanoveno, který stroj, a v jakém rozsahu musí ovládat strojník s platným průkazem. Neustále tu zkoušíte vy mě, teď se zeptám já Vás, všichni víte, že na nakladače není vždy potřeba strojničák (stejné je to i u dozerů) kdo z Vás ví, JAKOU PODMÍKNU MUSÍM SPLNIT, ABYCH NEPOTŘEBOVAL STROJNIČÁK NA NAKLADAČ ? U rypadel je to trochu jinak.
Vyhláška nerozlišuje použití pro soukromou potřebu, tudíž, je jedno zda stroj řídite z plezíru, či ziskově.
A teď k tomu, co tu stále omíláte, pokud se dostanete k správnímu řízení podle zákona 361, jste ve smyslu vyhlášky (tu jistě znáte) nepostižitelní, ale pokud na silnici proběhne kontrola i podle vyhlášky případné správní řízení nevyhrajete.
Ano skutečně si myslím, že vás v kurzu něco naučí. Ano, skutečně si myslím, že pokud budou mít všichni profesáky je šance na snížení pracovních úrazů.
Ale je to v lidech, musíte mít zájem se něco naučit, hrát v lavici hry na počítači, nebo přijít ve čtyři ráno z hospody a pak v kurzu spát.... Stejně tak je to na školiteli, vy platíte, vy musíte požadovat informace a pokud je školící středisko jen o tom vybrat peníze tak varujte kolegy ať jdou jinam. Nikdo vás nenaučí cit v ruce, obsluha stroje je umění, a jsou i ješitové, kteří si myslí, že umí a umí prd !
Už tady plácáme dost dlouho, zatím jsem od Vás pane Mach neslyšel žádné pádné argumenty. Občas popřete sám sebe, zkuste mi pro vaše názory najít konkrétní oporu v zákonných normách.
Pokud nebude potřeba žádný profesák, možná většina z Vás přstane bagrovat, možná budou bagrovat brigádnící z východních zemí, za menší peníze. Stejně si ale trvám na svém, je lepší si krýt záda, když nemáte dost peněz na účtě.
Honza
13. prosinec 2009 19:24:06
Nevím že bych někde popřel sám sebe. Myslíte tím že jsem řekl že podle příspěvku ve foru se muže řídit jen blázen??? Ale tím nepopírám co jsem řekl dříve. Jen mi je divné proč panu Melšovi nechcete položit mé otázky. Protože oba víme že když je položíme deseti ruzným lidem tak že odpovědi budou ruzné a protichudné. Takže vy se samozřejmě budete řídít tou odpovědí která Vám bude vyhovovat že??? Jinak Váš výklad čísel zákonu a vyhlášek je obdivuhodný ale opravdu se mi nechce to vyhledávat na netu a zavalit Vás podobným množstvím čísel. To myslím nikam nevede a neřeší to danou věc. V otázce o tom co má právo policie kontrolovat se řídíte odpovědí pana Melši a nebo to máte též podložené nějakým zákonem či vyhláškou??? Já tvrdím že na toto policie právo nemá. Už jsem tu jednou dával krásný příklad a uvedu jej znovu. Když muj dvanáctiletý syn bude jezdil po louce s nákladákem myslíte že policie má právo něco udělat? Nemá a to jsem si zažil na vlastní kuži když nás udal náš soused. A to samé je to s bagrem.Na pozemní komunikaci muže policie požadovat prukaz k řízení vozidla a tot vše. Je to asi jako když po silnici pojedete s jeřábem. Postačuje bohatě řidičák ale jařábák mít nemusíte. Jak jsem říkal všiměte si toho jak kulantně pan Melša odpověděl. A pokud na silnici proběhne kontrola a policista nedostane strojničák který bude požadovat tak se stane co??? Já Vám to řeknu. Vubec nic. Leda že by mě vzteky zastřelil. A ještě k těm uazum. Opravdu si nemyslím že profesák z někoho udělá zodpovědného pracovníka. Kdo má rozum tak snad vidí co dělá a bude se chovat zodpovědně. Kdo je lempl a riskuje toho to neodnaučí ani v kurzu.
13. prosinec 2009 22:52:35
Bohužel v hodně věcech má pan Mach pravdu. Strojničák i profesák by měly cenu, kdybychom nebyli v českém Kocourkově, kde se všechno dělá ve stylu aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Takže se vše obchází, falšuje apod. No mezi náma není divu, ve společnosti, kdy už ani jeden profesionální právník není schopen zvládnout všechnu legislativu a přitom pro každého řadového občana platí, že neznalost zákona neomlouvá…
Získání profesáku jsem absolvoval asi před třemi lety a strojničáku letos v létě. Vůbec jsem nehledal cestu jak tato průkazy získat bez námahy, oslovil jsem jen pro mě nejbližší organizace zabývající se těmito školeními. Byl jsem připraven projít skutečnou výukou a zkouškami, ale oba kurzy byly fraška. Docházka se falšovala, většina lidí přišla jen na „zkoušky“, výuka se řádně zkracovala, žádná praxe neprobíhala, „zkoušky“ byly symbolické atd. Nedalo mi to prostě vůbec nic, jen ony dva průkazy. Takže kdyby mě daná problematika nezajímala a nesnažil bych se něco dozvědět sám, tak jsem po těch kurzech stejně nevzdělán a stejně nebezpečný svému okolí jako bez nich.
14. prosinec 2009 08:37:03
Pro Farmáře M. – frašku z toho často dělají samotní školitelé, to máte velmi smutnou pravdu. Doufám, že je dotyčné školicí středisko uvedeno alespoň v tomto seznamu:
http://www.gradua.cz/data/files/6...arizeni-obsluh-stavebnich-stroju.pdf
Pokud ne, není to průkaz vystavený na základě vyhlášky č. 77/1965 Sb.
A teď zpátky k diskuzi pana Karely s panem Machem. Obdivuji Vás pane Karelo, že jste se do toho takto vložil. Hluboký souhlas, snad jen – když si někdo dělá strojnický průkaz, například na nakladače, a má v té době ŘP sk. B a posléze si udělá ŘP třeba na traktor, může poté rovnou pracovat a jezdit s větším nakladačem, aniž by kvůli tomu musel znovu do kurzu. Ale to jen mimochodem, vidím, že hlavní spor se točí kolem toho, zda má policie právo kontrolovat SP. Někde ho policie kontroluje, někde ne, ale jisté je, že strojník při přejezdu po komunikaci strojnický průkaz mít nemusí. Proč? Protože vyhláška č. 77/1965 Sb. se vztahuje jen na zemní a stavební práce, pro jakoukoliv jinou činnost není SP potřeba. Ale v případě nehody a následného soudního procesu se bude zkoumat, zda bylo ze strany zaměstnavatele učiněno vše proto, aby k nehodě nedošlo. A když se ukáže, že posadil kluka z traktoru rovnou do bagru a řekl mu jeď, aniž by ho někdo se strojem seznámil a zaučil, tak to nebude úplně v pořádku. Takže bez SP ano, ale až po seznámení se s daným strojem.
S tím také souvisí má odpověď na Váš kvíz – pro práci s nakladačem obsluha nemusí mít strojnický průkaz v případě, že neprovádí zemní a stavební práce a zároveň není v návodě k obsluze uvedeno, že strojnický průkaz mít vždy. Takže například, když budu nakládat balíky slámy, hrnout hnůj, převážet krmivo,… Ještě je tady jedna varianta, kdy nemusím mít strojnický průkaz, a to když jsem v zácviku pod stálým dozorem.
Jen jsem nepochopil, že u rypadla je to jinak než u nakladače a dozeru, to mi prosím vysvětlete. Mám totiž za to, že je to stejné. Když budu mít na rypadle drapák na kulatinu a budu na pile vykládat dřevo z vagónů, nejsou to zemní ani stavební práce a SP tudíž nepotřebuji.
14. prosinec 2009 15:09:18
To je snadné najdete to ve vámi citované vyhlášce v § 1odst. 2 písmeno pod písmenem d), h), neníli to nařízeno pod písmenem q) (hádanka zní 35k)
zde je i uvedena ta sporná věta "v souvislosti s prováděním stavebních a zemních prací", to znamená, že při jízdě po pozemní komunikaci není třeba strojničák, jen pokud se jízda neuskutečňuje ve výše uvedené souvislosti. No já s bagrem většinou jezdil bagrovat, nebo z bagrování a to považuji za přímou souvislost, ale výklad nechám na každém z vás, po započetí práce je to bez diskuse.
Dilema nezní, zda můžu nebo nemůžu jezdit po silnici, či zda mě má právo někdo kontrolovat.
Dilema je, zda můžu na veřejném foru navádět ostatní k nedodržování vyhlášky, aniž bych je varoval, že mě to sice vyšlo, ale jim se to může šeredně nevyplatit.
Pan Mach mi na to odpověděl sám, že kdo by se řídil názory zde prezentovanými byl by blázen.
Takže pánové neřiďte se názory, ale platnými zákonnými normami !
14. prosinec 2009 15:14:16
Ještě jedna otázka zde visí, zda ti co jezdí bez dokladů a bez živnostenských listů, pod cenou, neberou práci a nesrážejí ceny ostatním.
To je totiž snadné jezdit pro "osobní potřebu" a nechat si za to zaplatit. Ale to už je úplně o něčem jiném.
Nikdo z vás mi zde neoponoval platnou zákonnou normou, jen tím "Nás nikdo nekontroloval - tudíž to není potřeba " to nepovažuji za argument.
Honza
14. prosinec 2009 15:37:04
Podvodnik podvodnikem zustane... Podvodnik aby dodrzoval zakon ? To uz by preci nebyl podvodnik. Nic si nevydelal.. To po nem preci nemuzete chtit...
14. prosinec 2009 15:59:24
Děkuji za objasnění Honzo. Ano, to je třetí případ, kdy obsluha nakladače nemusí mít průkaz strojníka (nakladače s výkonem motoru do 35 k). Tyto „pidinakladače“ se ale uplatňují většinou v zemědělství nebo zahradnictví, na stavbách se s nimi člověk prakticky nesetká. Nicméně už je mi tím pádem jasná i ta spojitost s dozery, u kterých je SP povinný až od výkonu 50 k. Ale týká se to jen kolových dozerů, u pásových dozerů je SP povinný vždy.
14. prosinec 2009 17:27:57
Pánové dovolím si také zareagovat na některé zde uvedené - hlavně ohledně toho, že na jiné než stavební práce strojnický průkaz být nemusí: na tom jsme se vloni šeredně spálili! Provozujeme nakladače v zemědělství a v naprosté většině pro vlastní potřebu a navíc ve značné části ještě v našich vlastních uzavřených areálech. Před pár lety jsem na tomto webu našel Průvodce problematikou strojních průkazů (či tak nějak) od p. Gally. Tam jsem vyčetl že pro práce s hnojem a slámou není tento průkaz nutný. Navíc spousta zaměstnanců nepracuje jako strojníci, ale používají nakladač jako pomocný prostředek jen pár hodin denně a po zbytek se např. starají o dobytek. Bohužel vloni se u nás stal smrtelný úraz právě takovému pracovníkovi - následovalo obrovské vyšetřování a prověřování a policie a bezpečáci šli samozřejmě po tom, jaktože neměl strojničák. Tonoucí se stébla chytá, volal jsem všude možně, nakonec i tomu p. Gallovi a ten mi nakonec řekl, že tak to vůbec nemyslel a jestli jsem to pochopil tak že mimo stavební práce mít průkaz nemusí tak je to chybný výklad a musí se článek nechat upravit atd. Dal jsem se tedy do dalšího pátrání a mimojiné se pídil po průkazech nutných pro práci s teleskop. manipulátory, které jsou dost specifickou skupinou a pracuje s nimi u nás několik desítek lidí. Volal jsem do různých škol strojníků, rúzným bezpečákům soukromým i na úřady, dodavatelům strojů atd. - výsledek katastrofální - co člověk, to názor, v podstatě jsem se dověděl, že čím víc průkazů si lidi udělají, tím líp, ale který je ten, správný průkaz, který nás příště zachrání od průseru a tučné pokuty (nedokážu říct, jak velkou část pokuty měl na svědomí právě ten chybějící strojníčák) nikdo nedokázal přesně říct. Nakonec mi okresní bezpečák řekl, že rozhodující je vždy to, co předepisuje výrobce v návodu k obsluze, tam to prý musí být. Tak jsem jich pár prozkoumal a totální fiasko - byly to např. doslovné překlady anglických manuálů, kde jsou přeloženy a ocitovány normy platné v Británii... Takže nakonec ´putovalo několik desítek zaměstnanců na strojnické kurzy za nemalé peníze ale stejně mám pocit, že až se příště nedejbože něco stane, tak to nebude žádná sichrovka. A už vůbec ne u těch teleskopů
14. prosinec 2009 20:29:13
Děkuji za Váš neradostný příspěvek pane Kudláčku. Pan Galla mi o tom říkal, potom jsme článek upravili tak, aby byl „na stranu bezpečnou“. Za sebe k tomu mohu jen zopakovat dvě věci, které jsem zmínil ve svém předchozím příspěvku:
1) Pokud návod k obsluze nařizuje obsluze strojnický průkaz, musí ho mít obsluha stroje i v zemědělství a kdekoliv jinde. Toto ale bývalo napsáno u starých slovenských nakladačů, dnes na to v návodech pravděpodobně už nenarazíte.
2) Nelze do stroje posadit někoho, kdo o něm nic neví. Nemusíte ho hned hnát do kurzu strojníků (i když tím nic nezkazíte a máte relativní klid), ale musí ho osoba odborně způsobilá (určí ji zaměstnavatel) poučit o obsluze stroje. Udělá se o tom zápis, ve kterém je uvedena osnova školení a popis, jak byly znalosti a dovednosti ověřeny. To by mělo platit i pro každé přídavné zařízení zvlášť (vidle na hnůj, lopata s přidržovačem nebo co všechno můžete používat).
Jsou to mé čerstvé poznatky z kurzu lektorů odborného výcviku obsluh stavebních strojů, kterého jsem ze zúčastnil, abych zjistil názory nejpovolanějších na tyto sporné věci. V každém případě v praxi to chodí přesně tak, jak popisujete – když se opravdu něco stane, chtějí všichni vidět možné i nemožné papíry a doklady, často i nad rámec zákonných povinností.