NEDO podzimní akce Primus
reklama
Čemat pásy
reklama

Liebherr jako partner při stavbě největšího demoličního rypadla v Evropě

Švýcarská stavební společnost Aregger AG vybrala společnost Liebherr Machines Bulle SA jako partnera pro přestavbu hydrauliky pro největší demoliční rypadlo v Evropě.

Jako základ pro přibližně 300 t těžký stroj podle použitého výložníku byla použita kombinace komponentů ze dvou velkých těžebních rypadel řady Mining: Otočná nástavba je z modelu R 9150 a pro zajištění nosností byl použit podvozek ze stroje R 9200. Pro další zvýšení stability a bezpečnosti byl podvozek dále přestavěn na hydraulicky roztažitelnou verzi.

Pro tento gigantický stroj bylo nutné přepracovat původní hydraulický systém tak, aby bylo možné ovládat nové  funkce stroje a také bylo dosaženo odpovídajícího hydraulického výkonu. K tomuto účelu musely být stávající pohonné komponenty zdvojeny. K hydraulickému čerpadlu Liebherr DPV280 a dalšímu zubovému čerpadlu s třícestným rozvaděčem pro ovládání dalších funkcí muselo být nakonfigurováno další přídavné hydraulické čerpadlo Liebherr DPVO165, které umožňuje ovládání funkcí demoličního stroje a nářadí, např. otáčení nůžek, sklápění a výsuv teleskopického výložníku. Tyto úpravy byly provedeny pomocí sériových komponentů a bylo dále nutno provést instalaci nosné kulisy a napojení na motor stroje.  Konstruktér stroje, p. Franz Muri dále uvádí, že „Již během prvního uvedení do provozu se ukázalo, že rozhodnutí o použití dalších komponentů Liebherr bylo velkou výhodou“. Celkem 4 pracovní hydraulická čerpadla stejně jako čerpadlo pro otáčení otočné nástavby z nabídky Liebherr umožňují pozoruhodné zvýšení hydraulického výkonu celého rypadla (celkem 4 pracovní čerpadla celkem 1805 l /min a 635 l pro otáčení nástavby).

Také srdce stroje - 12válcový dieselový motor D9512 o zdvihovém objemu válců 25 l s instalovaným výkonem 565 kW je výrobek Liebherr. Hydraulicky přestavitelný podvozek, který má délku 9,5 m a šířku ve vysunuté pozici 8 m, byl prodloužen a rozšířen. Umožňuje variabilitu pro průjezd stroje užšími místy a zajišťuje nevídanou stabilitu při práci. Pro převoz se stroj demontuje na části (výložník, nástavba, podvozek) na celkem 6 podvalníků. 

Na konceptu stroje, nazvaného A-Rex M9300 se pracovalo 3 roky. Na finální podobě se podíleli především inženýři Franz a Christian Muri ze švýcarské rodinné firmy Aregger AG. Nutnost přestavby a rozšíření hydraulických funkcí stroje byla společně řešena se švýcarským zastoupením holdingu Liebherr, firmou Liebherr Machines Bulle SA. Vznikl tak největší demoliční stroj, provozovaný v Evropě. Jeho úctyhodné parametry jsou pracovní dosah stroje 70 m s delším demoličním výložníkem a provozní hmotnost, která překračuje 300 t. V současné době se tento obr nachází na velké demolici halového objektu v Basileji, kde je nasazen od poloviny června 2017.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    Renomag
    reklama