Švédský rypadlonakladač Huddig 1260 – výkonný luxusní všeuměl

V dnešním článku se na přání čtenářů budu věnovat švédskému Huddigu, kterému se přezdívá Rolls-Royce mezi rypadlonakladači. Tato přezdívka se neodvíjí pouze od ceny, která u popisovaného největšího typu s označením 1260 začíná na hodnotě 5,5 mil. korun, ale především jde o velikost a univerzálnost, prostředí obsluhy a v neposlední řadě i o starost výrobce o své stroje po dobu jejich životnosti.

Huddig 1260 působí zvenku drsným dojmem, obstarožní ostré hrany kapoty, pod níž burácí přeplňovaný šestiválec Cummins QSB 6.7, naladěný vzhledem ke svému objemu 6,7 l na poměrně nízký výkon 116 kW, podtrhují jeho obrovitost. Hydraulická čerpadla jsou přes rozvodovku namontována před motorem, hned za přední mřížkou kapoty. Naopak chladiče najdete za motorem, kde jsou lépe chráněny před znečištěním, a kde k nim proudí vzduch přes zadní mřížku.

Hydrostatický pojezd má vlastní okruh s vlastní nádrží, je zcela nezávislý na pracovní hydraulice. Na zajíce jede Huddig 1260 až 50 km/h vpřed a 35 km/h vzad. Tento údaj není jen hypotetický, protože Huddig 1260 je pomocí joysticků řiditelný i při sedačce otočené směrem dozadu. Hydraulický olej prochází čističem pro zvýšení intervalu jeho výměny. Spodní strana podvozku je kompletně zakrytovaná, zkoumaný vzorek obouval nakladačové pneu Trellborg s šípovým vzorem o rozměrech 600/65-34, ale lze přirozeně zvolit i jiné pneumatiky.

Řízení stroje je kloubové, nad kloubem je vodorovně umístěn hydraulický válec, který zabezpečuje příčné naklápění a aretaci přední části stroje vůči zadní.

Jestli zvenku vypadá Huddig téměř nepřátelsky, uvnitř vám nabídne přívětivou náruč. Po zavření dveří rachot motoru utichne a slyšíte jej jakoby zdálky. Na sedadle jsou umístěny netradiční elektrické multifunkční minijoysticky. Sedadlo, loketní opěrky i polohy oněch minijoysticků si můžete seřídit ve všech směrech, a tak není problém najít si tu správnou polohu a na malé joysticky si zvyknout. U každého z joysticků jsou rozmístěny různé spínače, řada z nich je zdvojená, abyste si mohli vybrat, jakou rukou právě chcete příslušnou funkci ovládat. Otočné sedadlo má elektrickou brzdu, můžete jej uzamknout v jakékoliv poloze během otáčení.

Vstup do kabiny je možný pouze z levé strany, pravou část obsadila boční přístrojová deska v čele s velkým barevným displejem elektronického ovládacího systému IQAN od firmy Parker. Zde naleznete všechny užitečné i méně důležité daje, vyvedené ve skvělé grafice. Také je možno řadu parametrů nastavit a uložit pro čtyři různé strojníky. Například rychlost nakladače a podkopu, průtoky a tlaky přídavných hydraulických okruhů i citlivost plynového pedálu. Ten je potřeba jen pro přejezdy, protože při aktivaci jakékoliv pracovní funkce jde motor automaticky do předem nastavených pracovních otáček, které můžeme v případě precizní práce stiskem tlačítka snížit na polovinu. A ani při přejezdech nemusíme na pedál šlapat celou dobu, poněvadž standardní výbavou je tempomat, který lze využít v obou směrech jízdy.

Aby neměl strojník v kabině nepořádek, může využít úložné schránky na nářadí, originálně umístěné na předních blatnících. Na pravém zadním blatníku je umístěn výparník automatické klimatizace. Nechybí ani nezávislé topení Webasto. Vzadu ve střeše se nalézá výklopné střešní okno pro náležitý výhled na volitelnou pracovní plošinu. Na oknech jsou osazeny rozměrné roletky, které zabraňují nadměrnému průniku světla a tepla do kabiny v letních měsících. K autorádiu je k dispozici dálkový ovladač, který se odkládá do držáku na pravém sloupku kabiny. Vytknout musím výhled na nakladač, lopata při položení na zem úplně zmizí za vysokou kapotou.

Středově umístěný podkop umožňuje mimoosé rýpání, vzájemný výkyv výložníku a násady probíhá v místě jejich spojení. S přihlédnutím ke skutečnosti, že není vybaven teleskopickou násadou, dosahuje podkop slušné hloubky 4900 mm. Centrální mazání Beka-Max zásobuje mazivem všechny čepy podkopu i nakladače. Pod podkopem je umístěno užitečné tažné oko. Zadní světla umístěná na paralelogramových závěsech lze snadno vyklopit vzhůru, aby nedošlo k jejich poškození.

Huddig 1260 standardně obsahuje na podkopu umístěný naklápěcí rotátor Rototilt, který je příjemně integrován jak do palubního, tak i dálkového (viz dále) ovládání. Přívod oleje do něj zajišťují dva hydraulické okruhy. Kromě nich je zde k dispozici volný vysokoprůtokový přídavný okruh s přepadem do nádrže pro hydraulicky hnané přídavné zařízení. A další rychlospojky dvou přídavných okruhů najdeme hned za kabinou, kde jsou lehce přístupné pro napojení ručního nářadí.

Systém je v základu přizpůsoben dálkovému ovládání, v případě zájmu o něj je nutno dokoupit už jen přenosný ovladač. Zároveň lze celý systém sledovat přes satelit, takže přesně víte, kde se váš stroj pohybuje, aniž byste museli utrácet za poplatky sledovací službě. Můžete sledovat i spotřebu a systém vás upozorní i v okamžiku, kdy ze stroje rychle zmizí větší množství nafty. Díky tomuto systému je schopen servis v případě poruchy provést diagnostiku závady na dálku a na místo přijet již vybaven potřebnými díly na opravu.

Za další milión je možno rypadlonakladač Huddig 1260 vybavit vysokozdvižnou plošinou Huddig Lift 2000, která zvedne 2 osoby s vybavením do výšky 20,1 m (!), a která zároveň obsahuje drapák na sloupy. V porovnání například s teleskopickým manipulátorem se vysunutá plošina dost kymácí, na což je nutno si zvyknout. Vysouvání je plynulé, ovládá se vestavěným pultem na plošině (výše zmíněné dálkové ovládání stroje nelze na plošinu z bezpečnostních důvodů použít). Při zdvihu je potřeba počítat s automatickým vyrovnáváním dna plošiny, které je integrované přímo v plošině a funguje v intervalech. Z plošiny lze nastartovat a zhasnout motor, v případě poruchy motoru se plošina ovládá elektricky. Plošinu lze samozřejmě ovládat i z kabiny, k tomu zde slouží velmi dobře umístěná přídavná palubní deska, po jejíž instalaci se interiér Huddigu velmi přiblíží kajutám kosmických lodí ze sci-fi seriálů, pokud ovšem někomu nepřipadala taková již předtím. Místo plošiny lze na teleskopické rameno osadit jeřábový hák a rázem můžeme Huddig 1260 používat jako jeřáb.

Stavění sloupů (mimochodem, vhodná cesta, jak nemalou investici do stroje rychle získat zpět) funguje tak, že na podkop umístíme speciální lžíci Grab John, do které sloup uchytíme, vztyčíme ho do svislé polohy a osadíme na místo. Poté sloup nahoře zajistíme drapákem umístěným zboku na plošině. V tento okamžik můžeme sloup podkopem pustit a řádně ho zahrabat a obsypat hlínou.

Další množností, jak si s Huddigem přijít na své, je postavit ho na koleje. Za tímto účelem může být Huddig vybaven nakolejovacím podvozkem, který sestává z přední dvojice koleček tvořící mezikus mezi rychloupínačem a nakládací lopatou a ze zadní čtveřice koleček umístěných na hydraulicky ovládaném rámu přichyceném na zvláštní úchytné body vzadu u podkopu. Stroj se dokáže nakolejit i mimo přejezdy, v podstatě v kterémkoliv přístupném místě tratě. Pro pozorovatele provozu na trati lze použít výklopné sedátko s bezpečnostním pásem v levé části kabiny.

Na Huddig je možno osadit další přídavná zařízení, která známe z traktorbagrů, pouze v menším provedení. Díky své velikosti (má hmotnost 12 850 kg) si Huddig 1260 účelně poradí i se speciálními přídavnými zařízeními, se kterými by měl běžný traktorbagr s o třetinu menší hmotností problém. Výměna jednotlivých zařízení mezi sebou je rychlá, protože podkop (resp. Rototilt) a nakladač jsou osazeny hydraulickými rychloupínači.

Stejně jako na všem ostatním, dali si konstruktéři záležet i na servisním přístupu. Kapota ze dvou částí a poctivé stupačky usnadňují přístup k místům pravidelných kontrol a údržby, měrka hladiny oleje v motoru je přístupná dokonce zvenku. Hydraulické zvednutí kabiny pomocí ručního čerpadla vám odkryje přístup k hydraulickým rozvaděčům.

Za přímé konkurenty stroje Huddig 1260 můžeme považovat podobně koncipované rypadlonakladače Lännen 8800E a Hydrema 928D, oba však mají nižší hmotnost - ve své velikosti nemá Huddig 1260 konkurenci. Hydrema 928D nemá možnost osazení pracovní plošinou, na druhou stranu nabízí unikátní hydraulický posuv podkopu. Huddig 1260 však může být díky své univerzálnosti také zajímavou alternativou ke známým unimogům.

Huddig 1260 je mimo jiné i ukázkou toho, kam až mohou rypadlonakladače dojít, když se nemusí výrobce zaobírat cenovou válkou, která momentálně zuří v segmentu klasických traktorbagrů. Stroje se vyrábějí až na konkrétní objednávku zákazníka, termín dodání je 7 měsíců. Standardní záruka je jeden rok, pokud však zákazník dodržuje pravidelné servisní prohlídky, je záruka na jeho žádost prodloužena o další rok. Takto lze záruku postupně prodlužovat až na 5 let. Když se zákazník chce po čase svého Huddiga zbavit, vykoupí ho od něj přímo výrobce, který stroj zkontroluje, případně provede potřebný servis, a teprve potom ho nabízí k dalšímu prodeji.

Komentáře

Diky – pane Hajek moc diky za clanek a moc zavidim... urcite jste mel super den...

poděkování – děkují moc pane Hájku za skvělou reportáž

HUDDIG – Krásná reportáž o velmi zajímavém , víceúčelovém stroji! Velůké díky

Také děkuji! – Moc díky za kladné ohlasy, které mě velmi těší. Já vám všem děkuji také, a to za skvělou komunikaci, díky které můžu psát o tom, co vás opravdu zajímá! Jen tak dál.

Huddig – Zajímavé,akorát mohla být přední lžíce klapačka.

Re: Huddig – Naprostý souhlas. Ptal jsem se na ni, existuje, je to jen otázka výbavy. Tento měl obyčejnou velkoobjemovku 2 m³.

.......moooc zajímavý článek – <br />
Zdravím, Vás pane Hájku,<br />
<br />
opravdu moc povedený a pěkný článek. Přiznám se, že jsem o tomto stroji slyšel jen vzdáleně, o to víc mě těší, že jsem měl možnost se s ním alespoň takto seznámit. Je to koncepčně velmi zajímavý stroj. Je možno připojit ještě nějaké infromace o použitém hydraulickém systému a hnacím ústrojí? Díky.

Re: .......moooc zajímavý článek – Také zdravím a děkuji happy. Hydrauliku a pohonný systém jsem zmínil jen „z rychlíku“, máte pravdu. Pracovní hydraulika Rexroth je typu load-sensing, pracují v ní dvě axiální pístová čerpadla s průtokem 60 a 100 l/min. Pohon je hydrostatický, čerpadlo je rovněž axiální pístové a společně s pracovními čerpadly je umístěno na rozvodné skříni před motorem, prostorové uspořádání připomíná UNC 060. Hydraulický okruh pojezdu je zcela oddělený od pracovní hydrauliky, takže stroj má dvě samostatné hydraulické nádrže, které tvoří součást předního rámu. Hydrostatická převodovka ZF má dva převody, na nízký převod jede stroj 10 km/h, na vysoký 42 km/h. To jsou papírové údaje, v praxi prý jede až 50 km/hod. Snad to tak bude dostačovat, hydraulické schéma jsem bohužel neviděl, čerpám jen z dostupných informací.

........hydraulika a pojezd – <br />
Dobrý den,<br />
<br />
díky moc za informace, pro přesnější obrázek to stačí. Ale stručně řečeno - je to &quot;mazec&quot;, celkově ta kloubová koncepece, hydraulické nádrže, 3 pístová čerpadla - mám tak trošku pocit, že to je kategorie sama pro sebe, kterou nemá smysl porovnávat s &quot;běžnými&quot; traktorbagry. Přiznámse, že jsem docela zvědavý na prodejní výsledky po roce nebo pár letech, až se ta značka tady více známou. Ještě jednou díky za opravdu zajímavý článek.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.