NEDO podzimní akce Primus
reklama
Renomag
reklama

Caterpillar 320 vs. 320 GC: Recenze

Dvacetitunový Caterpillar 320 reprezentuje novou generaci pásových rypadel, která se obalila do moderních technologií. Co vše je nové, a zda se vyplatí uvažovat také o nově představené levnější variantě GC, se dozvíte v dnešní recenzi.

Výrobce Caterpillar Inc.
Model 320 07A Stroj Rypadlo pásové
Výr. č. CAT00320AHEX01138 Výroba Japonsko
Hmotnost 22 100 kg Rok výr. 2018 Mth 32
Motor CAT C4.4 Výroba Perkins Engines Co. Ltd.
Objem 4,4 l Výkon 121,2 kW RPM 1800
ECS DDI (přímé vstřikování nafty), TAA (turbo), ECM (řídicí jednotka), DOC (oxidační katalyzátor pro redukci uhlovodíků a oxidu uhelnatého), CTOX (filtr pevných částic), EGR (recirkulace výfukových plynů), SCR (selektivní katalytická redukce oxidu dusnatého), AMOX (oxidační katalyzátor pro redukci čpavku), EPR
PZ Hyd. RU Caterpillar CW-40, lžíce Caterpillar  (š. 900 mm)
Místo zkoušení Hrušovany u Brna, Jihomoravský kraj

 

Výrobce Caterpillar Inc.
Model 320GC 07A Stroj Rypadlo pásové
Výr. č. CAT320GCVKTN00169 Výroba Japonsko
Hmotnost 21 200 kg Rok výr. 2018 Mth 16
Motor CAT C4.4 Výroba Perkins Engines Co. Ltd.
Objem 4,4 l Výkon 90,2 kW RPM 2000
ECS DDI (přímé vstřikování nafty), TAA (turbo), ECM (řídicí jednotka), DOC (oxidační katalyzátor pro redukci uhlovodíků a oxidu uhelnatého), EGR (recirkulace výfukových plynů), SCR (selektivní katalytická redukce oxidu dusnatého), AMOX (oxidační katalyzátor pro redukci čpavku), EPR
PZ Hyd. RU Caterpillar CW, naklápěcí svahovací lžíce Caterpillar 230-3013/NGT (š. 2300 mm, obj. 0,840 m³)
Místo zkoušení Hrušovany u Brna, Jihomoravský kraj

 

Změny v kostce

Nová pokolení strojů Caterpillar přestávají používat písmenka - spoléhají se jen na čísla. Předchozí model 320F tak nebyl nahrazen typem 320G, jak by se dalo očekávat, nýbrž modelem s prostým označením 320. „3“ znamená rypadlo, „20“ označuje hmotnost v tunách. Generaci si budete muset vydedukovat z výrobního štítku, kde v kolonce „Build“ pod označením stroje čteme: 07A.

Nové je i místo výroby, kterým je Japonsko, kam se výroba pásových rypadel přesunula ze zavřeného výrobního závodu v Belgii. Tím ale změny jen začínají, je toho hodně, tak se nezdržujme a pojďme na to.

Základní změnou je, že joysticky už nejsou hydraulické s pilotním okruhem, nýbrž elektronické. Zmenšila se tak náplň hydraulického oleje a prodloužily se intervaly výměny filtrů. Vše je nyní řízeno elektronicky, tedy jak motor, tak i hydraulická čerpadla a rozvaděče.

Druhou důležitou inovací je integrace nivelace a vážení materiálu, což znamená, že 2D nivelace a váha jsou nyní ve standardní výbavě. Ano, čtete správně. Plně integrovaná 2D nivelace s automatickým režimem i 3D váha, která využívá čidla nivelace na rameni, jsou v základní výbavě nového rypadla Caterpillar 320.

A navíc jsou zde ještě elektroničtí asistenti pro omezení pracovních dosahů, kteří hlídají nejen hloubku, ale i výšku, dopředný dosah i otoč – všude si můžeme nastavit dorazy. Tito asistenti jsou dvojího druhu – v prvním případě si nastavíte tzv. ohradník, za který vás asistent nepustí. V druhém případě vás asistent v mezní poloze jen zastaví, ovšem dalším pohybem joysticku můžete pokračovat dál za zvolenou hranici.

Design a funkčnost kapoty

Tvarovaná kapota je nižší než dříve, podélné prolisy ji opticky snižují ještě víc. To se líbí strojníkovi Antonínu Syrovému, který si stroj vyzkoušel na předváděcí akci Caterpillar Tatra Road Show v Hrušovanech u Brna. Všímá si též mnohem lépe přístupných hadic. Na nástavbu se už nešplhá přes kastlík – pohodlný výstup nahoru k motoru poskytují schůdky po straně. A to přestože je rozmístění většiny komponent koncipováno tak, aby bylo možno údržbu provádět přímo ze země. Například měrka hladiny oleje v motoru je zdvojená – přístupná jak nahoře u motoru, tak i ze země pod bočním krytem. Novým přístupem na nástavbu se také otevřel výhled z kabiny směrem doprava.

Ovzduší v kabině

Interiér kabiny je prostorově velkorysý i pro velké strojníky. Sedačka se dá nastavit všemi směry včetně naklopení sedáku. Za příplatek nám dokonce může odsávat vlhkost ze zad. Potěšilo mě rozměrné střešní okno, které lze vyklopit vzhůru. Na své si tedy přijdete nejen v případě, že se v přetlakové kabině zavřete a necháte se ovívat automatickou klimatizací, ale i tehdy, když potřebujete slyšet, co se děje venku, anebo když se zrovna moc nepráší a chcete si dopřát trochu čerstvého vzduchu.  Kromě střešního okna máte samozřejmě ještě k dispozici posuvné sklo v horní části dveří nebo si lze pochopitelně otevřít dveře celé.

(Přiz)působivé elektronické ovládání

Zobrazovacím centrem je 8palcový displej, který soustřeďuje veškeré informace. Ačkoliv kolem sebe nemá žádný stínící kryt, je dobře čitelný i na slunci. Vyzdvihnout musím fakt, že je plně dotykový, ale zároveň jej lze obsluhovat kruhovým ovladačem vpravo vedle sedadla. To je skvělé řešení.

Pak jsou zde ještě další dva kruhové ovladače. Zcela vpředu je ovladač otáček s voličem režimů Power, Smart a Economy. A vedle ovladače displeje ještě blíže k sedačce je startovací tlačítko. Pootočením věnce oživíme elektrický systém a středovým tlačítkem nastartujeme motor. Pak šikovně provedenou západkou zvedneme bezpečnostní páku na levé konzoli a můžeme pracovat.

Jak už bylo řečeno výše, joysticky jsou plně elektronické. Lze u nich nastavit odezvu (Pomalá, Střední, Rychlá – tu máme) a nastavit funkce kulatých tlačítek, které jsou na nich umístěny. Můžeme je tedy navázat i na funkce váhy nebo nivelace. Dokonce si můžeme nastavit citlivost joysticků i podle lžíce, kterou právě používáme.

2D nivelace Cat Grade na jednom displeji

Standardně vestavěná nivelace není u pásového rypadla značky Caterpillar novinkou. Už předchozí řada F měla u některých modelů standardně Grade Control, tedy indikační 2D nivelaci bez zásahu do hydrauliky. 320 je prvním modelem, který dostává nivelaci spřaženou s hydraulikou.

Integrace ovládacích prvků 2D nivelace do standardního displeje je provedená vytříbeně a nenásilně, možná až příliš. Proto Caterpillar nabízí za příplatek displej přídavný, 10palcový (Cat Grade with Advanced 2D). Nicméně i s naším 8palcovým univerzálním standardem lze nivelaci používat velmi dobře, a to aniž by došlo k nabourání původních funkcí displeje. A že jich je hodně. Jeho prostřednictvím se totiž ovládá i rádio, topení nebo bluetooth hadsfree. A navíc hostí všudypřítomné obrazy z kamer.

Přestože je ovládání principiálně stejné jako u každé jiné 2D nivelace, mohl bych jeho popisem vykrýt samostatný článek. V tuto chvíli bych jen zmínil, že v případě Caterpillaru 320 je ovládání propojené s hydraulikou stroje. To znamená, že zde máme asistenční funkci, která strojníkovi nedovolí kopat pod zadanou úroveň. „Automatika je zde jen na poslední stažení,“ říká Pavel Škopek, předváděcí technik Zeppelin CZ. Než se k němu prokope, sleduje strojník na displeji údaje o poloze lžíce vůči finálnímu terénu a kope ručně jak je zvyklý.

Jak dostat na displej přesnou polohu lžíce

Pojďme se nyní podívat ven na to, jakým způsobem je sledována poloha zubů lžíce. Oproti Komatsu PC210LCi-10 nevsadil Caterpillar na čidla výsuvu pístních tyčí hydraulických válců, nýbrž na klasiku v podobě krabiček – sklonových čidel - přišroubovaných na rameni a rámu, u kterých však optimalizoval vedení kabelů. Jedná se o moderní gyrosenzory, které měří pozici přibližně 100krát za sekundu a oproti senzorům minulé generace měří 4x přesněji. U čepu lžíce je integrovaný kruhový magnetický senzor a my máme ještě na násadě příplatkové čidlo laseru připojené kabelem do zásuvky nad ním.

Cílem bylo zbavit se kabelů volně visících po rameni: „Tady, když mám kabel, tak to utrhnu, urvu to,“ ukazuje na místo u lžíce Pavel Dostál, ředitel společnosti Construction Sitech CZ, distributora nivelačních systémů firmy Trimble, která prostřednictvím společného podniku dodává své systémy do strojů Caterpillar.

Kabely, a to zvláště u lžíce, jsou skutečně problematické, většina závad na těchto systémech se vztahuje právě k nim. Na dořešení tak ještě čeká svahová lžíce, kterou s integrovaným systémem můžete používat už dnes, ovšem s čidlem připojeným přes klasický kabel vedený po násadě nahoru do zásuvky.

Strojník nabývá na významu

S nivelací na rypadle razantně stoupá význam jeho strojníka: „Ze strojníka se stává geodet,“ vystihuje tuto změnu Pavel Dostál. A Pavel Škopek varuje své kolegy: „Nepočítejte, že byste tento bagr předali za dvě hodiny.“ Podle něj je ideální předávce věnovat dva až tři dny, a poté se k zákazníkovi vracet a postupně ho učit další věci jako dárek. Naučit ho kalibrovat lžíce, kalibrovat váhu a učit pokročilejším funkcím.

Myslím, že by strojníkovi mohlo i pomoci, kdyby někdo zrevidoval českou lokalizaci systému. Strojník by pak nemusel lavírovat nad tím, co znamená třeba taková „značka stolu“ nebo že „Elektronické OMM“ je návod k obsluze. To jsou jen ale drobné výtky, které nemohou zastínit skutečnost, že v 320 má strojník návod kdykoliv k dispozici přímo na displeji v kabině, byť zatím jen anglicky.

Ještě nekončíme: 3D váha Cat Payload

Z plně integrované váhy sice nevyjíždějí vážní lístky, není kalibrovaná jako obchodní, ale vyřeší nám maximální vytíženost aut a současně zabraňuje jejich přetěžování. Jedná se o tzv. 3D váhu. U 2D váhy bychom zvedli naplněnou lžíci a čekali, zatímco s 3D váhou můžeme stát v libovolném spádu, otáčet se, zavírat lžíci, na všechno jsou senzory. Jsou to ty samé, které se využívají pro nivelaci.

Na displeji si vybereme vozidlo, materiál a cílovou hmotnost, kterou chceme naložit. Když nabereme víc, ozve se pípání upozorňující na přeložení. Máme přehled o tom, kolik tun už v autě je i kolik jsme do něj naložili lžic. Nic nemusíme počítat v hlavě.

A k tomu máme navíc webové rozhraní Caterpillar Vision Link, ve kterém můžeme kromě všech ostatních informací o stroji sledovat i tuto váhu.

Óda na hydrauliku

Přese všechny asistenty je to pořád bagr, a tak mě pochopitelně zajímá, jak se ovládá. O to víc, že Caterpillar zde nově přešel z osvědčených hydraulických na elektronické joysticky.

Stroj si bylo možno vyzkoušet v pískovně, takže žádný test vylamovacích sil nehrozil. Nicméně i toto prostředí mi stačilo na to, abych si odnesl zaznamenáníhodné dojmy z odezvy a rychlosti ramene na pohyb joysticků. Jak bych to jen řekl? Rameno je prostě jak z papíru, máváte s ním jak u minibagru. Když už si myslíte, že násadě při vyklápění dojde dech, ona ještě zrychlí, a přitom vám na konci nebouchne. Pohyby jsou skvěle synchronizované, tři funkce jdou naráz. A to tak, že při zpomalení se zpomalí všechno stejně. Jakoby to ovládání bylo vyladěné už s vědomím, že strojník bude nivelovat. Krásně se dá držet rovina i sklony.

Co ztratíte s verzí GC

Výrazně levnější varianta s přídomkem GC (General Construction) nabízí stejný základ, ale bez výše zmíněných nových technologií a komfortních prvků. Skoro by se chtělo říci, že je to taková stará škola. Ale pozor, tak to není.

Caterpillar u varianty GC totiž sáhnul i do „železa“. 320 GC má o jednu rolnu kratší podvozek s o 1,2 mm tenčími deskami. A motoru CAT C4.4 sebral druhé turbodmychadlo, čímž mu poklesl výkon o celou jednu čtvrtinu. Na druhou stranu by mohl někoho oslovit fakt, že takto upravený motor nemá filtr pevných částic DPF, ale jen močovinu.

Ovládání hydrauliky prostřednictvím elektronických joysticků je ale stejně precizní jako u standardní, plně výkonné třistadvacítky. Praktickým dopadem sníženého výkonu motoru je menší průtok hydraulického oleje v okruhu pro přídavná zařízení, kde musíme používat o třídu menší kladivo.

U GC výrazně na výbavě zchudla kabina. Sedačka je odpružená jen mechanicky, nedá se zvednout levá konzola joysticků pro snadnější vstup do kabiny. Výklopný střešní díl sice zůstal, ale u GC není z plexiskla, nýbrž z plechu.

Displej i jeho grafika jsou zcela totožné s klasickou 320, obsahuje integrovaný návod k obsluze a dokonce jsou zde i některé ikony související s nivelací. Ty jsou ovšem v případě 320GC jen pro parádu. Na nivelaci, váhu a další elektronické asistenty totiž můžeme rovnou zapomenout. Ale i když nivelaci nemáte, rovinu si pomocí citlivých joysticků krásně udržíte, a tudíž vám bude stačit jen nějaká dodatečná indikace bez zásahu do hydrauliky.

Pavel Škopek vidí variantu GC nejlépe někde u nakládky do drtiče, kde nebude tolik vytížená a nebude pojíždět. Nicméně osobně si myslím, že rozdíl několika set tisíc korun katapultuje GC i na jiná pracoviště, kam by se více hodila „vlajková“ třistadvacítka. A to přesto, že ta i přes veškerou svou výbavu zůstala na stejné cenové úrovni jako předchozí model 320F.

Model hodný následování

Ve srovnání s ostatními rypadly na trhu je neskutečné, kolik funkcí dokázal Caterpillar vložit do základní výbavy, a implementovat je do jednoho jediného displeje. Bude na strojnících, jak daleko půjdou ve využívání všech těchto možností. Věřím, že se toho zhostí se vší vervou a další výrobci se k tomuto trendu připojí také. Mám na mysli především 2D nivelaci, která už sama o sobě ospravedlňuje značný cenový rozdíl mezi 320 a 320GC.

Komentáře

Super mašina,byli jsme z akce nadšeni a velmi povedenej článek, rád jsem tě poznal Ondro big-smile big-smile

Stroj parádní,taky jsem si ho na letošní akci vyzkoušel. Jen je podle mě škoda, že "ořezaná" verze vůbec existuje, myslím,že většina strojníků dostane právě tuto GC namísto plné verze. Pokud si dobře pamatuji,je tam rozdíl cca milion a to třeba u nás ve firmě by byl rozhodující argument, kdyby verze GC vůbec nebyla bylo by to lepší happy Jinak ale obrovský palec nahoru , CAT se výrazně posunul na poli rypadel stejně jako třeba u nakladačů kde taky jasně udává směr

Děkuji vám za komentáře, pánové. Taky jsem tě rád poznal, Lukáši. Přikládám ještě jednu fotku speciálně pro tebe (s tebou v kabině, samozřejmě). Martine, to jsou trefné postřehy, všechno můžu podepsat happy Cenový rozdíl mi byl řečen 700 tis. s tím, že záleží na konkrétní nabídce a konfiguraci. Takže ten milión to určitě může být taky.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    reklama