Recenze: Pásové rypadlo Komatsu PC800LC-8

Ekologii tentokrát nechme stranou. Téměr osmdesát tun těžké pásové rypadlo Komatsu PC800LC-8 bylo do zbraslavského lomu povoláno, aby předvedlo hrubou sílu.

PC800LC-8 nahradilo koncem loňského roku o třicet tun lehčí Caterpillar 349, který už dosluhoval. Ten chtělo vedení lomu nahradit strojem, který sníží provozní náklady, ale zároveň se vypořádá se zvýšenou produkci lomu. Kvůli druhému požadavku tak sáhli do vyšších váhových kategorií. První požadavek možná překvapivě vyřešilo ohlédnutí do minulosti. PC800LC-8 totiž není úplná novinka, ne trhu je už od roku 2008, kdy byly mírnější emisní normy.

„Po starším modelu jsme sáhli z důvodu, že má ještě starý druh motoru bez filtru pevných částic a bez AdBlue,“ vysvětlil při předávání rypadla vedoucí výroby lomu Libor Stejskal. Upozornil, že každý takový prvek je totiž potencionální zdroj poruch. Starší rypadlo je výhodnější i z provozního hlediska. „Nedochází k poklesu výkonu a není potřeba tolik odstávek,“ doplňuje. Před nákupem porovnávali podobné stroje jiných značek, a došli k závěru, že jsou podobně kvalitní. „Hledali jsme tím pádem něco navíc, což je u Komatsu právě motor. U této značky teď navíc cítím něco, jako větší tah na bránu. Chtějí jít zákazníkovi vstříc a je dobré u toho být,“ řekl Stejskal.

 

Doma v terénu

Za rypadlem musíme do jedné z etáží zbraslavského lomu, kde pásák nabírá a nakládá rozpojené kamenivo do připravených demprů. Podloží, tedy hromada kamení, není moc stabilní a pod nohama uhýbá. Strojník Rudolf Petrů ale s rypadlem manipuluje bez nejmenšího problému, terén neterén. PC800LC-8 je přesně pro takové práce určené. S ohledem na to je jak podvozek i velká část nástavby vyrobena z jednoho kusu oceli s minimem svařování. Namáhané části jsou zesíleny a robustní je také kryt motoru a hydraulického vedení. Díky skalní úpravě má tento stroj také zesílené rameno. Zesílené jsou i namáhané části lžíce Triga o objemu 5,2 m³.

Petrů do Komatsu přesedlal právě ze zmiňovaného Caterpillaru, takže srovnání sice má, ale je potřeba brát zřetel na třicetitunový váhový rozdíl. „Cat měl samozřejmě rychlejší hydrauliku, s čímž jsem ale počítal. Přesto mi chvilku trvalo, než jsem si na tuhle zvyknul a pořád si říkám, že by mi vyhovovala rychlejší, ale s tím asi nic nenadělám,“ přemítá strojník.

 

Pro větší sílu

Podle práce si strojník může vybrat ze dvou pracovních režimů, které určují otáčky motoru a celkový tlak v systému. Režim Economy šetří palivo a využívá se při lehčích pracích. „Já ale v podstatě používám pouze Power režim. Na motohodinu to žere asi 48 litrů,“ říká Petrů. I při Power režimu se ale stroj snaží šetřit palivo tím, že po chvíli nečinnosti přepíná do volnoběžných otáček.

Co se týče síly, ani Power režim není pro rypadlo strop. Strojník má na joysticku k dispozici tlačítko pro funkci Power Max, která na 8 sekund zvýší kopací sílu ještě o 10 %. „Ani tu ale nevyužívám. S Power režimem si vystačím,“ upozorňuje strojník. Stejně jako rypnou, umožňuje rypadlo zvýšit i zvedací sílu. Opět o 10 %, tentokrát díky funkci Heavy Lift.

Variabilní je i hydraulika ramena. Strojník má možnost vybrat si ze dvou módů. U Smooth (jemného) módu, když rypadlo přihrnuje materiál k sobě, se rameno přizvedává, takže stroj drží pevně na zemi. U Power režimu, kdy je potřeba kopnout do země, jde všechna síla do násady.

Variabilní hydraulika ramene

Variabilní hydraulika ramene

Velké rázy při pohybu výložníku, násady i lopaty, které vznikají pří práci s množstvím kamení, i otoč nástavby v koncové poloze tlumí protirázové dvojité ventily. Tyto nejen šetří komponenty stroje, ale také snižují vibrace v kabině.

Údržba

Rudolf Petrů ukazuje servisní přístupy, které jsou rozmístěny po celém rypadle. S nadsázkou se dá říct, že každý komponent má svoje „dvířka“. „U Caterpillaru se všechno vešlo pod jednu velkou odklápěcí kapotu, ale tohle mi taky vyhovuje,“ říká strojník. Většinu údržby podle něj stejně obstarávají servisáci.

Přístup tankování je z pravé strany – pouze otvor bez hadice. „Nemá to ani čerpadlo. Vzhledem k tomu, jak často tankujeme, to ale stejně jinak než z cisterny nemá smysl,“ upozorňuje strojník.

Zajímavý je vytahovací elektrický mazací lis YAMADA KPL-24 po pravé přední části stroje s vlastním zásobníkem maziva. „Ze začátku nás zlobilo centrální mazání, které jsme měli od jiného dodavatele. Všechno tedy bylo potřeba mazat ručně, na což byla tahle maznička super. Samonavíjecí hadice dosáhla ke všem mazacím bodům,“ pochvaluje si Petrů. 

Šestiválcový motor o výkonu 370 kW je přístupný z horní strany nástavby. Motor Komatsu chladí systém EGR a splňuje starší emisní normy StageIIIA. Elektronicky řízený větrák chladiče se zapíná automaticky, když je ho potřeba.

Kabina

Kabina je podle strojníka docela pohodlná, ale trochu zastaralá. V tomto případě podle něj Cat vyhrává jak v pohodlí, tak v designu. „Například jsem si musel úplně sundat opěrku hlavy, protože nešla nastavit podle mých představ. Také konzole s joystickama byly pohodlnější,“ míní. Úložného prostoru je v ale kabině dostatek a za sedadlo se vejde prakticky cokoli.

Co se týče ovládání, je ale podle něj vše akorát po ruce. Barevný displej je velký a dobře čitelný z různých úhlů. I tak se na něm ale dá nastavovat jas. Se strojníkem komunikuje ve dvanácti jazycích, čeština mezi nimi ale není. I tak se ho Petrů naučil ovládat rychle, i když ho zas tak často nevyužívá. „Sleduju na něm ale zadní kameru,“ ukazuje.

Spolu s velkými zpětnými zrcátky je z rypadla opravdu dobrý výhled. Na ten ostatně upozorňuje i výrobce ve spojitosti s odolným vrstveným čelním sklem. Právě s ním má ale strojník trochu problém. Ochranná mříž, která sklo z venku chrání, totiž není odklapovací a přední stěrač má směšně malý dosah, takže mytí čelního skla je docela oříšek.

Jak říká strojník Petrů, v některých ohledech jde poznat, že Komatsu PC800LC-8 není žádná novinka ani adept na přehlídková mola. Svoji práci v lomu ale zvládá s přehledem a síly mu stačí vždy.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.