Otočný nakladač Detvan UNO 180 navázal na úspěšnou tradici nakladačů HON a UN 053

Přijít s novým strojem po něčem tak úspěšném, jako byl nakladač UN 053, nebylo nijak snadné. Konstruktéři však jednoduše vzali staré UN 053 a radikálně zvýšili jeho nosnost. Jak to udělali?

Nový nakladač s otočným kozlíkem UNO 180 byl vyvíjen v letech 1983 - 1986 v ZTS VVÚ Zvolen. Do výroby přišel v roce 1987, přičemž UN 053 se vyrábělo po jeho boku ještě celých 8 let. Kvůli zvýšení nosnosti se musela u nového nakladače především zvýšit jeho stabilita. Příčně uložený motor Zetor nebo Perkins byl umístěn za zadní nápravu, přední náprava se posunula o 180 mm dopředu a zcela přepracované nakládací zařízení se přiblížilo ke kabině. Oproti UN 053 se tak o něco snížil vodorovný dosah nakladače. Srovnání obou typů nabízí tato tabulka:

Otočný nakladač UN 053.2 UNO 180
Typ motoru Zetor 7201.91 Zetor 7201.90 / Perkins 4236
Výkon motoru 47,5 kW 46,6 / 51 kW
Provozní hmotnost 7320 kg 7375 kg
Nosnost 1100 kg 1800 kg
Objem základní lopaty 0,46 m3 1,1 m3
Vysýpací dosah čelní 1460 mm 1212 mm
Vysýpací dosah boční 970 mm 882 mm

Výkonnější hydraulika pracovního zařízení završila proces zvyšování nosnosti, jehož přirozeným důsledkem bylo zvětšení základní lopaty. Z původních 0,46 m3 vyrostla standardní lopata na 1,1 m3 a její šířka 2300 mm konečně korespondovala se šířkou stroje.

Uvnitř otočného kozlíku se skrýval hydraulický válec stabilizace lopaty. Přes rozvaděč RHM 13-A1 byl propojen s hydraulickým válcem vyklápění lopaty. Spodní část válce stabilizace byla uložena na kozlíku, kdežto druhá strana s pístní tyčí byla spojena s výložníkem nakladače tak, aby se při zvedání výložníku zasouvala pístní tyč do válce a vytlačovala přebytečný hydraulický olej do válce lopaty. Díky tomu se při zvedání výložníku lopata mírně vyklápěla a její dno se tak udržovalo ve vodorovné poloze. Tuto příjemnou funkci bylo možno v případě potřeby vyřadit páčkami umístěnými vzadu na kozlíku.

UNO 180 si zachovalo hydrostatický pojezd sestávající z regulačního čerpadla SPV 22, konstantního hydromotoru SMF 22 a dvoustupňové převodovky, která umožňovala maximální rychlost 25 km/h. Pohon všech kol byl u UNO 180 samozřejmostí.

Po všech těch letech bylo nutno začít myslet na zpříjemnění obsluhy. Nakladač UNO 180 dostal do základní výbavy integrovaný rychloupínač pracovního zařízení a joystickové ovládání. Pravou pákou se ovládal zdvih výložníku a vyklápění lopaty, levá páka umožňovala otáčení kozlíku a obsluhu různých přídavných zařízení. Jejich bohatý sortiment přinesl oproti UN 053 další druhy a typy. Například podkopové zařízení poskytovalo nezanedbatelně vyšší hloubkový dosah - 2450 mm oproti dřívějším 1800 mm. V nabídce bylo dalších 16 druhů přídavných zařízení.

Výroba nakladače UNO 180 oficiálně skončila konkurzem na jeho výrobce PPS Detva Holding a.s. v roce 2002. Dnes firma s novými majiteli a pod novým názvem PPS Group a.s. dodává svařence a komponenty pro světové výrobce stavebních strojů. Pokud však vytáhnete z kapsy nemalou částku, v PPS Group jsou stále schopni pro vás UNO 180 vyrobit. Získáte tak naprosto unikátní kousek do své sbírky stavebních strojů :-)

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.