Půjčovna koloběžek
reklama
Gumové pásy Doprava zdarma
reklama

Pásové rypadlo Hitachi Zaxis ZX350LC-6 sází na nižší průtok

Na horké novince od Hitachi ještě pořádně nezaschnul lak a už jsme ji mohli zkoušet v rámci její evropské demo tour, při které rypadlo ZX350LC-6 zavítalo i do České republiky.

Díky postupujícím emisním normám je vývoj nových typů doslova překotný. 35-tunové rypadlo Hitachi Zaxis ZX350-5 se na evropském trhu ještě ani pořádně neohřálo a už tu máme šestku, která pětce jakoby z oka vypadla. Jelikož zdání může klamat, vydali jsme se po stopách změn a jejich přínosech pro budoucí majitele.

Šestka je skutečně postavená na platformě pětky. Může si to dovolit, jelikož na pětce bylo zřetelně vidět, že konstruktéři mysleli dopředu na další emisní krok Tier 4 Final, který nyní musí splňovat šestá generace. Obě generace jsou tak vzhledově velice snadno zaměnitelné.

Existují však vnější prvky, dle kterých šesté pokolení bezpečně rozeznáte. Jedná se především o robustnější zábradlí okolo horní pochůzné platformy nástavby - jediný kus trubky na pravé straně nahradilo zábradlí složené ze tří částí, navíc opatřené středovými příčkami. Vlevo, kde dříve nic nebylo, se vzhledné zábradlí objevilo též. Dále si můžete povšimnout nového horního krytu motoru se šikmým mřížováním po obou stranách. A v neposlední řadě je to také mohutnější trojí vedení pásů mezi spodními rolnami podvozku.

Poctivému pozorovateli rovněž neunikne nový „čumák“ nástavby vpravo od výložníku. Roli přišroubované stupačky nyní tvoří schránka na nářadí, která uvolnila spodní prostor pro 70-litrovou nádrž na AdBlue.

A právě použití AdBlue je samozřejmě ta z nejvýznamnějších změn oproti předchůdci. Další podstatnou inovaci, která se týká hydraulického systému, zhodnotíme, až usedneme za joysticky. Nyní se vraťme zpět k motoru a jeho zplodinám.

 

Ekologičtější díky močovině

Hitachi ZX350LC-6 používá motor Isuzu řady FT4, který vyhovuje americké finální emisní normě EPA Tier 4, stejně jako evropské Stage IV. Konkrétně se jedná o přeplňovaný šestiválec 6HK1 objemu 7,8 l, který je jinak zcela shodný s předchozím, méně ekologickým typem. Rovněž poskytuje výkon 202 kW, rovněž žene zchlazené výfukové plyny zpět do motoru (EGR) a rovněž používá oxidační katalyzátor (DOC) namísto obávaného filtru pevných částic (DPF), jelikož pevné částice dokáže spálit ještě ve válcích díky upravenému tvaru pístů. Přebytek oxidů dusíku však nově musí redukovat vstřikováním močoviny v procesu, kterému se říká selektivní katalytická redukce.

S tímto systémem se setkává i celá řada řidičů u svých automobilů. Právě Josef Černý, spolumajitel firmy JCZ, která využila možnosti rypadlo vyzkoušet, má tento systém ve svém Mercedesu. „Mám osm tisíc ujetejch. Nesmrdí to, klobouk dolů, a je to ekologický. Místo rezervy vozím nádrž plnou močoviny,“ usmívá se Černý.

 

Skládačka podle potřeby

Hitachi Zaxis ZX350LC-6 umí být poměrně variabilní a zákazník si ho může poskládat tak, aby se hodilo pro konkrétní pracovní prostředí a typ práce.

Volitelná je jak šířka pásů, tak délka ramene i násady. Testovaný stroj měl 6,4 m dlouhý výložník a 3,2 m dlouhou násadu. Oba tyto komponenty se dělají i v kratších variantách, násada navíc může dosahovat délky až 4 m. „Do desetimetrového dosahu moc nechybí, což je velká výhoda. Z jednoho místa rypadlo obsluhuje tady ty malé náklaďáky i na větší vzdálenost,“ pochvaluje si koordinátor stavby Pavel Tkadlec.

Pásy s osmi rolnami mají šířku 60 cm. Kvůli ochraně hydromotorů zesílily jejich krycí plechy z původních 4,5 na 8 mm.

 

Tři čerpadla drží na uzdě elektroventily

Zatímco americká verze si musí vystačit se dvěma hydraulickými čerpadly, v hydraulickém srdci evropské verze nadále buší tři poctivé stavitelné pístové jednotky s průtoky oleje 2 x 288 l/min a 1 x 260 l/min. V rozletu jim však záměrně brání přidaný druhý elektroventil omezující průtok. Hydraulický systém si tak vystačí s menším množstvím oleje, což má za cíl snížit spotřebu pohonných hmot.

Tato optimalizace je označována jako TRIAS II a využívá opětovné recirkulace oleje z válců výložníku. Urychluje pohyby násady a výložníku, spouští rameno rychleji do výkopu, takže rypadlo za den přesune více materiálu.

Technologie TRIAS II a SCR

Technologie TRIAS II a SCR

                       

Zrychlení hydrauliky je vidět i v praxi. „Na to, jak je to veliký, tak je to rychlý. A sílu to má taky,“ pochvaluje si strojník firmy JCZ Petr Šmída. Spokojený naopak není s 2,3m³ lžící, kterou je stroj osazený. „Na to, jaký je ten bagr hovado, je příliš malá. Tady je potřeba lžíci alespoň tři kubíky,“ myslí si strojník.

Hladový pracant

Snížit spotřebu pomáhá funkce Auto-idle, která při nečinnosti motor přepne do nižších otáček.

Podle údajů výrobce je oproti minulému modelu spotřeba nižší o 7-15 % v závislosti na zvoleném pracovním režimu. Ovšem dojmy z praxe tomu příliš nenasvědčují. „Spotřeba je malinko větší, než jsme čekali. Asi 28 – 30 l/Mh,“ říká Tkadlec. Dodává však, že také samozřejmě záleží na konkrétním strojníkovi. „Rypadlo ale na druhou stranu udělá kus práce. Na velké kubíky je výborný. Rychlý a stabilní,“ dodává.

Podle pana Černého naopak spotřeba až takovou roli nehraje. „S dnešní cenou nafty to není až tak podstatné. Když byla za 30 korun za litr, to bylo jiný kafe,“ míní.

Pro dosáhnutí co nejnižší spotřeby si může strojník pomoci pracovním režimem ECO, kdy je využití paliva nejefektivnější. Režim H/P pro vysokou produktivitu oproti tomu poskytuje vyšší výkon a rychlejší odezvu hydrauliky. Režim Power vyrovnává sílu a rychlost stroje a při běžném provozu optimalizuje spotřebu.

Pro krátkodobé navýšení sily může strojník navíc využít tlačítko Power-boost, které zvedne výkon stroje například při zvedání těžkých předmětů.

 

Bezpečnost a pohodlí

Bezpečné a komfortní pracovní zázemí je v posledních letech důležitým tématem pro mnoho výrobců. Jinak tomu není ani u Hitachi. Zlepšil se například výhled z kabiny a mrtvé body se minimalizovaly.

K pohodlí přispívá vyhřívané sedadlo, které zvláště tady v chladné Vysočině strojníci ocení. Nastavovat jde výškově i podélně a volitelný je i sklon sedáku.

LCD displej nabízí 32 jazyků včetně češtiny. Pomocí otočného tlačítka si v něm strojník může prohlížet informace o provozu stroje, přepínat pracovní režimy i nastavovat chod přídavných zařízení. Přes displej se také dozví o případných poruchách, potřebě údržby a doplnění provozních kapalin.

Pití jde odložit do držáku s funkcí vyhřívání a chlazení, stejně tak je k dispozici klimatizovaný box. „Pořádný kastlík mi tady ale schází,“ podotýká Šmíd.

Co se řízení týče, veškeré ovládání pracovní části rypadla má pěkně po ruce. Přídavná zařízení ovládá tlačítky na pravém joysticku, pro proporcionální ovládání otáček má volitelné posuvné tlačítko.

 

Jednoduchý přístup

Dvě samostatné kapoty na každé straně rypadla se otevírají do stran, kapota motoru jde doširoka otevřít z horní plošiny směrem nahoru.

Všechny mazací přístupy jsou svedeny do jednoho místa, což zrychluje každodenní údržbu. Ze stejného důvodu jsou na jedné straně také všechny filtry, které jsou navíc dobře dosažitelné ze země. Životnost baterie může prodloužit odpojovač, který se nachází ve dvířkách za kabinou.

 

Nová šestá generace rypadel Hitachi Zaxis maximálně těží z vlastností a připravenosti předchozí pětkové generace. Boj s emisními normami se pokusila zvrátit ve svůj prospěch úspornější, a přesto rychlou a silnou hydraulikou. Ukáže čas, zda se toto řešení osvědčí tváří v tvář delšímu používání a vůči nikdy nespící konkurenci. V každém případě ale zůstává typickým Hitachi, které se na stavbě bude otáčet tak, že to auta ani nestihnou odvážet.

Komentáře

Tři čerpadla, nikoliv dvě

Dnes mě kontaktoval obchodní ředitel firmy Austro Baumaschinen Dan Stoklas, že byl jedním ze svých zákazníků upozorněn na nesoulad počtu hydraulických čerpadel u ZX350LC-6. V obchodní nabídce měl 3 čerpadla, kdežto na bagry.cz byla zmínka pouze o dvou.

Chyba vznikla na straně bagry.cz. Dvě čerpadla se do článku dostala tak, že jsem bezmyšlenkovitě použil informace z amerického prospektu. Jenže Amerika je Amerika a na evropských strojích jsou skutečně čerpadla tři. Tímto se všem čtenářům omlouvám a Danu Stoklasovi děkuji za upozornění.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    reklama