reklama
Renomag
reklama

Case CX350D NLC: Recenze

Case CX350D NLC je pětatřicetitunové přeznačkované Sumitomo SH 350 LHD-6 vyrobené kompletně v Japonsku. Jak jsou na tom v zemi vycházejícího slunce v této hmotnostní kategorii?

Výrobce Sumitomo (S.H.I.) Construction Machinery Co. Ltd.
Model Case CX350D Stroj Rypadlo pásové
Výr. č. DCH350R7NJE7P1200 Výroba Japonsko
Hmotnost Max. 38 400 kg Rok výr. 2018 Mth 15
Motor Isuzu AQ-6HK1X Výroba Japonsko
Objem 7,790 l Výkon 210,0 kW RPM 1900
ECS DFI (přímé vstřikování paliva), TC (turbodmychadlo), CAC (chladič plnicího vzduchu), ECM (řídicí jednotka), DOC (oxidační katalyzátor pro redukci uhlovodíků a oxidu uhelnatého), EGR (recirkulace výfukových plynů), SCR-U (selektivní katalytická redukce oxidu dusnatého), AMOX (oxidační katalyzátor pro redukci čpavku)
PZ Lžíce EBF PS8 (š. 1800 mm, obj. 2 m³, 5 x zub Esco, ochrana ITR)
Místo zkoušení Hustopeče, Jihomoravský kraj

Třicet pět tun hmotnosti už dokáže vzbudit jistou dávku respektu. Takto velká rypadla disponují jakýmsi zvláštním druhem vznešenosti. Jako když sedíte u řeky a pozorujete labutě, jejich pozvolnou důstojnou plavbu po hladině a ladné šíje nikoliv nepodobné oblému výložníku rypadla.

Už před časem jsme se svezli menším dvacetitunovým modelem CX210D. Co kdybychom tedy napsali, že CX350D je ve své podstatě stejné, akorát „trochu“ větší? Ano, do jisté míry by to byla pravda, ovšem třeba sametově hučící šestiválec byste ve dvacetituně Case hledali marně. Nebo třeba ptačí pohled na displeji, který v době recenze CX210D ještě neměla. A co teprve ta majestátní „opancéřovaná“ dvoukubíková lžíce...

Mírný pokrok v mezích zákona

Case CX350D vychází z předchozího modelu CX350C. Šestiválcový motor Isuzu dostal močovinu SCR s katalyzátorem DOC. Pokud si ale novou CX350D objednáte teď, přijde vám už i s filtrem pevných částic. Maximální průtok v hydraulice ze dvou stavitelných axiálních čerpadel KPM Kawasaki oproti CX350C součtově posílil o 30 l/min na 2 x 300 l/min. Interval výměny hydraulických filtrů se prodloužil z 1000 na 2000 Mth, přičemž výměna hydraulického oleje jednou za 5000 Mth zůstala beze změny.

Jak je to poskládané

Náš stroj je osazen standardní násadou délky 3,25 m, pásy 600 mm a nestandardním úzkým podvozkem NLC o šířce 2990 mm, který oproti podvozku LC šířky 3200 mm umožňuje snadnější transport po komunikacích. Jeho méně světlou stránkou je poměrně výrazné snížení stability při kopání příčně k podvozku. Na ramenu najdete všechny přídavné hydraulické okruhy, tj. na kladivo, nůžky i na hydraulický rychloupínač. Ten však nemáme, skalní lžíce EBF vyrobená na Vysočině je osazena napevno na čepech. Na střeše kabiny se nalézá ochranná mříž.

Úřadovna strojníka

Kabina je prostorná. Její délka umožnuje lůžkovou úpravu, a tak za sedadlem zůstává místo na objemné zavazadlo, i když je posunuté zcela dozadu. A to znamená hodně, hodně dozadu, takže nohy mám hezky natažené. Výklopné střešní okno je příjemné, i když v našem případě naráží do ochranné mříže. Svisle dělené sklo ve dveřích nabízí posuv jak zadní, tak i přední části. Čelní sklo se bez jakýchkoliv obtíží vyklápí pod strop a malé sklo pod ním je vyjímatelné.

Pomocí dvou šroubů si můžete nastavit sklon pedálů v rozsahu ± 22°. A nejen pedálů, to samé můžete provést s joysticky a nepotřebujete k tomu ani nářadí. Nenápadnými páčkami před joysticky si můžete změnit jejich sklon v základní poloze do některé ze čtyř pozic po pěti stupních sklonu. Prostorným sedadlem můžete pohybovat vpřed a vzad, stejně tak můžete nezávisle posouvat i celé konzoly s joysticky. Loketní opěrky jsou pochopitelně výškově nastavitelné a lze je vyklopit i svisle vzhůru, kdy díky sofistikovanému mechanismu zajedou současně i vzad, takže je „uschováte“ opravdu důkladně.

Vše na displeji

Barevný displej s antireflexní úpravou se ovládá tlačítky pod ním, přičemž názorně zobrazuje, k čemu které tlačítko aktuálně slouží. Je potěšující, že mezi 26 jazyky najdeme i češtinu. Dobrou češtinu. Nejefektivnější obrazovkou je tzv. ptačí pohled – obraz ze tří kamer vytvářející nepřerušený prstenec okolí kolem celého stroje.

Joysticky mají klasický tvar s kolébkami proporcionálního ovládání přídavných okruhů. Za zmínku stojí tlačítka na spodní straně – spodní tlačítko na levém joysticku ztlumuje rádio, tlačítko na pravém joysticku zapíná stěrač.

Důležitější jsou však reakce rypadla na pohyb joysticků. Ty jsou rozvážné, jak se na tak těžký bagr sluší. Když chcete pracovat svižně, musíte s joysticky hýbat až téměř ke krajním polohám jejich drah, které jsou poměrně dlouhé. Na druhou stranu, přesná manipulace je díky jemné citlivosti při kratších pohybech excelentní. Jen je potřeba si zvyknout na to, ve které pozici joystick začne zabírat, protože mrtvá poloha se roztahuje poměrně daleko od středu, zřejmě z bezpečnostních důvodů.

O otáčky se nestaráte

Stejně jako CX210D, i CX350D disponuje kruhovým voličem otáček motoru se třemi pracovní režimy. Rozdíl je ale v nastavení - velký šestiválec v režimech H (Heavy) a SP (Speed Priority) točí o 100 ot./min víc. V základní pozici si motor šeptá na 900 ot./min. Z této polohy si můžete plynule otáčky zvyšovat až na 1600 (o 50 víc), kdy se volič ocitne na místě prvního pracovního režimu A (Auto). V tomto režimu je permanentně k dispozici systém posílení výkonu Power Boost. U dalších režimů se Power Boost aktivuje automaticky dle potřeby. V režimu H motor vykonává 1700 otáček za minutu. Po stlačení pojistky a otočení ovladače do krajní polohy se ocitáme v režimu SP s otáčkoměrem ukazujícím hodnotu 1900.

Závěr

Sumitomo SH 350 LHD-6… promiňte, chtěl jsem říct Case CX350D NLC, láká na typické japonské hodnoty – spolehlivost, odolnost a promyšlenou hydrauliku, jejímž následkem je příznivá spotřeba nafty. Přitom zvedací i vylamovací síla jsou více než dobré, rychlost také. Japonská kabina je předimenzovaná i pro americké basketbalisty, takže jako celek má CX350D rozhodně co nabídnout. Jen to objevit.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    Garance spokojenosti iDig
    reklama