reklama
reklama

Kobelco SK75SR-3: Horlivý Japonec srká naftu po kapkách

Jako dělaný do stísněných prostor, kam už minirypadlo nestačí, je pásový 7,5 tunový midibagr Kobelco SK75SR-3. I přes nízkou spotřebu dokáže uspokojit strojníka svižnými pohyby, díky radličce si navíc poradí s menšími nerovnostmi.

Na znamení příslušnosti k japonské značce nese modrozelenou barvu. Tou se ostatně vyznačují všechna Kobelca poté, co se na konci roku 2012 společnost po desetileté spolupráci rozloučila s CNH a opět nabízí své stroje také v Evropě.

Rypadlo pohání motor ISUZU AP-4LE2X o výkonu 42 kW, který splňuje emisní limity Stage III B / Tier 4 díky technologiím CEGR a oxidačnímu katalyzátoru.

O chlazení motoru se stará systém iNDr, který používá výhradně Kobelco. Tento systém využívá proudění vzduchu uvnitř stroje skrz speciální kanály, které vzduch vedou z jedné strany nástavby na druhou kolem chladiče a zároveň ho ochlazují. Chladič se tak zbytečně nezanáší nečistotami zvenčí a proudící vzduch navíc tlumí zvuky z motoru. Díky tomuto systému je rypadlo velice tiché. Výrobce uvádí hlučnost o síle 95 dB, což odpovídá síle hlasitého křiku. Subjektivně se ale zdá být rypadlo ještě tišší.

Další výhodou tohoto systému je kompaktnost, která se podepsala i na samotném rypadle. Záď přes pásy přečnívá o pouhých 140 mm, čímž těsně překonává Komatsu PC80MR-3. Rádius otáčení zádi je 1290 mm, tedy o 360 mm menší než u o tunu těžšího stroje Takeuchi TB290 a o 170 mm u o půl tuny těžší Kuboty KX080-4. Kobelco je navíc na místo skromné nejen zezadu. Na otočení nástavby mu stačí 3,5 m. To je dáno i jeho obratností. Lžíci, v tomto případě 77 cm širokou podkopovku značky Empec, totiž dokáže zvednout až nad kapotu.

Řízení

Ovládání pracovní části je příjemné a přátelské. I na mé lehce rozklepané pohyby joystickem odpovídá plynulou odezvou výložníku a násady. Dokáže být i překvapivě rychlé. „To mám na něm rád. Než se větší bagr s dvojnásobnou lžící otočí, já stihnu nabrat a naložit dvě,“ říká strojník Radek Bittner z firmy 1. Jizerskohorská stavební společnost, u které jsme rypadlo testovali. Při práci si vybírá ze tří režimů. ECO-mode klade důraz na nízkou spotřebu paliva a využívá se při nenáročných činnostech. Jeho opakem je H-mode pro práci v těžším terénu. Pro běžné práce je určený střední S mode. Mezi těmito možnostmi volí strojník na displeji. „Nejčastěji využívám S mode, ale ani jinak jsem nepřekročil spotřebu 4 litry,“ chválí Bittner.

Spokojený je také s 2300 mm širokou radličkou s pracovním rozsahem 360 mm nahoru a 250 mm dolů. „Kromě běžného srovnávání jsem s ní už i dohrnoval. Samozřejmě ne nějakou závratnou hromadu, ale na ornice je dobrá,“ pokyvuje strojník.

Kobelco SK75SR-3 nabízí dva přídavné okruhy. Jejich ovládání ale dvakrát intuitivní není. Při výměně nářadí musí strojník z kabiny ven, aby ventil pod pravou kapotou otočil do polohy odpovídající vybranému okruhu pro přídavné zařízení. Jedna z poloh přitom odpovídá okruhu pro hydraulické kladivo, druhá okruhu pro nůžky a svahovací lopatu. Tím ale nastavení nekončí. Další otáčecí přepínač čeká na strojníka v kabině. Tam v souladu s ventilem přepne na jedno ze tří zařízení z trojice kladivo, nůžky, lopata, se kterým se chystá pracovat. Otočením tohoto tlačítka zvolí objem průtoku oleje v přídavném okruhu na 66 l/min pro kladivo a 132 l/min pro nůžky. Tyto předvolené hodnoty se dají po desítkách litrů zvyšovat nebo snižovat v nastavení přes displej. Po přepnutí kolébkového tlačítka na levém joysticku může spínači na joysticích ovládat také oba okruhy současně. Je důležité, aby si strojník před prací zkontroloval, jestli má opravdu nastavený správný režim pro používaný nástroj. Především u používání hydraulického kladiva na jiný režim může dojít jak k poškození hydraulických součástek, tak k poškození samotného kaldiiva.

Údržba

„Servisáci k nám chodí vyloženě rádi,“ svěřuje se strojník. Při prohlídce servisních přístupů je nám jasné proč. Rypadlo stačí zezadu obejít, abychom se dostali ke všemu potřebnému. Není potřeba se nikam ohýbat, natahovat, nebo si vylamovat ruku při dosahování za roh.

Pod krytem na levé straně se nachází přístup k chladiči. Jeho zašpinění brání jemné síto, které jde jednoduše vyndat, vyklepat nebo vyfoukat kompresorem bez použití nářadí. Ve spodní části komory jsou dvě 12 V baterie, které před navlhnutím chrání gumový kobereček.

Kapota za kabinou se na rozdíl od všech ostatních otevírá nahoru. Nabízí přístup k vzduchovému filtru a dolévání kapaliny do klimatizace. Pravá zadní kapota ukrývá hydraulické čerpadlo a olejový filtr, pravá pření kapota trojcestný ventil na přepínání přídavných okruhů. Po pravé straně je také nenápadně umístěna smotaná hadice, kterou strojník pomocí čerpadla tankuje naftu. Obvykle má Kobelco SK75SR-3 přístup do nádrže i shora, pan Bittner má ale víčko od nádrže zaslepené pomocí komínové trubky navařené k těsnícímu límci, aby se zloději k naftě nedostali.

V malém, ale hlubokém zakrytém otvoru vedle výložníku je prostor na tyč k rychloupínači a na kožený pytlík s nářadím, který k rypadlu patří.

Kabina

V kabině strojníka uvítá pohodlné odpružené sedadlo, které jde zvyšovat, snižovat a posouvat dozadu i dopředu samostatně i společně s ovládacími konzolemi. Nastavuje se také sklon opěradla. Výhled ve spodní třetině rozděluje tenký nenápadný rám horní části okna. To jde vysunout dozadu za hlavu strojníka, kde zůstane zajištěné. Spodní část okna je možné vyjmout a připnout k levému oknu. Nad horním rámem vyčnívá ochranný průhledný, ale lehce zatmavený kšilt. Chrání nejen proti oslňování, ale také při dešti, aby voda nestékala na přední sklo.

Střešní průhled pro práci ve výšce zakrývá sklo a mřížka. Odříznout od slunečních paprsků se dá pomocí zatahovací rolety v horním čalounění.

Podlahu zakrývá gumový koberec. Kvůli snadnému vyndávání při úklidu je rozdělený na dvě části. Helmu a několik dalších drobností si může strojník odložit do kastlíku za sedadlem, menší úložný prostor má také po pravé ruce. Na sloupku s displejem je držák pro odkládání pití, po pravé straně sloupku počítadlo motohodin.

Informace na displeji se zobrazují velkými dobře čitelnými číslicemi, písmeny a symboly. Kromě informací o stavu paliva, teplotě nebo používaném stavu hlásí také informace o poruchách a upozorňuje na potřebu výměny oleje.

Vedle a částečně i pod pravou opěrkou je ukryté ovládání rádia. Na pultu u okna ovládá strojník klimatizaci s výdechy pod sedadlem, za sedadlem, u předního skla a pod displejem. Kolébková tlačítka ovládají světla na nástavbě a po stranách výložníku, které ve tmě dostatečně osvěcují pracovní plochu. Otáčivým kolečkem si strojník volí přídavná zařízení.

Pákou vedle pravého joysticku se ovládá radlice. Horní a levé tlačítko na pravém joysticku ovládají hydraulické nůžky a kladivo, pravé tlačítko je záložní. Na levém joysticku ovládá horní tlačítko proporcionální ovládání obou okruhů, spodním tlačítkem se troubí.

Jestliže je rypadlo tiché, o kabině to platí dvojnásob. Neslyším tak ani, že jsem v hromadě písku přejela lžící po kusu betonu, i když zvenku může tento zvuk trhat uši.

Závěr

Díky své kompaktnosti a skladnosti je Kobelco SK75SR-3 ideálním společníkem do úzkých výkopů nebo stísněných uliček. Skromné je toto rypadlo nejen na prostory, ale i na spotřebu. Prostor pro zlepšení by se našel u způsobu výměny pracovního nářadí pro různé okruhy, který by mohl být jednodušší. Tento malý nedostatek ale vynahrazuje Kobelco svou svižností, díky které i přes malé rozměry zastane hodně práce.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    reklama