reklama
Jeden všeuměl už ne!
reklama

Caterpillar 730C2: Recenze

Kloubové dempry Caterpillar 730C2 vyměnily odkryté kotoučové brzdy za lamelové v nápravách a hned ve třech exemplářích na nás čekaly u firmy Vladimír Dostál na stavbě dálnice z Přerova do Lipníku nad Bečvou. S Dannym Kolískem jsme každý skočili do jednoho z nich a pendlovali mezi bagrem a buldozerem.

Parametry Caterpillar 730C2_sl

Caterpillar 730C2 s korbou o objemu 17 m³ a nosností 28 tun má provozní hmotnost 23 720 kg. Syn majitele firmy Vladimíra Dostála Vojtěch objasňuje, že je to „taková rozumná velikost“, která si v případě potřeby přejede i po silnici. „Budeme na tom mít i značky pro krátké přejezdy,“ upřesňuje.

Dalším důvodem je i to, že stejnou velikost dempru už vlastní (na stavbě se společně s novými kousky proháněl i 15 let starý Caterpillar 730) a můžou tak bez problému jezdit ve stejných vyjetých kolejích. U jiného rozchodu náprav by hrozilo, že se budou demprům vyvracet korby.

Nové brzdy nejsou vidět

Jak už bylo zmíněno v úvodním odstavci, největší změnou dvojkového céčka oproti prvnímu céčku jsou provozní brzdy. Vůbec poprvé se na tomto modelu objevují mokré lamelové brzdy schované v nápravě, díky čemuž jsou chráněné před působením nečistot.

Vojtěch Dostál k tomu podotýká: „Mají brzdy v nápravách jako nakladače, takže se nebrodí v blátě. Ale zase když se opotřebí, musí se rozdělat náprava.“ I Pavel Pešl, nejzkušenější strojník ze všech tří demprů, na nové brzdy pěje chválu: „Brzdy jsou v ‚diferáku v bakuli‛. Už žádné desky a kotouče, do kterých se dostává bordel.“

Pod kapotou to má srovnané

Ještě než se vydáme do terénu, přejedeme na kraj cesty a podíváme se pod kapotu. Ta se se vyklápí elektricky tlačítkem na palubní desce. Pavel Pešl mi to názorně ukázal dokonce za jízdy, což bylo velmi efektní.

Po kapotou šumí šestiválcový Cat C13 ACERT s objemem 12,5 l a výkonem 276 kW. Na emise útočí filtrem pevných částic DPF a vstřikováním močoviny SCR. Jak strojník Pavel Pešl, tak jeho šéf Vojtěch Dostál příchod močoviny ani filtru pevných částic nevítají. Nicméně ve skutečnosti je vše funkční a zcela bezproblémové. Přístup k hrdlu na dolévání močoviny je skrz samostatná zamykatelná dvířka v kapotě, ale Pavel Pešl si stejně raději čudlíkem z kabiny odklopí celou kapotu. Je to snadnější.

„Pokročilá strategie elektronického ovládání produktivity“

Okamžik přechodu na jiný stupeň je u šestistupňové automatické převodovky Cat CX31 proměnný a závisí na podmínkách provozu. Převodovka navíc disponuje zámkem hydrodynamického měniče, který nyní poskytuje spolehlivější přímý náhon, aniž by se stále přepínal zpět do hydrodynamického pohonu. Díky tomu dempr lépe udržuje pojezdovou rychlost a stoupavost. Dannymu Kolískovi se převodovka líbí, řazení se mu zdá o hodně plynulejší než na starých demprech.

Američané milují zkratky a nevyhnula se jim ani naše převodovka. Obsahuje tajuplné systémy ECPC a APECS. Zkratka ECPC zastupuje termín Electronic Clutch Pressure Control, tedy Elektronické ovládání tlaku spojky, zatímco APECS je zkratka pro Advanced Productivity Electronic Control Strategy. To mi připadá do češtiny nepřeložitelné, tak alespoň vězte, že oba systémy jsou tu proto, aby zabezpečily hladkou změnu převodových stupňů, lepší akceleraci a vyšší produktivitu.

Když korba neválčí s hlínou

Oproti starým Caterpillarům 730 disponuje C2 vhodněji tvarovanou korbou. Má vnitřní vyhřívání, hlína se z ní lépe vysypává a při jízdě zůstává uvnitř. Vojtěch Dostál ale poznamenává: „Se zvednutou korbou jde zařadit jen první kvalt. Přitom starší se zvednutou korbou řadit může.“ Strojník Pavel Pešl upřesňuje: „Musíš počkat, až korba spadne na rám, zhasne kontrolka, a teprve potom to začne řadit vyšší stupně.“

Větší dempr Caterpillar 735C, který měli půjčený na zkoušku, má oproti sedmsettřicítce dvě výhody: „735C má rychlou zpátečku – když skočila dvojka, to byla paráda. A měla rychlejší sklápění. Tady je to jak u té staré mašiny,“ říká Pavel Pešl. Ovšem velkým plusem je centrální mazání, které maže všechno. „Strojník nemusí mazat nic,“ podotýká Pešl.

Koberec se vyklepe

Po vstupu do prostorné dvoumístné kabiny dempru mě Pavel Pešl vítá naoko naštvaně slovy: „Napiš tam, žes mi pošlapal kobereček.“ V kabině má tak čisto, že by jeden neřekl, že dempr už dva měsíce pracuje na špinavých a prašných stavbách.

S přátelským ujištěním, že se kobereček vyklepe, vyrážíme do terénu. „Co je nové, to je dobré,“ shrnuje Pavel Pešl své pocity ze stroje. Interiér mu připadá stejný jak u jejich starého dempru, takže by přivítal více odkládacích prostor. Nová je prý jen obrazovka počítače. Z jeho funkcí zmiňuje zobrazení spotřeby a také sledování, kolik se toho odvezlo: „Počítá to fůry, nemusíš dělat čárky.“

Mašina v kolejích

Po vjezdu do mohutně vyjetých kolejí Pavel Pešl vysvětluje: „Tady už nepoužíváš uzávěrky, všechno je automatické.“ Má na mysli systém Automatic Traction Control (ATC). Automatická kontrola trakce spíná nápravové a mezinápravové uzávěrky diferenciálu za chodu a zcela samočinně na základě informací od senzorů rychlosti jednotlivých kol, takže strojník nemusí myslet na to, jakou uzávěrku má aktivovat. Jízda dempru je tak hladká a plynulá.

„Zatím jsem ale nebyl v tak náročném terénu, kde bych mohl zapadnout, takže to nemám 100% vyzkoušené,“ upozorňuje Pavel Pešl. Nicméně když tvrdí, že je dempr ve vyjetých kolejích silnější, něco mi říká, že ATC už vyzkoušel. Páku retardéru vpravo pod volantem nevyužijeme, protože jezdíme po rovině. Ve vyjetých kolejích se nám však hodí něco jiného. A sice žluté tlačítko na páce automatické převodovky. Jeho stiskem uzamkneme aktuálně zařazený rychlostní stupeň, v našem případě jedničku, aby nám tam pořád neskákala dvojka. Jakmile jsme z nejhoršího venku, opět tlačítko stiskneme a dempr si zase řadí, jak uzná za vhodné.

„Kluci, co jezdí s volvama, říkají, že oproti nim Caterpillar skáče. Že Volvo je pohodlnější,“ porovnává Pavel Pešl pocity z jízdy. Jenže na to si spočítal spotřebu, porovnal ji s menším Volvem A25E z roku 2008 a zjistil, že o třídu větší Caterpillar jezdí za míň. Volvo spotřebovává 20 l/Mh, zatímco Caterpillar 730C2 jen 18,5 l/Mh + močovinu. Ta vydrží na tři tankování, tj. tři dny, podle terénu. A to se mnohdy u nových strojů spotřeba časem usadí ještě níž.

Závěr

Caterpillar 730C2 jede ve vyjetých kolejích. A to jak v rámci naší dálniční stavby, tak i obrazně. Buduje na stávající osvědčené platformě, kterou opět o něco vylepšil.

Komentáře

730C2 v akci

Totožné dempry na stejné stavbě nasazené společností Spro
https://www.youtube.com/watch?v=P4uQUAmvhD4

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    reklama