Kolové nakladače Atlas Weyhausen AR 50 a AR 60 s paralelní kinematikou
Nové nakladače od Atlas Weyhausen se velikostně téměř kryjí s dosavadními členy ucelené řady nakladačů, jež se vyrábějí nadále. Mají však mezi nimi své místo, poněvadž budou plnit roli specialistů na manipulační práce díky své kinematice.
Ta totiž mechanicky udržuje při zvedání paletizační vidle v perfektně vodorovné poloze. Každá mince má přirozeně rub i líc - oproti kolegům s klasickou Z kinematikou se musíme spokojit s menší vylamovací silou lopaty. Na první pohled tuto paralelní kinematiku rozeznáme podle vzpřímeného výložníku, nad kterým rovnoběžně probíhá hydraulický válec od kozlíku k lopatě. Některé firmy sice mají patenty na kinematiku, která zaručuje jak paralelní zdvih, tak i vysokou rypnou sílu, používají je však výhradně u větších nakladačů, a proto v tomto ohledu body novým nakladačům rozhodně ubrat nemůžeme.
Atlas Weyhausen, který v minulosti našel zalíbení v motorech Deutz, dnes postupně dává přednost pohonným jednotkám od Franka Perkinse. Zde se jedná o motory Perkins série 400, konkrétně 404C-22 s výkonem 37,3 kW u AR 50 a 404C-22T o výkonu 44,7 kW u AR 60. Jsou to řadové čtyřválce o objemu 2,2 l.
Kromě motoru se AR 60 od AR 50 liší vyšší hmotností a větším objemem základní lopaty. AR 50 váží 4150 kg a má lopatu o šířce 1650 mm s objemem 0,7 m³, AR 60 má 4900 kg a lopatu 1800 mm o objemu 0,8 m³. Jinak se v podstatě jedná o dva stejné nakladače. Celkové rozměry strojů a dosahy nakládacích zařízení jsou na milimetr shodné.
Pohon je hydrostatický. Spalovací motor roztáčí stavitelné axiální čerpadlo, které žene hydraulický olej do hydromotoru, od kterého jsou mechanicky poháněna všechna čtyři kola. Protože se jedná o klasické kloubové nakladače, řízení stroje probíhá pouze díky zalamování stroje okolo hlavního kloubu. Maximální úhel zalomení tohoto kloubu je ± 40º.
A dostáváme se ke kabině, která je charakteristickým prvkem nových nakladačů, jež nováčky znatelně odlišuje od jejich zkušenějších bratrů. Atlas se rozhodl, že pro nové stroje nebude vyrábět kabiny sám, a tak poptal řadu specializovaných výrobců kabin. Jeho požadavek byl jasný: kabina musí být jednoduchá, ale účelná. A protože prototyp celého stroje musel být hotov do letošní Baumy, kabina se musela navrhnout a připravit do sériové výroby za rekordních pět měsíců. Tendr na dodávku kabin vyhrála firma Bosal-Sekura. Nová kabina se zásadně liší od předchozích ve dvou věcech - za prvé má z cenových důvodů dveře pouze na levé straně, strojník si tedy musí lépe rozmyslet, jak postavit stroj, aby ho dokázal opustit. Útěchou může být účelné využití takto vzniklého prostoru pro joystick, ovladače, područku a odkládací prostor. A za druhé - její design se zcela oprostil od efektních plastových panelů. Příprava výroby pro jejich lisování je totiž při malých počtech vyrobených kusů příliš nákladná.
Na závěr zajímavost. Původně se místo označení AR 50 uvažovalo o AR 45, které mělo mít klasickou Z kinematiku - viz poslední obrázek.
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.
Komentáře