reklama
reklama

Volvo představilo nový nakladač L50E

Švédské Volvo letos slaví jubileum. Před padesáti lety totiž vyjel první nakladač H-10, tehdy ještě pod značkou Bolinder-Munktells. Možná i proto letos dochází k završení modernizace celé nakladačové řady.

Nový kolový nakladač Volvo L50E o hmotnosti 8,2 - 9,4 t a s objemem standardní lopaty 1,2 m3, který si odbyl premiéru koncem března 2004 na Baumě v Mnichově, je poháněn novým řadovým čtyřválcovým dieselem Volvo D4DLAE2 o výkonu 74,9 kW při 2200 ot/min. Tento nízkoemisní motor poskytuje dostatek krouticího momentu už při nízkých otáčkách, což zvyšuje produktivitu a snižuje spotřebu paliva. Hydraulicky poháněný větrák ovládá elektronika, která jej spustí pouze v případě potřeby chlazení.

L50E má hydrauliku typu load sensing, která zajišťuje potřebné množství hydraulického oleje tam, kde je zrovna nejvíce potřeba. Pokud je pracovní zařízení v klidu, celý výkon motoru snížený o ztráty v měniči kroutícího momentu se přenáší na pojezd. Bezúdržbové uložení zadní nápravy zkracuje čas strávený při denní údržbě. Na každém kole se nachází indikátor opotřebení třecích segmentů kotoučových brzd. Další inovací je palivový filtr s odlučovačem vody a oleje. Hladina vnitřního i vnějšího hluku byla u L50E snížena v porovnání s jeho předchůdcem až o 3 dB(A) (u vnitřního hluku).

Na přání může být nakladač vybaven tzv. komfortním ovládáním pojezdu neboli CDC (comfort drive control). Strojník potom může ovládat otáčení, jízdu vpřed, vzad a kick-down (podřazení na první rychlostní stupeň) pomocí ovladačů na levé loketní opěrce. Kdykoliv může řízení přepnout mezi volantem a CDC, což pomáhá omezit únavu ze stejných, opakujících se pohybů.

Navíc ke všem výše uvedeným vlastnostem sdílí nakladač L50E rysy celé řady E, jako například příjemnou kabinu Care Cab s vysoce účinným filtrem vzduchu, Volvem navržené nápravy s mokrými kotoučovými brzdami chlazenými cirkulujícím olejem, dobrý přístup pro servis a údržbu a elektronický monitorovací systém Contronic, jehož mozkem jsou dva počítače, do jejichž paměti se ukládají všechna provozní data, aby bylo možno analyzovat stav stroje a jeho historii od posledního servisu.

Nechybí ani velice užitečná kinematika nakládacího zařízení, která poskytuje vysokou vylamovací sílu konstantní po celé výšce zdvihu. Navíc ovšem zajišťuje vyrovnávání přídavného zařízení, což se hodí nejen při práci s lopatou, ale hlavně při použití paletizačních vidlí. Každý výrobce má svoje označení (např. LEAR kinematika u O&K), Volvo tuto kinematiku označuje jako TP (torque parallel).

Nakladač Volvo L50E je téměř zcela recyklovatelný, více než 95 % materiálu vzhledem k jeho hmotnosti se dá po zpracování znovu použít.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    Nakladačem jak tužkou po pravítku
    reklama