Nový devítinápravový jeřáb LTM 1750-9.1 na terénním podvozku

750t mobilní jeřáb vyplňuje mezeru mezi úspěšnými modely společnosti Liebherr LTM 1500-8.1 a LTM 11200-9.1.

Nový devítinápravový stroj se vyznačuje tím, že svůj kompletní teleskopický výložník může vézt s sebou i na veřejných komunikacích. Pro zvýšení hospodárnosti při používání kdekoli na světě byly při návrhu stroje LTM 1750-9.1 uvažovány různé transportní hmotnosti a varianty zatížení náprav. Z konstrukčního hlediska je nový mobilní jeřáb Liebherr navržen tak, aby doby přípravy byly co nejkratší.

 

Široké možnosti využití se silným výložníkovým systémem

Rozsáhlá paleta vybavení umožňuje novému LTM 1750-9.1 mimořádně široké možnosti nasazení: s 52 m dlouhým teleskopickým výložníkem, kotvením teleskopického výložníku tvaru Y a různými příhradovými špicemi disponuje jeřáb četnými výložníkovými systémy a dosahuje výšek zdvihu až 154 m a délky vyložení až 112 m. Sklopný příhradový konec výložníku může  s díly po 3,5 m dosáhnout délky až 91 m. Sklápění až po 62 m dlouhý pevný konec výložníku je možné provádět na vyžádání i hydraulicky. Špice je tedy přestavitelná i pod zatížením. Speciální pomocná špice o nosnosti 56 t je použitelná pro provoz na teleskopickém výložníku, na pevné špici a na sklopné špici. Pro tuto špici jsou v omezení zátěžového momentu LICCON k dispozici samostatné tabulky povoleného zatížení.

Osvědčený systém kotvení teleskopického výložníku tvaru Y vede i u nového jeřábu LTM 1750-9.1 k enormnímu zvýšení nosnosti, a to zejména u dlouhých výložníků, protože je výrazně zlepšena boční stabilita. Při kotvení se lana napínacími válci natahují na obou stranách na přesně stejnou délku, takže výložník je udržován ve staticky optimální rovné poloze.

 

Variabilní zatížení náprav

LTM 1750-9.1 má se svým teleskopickým výložníkem délky 52 m, předními podpěrami, pomocnou podpěrou vzadu a kompletním vrátkem celkovou hmotnost 108 t při zatížení náprav 12 t. V některých zemích je však povolena pouze celková hmotnost 99 t při zatížení náprav 11 t. Právě toto omezení splňuje nová 750tuna, jsou-li odmontovány všechny podpěry. Jako alternativu je možné provést demontáž teleskopického výložníku. Pro pojíždění stroje LTM 1750-9.1 po veřejných komunikacích i v zemích, jejichž předpisy jsou ještě přísnější, může být celková hmotnost jeřábu snížena až na méně než 40 t, aby bylo možné zajistit požadované maximální zatížení náprav.

 

Rychlá příprava a inovační koncepce pohonu

Jakmile se jeřáb LTM 1750-9.1 s teleskopickým výložníkem a předními podpěrami dostane na staveniště, může si sám a bez pomocného jeřábu namontovat zadní podpěry pomocí přídavné podpěry na zádi vozidla (volitelné vybavení). Přestrojovací funkce jeřábu je přitom poháněna motorem v podvozku. Hnací agregát pro horní nástavbu, tvořený motorem a hydraulickým systémem a rovněž integrovanou zátěží, se na staveniště dopraví samostatně a rovněž samostatně se namontuje a připojí rychlospojkami. Všechny pracovní funkce jeřábu jsou poháněny motorem nástavby. Při výpadku tohoto pohonu mohou být tyto funkce poháněny motorem v podvozku, přičemž postačí rychle a snadno přepojit pouhé tři elektrické přípojky. Tato inovace byla poprvé použita právě u nového jeřábu LTM 1750-9.1.

 

Hospodárnost a komfort

Výkonný jízdní pohon v podvozku jeřábu LTM 1750-9.1 zajišťuje osmiválcový naftový motor Liebherr 500 kW / 680 PS s točivým momentem 3000 Nm. Síla se na nápravy jeřábu přenáší 12stupňovou převodovkou ZF-TC-Tronic. Pro rozjíždění a citlivou manipulaci je k dispozici měnič točivého momentu. Jako zpomalovací brzda slouží intardér, hydrodynamická brzda integrovaná do převodovky, u které nedochází k opotřebení. Jako všechny současné Liebherr jeřáby na terénním podvozku je i LTM 1750-9.1 vybaven pneumatickými kotoučovými brzdami, které zajistí bezpečnou a hospodárnou jízdu.

Čtyři zadní nápravy na devítinápravovém podvozku nové 750tuny jsou řízeny elektrohydraulicky – aktivně a v závislosti na rychlosti. To zvyšuje manévrovatelnost vozidla a výrazně snižuje opotřebení pneumatik. Při šetrné jízdě je řízeno všech devět náprav, takže odpadá jejich zdvihání. Stisknutím tlačítka lze pohodlně zvolit některý z pěti programů řízení.

Čtyřválcový řadový motor Liebherr v nástavbě jeřábu dodává 270 kW / 367 PS a točivý moment 1720 Nm. Pohon jeřábu, který je vybaven servořízením a regulací výkonu, je dieselhydraulický s pěti regulačními čerpadly s axiálními písty. Vrátky a otoč mají pro maximální citlivost uzavřený okruh. Současně je možné provádět čtyři pracovní pohyby.