Téma: Lanove bagry

Autor

Zpráva


Ondřej Hájek

Členem od: 04.03.2007
Příspěvků: 2039

27. květen 2010 16:35:17

Zdravím pane Mikulíku. Toto má v malíčku pan Kolomý z muzea v Mladějově. Právě ve spolupráci s NTM připravuje knihu o bagrech na českém území, její text mám k dispozici, měl by vycházet postupně i na těchto stránkách. Cituji z knihy: "Rýpadel typu Ry 151 bylo v Uničově vyrobeno celkem 516 ks. Z toho pro tuzemsko 342 ks a pro export 174 ks." Vyráběly se od roku 1967, přesný rok ukončení výroby je otázkou, ale moc dlouho se asi nevyráběly.


David Němeček

Členem od: 20.10.2009
Příspěvků: 80

30. květen 2010 18:04:28

Wau, knizka o bagrech na nasem uzemi?! Tak to nezni spatne. Zrovna jsem nedavno premyslel, ze by to nebyl vubec marnej napad, aspon nejakej prehled toho, co se u nas kdy vyrabelo s par fotkama.. Jenom mne to pripadalo mozna kapku moc specificky tema, skoro si neumim predstavit, jak by se neco takovyho prodavalo. O sobe vim, ze bych si to koupilbig-smileD ale kdo dal..? Kazdopadne jestli se naco takovyho fakt pripravuje, tak to je vic nez dobra zprava.


David Němeček

Členem od: 20.10.2009
Příspěvků: 80

31. květen 2010 20:53:35

UNEX D063 (1970)
UNEX D063 (1970)

Jeste fotka mensiho lanaku od UNEXu ze 70tych let. Bohuzel ta fotka nic moc
, vetsi jsem nikde nepohledal..
Jestli ma nekdo lepsi foto, nebo jakykoli informace, tak urcite napiste.


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

01. červen 2010 12:50:20

Ry-151 s motorom Škoda 6 SB 160
Ry-151 s motorom Škoda 6 SB 160

70-te roky 20. storočia - Nováky - vápenná jama, okr. Prievidza


Ondřej Hájek

Členem od: 04.03.2007
Příspěvků: 2039

01. červen 2010 13:15:26

Pro pana Němečka – jsem rád, že se našel už druhý zájemce o koupi knihy happy. Bude to hodně speciální kniha pro fajnšmekry. Doufám, že Národní technické muzeum dovede její vydání do zdárného konce. O D-063 bude v knize také spousta informací, pro tuto chvíli snad jen: „Typ D 063 byl nejen posledním, ale zároveň technicky nejdokonalejším ze všeho, co se v oboru klasických univerzálních lanových rýpadel na území ČSSR vyrábělo.“

Pro pana Mikulíka – jakákoliv další obrazová dokumentace do připravované knihy je vítána, pokud cokoliv máte v nějakém lepším rozlišení a budete se chtít podělit, budeme velmi rádi happy


David Němeček

Členem od: 20.10.2009
Příspěvků: 80

02. červen 2010 17:26:03

Pane Hajek, diky za to info! Ta knizka bude naprosta parada (a taky totalni rarita). Tezko se da predstavit, kde se dalo o ceskych lanovych rypadlech pohledat tolik materialu, aby to vydalo na celou knizku. To musela byt asi celkem slusna fachahappy Rozhodne se tesim a doufam, ze se to povede zdarne dokoncit a vydat!


Milan Kudláček

Členem od: 08.11.2009
Příspěvků: 17

09. červen 2010 16:24:46

Tak taky už se té knížky nemůžu dočkat... Jelikož to asi nebude běžně prodávaný bestseller, snad se tu objeví info až to vyjde a hlavně kde to půjde sehnat, v Mladějově jsem zatím nic nezjistil. Je to jistě mimořádně odvážný počin, konečně něco i ze stavební branže. Zatím se stavební literaturou zásobuju jen ze zahraničních zdrojů a zatímco u nákladních vozidel už u nás vychází pěkné monografie o objevují se pomalu i zemědělské stroje, tak u stavebních to byla zatím bída. Na obsah jsem taky velmi zvědavý, jelikož se již léta amatérsky snažím zmapovat veškeré stavební a zemědělské stroje užívané v ČSSR v letech 1950 až 90, tak vím, že v knihách z 50. a 60. let šlo najít neuvěřitelné statistiky o počtech strojů jednotl. typů atd. A sortiment bagrů byl opravdu mimořádně široký - ať už tuzemské výroby, či dovozy z Polska, SSSR a NDR či přeživší poválečné "zápaďáky" a určitě mají autoři přístup do zajímavých archivů... Hlavně jsem zvědav na fotky protože jakékoli foto v literatuře z uvedených 40 let mají převážně hroznou kvalitu danou tehdejšími možnostmi tisku, tak snad se dočkáme i opravdových dobovek z origináluhappy


Ondrej Smutný

Členem od: 10.11.2007
Příspěvků: 59

09. červen 2010 17:07:11

Tá kniha bude neskutočná frajerina, verte mi happy happy happy

Výroba, predaj, servis
Nakladače, manipulačná technika, náhradné diely, servis
DETVAN
www.detvan.sk


Ondřej Hájek

Členem od: 04.03.2007
Příspěvků: 2039

11. červen 2010 16:53:53

happy happy happy

Když jsem byl v pondělí v pískovně Grygov, natočil jsem tohoto krasavce E-303, jak těží štěrkopísek z vody:


Ondřej Hájek

Členem od: 04.03.2007
Příspěvků: 2039

11. červen 2010 17:01:45

Elektrické lanové rypadlo Unex E-303 v pískovně Grygov
Elektrické lanové rypadlo Unex E-303 v pískovně Grygov

Ještě aspoň dvě fotečky..


Ondřej Hájek

Členem od: 04.03.2007
Příspěvků: 2039

11. červen 2010 17:02:19

Elektrické lanové rypadlo Unex E-303 v pískovně Grygov
Elektrické lanové rypadlo Unex E-303 v pískovně Grygov

.. a druhá.


Miroslav Stuchlík

Členem od: 06.01.2008
Příspěvků: 391

11. červen 2010 21:14:38

Kdybych to náhodou prošvihl, tak se taky hlásím jako vážný zájemce o výše zmiňovanou knížku a budu rád za upozornění, kde se dá sehnat.


Lubosh Borni

318
Členem od: 10.07.2007
Příspěvků: 748

14. červen 2010 07:09:00

Ted jsem se byl podiwat na nas Lanak co mame na firme a trochu se myje ... a to je na nejvyssim bode co je na te zaplavene plose,co dasahl kabel... jinac by asi ani nebyl stozar videt big-smile big-smile big-smile


Lubosh Borni

318
Členem od: 10.07.2007
Příspěvků: 748

14. červen 2010 07:10:44

jeste jedna


Ondřej Hájek

Členem od: 04.03.2007
Příspěvků: 2039

15. červen 2010 11:39:22

Pan Karel Benda natočil pro bagry.cz unikátní video z rekonstrukce rypadla D500 v muzeu Mladějov na Moravě. V hlavní roli pan Radoslav Kolomý. Natočeno přístrojem Olympus PEN E-P1, firmě Olympus děkujeme za jeho zapůjčení:



Miroslav Stuchlík

Členem od: 06.01.2008
Příspěvků: 391

28. červen 2010 21:59:15

Jedna hezká fotka je zde. Třeba to někdo dokáže identifikovat. Ten náklaďák pod bagrem je taky zajímavý happy
Foto zde: http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=79576#79576


David Němeček

Členem od: 20.10.2009
Příspěvků: 80

01. červenec 2010 09:58:04

Tak to je paradicka, raketovej nosic jako sklapeckahappy) No ja si nemuzu pomoct, ale ty rusky auta maj takovej zvlastni neumelej smrnc. Mozna trochu mimo tema ale fakt pekny, skoda ze ta fotka neni vetsi. 200+ litru/100 Kmbig-smile


Martin Horáček

Členem od: 13.01.2010
Příspěvků: 41

01. červenec 2010 17:04:13

Davide seš trochu mimo mísu a myslím, že to dobře víš (záleží na tom kolik ti je let).
Konkrétní příklady: Kraz cisterna prázdná, trasa Pardubice - Brno 40l/100km. Kraz (starší typ) plně naložený radiolokátory a zapřažený přívěs s dvěma centrálama 80l/100km. Tedy stejné jako Tatra.
Zil 131 (prázdný) 40l/100km, Hummer H2 s podobným obsahem motoru jezdí za 25l.
Celý ten rozdíl končil v českých škodovkách a žigulících


Martin Horáček

Členem od: 13.01.2010
Příspěvků: 41

01. červenec 2010 17:06:22

Ano, musím být objektivní a říct, že je pravda, že tahače scania jezdí s 20 tunama za 25-30litrů. Ale to už je těžko porovnatelné protože to jsou "silniční speciály"


David Němeček

Členem od: 20.10.2009
Příspěvků: 80

03. červenec 2010 16:04:51

Martine, diky za upozorneni, ale nejdriv se zkus podivat pod ten obrazek at pochopis na co jsem reagoval;D
Jinak samozrejme spotrebu paliva u tohohle monstra absolutne netusim. Jedine co mne napada, ze vic nez 100/100 to asi nebudehappy


Alex Just

Členem od: 01.03.2010
Příspěvků: 249

04. červenec 2010 08:16:02

No Martine .. jednou jsem měl možnost řídit ruskej raketovej nosič - zkrácenej pro trucktrial - byli v něm dva Chevrolety a ten bral 100 na 100 na půl plynu!!!! happy

Ale to moc k tématu "Lanové bagry" není , že ?

Zdravím

Alex


David Němeček

Členem od: 20.10.2009
Příspěvků: 80

04. červenec 2010 17:41:33

A ted zase neco k tematu - zrovna jsem se dival na to video z Mladejova a musim rict, ze je to uplne perfektni. Z toho by mohl byt regulerni dokument! Fakt dobre, jeste ze se tady v republice najdou i takovi nadsenci jako pan Kolomyhappy


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

09. červenec 2010 15:30:07

Tak sa mi dostala do rúk veľmi zaujímavá kniha: Cvekl, Z., Kolář, J.: Univerzální rypadla, SNTL, 1963
Snáď môžem zverejniť niekoľko ukážiek.


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

09. červenec 2010 15:35:01

Cvekl, Z., Kolář, J.: Univerzální rypadla, SNTL, 1963


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

09. červenec 2010 15:44:50

Cvekl, Z., Kolář, J.: Univerzální rypadla, SNTL, 1963

Na posledných 2 obrázkoch by mohol byť bager D-051, ten sa v knihe spomína ako výrobok Uničovských strojíren najčastejšie.
Zaujímavé je, že typ Ry-151, ktorý sa začal vyrábať až po roku 1963 (v uvedenej knihe sa Ry-151 vôbec nespomína), bol podľa mne dostupných informácií plne mechanicky ovládaný - bez vzduchu a hydrauliky. Starší, ale menší D-051 mal vzduchové ovládanie. Prečo sa začal vyrábať Ry-151 "po starom" ?


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

09. červenec 2010 15:59:47

"Pán Google" našiel aj iný zaujímavý titul: Kluz Z.: Rýpadla RY 1, Mb 2, RY 100 (provoz, údržba a opravy), Praha 1963.
Jeden kus tejto knihy je v knižnici Sokolovské úhelné as., ďalší v akomsi "WorldCat". Má niekto možnosť prelistovať túto knihu a prefotiť z nej čo-to zaujímavé ?(Myslím, že tam je zaujímavé všetko happy). Ďakujem.


Milan Kudláček

Členem od: 08.11.2009
Příspěvků: 17

10. červenec 2010 14:38:53

Dovolím si přidat taky něco (a omlouvám se za to, pokud se zde něco opakuje): RY-1 s drapákem


Milan Kudláček

Členem od: 08.11.2009
Příspěvků: 17

10. červenec 2010 14:41:00

D-051


Milan Kudláček

Členem od: 08.11.2009
Příspěvků: 17

10. červenec 2010 14:41:30

D-061


Milan Kudláček

Členem od: 08.11.2009
Příspěvků: 17

10. červenec 2010 14:42:01

D-100


Milan Kudláček

Členem od: 08.11.2009
Příspěvků: 17

10. červenec 2010 14:42:34

D-101


Milan Kudláček

Členem od: 08.11.2009
Příspěvků: 17

10. červenec 2010 14:43:51

E-25


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

12. červenec 2010 10:31:53

Milan Kudláček: odkiaľ máš tie obrázky? Sú fajné.


Milan Kudláček

Členem od: 08.11.2009
Příspěvků: 17

12. červenec 2010 17:25:06

Citaci přesných zdrojů bych musel dohledat, je to každopádně malá část z knížek a časopisů z 50.-70. let, které se dají vyhledat v Univerzitní knihovně, pokud má člověk hóódně času, a to už bohužel pár let nemám... Malá část proto, že tam nebýval scanner ale pouze kopírka a s ohledem na kvalitu tisku a fotografií v literatuře té doby je při přefocení a teprve následném naskenování většina obrázků nepoužitelná...


David Němeček

Členem od: 20.10.2009
Příspěvků: 80

14. červenec 2010 15:30:37

Tak to je sklizenbig-smile Super fota, doufam ze nekde existujou jeste dodneska i lepsi kopie.


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

15. červenec 2010 15:43:24

Takýto poklad má vo svojom archíve pani Božena Royová, kronikárka mesta Horní Bříza. Foto bolo zverejnené v HBZ 04/2008 :
http://www.hornibriza.eu/index.php?active=156&lang=cs
Možno má toho aj viac, kto ste z blízka...


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

16. červenec 2010 14:41:22

Licenční provedení motorového rypadla Škoda-
Menck typu Mb2 s lopatou 1 m3 na stavbě
přehrady Lipno v roce 1952. Německé stroje typů
Mb a Mc se u nás začaly vyrábět během druhé
světové války, kdy byly bombardovány továrny
v Německu, a jejich produkce pokračovala ve
Škodě a ČKD i po válce.

(z časopisu Zakládání staveb 3/2009, autor článku Zdeněk Bauer)


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

16. červenec 2010 14:44:29

U starších parních lopatových rypadel se v případě potřeby odmontovala lopata a na její zdvíhací lano se zavěsil drapákový koš. K novějším rypadlům se už dodávaly zvlášť upravené drapákové výložníky.
Motorové rypadlo Menck & Hambrock typu M IV v drapákové úpravě použila firma Bukovský v letech 1931–32 u Brandýsa nad Labem.

(z časopisu Zakládání staveb 3/2009, autor článku Zdeněk Bauer)


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

23. červenec 2010 18:11:57

Ruský bager E-353
Ruský bager E-353

Obrázok poskytol František Šimčák, Košice


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30.03.2009
Příspěvků: 444

23. červenec 2010 18:13:28

Ruský bager E-353
Ruský bager E-353

Obrázok poskytol František Šimčák, Košice


Nové příspěvky k tématu mohou být vkládány pouze na konec příspěvků: přejít pro vložení