Kombinace: Bobcat S300 + pryžové pásy Solideal OTT Trackmaster

Právě čtete první vlaštovku z nové série článků, jejichž cílem je názorně ukázat kombinování různých strojů a příslušenství. Hlavní důraz bude kladen nejen na stručnost a přehlednost, ale především na prověření daného spojení v reálné praxi.

Bobcat_S300+Solideal

Provozovatelé smykem řízených nakladačů často uvažují nad tím, jak zvýšit jejich průchodnost terénem, aby se jim stroj „nezahrabával“. Nabízí se hned několik možností a není lehké si vybrat tu správnou. Od prostého obalení kol pásy přes výměnu kol za pásový podvozek až po pořízení kompaktního pásového nakladače. A co víc, každá z těchto možností skýtá několik variant.

Dnes se podíváme na to nejjednodušší řešení – obalení pásů kolem pneumatik stávajících kol. Těmto pásům se říká OTT z anglického Over the Tyre Tracks – pásy přes pneumatiky (napadá mě, že v češtině by se dala použít snadno zapamatovatelná zkratka PPP). Tyto pásy mohou být vyrobeny z různých materiálů, my se zaměříme na pryžové pásy firmy Solideal, které slouží firmě Magna Moravia na jejím smykem řízeném nakladači Bobcat S300.

Majitel společnosti Petr Dynka pořízení těchto pásů pečlivě zvažoval. Uvědomoval si, že oproti továrnímu řešení v podobě pásového smykem řízeného nakladače se musí nutně jednat o kompromis, neboť mezi koly se nenacházejí žádné rolny, které by pás přitlačovaly k terénu. Navíc skutečný pásový podvozek bývá oproti kolovému delší, čímž nabízí lepší rozložení hmotnosti.

Pan Dynka nepotřeboval žádné nouzové řešení, nýbrž účinné, aby jeho nový smykem řízený nakladač Bobcat S300 dokázal bez problému pracovat na rozhrnování deponie zeminy. Měl zde zapůjčen menší kompaktní pásový nakladač Bobcat T190, který si však vedl podstatně lépe než jeho větší bratr S300 na kolech. Očekávání, co S300 dokáže po nasazení pásů Solideal OTT 12x33, bylo vysoké.

Pod kola se musely vložit rozšiřovací podložky Solideal 8H-2”, protože pásy svou šířkou 38 cm převyšují šířku pneumatik. Toto se musí, až na pár výjimek, absolvovat u všech strojů. Následná montáž pásů je otázkou několika desítek minut, demontáž je prakticky okamžitá. Jaké bylo milé překvapení, když se ukázalo, že schopnost hrnout se oproti kolovému S300 výrazně zvýšila a je dokonce lepší, než u malého pásového modelu T190.

Pan Dynka říká, že limitem je jen a pouze výkon stroje: „Nakladač musí mít koně, jinak to nemá na hrnutí smysl.“ Trakce nakladače osazeného pásy Solideal je taková, že pojezd Bobcatu S300 už „nestíhá“. Proto by pásy nedoporučoval nasazovat na nic menšího, než je velký S300, pokud chcete se strojem hrnout. V případě, že potřebujete jen projet, překonat terén, lze o pásech uvažovat i pro menší stroje.

Požadavky na průjezdnost strojů jsou v našich končinách tradičně podceňovány. Své o tom ví i pan Dynka: „Ze stavby tě nevyhodí, když někam nevjedeš, jen když neuneseš.“ Nicméně za pásové stroje lze i tak účtovat vyšší částky, což pan Dynka konkretizuje slovy: „Když jezdím s pásy, cena je 700 – 800 Kč/hod, kdežto s koly jen 450 Kč. S velkým Bobcatem S300 jsem tak na úrovni starých UNC.“

„Stoprocentní pásák z toho neuděláš, ale 75% ano,“ uzavírá pan Dynka své zkušenosti.

Pásy Solideal OTT na nakladači Bobcat S300:

Plus

Výhody

Minus

Nevýhody

Vyšší průjezdnost stroje Nutnost instalace podložek pod kola
Vyšší schopnost hrnout Musí se demontovat přední světla
Větší stabilita, zvláště příčná Stroj s pásy se nevejde na podvalník š. 2 m
Rovnoměrnější hutnění terénu Podvozek je širší než lopata
Minimální poškození povrchu terénu Větší poloměr zatáčení na silnici
Plavnější jízda v terénu  
Pásy dobře drží na kolech, nevyzouvají se  
Možnost účtovat výrazně vyšší sazbu  

Komentáře

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.