Vápenka Čertovy schody a.s. modernizuje flotilu strojů. Vsadila na Caterpillar

Ve vápencovém lomu Velkolom Čertovy schody v Tmani u Berouna byla minulé úterý k vidění neobvyklá sestava těžebních strojů.

256 tun železa s celkovým výkonem 2 709 kW dají dohromady tři nové dampry Cat 775 G a dva kolové nakladače Cat 988K, které si zde od zástupců společnosti Zeppelin CZ převzali představitelé firmy Vápenka Čertovy schody a.s.

Nové stroje nahradily v rámci pravidelné obměny stávající flotilu, která se skládá ze tří pevných damprů stéjného typu (Cat 775G) a dvou nakladačů starší řady H (Cat 988H). Slavnostního křtu se zúčastnili zástupci společností Vápenka Čertovy schody a Velkolom Čertovy schody, jejich mateřské skupiny Lhoist, dále společností Autodoprava Chalupecký, Zeppelin CZ a Caterpillar Financial Services ČR.

V jednom z největších vápencových lomů v České republice jsou na těžební techniku kladeny extrémní nároky. Předchozí flotila zde dohromady odpracovala celkem bezmála 70 000 motohodin. Při výběru dodavatele nových strojů se tak musela pečlivě zvažovat všechna kritéria. „Jako v podobných podmínkách je pro nás důležitá hospodárnost provozu, tedy to, aby měly stroje co možná nejmenší spotřebu paliva, aby něco vydržely a abychom k nim dostali odpovídající servis ve špičkové kvalitě,“ říká o výběru technický ředitel Lhoist Central Europe, Ing. Vojtěch Kincl. Nově pořízená technika bude v lomu nakládat a přepravovat vytěženou vápencovou rubaninu k primárnímu drtiči.

První stroj značky Cat® tu byl předán již roku 1974. Jednalo se o dnes již legendární kolový nakladač první generace Cat® 988. Později se v lomu uplatnil také kolový nakladač Cat® 988F II a čelní pásové rýpadlo Cat® 5080.

Při slavnostním křtu sektem připomněl dlouhodobou spolupráci i generální ředitel Zeppelin CZ, Stanislav Chládek: „Jsem rád, že se tu po čtyřech letech opět potkáváme a že vám mohu takto symbolicky předat klíče od nových strojů Caterpillar. Nesmírně si vážíme důvěry, kterou vkládáte do značky Cat® a do našich poprodejních služeb.“

Po slavnostním křtu a přípitku následovala společná fotografie před nastoupenou flotilou a poté se pozvaní novináři seznámili se stroji v rámci komentované prohlídky, které se ujal předváděcí technik společnosti Zeppelin CZ.  

 

Kolový nakladač Cat 988K pod lupou

Kolový nakladač Cat® 988K je výkladní skříní elektronických systémů, které ulehčují strojníkovi práci a zvyšují jeho produktivitu. V kombinaci s pokročilými telematickými systémy jako je Cat Product Link jsou tyto nakladače neocenitelnými pomocníky v řadě těžebních i zpracovatelských odvětvích. „První 988 sjela z výrobní linky už v roce 1963 a za těch více než 50 let se stala synonymem spolehlivosti ve stovkách provozů na celém světě. Současná generace těchto strojů nabízí nejlepší poměr cena-výkon v historii celé výrobní řady, protože v sobě spojuje klasickou kovařinu s moderní elektronikou,“ doplňuje k technickým parametrům nakladače Michal Kafka, manažer prodeje nových strojů Cat ve firmě Zeppelin CZ. 

Pro bezpečnou a rychlou nakládku damprů je stroj vybaven nakládacími rameny s vysokým zdvihem a integrovaným vážicím systémem, který pohlídá, aby nedocházelo k přetížení damprů, a zároveň má díky němu majitel přehled o tom, kolik materiálu nakladač ve sledovaném období naložil. Ve vážicím systému lze také jednoduše nastavit indikaci plného naložení vozu, přičemž obsluha si může vybrat z několika desítek továrně přednastavených konfigurací pro nákladní vozidla.

Pro zajištění správného mazání čepů pracovního zařízení, které jsou u těchto nakladačů vystaveny velkému namáhání, je stroj vybaven automatickým centrálním mazáním. Tím je zaručena větší životnost a spolehlivost pákového mechanismu.

Posádka ocení joystickové ovládání s možností nastavení citlivosti odezvy, nebo vylepšený LCD displej uvnitř kabiny, prostřednictvím kterého lze nastavit celou řadu funkcí.

Uvnitř 51tunového nakladače bije výkonné srdce v podobě elektronicky řízeného motoru Cat® C18 ACERT, splňujícího emisní stupeň EU IV (U.S. EPA Tier 4 Final). Nízkých emisí je dosaženo pomocí filtru pevných částic a systému selektivní katalytické redukce (vstřikování roztoku močoviny do výfukových plynů). Tichý a výkonný motor (432 kW) se odvděčí mimořádně nízkou spotřebou paliva, ke které přispívá i nový ECO režim. Ten se aktivuje stiskem tlačítka v kabině a při jeho zapnutí si otáčky motoru řídí nezávisle na obsluze počítač. O přenos výkonu motoru ke kolům nakladače se stará robustní planetová převodovka, která umožňuje řadit jednotlivé stupně pod plným zatížením. Převodovka je vybavena elektronickým modulem APECS s funkcí automatického přeřazení na základě vyhodnocování aktuální zátěže. Pro vyšší rychlost pojezdu a efektivnější provoz využívá 988K měnič točivého momentu s blokovací spojkou. 

Dampr Cat 775G pod lupou

Dampry Cat® řady G jsou vybaveny celou řadou prvků, které usnadňují jeho ovládání a zvyšují produktivitu. Na stroji je nainstalovaný jednoduchý vážicí systém se světelnou signalizací pro obsluhu nakladače; v zimních měsících přijde vhod vyhřívaná korba. K výhřevu použil výrobce jednoduché řešení pomocí výfukových plynů, sváděných do topných kanálů pod korbou. Dampr je dále vybaven sedmistupňovou plně automatickou převodovkou s elektronickým řízením. Plynulé přeřazení je pod kontrolou elektronického modulu APECS (Advanced Productivity Electronic Control Strategy), který sleduje točivý moment motoru a na základě toho řadí. „Tato technologie pomáhá uspořit palivo a zvyšuje životnost hnacího ústrojí, přeřazení je navíc tiché a rychlé a velmi usnadňuje ovládání stroje,“ říká o výhodách systému APECS předávací technik společnosti Zeppelin CZ, Pavel Škopek. O bezpečnou jízdu plně naloženého dampru se starají pneumaticko-hydraulické tlumiče (olej – dusík) s automatickou regulací tuhosti dle zatížení a také výkonný retardér s vysokým brzdným účinkem.  

 

Vápenka Čertovy schody a.s. – o společnosti

Vápenka Čertovy schody a.s. leží v oblasti Českého krasu, kde se vápenec těží zhruba od druhé poloviny 19. století. Rostoucí poptávka po kvalitním vápně z koněpruské oblasti po II. světové válce vyvolala rozhodnutí otevřít v této oblasti nový lom a vybudovat moderní vápenku. Provoz ve Velkolomu Čertovy schody byl spuštěn v roce 1957 a pět koksových pecí zahájilo výrobu vápna na přelomu let 1962 a 1963.

Po roce 1992 se stala strategickým partnerem společnosti Vápenka Čertovy schody, a.s., jeden z největších výrobců vápna, vápence a dolomitů - belgická společnost Lhoist.

Spojenectví s touto silnou nadnárodní skupinou umožnilo společnosti získat nové trhy a také aplikovat nejmodernější postupy při těžbě vápence. Vápenka Čertovy schody a.s. pravidelně investuje do rozvoje technologií, lidského kapitálu a do rekultivačních a sanačních prací, spojených s těžbou. Důležitou součástí firemní politiky, která je zakotvena v dlouhodobé strategické koncepci skupiny, je zodpovědný přístup k životnímu prostředí. Motto společnosti je: „Z přírody čerpáme, přírodě vracíme.“ Vápenka Čertovy schody a.s. se také věnuje celé řadě veřejně prospěšných aktivit v rámci regionu.

 

O společnosti Zeppelin CZ s.r.o.

Společnost Zeppelin CZ s.r.o. je výhradním prodejcem stavebních strojů, energetických systémů a důlních strojů a zařízení výrobce Caterpillar v České republice. Kromě prodejních a servisních služeb se společnost zabývá také půjčováním strojů a zařízení – Půjčovna strojů Zeppelin CZ má pobočky na 13 místech České republiky. Ve spolupráci se společností Caterpillar Financial Services ČR, s.r.o., zajišťuje zákazníkům komplexní finanční servis, spojený s nákupem strojů a služeb.

Zeppelin CZ s. r.o. je součástí nadnárodního koncernu Zeppelin GmbH, který provozuje 190 poboček po celém světě. Globální aktivity koncernu spadají pod šest „strategických obchodních jednotek“ (SBU = Strategic Business Unit); na území České republiky provozuje Zeppelin CZ tři tyto SBU jednotky: Stavební stroje EU, Energetické systémy a Půjčovna strojů (The Cat Rental Store).

Komentáře

jkhj – Proč se předání účastnila i firma Chalupecky?

Zbynek Wiesner – Protože firma Chalupecký má na Čertákách svoje lidi i na těch strojích CAT

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo zaregistrujte.