reklama
reklama

Stabilizační a recyklační fréza Dynapac DS400/400R vládne neotřelým designem a variabilní geometrií mísící komory

Švédská firma Dynapac vstoupila na pole samojízdných stabilizačních fréz nepřehlédnutelným typem DS 400. Moderní, dynamicky nahrbený design ve spojení s jasnými firemními barvami výrobce na sebe spolehlivě poutá pozornost. O co se vlastně jedná?

Dynapac DS 400 patří mezi zemní frézy, které se používají na zlepšování zemin. Při pojezdu fréza promíchává vrstvu zeminy například s vápnem, cementem nebo obojím, díky čemuž se po zvlhčení vytváří pevná a únosná deska. Druhým použitím (po výměně frézovacího bubnu) je drcení asfaltového krytu starých vozovek. Při drcení a míchání se do vyfrézovaného materiálu vstřikuje asfaltová emulze vzniklá působením vody a vzduchu na rozžhavený asfalt. To vše se děje přímo ve fréze, jejíž trysky jsou napojeny na cisterny s vodou a asfaltem. Za frézou jede válec, který recyklovaný povrch hutní.

Takovéto frézy známe již od Bomagu, Caterpillaru nebo Wirtgenu. Co přináší Dynapac? Celková koncepce Dynapacu DS 400 s kabinou umístěnou zcela vpředu před motorem odpovídá Wirtgenu. Ovšem stranově posuvnou kabinu nebo nezávislé výškové nastavení kol u Dynapacu nenajdeme. Naopak hydrostatický pohon frézovacího bubnu a obdobný způsob provedení zadní nápravy je povědomý už z nabídky Bomagu. Ale dost srovnávání jednotlivých konstrukčních řešení a pojďme se podívat na Dynapac DS400/400R jako celek.

Fréza Dynapac o hmotnosti 22,6 t nabízí pracovní záběr 2500 mm. Provedení DS 400 pro stabilizaci zemin je osazeno frézovacím bubnem, jenž má pouze 66 nožů. Tento buben o průměru 1500 mm umožňuje jít do hloubky až 530 mm. Naproti tomu varianta DS 400 R pro recyklaci živic disponuje menším bubnem o průměru 1440 mm, který lze nastavit na hloubku až 500 mm. Tento buben má téměř třikrát více nožů, jejich přesný počet je 185. Nože jsou umístěny v držácích prostřednictvím rychlovýměnného systému.

Díky hydrostatickému pohonu frézovacího bubnu může strojník plynule měnit jeho rychlost v rozmezí 90 až 160 ot/min. Fréza je vybavena unikátním systémem „Cover divider“, který umožňuje měnit velikost prostoru pro mísení nezávisle na hloubce frézování. Přestože vše nastavuje elektronika automaticky, může strojník do programu zasáhnout a libovolně si měnit otáčky bubnu a velikost mísící komory pro vykouzlení vysněného efektu. Frézovací buben lze v případě potřeby přepnout na volnoběh.

Frézu pohání šestiválcový motor Cummins QSX15 o výkonu 395 kW. Jak již bylo řečeno, je umistěný za kabinou, před frézovacím bubnem. Sestava chladičů je umístěna v horní části, kde je více chráněna před znečištěním. Jak je u této kategorie strojů zvykem, pojezd všech kol je řešen jako hydrostatický. Dva rozsahy rychlostí ve spojení s třístupňovou planetovou převodovkou zabezpečují tři převodové stupně pro práci a tři stupně pro přejezd, přičemž nejvyšší pojezdová rychlost činí 19,4 km/h.

Stabilizační a recyklační fréza Dynapac DS400/400R má k dispozici řízení všech čtyř kol, a to ve čtyřech režimech: přední kola / zadní kola / přední a zadní kola nesouhlasně / přední a zadní kola souhlasně (krabí chod). Vnější poloměr zatáčení je 8020 mm.

V bohatě prosklené kabině má strojník všechny důležité funkce pojezdu a pracovních parametrů soustředěny do jediného joysticku. Kromě odrazu ve zpětných zrcátkách může strojník sledovat i přenos ze dvou barevných kamer. Jedna snímá prostor před bubnem, druhá umožňuje kontrolu zpracovaného materiálu za bubnem. Strojník také z kabiny ovládá soustavu trysek, které do frézovaného materiálu vstřikují vodu a emulze. Samotné trysky však ovládá elektronika, protože zde je nezbytná velmi vysoká přesnost dávkování a celého procesu vůbec.

Firma Dynapac byla založena v roce 1934 pod názvem AB Vibro-Betong. Roku 1947 uvedla svou první vibrační desku, v roce 1953 první vibrační válec a roku 1973 se jméno mění na Dynapac. V letech 1987 až 1994 nabízel Dynapac pod svou značkou ucelenou řadu minirypadel Nissan/Hanix. V roce 2007 se stal Dynapac členem skupiny Atlas Copco.

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.

    reklama