Jak z běžného bagru udělat dvoucestný aneb výroba New Holland MH Plus S.2 v Louce u Litvínova
Dvoucestná rypadla s nakolejovacím podvozkem O&K / New Holland MH S jsou sice minulostí, u nás se však i nadále prodávají dvoucestné typy New Holland MH Plus S. Kde se vzaly? Přijměte naše pozvání do výrobní a montážní haly v Louce u Litvínova.
Abychom zjistili, proč se výroba strojů schopných jezdit nejen po pozemních komunikacích, ale i po železničních a tramvajových tratích, přestěhovala do České republiky, musíme se vydat o několik let nazpět. Píše se rok 2008 a dovozce strojů New Holland do České republiky, firma Agrotec, se dozvídá nemilou zprávu – od výrobce už nepřijde ani jedna „emháeska“. Modernizovat už v té době zastaralý stroj se nevyplatilo. Co teď? Že by mělo všechno jen tak skončit? Tato představa nebyla pro Miloslava Janicha, šéfa servisu dvoucestných strojů, ani pro tehdejšího ředitele celého servisu Romana Lžičaře akceptovatelná.
Společně se vypravili do Evropy s cílem zajistit buď dodávku modifikovaných dílů od subdodavatelů New Holland, nebo alespoň projektovou dokumentaci, aby bylo možné jednotlivé prvky upravovat a vyrábět v České republice. V servisní hale v Louce u Litvínova následně ve spolupráci s řadou zahraničních a domácích firem výrobu skutečně rozjeli.
Vraťme se nyní do žhavé současnosti a obhlédněme místo, kde to celé začalo, po šesti letech. I v pozdním odpoledni zde mají pracovníci pod dohledem šéfa Miloslava Janicha stále co na práci. Dokončují totiž nový typ New Holland MH Plus S.2, který vychází z nového rypadla WE170B, jež je zcela jiné než dosavadní model MH Plus s nápravami z MH 5.6 a výložníkem z MH City.
Vlastní zaměstnance zde nacházím tři. Jeden montuje elektroinstalaci, další se věnuje hydraulice a třetí svařuje podvozkovou skříň na nářadí. Dále se tu v pravidelných intervalech střídají pracovníci subdodavatelských firem, a co je hodně zajímavé, jsou zde přítomni i strojníci budoucích zákazníků. Ostatně, už při svém příjezdu jsem si nemohl nevšimnout zaparkovaných aut s logy stavební firmy Chládek & Tintěra. „Jsme v úzkém kontaktu se strojníky rypadel MHS, kterých je na Drážním úřadě zaevidovaných 124,“ říká k tomu Miloslav Janich, který dvoucestné bagry MHS servisuje od roku 1986, tehdy ještě na šachtě v Mostecké uhelné společnosti.
Jakým postupem se tedy mění klasické rypadlo na dvoucestné? Nejdříve se na podvozek, který dorazí bez patek a radlice, navaří nakolejovací adaptéry. Ty se následně propojí se samostatným hydraulickým okruhem navrženým specializovanou švýcarskou firmou. V souvislosti s tím se musí osadit další zubové čerpadlo, hydraulické ventily, elektroinstalace a tlačítka u levého joysticku. Vnitřní pneumatiky se šípovým vzorem se vymění za hladké.
K hydraulickému okruhu se přidává vagónová brzda, jejíž vzduchový kompresor disponuje vlastním hydromotorem. „Musíme zvětšovat kastlík, protože do něj instalujeme vagónovou brzdu – vzduchový kompresor, jímky a tak dále. A tím pádem ho strojníkovi zabereme a on nemá kam dávat věci. Tak nám ukázali, že chtějí zvětšit i ten druhý. Takže vyrábíme dva nové,“ říká mi Miloslav Janich ve vzácné chvíli, kdy zrovna nemá na uchu telefon. Nepostradatelným prvkem je také osazení čerpadla nouzového sbalení ramene.
Dále se montuje dvojkabina, kterou dodává firma se sídlem v Praze. Dostane původní demontovanou kabinu, kterou podle výkresové dokumentace od původního výrobce jednomužné kabiny rozšíří. Původní výrobce také dodává specifický jekl a další prvky, oplastování atd. „Oni nám to pouze nechtěli dělat v malém množství, tak jsme museli najít místního výrobce,“ vysvětluje pan Janich. A na adresu naducaného koženkového obložení kabiny kriticky dodává: „Polstrování kabiny se nepovedlo. To strojník ušpiní. Bude nové.“
Ptám se, co se stane s komponenty v místě, které zabere prodloužení kabiny. V prostoru za původní kabinou se totiž nachází nádobka ostřikovače, expanzka chladicí kapaliny a objemný vzduchový filtr. „Nádobky se přemístily dozadu k chladičům, zatímco vzduchový filtr jsme hodili nahoru, kde už není krytý kapotáží,“ objasňuje mi pan Janich nekomplikované řešení.
Dalším důležitým úkonem je montáž železničního osvětlení – velkých kruhových lamp, které vpředu tvoří bílý trojúhelník. Dozadu se dávají dvě červená a dvě bílá světla. Pod přední světla se ještě umisťují plechy, které pak slouží jako stupačka pro mytí čelního skla a zároveň jako blatníky při couvání.
Českobrodská firma montuje vlastní přetěžovací zařízení, následovaná firmou osazující centrální mazání Lincoln. Zásobník s mazivem si našel skryté místo pod kapotou vedle čerpadla tankování, místo hadice. Ta se přesune do nového boxu na nářadí na levé straně.
Po kompletaci se stroj musí podrobit zatěžovací zkoušce, ke které jsou ve vedlejší lodi haly připravena kalibrovaná závaží.
Od roku 2008 už v Louce pod vedením Miloslava Janicha postavili 17 dvoucestných rypadel, přičemž jejich novinka na fotografiích bude mít pořadové číslo 18. O stroje už začíná projevovat zájem i zahraničí - jeden z posledních strojů byl dodán do Dánska. K uvedení nového modelu MH Plus S.2 má dojít 9. září, tedy už zítra.
Foto: Ondřej Hájek, Miloslav Janich
Komentáře
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.