Společnost Liebherr vyrábí světově nejsilnější třínápravový mobilní jeřáb

Společnost Liebherr na veletrhu Bauma 2013 prezentovala nový mobilní jeřáb LTM 1060-3.1, který doplňuje paletu mobilních jeřábů Liebherr.

60tunový jeřáb disponuje 48 m dlouhým teleskopickým výložníkem, tedy tím nejdelším výložníkem v programu třínápravových jeřábů Liebherr. Navíc poskytuje nový jeřáb LTM 1060-3.1 enormní nosnosti a je nejsilnějším třínápravovým mobilním jeřábem na trhu.

 

Promyšlený koncept závaží

Při celkové hmotnosti 36 t a nápravovém zatížení 12 t je zahrnuto závaží 5,5 t, 16kové pneumatiky, vířivá brzda, pohon 6 x 6 a rovněž kladnice s hákem. Pro realizaci nejrůznějších jízdních situací zvláště při nápravovém zatížení 12 t, bylo při konstrukci dbáno na zvláště promyšlené rozložení desek závaží. Podle výbavy jeřábu a požadované nakládky může dodávané závaží činit 3,7 t, 4,3 t, 4,9 t nebo 5,5 t.

Pro zvýšení nosnosti je k dispozici přídavné závaží 7,3 t, takže nový 60tunový jeřáb lze používat s maximálním závažím 12,8 t. Zajímavé pro země bez omezení nápravového zatížení 12 t: Jeřáb LTM 1060-3.1 pojíždí s maximálním závažím při cca 15 t na nápravu.

 

Nejmodernější technika pojezdového ústrojí

Díky svým kompaktním rozměrům umí nový třínápravový jeřáb manévrovat i na nejstísněnějších staveništích. Podvozek dlouhý 9,44 m je i s pneumatikami 445/95 R 25 (16.00 R 25) široký pouze 2,55 m. Poloměr otáčení měřený přes kabinu řidiče činí pouze 7,58 m a poloměr závaží zůstává v rámci 3,54 m. Se snadno vysunovatelnými vysouvacími podpěrami je dosaženo šířky podepření 6,3 m. Při stísněných podmínkách však lze pracovat i se zmenšenou šířkou podepření 4,5 m nebo 2,3 m. Stisknutím tlačítka se jeřáb při procesu podpírání plně automaticky nivelizuje.

Poprvé u mobilních jeřábů společností Liebherr zavedené tlakovzdušné kotoučové brzdy zajišťují i u nového 60tunového jeřábu vyšší bezpečnost a hospodárnost. V porovnání s konvenčními bubnovými brzdami poskytují výrazně vyšší brzdný účinek, který zůstává zcela zachován i při vysokých teplotách brzd. Přínosem pro hospodárnost je navíc podstatně vyšší životnost. Další přednost kotoučových brzd spočívá v rychlejší a snadnější výměně brzdových obložení, která jsou opatřena ukazateli opotřebení.

U jeřábu LTM 1060-3.1 je použito i mnohokrát osvědčené aktivní, na rychlosti závislé řízení zadní nápravy od společnosti Liebherr. Tím se výrazně snižuje opotřebení pneumatik. Řidič má k dispozici pět různých programů řízení, které může pohodlně volit pro různé jízdní situace.

Šestiválcový řadový motor Liebherr v podvozku podává výkon 270 kW / 367 PS a dosahuje maximálního točivého momentu 1700 Nm. Síla je přenášena prostřednictvím 12stupňové převodovky ZF-AS-TRONIC na nápravy jeřábu. Dvoustupňový rozdělovač umožňuje v provozu minimální plíživé rychlosti. Systémem ABV (automatické bránění blokování) je výrazně zlepšena jízdní bezpečnost.

 

Dlouhý teleskopický výložník

Šestidílný teleskopický výložník dlouhý 48 m nového jeřábu LTM 1060-3.1 je pohodlně vysunován a zasunován rychlotaktním teleskopickým systémem TELEMATIK. S 9,5 m až 16 m dlouhou sklopnou špicí dosahuje nový 60tunový jeřáb výšek zdvihu až 63 m a vyložení až 48 m. Sklopná špice se montuje ve sklonu 0°, 20° nebo 40°. Pro práce v dvouhákovém provozu je k dispozici druhé zdvihací ústrojí a montážní špice 2,5 m a rovněž stožárová špička.

 

Komfort řízení s Load Sensing a LICCON2

V hydraulickém systému zajišťuje elektrické řízení „Load-Sensing“ citlivé pracovní pohyby. Lze provádět současně až čtyři pohyby. Dle toho, co se zvedá a dle požadavku jeřábníka lze otočné řízení pohodlně přepnout z „otevřeno“ na „hydraulicky upnuto“.

V jeřábu LTM 1060-3.1 se používá řízení jeřábu Liebherr LICCON2. Díky své moderní a perspektivní architektuře řízení umožňuje přizpůsobení stále rostoucím požadavkům trhu. Pro přípravné funkce je k dispozici mobilní multifunkční obslužná a zobrazovací jednotka BTT - Bluetooth Terminal. S ní lze jeřáb pohodlně a bezpečně podepřít. Jeřábník má také možnost zavěsit a vyvěsit kladnici s hákem za nárazník jeřábu s vizuálním kontaktem tak, že jsou vrátek a kyvný válec teleskopického výložníku ovládány dálkově.

Řízení mobilního jeřábu Liebherr LICCON2 nabízí navíc možnost snadného a nákladově příznivého rozšíření na kompletní rádiové dálkové ovládání jeřábu. Kromě příslušného softwaru v jeřábu je potřebná pouze konzole s dvěma kontroléry, do které se zapojí stávající BTT. Velkou předností pro provozovatele jeřábu je, že lze konzolu použít i pro jiné jeřáby s řízením LICCON2, které jsou naprogramovány pro dálkové ovládání.