JLG 3614RS: Recenze
JLG. John Landis Grove. Iniciály jména zakladatele americké firmy, které se podobně jako u JCB vtělily do jejího názvu. Největší výrobce teleskopických manipulátorů na světě přichází s novou řadou RS pro půjčovny, která je tak levná, že si ji pořizuje i Armáda České republiky. Proklepnul jsem čtrnáctimetrový JLG 3614RS.
JLG 3614RS = Caterpillar 414C GC
V Belgii vyrobený teleskopický manipulátor JLG 3614RS s nosností 3,6 t a maximální výškou zdvihu 14 m už na první pohled vypadá retro. Z poloviny plechové dveře, které v otevřené poloze zadržuje textilní páska, a neobložený interiér kabiny s čirými skly mi na tváři navozují nostalgický úsměv.
Těch pár plastů, co tam je, má ale vytříbený průmyslový design a kvalitní dílenské zpracování. Jakpak by ne, když zcela stejný stroj existuje pod označením Caterpillar 414C GC. JLG je totiž dvorním dodavatelem Caterpillaru, stejně jako zemědělské firmy Deutz-Fahr.
Koženkové sedadlo je pohodlné, lze ho posunout řádně vzad, takže před sebou mám místa na rozdávání. U volantu lze nastavit jeho sklon, výšku už ne, ale stačí to. Jinak si už nenastavíte nic, joystick má své pevné místo stejně jako loketní opěrka u něj. Je ale příjemně rozměrná, vyrobená z měkčené gumy, takže i když to není úplně ideál, pracovat se s tím dá překvapivě pohodlně.
Co padlo na oltář nízké ceny?
A to si vezměte, že sedíme v mašině o necelých 300 tisíc korun levnější než je „normální“ stroj JLG 4014PS. Tři sta tisíc! Za to můžete mít Škodu Fabia v plné výbavě nebo oktávku v základu. Ale co všechno kvůli tomu musíme oželet?
Zatím to vypadá, že toho zas tak moc není. Dokonce máme i klimatizaci. No, klimatizaci… Podle aerodynamicky tvarovaného oplechování nahoře za kabinou jsem tušil, že tam je, ale v interiéru jsem ji hledal marně. „Tady to zelené tlačítko,“ ukazuje nesměle Vojtěch Nyeste, produktový manažer značky, na nenápadný zeleně podsvícený čudlík vedle archaického táhla pro změnu teploty.
Klimatizaci máme však jen proto, že je naše JLG 3614RS v nejvyšší specifikaci, kterou mu výrobce povolil. Kromě klimatizace má třeba i autorádio, mřížování kabiny a dokonce i hydraulický rychloupínač, který při náběhu modelu 3614RS do výroby původně ani k dispozici nebyl.
Palubní přístroje zastupuje malý monochromatický displej s oranžovým podsvícením. Malý, ale šikovný. Ukazuje nám nejen počet motohodin, napětí akumulátoru a teplotu motoru, ale třeba i zařazenou rychlost. Nad ním je analogový ukazatel stavu paliva a kolem dokola kontrolky.
Proč sundávat ruku z joysticku?
Pod volantem chybí páka pro změnu rychlostních stupňů, všechno je integrované v joysticku. Ten už v žádném případě retro není. Je nejen pohledný a pohodlný, ale také nadprůměrně inteligentní. Pohledová část je rozdělená třemi pruhy – v horním jsou dvě tlačítka, ve středním dvě kolečka a ve spodním opět dvě tlačítka.
Hned na úvod si můžeme prostřednictvím joysticku zadat čtyřmístný bezpečnostní kód (pokud ho máme nastavený). Levým kolečkem se volí číslice, horním levým tlačítkem potvrzuje.
No a pak záleží, jak jste si manipulátor objednali. Jestli s nakladačovým ovládáním, potom joystickem ovládáte zdvih výložníku a vyklápění lopaty/vidlí jako u nakladače a výsuv teleskopického výložníku provádíte levým kolečkem. Pokud však máte ovládání manipulátorové, pak levým kolečkem ovládáte vyklápění lopaty/vidlí a výsuv řídíte pohybem joysticku vpřed a vzad. My máme ovládání nakladačové.
V tuto chvíli narážíme na první zásadní omezení, kterým je úspornější zubové čerpadlo Casappa s průtokem 100 l/min, kvůli němuž hydraulický systém bojuje se souběhem více funkcí. Ale přišlápnete-li si plynový pedál, hydraulika se zrychlí a čtyři funkce současně (jízda, zvedání a vysouvání výložníku společně s vyklápěním lopaty) pak nejsou až takový problém.
Nejzajímavější pro mě bylo ovládání stabilizátorů – také joystickem. Stabilizátory reagují na pohyby joysticku, pokud zmáčknete a držíte levé horní tlačítko. Když přitom joystick posouváte vpřed a vzad, sklápějí se a vyklápějí levý a pravý stabilizátor současně. Když chci hýbat s každým stabilizátorem zvlášť, potom opět přidržím tlačítko, ale joystickem tentokrát pohnu doleva nebo doprava podle toho, jaký stabilizátor chci ovládat. A pak, v krajní poloze, opět táhnu joystickem dopředu nebo dozadu, na což reaguje stabilizátor na příslušné straně. Je tam malá prodleva, než stabilizátor zjistí, že se má pohnout, ale i tak je to zajímavé. U JLG 3614RS prostě nemusíte sundat ruku z joysticku. Snad jen, když se potřebujete příčně naklonit, pro což je samostatný kolébkový ovladač před joystickem vedle sedadla.
Přistřižená křídla
Druhým důležitým omezením manipulátoru JLG 3614RS je jeho třístupňová převodovka Powershift, která mu umožňuje maximální rychlost jen 25 km/h. Řazení je však příjemné – mačkáte dva knoflíky na joysticku ve spodní řadě. Automatické řazení by tady nemělo smysl, rozjedete se v pohodě i na trojku, takže je jen na vás, jaký rychlostní rozsah si zvolíte. Směr jízdy vpřed / vzad / neutrál volíte přepínačem na odvrácené straně joysticku.
3614RS pokračuje v tradici výborných poloměrů zatáčení manipulátorů JLG. Máte k dispozici tři módy řízení - přední kola, všechna kola a krabí chod. Na rozdíl od modelů PS si však musíte před provedením změny režimu srovnat volantem kola do přímého směru.
Servisní přístup je vynikající, po zdvižení rozměrné plastové kapoty můžete motor, filtry a další komponenty doslova obejmout. Motor Deutz TCD 3.6 L4 vyhovuje normě Stage IIIB / Tier 4i a vystačí si bez dodatečných úprav výfukových plynů.
Půjčovny si mnou ruce
Potřeby půjčoven se odvíjejí od toho, co najdete v jejich letácích. To jest ty nejzákladnější technické parametry, jako jsou dosahy a nosnost. Půjčovnám až tak nejde o spotřebu, protože naftu si hradí zákazník. Ani příliš neřeší rychlost stroje, protože ji v letáku neuvádějí.
Zájem mají naopak na tom, aby když se něco rozbije, to šlo jednoduše a levně spravit. Proto jsou všechna skla čirá a plochá (nebo nejlépe plechová :)), proto je hydraulické čerpadlo zubové, proto má stroj jednodušší převodovku. Taky potřebují, aby se stroj dal snadno vyčistit. A v neposlední řadě, aby pořizovací cena stroje byla co nejnižší.
JLG 3614RS vše splňuje beze zbytku. Navíc se s ním při mírně stlačeném plynu pracuje opravdu dobře. Škoda jen té snížené pojezdové rychlosti. Ale chápu, že kdyby jezdil rychleji, už by příliš lezl do zelí svému luxusnějšímu sourozenci JLG 4014PS.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře