Liebherr LTR 1220 rozšiřuje sérii teleskopických jeřábů na pásovém podvozku

Nový teleskopický jeřáb na pásovém podvozku LTR 1220 oslaví na veletrhu Bauma 2013 svou premiéru.

S touto 220tunou rozšiřuje Liebherr paletu svých teleskopických jeřábů na pásovém podvozku.

 

Nový LTR 1220 nabízí maximální nosnost 220 t a 60 m dlouhý teleskopický výložník. Tím předčí jeřáby tohoto typu nabízené konkurencí, jak z hlediska nosnosti, tak i délky výložníku. Konstrukční řada teleskopických jeřábů na pásovém podvozku nyní zahrnuje jeřáby LTR 1060 s maximální nosností 60 t, LTR 1100 o nosnosti 100 t, nový LTR1200 a rovněž těžkotonážní jeřáb 11200 s úzkorozchodným pásovým podvozkem, který může s kompletním vybavením pojíždět po úzkých komunikacích, a je proto například předurčen pro hospodárné používání při montáži větrných elektráren.

 

Vysoká flexibilita a dobrá pohyblivost v terénu

LTR 1220 v sobě spojuje výhody teleskopického a pásového jeřábu. Pásový podvozek nabízí vynikající pohyblivost v terénu a obratnost, takže se strojem se velmi dobře manévruje. Navíc stroj přitom může přenášet plnou zátěž. Výhodami teleskopického jeřábu oproti příhradovému jsou kratší čas na přípravu, jednodušší transport a variabilita výložníkového systému. Teleskopický výložník se na požadovanou délku vysune nebo opět zasune rychle a plně automaticky. To je například výhodné pro jednoduché podjíždění překážek. LTR 1220 nabízí rovněž možnost přemisťovat břemena vysunutím výložníku, což příhradové výložníky zásadně neumožňují.

Protože pásový jeřáb není na rozdíl od mobilního jeřábu nutné podepírat, lze stroj na staveništi rychle přemístit a okamžitě znovu používat.

 

Dlouhý výložník, vysoký výkon, široké spektrum nasazení

Konstrukce 60metrového teleskopického výložníku je odvozena od osvědčeného mobilního jeřábu LTM 1220-5.2 a pomocí teleskopického systému Liebherr Telematik se na potřebnou délku vysouvá plně automaticky. Teleskopický výložník je možné prodloužit dvojitým sklopným koncem výložníku o délce 12,2 m až 22 m a konec výložníku lze opět rozšířit pomocí dvou sedmimetrových příhradových kusů až na 36 m. Navíc je v nabídce i 7 m dlouhý příhradový kus, který se osazuje mezi teleskopický výložník a sklopný konec výložníku, aby se zvýšil bod připojení až 45° sklopného konce výložníku. Sklopný konec výložníku lze přestavovat i hydraulicky. Za plného zatížení se konec výložníku může pohybovat v rozmezí 0° až 45°. Provozovatelé mobilního jeřábu LTM 1220-5.2 mohou části jeho vybavení použít i na novém pásovém teleskopickém jeřábu o nosnosti 220 t.

Podvozek jeřábu LTR 1220 je hydraulicky vysouvatelný z šířky nosiče 4,5 m na šířku 5,88 m nebo na maximální šířku 7,25 m. Pro všechny tři šířky pásů jsou v řízení LICCON k dispozici tabulky povoleného zatížení. Na nerovném terénu může LTR 1220 ve všech třech šířkách pracovat dokonce až do bočního sklonu 4°, přičemž stabilita je zajištěna rovněž řízením LICCON.

Nový teleskopický jeřáb na pásovém podvozku Liebherr o nosnosti 220 t je poháněn řadovým šestiválcovým dieselovým motorem, který nabízí výkon 230 kW / 312 PS a točivý moment 1300 Nm. Vrátky mají vysoký lanový tah 105 kN. To je zárukou rychle probíhajících pracovních cyklů.

Hlavní doménou teleskopického jeřábu na pásovém podvozku LTR 1220 bude montáž prefabrikátů. S montážním koncem výložníku o délce 3,4 m a druhým zdvihacím ústrojím lze provádět montáž dvěma háky. Stroj je navíc mimořádně vhodný jako pomocný jeřáb při montáži větrných elektráren, a to jak pro montáž a demontáž hlavního jeřábu, tak i pro manipulaci s jednotlivými částmi větrné elektrárny. Velké výhody nabízí nový LTR 1220 i na staveništích dlouhodobých projektů v energetickém sektoru nebo v infrastruktuře.

 

Hospodárný transport a montáž

Základní celek s nosiči pásů o šířce1 mmá hmotnost cca 90 t a minimální celkovou šířku5,01 m. Bez nosičů pásů stroj váží cca 54 t včetně válců Jack-Up, příčného nosníku. V tomto případě je široký pouze 3 m a vysoký 3,2 m. Demontáží příčného nosníku lze hmotnost snížit na cca 47 tun. To zaručuje hospodárný transport dokonce i v zemích s restriktivními předpisy z hlediska hmotnosti. Jeřáb se sám montuje. Základní celek přijede na staveniště na podvalníku a  opře se o Jack-Up válce. Centrální závaží, příčný nosník, nosič pásů a závaží otočné plošiny se montují bez pomocného jeřábu.

Pásy široké 1000 mm jsou sériové vybaveny dvoužebrovými deskami pásů. Na střední část pásu se upevňují vždy 10 t těžké závěsné špalíky jako centrální závaží. Maximální závaží na otočné plošině má hmotnost 70 t.

 

Moderní řízení jeřábu s dálkovým ovládáním

LTR 1220 využívá nové řízení jeřábů Liebherr LICCON2. V porovnání s dosavadními typy nabízí ještě vyšší komfort díky přídavným aplikacím. Pro přípravné funkce je k dispozici mobilní multifunkční ovládací a zobrazovací jednotka: terminál Bluetooth BTT. Ta kromě jiného umožňuje ještě pohodlnější ovládání válců Jack-Up a přestavování rozchodu nosníků pásů.

Nové řízení mobilních jeřábů Liebherr LICCON2 nabízí navíc možnost jednoduchého a tím i cenově výhodného rozšíření na kompletní rádiové dálkové ovládání jeřábu. Kromě příslušného softwaru v jeřábu je zapotřebí pouze konzola se dvěma hlavními spínači, do kterých se připojuje stávající BTT. Konzolu je samozřejmě možné používat i v jiných jeřábech s řízením LICCON2, které je naprogramováno na rádiové dálkové ovládání.

Rádiovým dálkovým řízením se u jeřábu LTR 1220 kromě ovládání všech pohybů zajišťuje i pohyb pásového podvozku. Díky volnému výhledu na jeřáb a jeřábovou zátěž je výrazně zvýšena bezpečnost i komfort.