Skromný kompaktní nakladač Liebherr L 508 Compact kouzlí ze Z – kinematiky paralelní zdvih

Je to levné, vyrovná se to větším strojům a vejde se to do přepravního kontejneru. Tak by mohla znít hádanka, na níž zní odpověď kompaktní kolový nakladač Liebherr L 508 Compact.

Na rozdíl od modelů z řady Stereo se výrobce u strojů z řady Compact snažil stlačit jak rozměry, tak cenu. „Zjednodušili jsme, co se dá. Bez zbytečných funkcí a příslušenství jsme kromě nízké ceny dosáhli i ‚blbuvzdornosti‘, takže stroj zvládne téměř každý,“ usmívá se regionální zástupce Liebherru Juraj Čech.

Pří výkonu 50 kW je podle něj pětitunový L 508 Compact nejmenším strojem ve své výkonnostní třídě. „S výškou 2 460 milimetrů nemá při převozu problém projet pod téměř kterýmkoli mostem nebo podjezdem. Na šířku měří 2150 mm a na délku 5515 mm, takže při přesunu po delších tratích se zase pohodlně vejde do velkoobjemového přepravního kontejneru,“ dodává Čech. Kompaktní konstrukce stroje podle něj navíc zatlačila těžiště nízko, takže na seznam kladů si stroj může připsat i dobrou stabilitu.

Mezi ovladatelnou přední a pevnou zadní nápravou má L 508 Compact centrální výkyvný kloub, díky němuž na každou stranu zatáčí v úhlu 40 stupňů. Horní volné uložení navíc umožňuje příčný výkyv přední a zadní části rámu o 10 stupňů na každou stranu, takže pomáhá udržovat stabilitu při průjezdu terénem i při stání na nerovném povrchu. To je podstatný rozdíl oproti nakladačům z řady Stereo, které disponují zadní kyvnou nápravou.

 

Magická kinematika

Výložník nakladače se na první pohled zužuje směrem ke kabině. Kónický tvar umožňuje strojníkovi výhled na náklad předním oknem, které kolem sloupku volantu vede až k podlážce. Fascinující je ale jiná věc – jak málo stačí, abychom z klasické Z-kinematiky dostali kinematiku s paralelním zdvihem. „Nakladač u výložníku používá Z – kinematiku. Když chci použít paletizační vidle, můžu ale na konec výložníku připojit koncový trojúhelník, který je součástí rámu paletizačních vidlí. Tím se změní přepákování a vidle se zvedají ve vodorovné pozici, aniž bych je musel dorovnávat. Je to pohodlné a zabraňuje to vypadnutí nákladu,“ pochvaluje si strojník Tomáš Prokop.

Kompaktní nakladač je sériově vybaven hydraulickým rychloupínačem a dodatečným hydraulickým okruhem určeným pro nářadí s hydraulicky ovládanými funkcemi. „Rychloupínač je kompatibilní s řadou Stereo,“ upozorňuje Prokop.

Kompaktní stavbě nakladače přizpůsobil výrobce i uložení motoru. Čtyřválcový vznětový motor s rozdělovacím čerpadlem s přímým vstřikováním značky Yanmar 4TNV98 o objemu 3, 319 litrů najde strojník uložený napříč za kabinou. Protože výkonově spadá pod obávanou hranici 55 kW, netýká se ho finální emisní norma Tier 4 / Stage IV. Po odklopení zadní kapoty se dostane nejen k němu, ale i ke kompletním útrobám stroje. „Z nevýhody, že jinam než dozadu se nic nevejde, je zároveň výhoda, že je ke všemu přístup z jednoho místa a to včetně tankování, nebo doplnění chladicí kapaliny,“ ukazuje Prokop.

Po levé straně pod kapotou najde strojník pístová a jedno zubové čerpadlo. Filtr motorového oleje je přístupný, aniž by se k němu musel uživatel složitě natahovat. Výstup z něj ale vede vodorovně, takže při manipulaci je pod něj potřeba vložit nějakou nádobku, aby olej nevytekl do motorového prostoru. „Palivový filtr má kohoutek, aby nepřetékala nafta, když se naplní. Dobře přístupný je i hrubý filtr, který je navíc celoprůhledný,“ vyjmenovává Prokop. Všechny filtry jsou podle něj přístupné snadno. Při běžných úkonech strojník kromě jmenované záchytné vaničky potřebuje jen trychtýř k dolévání oleje. To se provádí přes olejový filtr.

Po odklopení kapoty se po levé straně ukáže také 12V baterie. Zapíná a vypíná se pomocí červené páčky hned nad ní.

 

Skromný interiér

Do kabiny se strojník dostává z levé strany. Dveře se otevírají do boku téměř o 180 stupňů, takže při nasedání nezavazí. I uvnitř kabiny je znát, že Liebherr šel v tomto případě s cenou dolů. Chybí tu například možnost nastavení sloupku volantu, které má nahradit mechanické posouvání sedadla řidiče. Přestože pro mých 163 centimetrů působí prostor kabiny velkoryse, dvoumetrový strojník může bojovat s místem pro kolena.

K odložení helmy nebo bundy slouží háček na straně dveří. Po levé ruce má strojník tvarovanou odkládací plochu včetně vyhloubeného prostoru pro láhev či hrnek. Po odklopení dozadu odhalí uzamykatelný prostor pro další strojníkovy poklady. „Člověk si ale musí dát pozor, aby si nenechal při odklápění v držáku kafe,“ připomíná muž.

Zpětnou kameru u L 508 Compact nahrazuje méně nákladné otočení hlavy strojníka. Mrtvý úhel vykrývají zpětná zrcátka, ale sloupky kabiny jsou tak tenké, že se o mrtvém bodu ani téměř mluvit nedá. Kromě nich je prosklená celá kabina včetně vyhřívaného zadního skla. I když sloupky kabiny nevypadají nijak robustně, mají funkci ROPS, která chrání obsluhu při převrácení stroje.

Chod vpřed, zpětný chod nebo neutrál se přepíná na kolébkovém přepínači přímo na joysticku. Kromě něj žádná další tlačítka na joysticku nenajdete. Pro ovládání přídavného okruhu se musíte natáhnout k samostatné páčce. Samotné ovládání lopaty a výložníku je pozvolné, takže strojník nepotřebuje příliš jemnou ruku.

Pedál po pravé straně volantu ovládá akceleraci pojezdu. Levý pedál má takzvanou inch funkci. „V první poloze omezuje krouticí moment, který se přenáší na kola. Můžu ho využít například při práci ve skladu s paletizačními vidlemi. Tam sice potřebuji výkon na zvednutí vidlí až do horní pozice, zároveň ale nemůžu nakladačem prudce vyrazit vpřed, abych celý regál neporazil.  Úplným sešlápnutím stroj aktivuje brzdu uloženou v olejové lázni,“ vysvětluje výhodu pedálu Prokop.

 

Závěr   

Vyhřívané sedadlo ani digitální ovládání klimatizace strojník v kolovém nakladači L 508 Compact od Liebherru nenajde. Kvůli komfortu ani designu uvnitř kabiny stroj nevznikl. Díky své nenáročnosti a mobilnosti se má na stavbě především otáčet a s jednoduchým ovládáním může jít z ruky do ruky bez složitého vysvětlování a zaškolování. Díky skromným rozměrům může jednoduše putovat ze stavby na stavbu, ať už po silnici, nebo v převozním kontejneru.

Komentáře

emocuc – Chápu dobře že tohle je sociál verze a za příplatek bude něco navíc?Protože si nedokážu představit práci bez nastavení sloupku řízeníhappyA ta páčka na případnou klapačku..u sterea to šlo ovládat šikovně i jednou rukou ale u tohohle to nepujde.Navíc hlavní přednost liebherru byla stereo funkce , dalo se s tím otočit na fleku.Ale chápu že tady bude hlavní asi cena...a lepší stabilita oproti třeba 507-8 stereu , to je opravdu vratkej stroj.Též konečně někoho napadlo dát nádrž nádrž dozadu , to omezí krádeže nafty.

sloupek – Díky za postřehy. Co se sloupku řízení týče - opravdu je k dispozici jako doplňková výbava, stejně jako například vzduchem odpružené sedadlo s vyhříváním nebo klimatizace.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.